Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

BrujeriA

Actief lid
Vandaag wel een kleine update gehad. Ik zit (uiteraard) nog gewoon op ME3.7 en heb werkelijk geen idee wat de update inhield. Het was in ieder geval zo gepiept.
 

Nedje

Senior Member
Dat zal vooral aan de temperatuur buiten liggen waardoor de accu's langer op temperatuur blijven of eenvoudiger op temperatuur komen. Ik merk ook op dat sinds het een stuk warmer is geworden mijn Enyaq van mening is dat het rijbereik een stuk hoger ligt.

Valt me overigens dan wel op dat het ook net zo hard weer in kakt zodra ik begin met rijden :')
 

Japanese Power

Donateur
Nooit zo hoge km eerder gehad met deze Enyaq 60 versie
Let wel, dit zijn geen afgelegde kilometers, maar wat de verwachting is. Helaas ga je die in de praktijk vrijwel niet halen.
Laadkilometrages boven de 400 KM heb ik in de zomerperiodes vaker gehad, maar nooit gehaald in de praktijk...
Des-al-niet-te-min wel lekker ;).

Edit, heb er zelfs een plaatje van, was in september 2023. Effectief was toen 368 KM ...

IMG_9110.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Gisteren zag ik met 80% SoC zelfs 410 km op de teller staan. Ik had er een foto van moeten maken... Maar dat was wel nadat ik al dik een half uur over allerlei binnenweggetjes (gem. 50 km/h, soms nog minder) had gesukkeld om de files ivm. de afsluitingen van A9 en A12 te vermijden.
 

Mali

Forumguru
goedemorgen, mijn garage heeft contact met mij opgenomen i.v.m. een terugroep actie t.b.v. de software 3.7 . ik heb 60 KWh auto met software 3.0 . auto is van 2021
 
Die van mijn werk staat bij de dealer, vandaag is dag 3. Gaat blijkbaar niet eenvoudig die update + nog wat andere puntjes..

Heb overigens een Kamiq, nieuwe, mee als vervangend vervoer.. maar daar wordt ik niet heel gelukkig van… echt een van a naar b auto.. maar goed.. dat even ter zijde..
 
Klaar en opgehaald. Het heeft 4 dagen geduurd.. Heb nu 3.7.
Moet wel nog een keer terug voor de toetsen op het stuur van de rijhulpsystemen en travelassist. De toets van de rijhulp laat de functie van de travelassist zien en de toets van de travelassist doet niets. Dat had ik aangegeven.. maarja…. dealer garage héh….
 

jesse_s93

Forumguru
@Disaster-Master is dat niet ook veranderd met de update naar 3.7? Ik dacht dat je nu via de knop rijhulpsystemen aan geeft of je limiter, ACC of travel assist wilt gebruiken en dan kun je dit vervolgens met de aparte hendel voor de adaptieve cruise control kunt inschakelen.

In de nieuwe Kodiaq, Enyaq en Superb zie je de travel assist knop ook helemaal niet meer terug op het stuur.

Is het niet zo dat als je bijvoorbeeld nu ACC via de rijhulpsystemen hebt geselecteerd nog wel op de travel assist knop kunt drukken om deze te selecteren en dat je hem vervolgens activeert via de hendel van de acc? Iemand met 3.7 die hierover uitsluitsel kan geven?

Ik weet niet 100% zeker of het zo is, maar dat had de dealer toch wel moeten kunnen vertellen..

Update: Net even op Tweakers gekeken en bovenstaande is inderdaad het geval. Via de rijhulpsystemen selecteer je travel assist en vervolgens schakel je deze in via de acc hendel. Of en wat de travel assist knop nog doet, durf ik niet te zeggen. In ieder geval niet de travel assist activeren.
 
Laatst bewerkt:

Mali

Forumguru
Die van mijn werk staat bij de dealer, vandaag is dag 3. Gaat blijkbaar niet eenvoudig die update + nog wat andere puntjes..

Heb overigens een Kamiq, nieuwe, mee als vervangend vervoer.. maar daar wordt ik niet heel gelukkig van… echt een van a naar b auto.. maar goed.. dat even ter zijde..
Waardeer je de enyaq weer wat meer zometeen.
 
Dealer heeft er naar mee gekeken en het hoort niet zo. Je hoort gewoon het menu van de rijhulp systemen te krijgen.. gaf hij zelf ook aan. Op de enyaq bij mij zit geen acc
 

jesse_s93

Forumguru
@Disaster-Master dat de travel assist knop bij jou nu niets meer doet is dan wel te verklaren als je geen acc hebt. Vanuit video’s over de travel assist functionaliteit zie ik dat de travel assist knop enkel wisselt tussen acc en travel assist bij de Enyaq. Als je geen acc hebt, valt er ook niets te wisselen. Zo werkt het bij de Octavia overigens niet.

Zie onder andere deze video vanaf 2:00:

Ik kan niet goed terug vinden wat de knop voor bestuurdershulpsystemen zou moeten doen, maar ik heb het idee dat je niet, zoals bijvoorbeeld bij de Octavia het geval is, lane assist, side assist en dat soort hulpsysyemen uit kunt zetten via het instrumentenpaneel. Dat lijkt te moeten gebeuren via het infotainment scherm. Alle instructievideo’s van het officiële Skoda kanaal laten het aan- en uitzetten van dit soort hulpsystemen zien via het infotainmentscherm. Dan zou de functionaliteit in jouw geval het wisselen tussen limiter, cruise control en travel assist zijn had ik verwacht.

Als dat niet werkt en de dealer geeft ook aan dat het niet zo hoort zullen ze het vast netjes oplossen. Ik ben wel oprecht benieuwd naar het resultaat.

Ook eigenlijk wel naar de functionaliteit van travel assist zonder acc. Zorgt hij er dan enkel voor om midden op de weg te rijden en houdt hij daarbij geen rekening met voorliggers?
 
Ja, die systemen zou je dus wel moeten kunnen veranderen, dat was in die kamiq die ik mee had ook het geval, en idd in de octavia ook. Het is ook het zelfde icoon op het stuur als in het infotainment.. dát is wat het hoort te doen... nu krijg ik de optie om de snelheidsbegrenzing aan te zetten en nog een functie.. ben ff kwijt wat dat was.. maar de symbolen die je vervolgens in het display te zien krijgt komen weer overeen met het icoon op de toets van het stuur.. een collega van mij (had echter geen 3.7 toen) is ook terug geweest en er is toen iets met het stuur gedaan.. weet niet war, fysiek, software.. geen idee..
 

jesse_s93

Forumguru
Ja, van alle andere Skoda's herken ik dat, maar niet van de Enyaq. Ook het instructieboekje spreekt er niet over. Die heeft het over 'schakelen tussen snelheidsbegrenzer en GRA', Versie 1 is de versie zonder ACC, versie 2 de versie met ACC, waarbij je bij deze versie dus kunt schakelen tussen snelheidsbegrenzer, ACC en GRA.

1721429003045.png

De travel assist knop is inderdaad voor het wisselen tussen ACC en Travel Assist en als ACC er niet op zit, zal deze knop niet veel doen.

1721428534011.png

Het instructieboekje benoemt verder ook niet bij het in- en uitschakelen van lane assist of front assist dat dit via het instrumentenpaneel kan. Enkel de instructie om dit via het infotainment te doen.

1721428810790.png
1721428881250.png

Als het bij jouw collega uiteindelijk is gaan werken, dan zal de dealer het wel kunnen oplossen, maar hoe het nu bij jou werkt is exact hoe het in het instructieboekje staat beschreven en ook hoe ik het herken vanuit de Enyaq. Hopelijk krijgen ze het functioneel zoals jij verwacht :)

Overigens, als het gaat om snel uitschakelen van de lane assist, dan is het nu mogelijk om een snelkoppeling te plaatsen in de favorietenbalk in het midden om lane assist snel te kunnen deactiveren en activeren.

Keep us posted :)
 
Nou, op je tweede plaatje staat het héh: onder A: schakelen tussen hulpsystemen en verderop onder B: draaien en in drukken om te kiezen.. Dus precies dat wat ie nu niet doet…
 

jesse_s93

Forumguru
Haha, dat klopt. Maar die had ik nu net weer anders geïnterpreteerd. Dat je met het wieltje kunt wisselen (links/rechts) tussen begrenzer en GRA en door de knop in te drukken, je keuze te bevestigen.

Maar, don't shoot the messenger. Ik probeer alleen maar mee te denken. Ik hoop dat het voor je gaat werken zoals jij het verwacht.
 

jesse_s93

Forumguru
Dan zal onderstaande video waarschijnlijk de trigger overhalen, maar het is best een eind rijden vanuit het westen, dus ik durf het wel aan:

 
Laatst bewerkt:
Haa. ok.. dus het zou dan tóch zo moeten werken.. blijf dat wel erg bijzonder vinden.. gezien de symbolen het zelfde zijn op de toets en in het infotainment

Het heet immers hulpststemen. En daar valt eigenlijk volgens de lijst waar de hulp systemen onder staan de cc of acc niet onder.. maar dan zal ik volgende week de collega ff bellen met wat hij dan heeft.. weet niet of hij acc heeft maar ik dacht van niet..
 
Bovenaan Onderaan