Spiegelverwarming

CoesDoes

Forumguru
Vanmorgen na de eerste nachtvorst de spiegelverwarming mogen gebruiken.
Wat me hierbij vooral opviel was dat de spiegelverwarming niet gekoppeld is aan de achterruitverwarming (zoals ik al diverse auto's gewend ben)... Blijkbaar moet je de spiegelverwarming aanzetten met de draaiknop die ook voor de verstelling gebruikt wordt, lijkt mij een behoorlijk onhandige manier en ik vroeg me af of dat ook anders kan.
De handleiding maakt niet veel duidelijker aangezien hier het icoontje voor de verwarming bij zowel verwarming, uitschakelen en inklappen afgedrukt staat. Er staat ook niet bij of de verwarming na een bepaalde tijd automatisch uit gaat.
De werking is mij in ieder geval nog niet duidelijk
Zie ik iets over het hoofd? Kan dit anders?

Leon!!

Lid
je kan m hier toch gewoon op laten staan? Ik rij nu 4 jaar seat leon, en de verwarming staat al 4 jaar aan

Flem_nl

Forumguru
Zoals @Leon!! al aangeeft gewoon op de verwarming stand laten staan. Al het goed is hoef je de spiegels maar 1x (verboden knoppen voor mijn vrouw wanneer ze in de auto rijdt!!!) goed in te stellen. Staat bij mij al jaren op die stand.

• Leuk
Waarderingen: BcB

CDK

Forumguru
je kan m hier toch gewoon op laten staan? Ik rij nu 4 jaar seat leon, en de verwarming staat al 4 jaar aan
Dat kan idd, maar als je je velgen graag heel wilt houden bij fileparkeren aan de rechterkant van de weg is het prettiger om de spiegelstelknop op de R te laten staan, dan kantelt het rechter spiegelglas naar beneden bij het inschakelen van de achteruitrijdversnelling

michelover

Forumguru
Als er niets veranderd is sinds mijn Octavia en nu de Superb, gaat de verwarming van zelf af na een bepaalde tijd. Net als de achterruit verwarming.

CDK

Forumguru
@CoesDoes, misschien is de spiegelverwarming middels VCDS aan de achterruitverwarming te koppelen, maar als hij dan ook na een aantal minuten uit gaat schiet het nog niet op....

Flem_nl

Forumguru
Dat kan idd, maar als je je velgen graag heel wilt houden bij fileparkeren aan de rechterkant van de weg is het prettiger om de spiegelstelknop op de R te laten staan, dan kantelt het rechter spiegelglas naar beneden bij het inschakelen van de achteruitrijdversnelling
Dat werkt tot op heden enkel wanneer je ook elektrische stoelen hebt.....

CoesDoes

Forumguru
Het lijkt mij redelijk overbodig om de spiegelverwarming altijd aan te hebben, misschien is het wel een optie om hem alleen in de winterse periode aan te zetten, maar dan nog...

Gekoppeld aan de achterruitverwarming lijkt mij sowieso wel een handige oplossing,als de achterruit beslagen is zullen de spiegels dat ook wel zijn.., hopen dat dat met VAGCOM kan.
Zal eens kijken of de spiegelverwarming automatisch uit gaat (is dat comfortgebruikersscherm toch nog ergens goed voor ;) )

Canon-Eye

Forumguru
de spiegelverwarming niet gekoppeld is aan de achterruitverwarming (zoals ik al diverse auto's gewend ben)
Bij mijn laatste 7 VAG-auto's (3x Audi, Polo, Fabia1, Octavia2 en Fabia2) was/is het niet anders: afzonderlijk inschakelen. Niet zo gek ook, vind ik - ik heb ze lang niet altijd allebei tegelijk nodig, en het zijn toch behoorlijke verbruikers.

Ik rij nu 4 jaar seat leon, en de verwarming staat al 4 jaar aan
Ik kan niet exact terughalen wanneer het precies is begonnen met het automatisch uitschakelen na 10 minuten. Waarschijnlijk met een van de Audi's, maar kan ook de Polo (1995) geweest zijn die dit als eerste had. Sowieso gold/geldt dit voor de Skoda's.
Als je spiegel- en achterruitverwarming tegelijkertijd inschakelt kun je aan het lampje van de achterruitverwarming zien wanneer beide weer uitgaan. "Aan laten staan" is er dus simpelweg niet bij. Ten aanzien van de Seat heb ik eerlijk gezegd m'n twijfels, want VAG trekt wat dit soort dingen betreft toch wel vaak één lijn. Maar goed, misschien was die Leon nog aan de aandacht ontsnapt...

Cordoba

Forumguru
Achterruit verwarming blijft bij mij (gelukkig) gewoon aan, als ik die niet handmatig uit zet. Vooral in echt winterse perioden met bijv. sneeuwval, moet ie gewoon aanblijven om sneeuw om de achterruit helder te houden als er sneeuw op valt.

Wat de spiegelverwarming betreft: ik zou 'm niet continue aan laten staan, als je 'm niet nodig hebt. De kans dat de spiegelverwarming dan vroegtijdig problemen geeft is vrij groot. Vaak scheurt het verwarmingselement dan langzaam los van het glas, waardoor ie steeds minder effect heeft. Normaal gesproken heb ik de schakelaar op 'R' staan, zodat spiegelverwarming uit staat, en ik niet per ongeluk de linker spiegel verstel. Alleen als ik de verwarming nodig heb, zet ik 'm een poosje op de middenstand. Ik heb geen elektrisch inklapbare spiegels, dus in mijn geval is het allemaal iets simpeler.

Canon-Eye

Forumguru
Vooral in echt winterse perioden met bijv. sneeuwval, moet ie gewoon aanblijven om sneeuw om de achterruit helder te houden als er sneeuw op valt.
Daarvoor laat ik veel liever de achterruitwisser af en toe een slagje maken (interval is soms net te snel), dan heb ik ook geen last van het zichtbelemmerend opdrogende zout bij het rijden over pekelnatte wegen.

Badnews

Senior Member
Ik zag in het verbruik scherm, dat de spiegelverwarming redelijk wat 'kost'.
Na airco de volgende in de gebruikerslijst. Dus ik heb het altijd aan maar uitgezet door het knopje te draaien.
die paar keer per jaar dat ik het nodig heb, zet ik hem wel even aan(zoals vanmorgen)

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye : dat slagje van de wisser helpt alleen niet tegen het beslaan aan de binnenkant van de achterruit, en mijn ervaring is, dat dit bij rijden in een flinke sneeuwbui meer regel dan uitzondering is. In de praktijk gebruik ik onder dergelijke omstandigheden beiden, maar als je gaat tellen over aantal km's of aantal keren dat ik achterruitverwarming of achterwisser gebruik ten opzichte van het hele jaar, is het weinig.

paultie

Forumguru
Ben wel benieuwd of dit in VCDS te koppelen valt.
Heb mijn buitenspiegel altijd in de R stand staan om met parkeren de velgen te sparen. En tenslotte zijn we allemaal van nature liever lui dan moe. Dus aan het knopje draaien.......

Ik zal dit draadje blijven volgen.

Joske

Forumguru
de spiegelverwarming blijft aanstaan zolang die in de desbetreffende stand staat, lijkt me nadelig voor de lijm op langere termijn..

ivm de achterruitverwarming: (O2 combi)

De achterruitverwarming wordt door het indrukken van de schakelaar

» Af-
beelding 32
in- of uitgeschakeld - het controlelampje in de schakelaar gaat
branden resp. dooft.
De achterruitverwarming werkt alleen als de motor draait.
Na 10 minuten
schakelt
de achterruitverwarming automatisch
uit

.
Milieu-aanwijzing
Zodra de ruit ontdooid of ontwasemd is, moet de verwarming worden uitgescha-
keld. Het lagere stroomverbruik heeft een gunstig effect op het brandstofver-
bruik

filas

Lid
Je kunt de verwarming uitzetten door de draaiknop op neutraal te zetten (naar onderen), dus niet op de verstelling van de linker en niet op de verstelling van de rechter spiegel. Als je hem naar boven zet, gaat de verwarming aan.

CoesDoes

Forumguru
Vandaag nog even gekeken, maar de spiegelverwarming blijft aan (zichtbaar als comfortgebruiker) zolang de schakelaar in de betreffende stand staat... (Met vergeetachtige ikke kan dat lang zijn..), het verbruik is hoger dan het verbruik van stoelverwarming in stand twee, lijkt me best noemenswaardig.
De achterruitverwarming gebruikt vrij veel, maar gaat wel automatisch uit, kan me niet voorstellen dat het heel nadelig is als bij gebruik van de achterruitverwarming ook de spiegels verwarmd worden, vooral omdat de spiegels bijna altijd ook wel verwarming kunnen gebruiken als de achterruit (en achterste zijruit) verwarming nodig heeft...
Voor even snel ontdooien van alleen de spiegels kan ik dan nog steeds de spiegelknop gebruiken.
Kortom: Ik hoop dat die koppeling ingeschakeld kan worden.

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij halen sommigen het aan staan van de verwarming en het op "aan" staan van het knopje door elkaar.

Ook bij mij staat het knopje altijd op aan. De spiegelverwarming doet het echter uitsluitend als ik ook de achterruitverwarming inschakel en gaat uit als de achterruitverwarming uitschakelt. Dus ik geloof nooit dat er nadelige effecten zijn als het knopje altijd op de aan-stand staat - 99% van de tijd werkt het systeem immers desondanks niet.

CoesDoes

Forumguru
Volgens het infosysteem verbruikt de spiegelverwarming (in de O3) wel degelijk energie als de achterruitverwarming niet aan staat.., ik heb vanmorgen de spiegels ontwasemt door alleen de schakelaar te draaien (en weet bijna zeker dat ik de achterruitverwarming toen al uit had gezet)

Nelissuh

Actief lid
Volgens mij halen sommigen het aan staan van de verwarming en het op "aan" staan van het knopje door elkaar.

Ook bij mij staat het knopje altijd op aan. De spiegelverwarming doet het echter uitsluitend als ik ook de achterruitverwarming inschakel en gaat uit als de achterruitverwarming uitschakelt. Dus ik geloof nooit dat er nadelige effecten zijn als het knopje altijd op de aan-stand staat - 99% van de tijd werkt het systeem immers desondanks niet.

Idd. Ik heb achterelkaar 4 VAG auto's gehad, en m.i. werkte het altijd zoals MacroO2 beschrijft:

Spiegelverwarming is aan als:

Spiegelschakelaar in neutraal EN achterruitverwarming aan.

CoesDoes zei:
Volgens het infosysteem verbruikt de spiegelverwarming (in de O3) wel degelijk energie als de achterruitverwarming niet aan staat.., ik heb vanmorgen de spiegels ontwasemt door alleen de schakelaar te draaien (en weet bijna zeker dat ik de achterruitverwarming toen al uit had gezet)

Als dat klopt (ik geloof je)zou ik dat een achteruitgang vinden.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan