Spontaan veel storingen Octavia

gehaktbal

Forumguru
Eerst even het OE-nummer opzoeken. Deze kan je opvragen bij de dealer, of de oude even demonteren en bekijken wat er op staat.
Daarna kan je kiezen:

- Bestellen bij de dealer obv OE-nummer
- Bestellen via lokale automaterialenzaak obv OE-nummer
- Bestellen via skoda-parts.com obv OE-nummer
- Bestellen via winparts/autodoc obv OE-nummer
 

Tees

Donateur
Ik zou sowieso die laatste optie doen, en dan wel voor een A-merk sensor gaan. Ik gebruik altijd Bosch, dat is wat VAG meestal ook gebruikt en is prima kwaliteit. Andere (goedkopere) merken willen nog wel eens problemen opleveren.
De dealer is schreeuwend duur met electronica, terwijl het gewoon gerebrand Bosch-spul is.

Ik kan wel even in ETKA kijken welk OE nummer je moet hebben @Jessedew. Jouw auto is uit 2018? Mogelijk is voor en achter en L/R een andere code, op een gegeven moment hebben ze dat gedaan (om redenen die mij niet duidelijk zijn, misschien pasvorm?)
 

Jessedew

Senior Member

die van mij is uit 2013, 1,.4 tsi, kenteken 6-SGF-70. Zojuist ging mn vrouw nog weg met de auto en na starten kwam de melding direct weer terug, (niet allemaal overigens) maar bandenspanning wel. kan je dan ook niet resetten via het infotainment.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arent Schaap

Senior Member
Ik kan wel even in ETKA kijken welk OE nummer je moet hebben. Mogelijk is voor en achter en L/R een andere code, op een gegeven moment hebben ze dat gedaan (om redenen die mij niet duidelijk zijn, misschien pasvorm?)
Zou je dat ook voor mij willen doen?
Ik ben links achter nodig.

VIN: TMBJC9NE9E0209605
 

Tees

Donateur
Er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen, e.e.a. is afhankelijl van de PR-code. Onderdeelnummers die ik zoal vind in ETKA zijn WHT003864 of -A (zowel L als R achter), WHT003856 (RA) of WHT003857 (LA). PR-code 1X0 lijkt de eerst te zijn, 1X1 de tweede set. En of er dan wel of niet een A achter moet bij de eerste kan ik niet goed zien welke PR-codes dat voor geldt.
Voor jullie beiden gelden dan deze nummers die ik al eerder gepost had. Vanaf 2016 zijn ze andere types gaan toepassen met andere nummers.

@Disaster-Master zou goed kunnen, ATE wordt soms ook origineel gebruikt door VAG, en soms gebruiken ze zelfs beidee merken door elkaar heen, of afhankelijk van uitvoering de ene of de andere (dat staat dan ook vermeld in ETKA). Beide zijn prima kwaliteit, in mijn ervaring is online ATE vaak net wat duurder dan Bosch.
 

Jessedew

Senior Member
Er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen, e.e.a. is afhankelijl van de PR-code. Onderdeelnummers die ik zoal vind in ETKA zijn WHT003864 of -A (zowel L als R achter), WHT003856 (RA) of WHT003857 (LA). PR-code 1X0 lijkt de eerst te zijn, 1X1 de tweede set. En of er dan wel of niet een A achter moet bij de eerste kan ik niet goed zien welke PR-codes dat voor geldt.

je bedoeld dit bericht @Tees ?

Als ik dan zoek op internet kom je op deze uit?


gekke is, nu zijn de meldingen weer spontaan verdwenen, vrouw is boodschappen wezen doen en heeft wat lieve woordjes tegen de auto gezegd :D maar heb weinig vertrouwen dat de meldingen niet ineens weer spontaan terug komen, maar zal dan eerst wel ff uit laten lezen bij de garage om vast te stellen wat het exacte probleem is.
 

gehaktbal

Forumguru
gekke is, nu zijn de meldingen weer spontaan verdwenen, vrouw is boodschappen wezen doen en heeft wat lieve woordjes tegen de auto gezegd :D
Nou ja, in mijn ogen is dit heel kenmerkend voor dit probleem.
Bij mijn O3 2013 lijkt het vooral voor te komen als het buiten 25+ graden is. Bijna de hele winter is het weg geweest, dus dan verliest het de aandacht en vervang ik ze ook niet.

Wat je trouwens ook nog kan doen kwa onderdeelnr als second opinion, is een mail sturen naar Winparts met het gevonden onderdeel artikelnr en vermelding van je chassisnr. Die kunnen deze controle ook nog eens uitvoeren en eventueel een alternatief van hetzelfde merk aanbieden als jouw gekozen onderdeel niet passend is.
 

Tees

Donateur
Ik zie op de link van WinParts dat de eerste optie voor de lichtere motoren is. Heb net ook even de PR-codes opgezocht, dat klopt ook: 1X0 is voorwielaandrijving, 1X1 vierwielaandrijving, en die laatste komt alleen voor bij de zwaardere motorisaties.

Lijkt me dat die link voor jou afdoende zou moeten zijn @Jessedew
 
als het accu niet is zijn het de sensoren aan de banden. Had dit vorig jaar op reis ook. Wagen rijdt nog perfect maar geen cruise control meer, dat was vervelend. Heb alle 4 de sensoren vervangen voor aal zekerheid en probleem opgelost.
 

Jessedew

Senior Member
Had weer storing, dus uit laten lezen bij de garage, waren meerdere storingen. Zowel links als rechtsachter. Nu gereset. Zomaar vervangen raadde de garage niet aan. Even wachten of het wegblijft en als het terug komt weer uitlezen. Sensor kost 100 euro dus allebei de sensorsystemen zomaar vervangen is niet m'n idee.
 

Tees

Donateur
Had weer storing, dus uit laten lezen bij de garage, waren meerdere storingen. Zowel links als rechtsachter. Nu gereset. Zomaar vervangen raadde de garage niet aan. Even wachten of het wegblijft en als het terug komt weer uitlezen. Sensor kost 100 euro dus allebei de sensorsystemen zomaar vervangen is niet m'n idee.
Tsja, als de foutmeldingen meerdere keren is teruggekomen nu, dan zal ie nog wel een keer komen lijkt me...de kosten waren voor mij de reden om zelf onderhoud te gaan doen (naast dat ik t leuk vind). Een sensor van €40 online wordt opeens €80-100 bij de garage. En dan komt er nog (duurbetaald) arbeidsloon bij.
Terwijl zo'n wielsensor vervangen geen hogere wiskunde is.
 

Jessedew

Senior Member

Hier ook de sensor links achter (eindelijk) vervangen. Helft van de storingen verdween direct, de rest na 20 meter rijden.
klopt het dat die sensor iets afwijkt tov de vorige? als ik naar het plaatje kijk? Waar had jij m vandaan / besteld?
En hoeveel werk was het? Kwestie van wiel linksachter verwijderen, inbus losdraaien, sensor eruit klikken en alles terugplaatsen?
 

Jessedew

Senior Member
Tsja, als de foutmeldingen meerdere keren is teruggekomen nu, dan zal ie nog wel een keer komen lijkt me...de kosten waren voor mij de reden om zelf onderhoud te gaan doen (naast dat ik t leuk vind). Een sensor van €40 online wordt opeens €80-100 bij de garage. En dan komt er nog (duurbetaald) arbeidsloon bij.
Terwijl zo'n wielsensor vervangen geen hogere wiskunde is.
helemaal gelijk heb je, zelf al eens een sensor bij de binnenspiegel vervangen, pas de start knop, dus ik denk dat ik deze ook wel gefixt krijg. (heb ooit een buitenspiegel vervangen bij een VW bestelbusje) en wielen verwisselen ook weleens gedaan. Zou dus eind moeten komen.
 

gehaktbal

Forumguru
@Jessedew de sensor is inderdaad iets anders.
Heb het nr opgevraagd bij de dealer. Het vervangende nr eindigt op C. Origineel op A.

Heb via autodemontage een jong gebruikte (uit 2020) gevonden met het juiste oem nr. dat ik via de dealer voor mijn auto heb gekregen.

In principe is het idd kwestie van stekker er uit, torx losdraaien, sensor er uit.

Let er alleen op dat die sensor er al een hele tijd zit en vastgekoekt zit aan je fusee. Loswrikken dus, maar met beleid.
Zelfde geldt voor de stekker.
 
Bovenaan Onderaan