Standaard koplampen vervangen door model met xenon

Antera

Donateur
Ook bij een projectorlamp zal je rondom het meeste nut hebben het deel, wat niet naar buiten mag komen word afgeschermt met een plaatje. mocht de lamp verkeerd zitten heb je misschien wel helemaal geen licht :-)

Kiekerjan

Forumguru
Stoute schoenen aan getrokken en een setje besteld. Dinsdag komen ze binnen.

Ik zal eens kijken of (en hoe) het past...

Kiekerjan

Forumguru
Gaan we doen. Ik vraag me eigenlijk eerder af of de H7 fitting zal passen. Bij een halogeen lamp zit er een dunne ijzeren ring op, bij deze LED's zijn die van plastic en iets dikker. Ik hoop dat ze er alsnog in "klikken".

Ik heb trouwens wel gezien dat er veel ruimte in het koplamphuis is. Die koelstrips kun je alle kanten op buigen. Zal toch ook wel over nagedacht zijn, mag ik hopen?? ...

Antera

Donateur
Houd idd rekening met enorme warmte afgifte. Zal anders een dure les worden om je koplampen te moeten vervangen. Ben benieuwd

Spinal

Forumguru
Worden die LED lampen zo warm dan? Ik dacht dat LED als eigenschap had juist niet warm te worden (ieg minder dan een normale gloeilamp)

Antera

Donateur
Led zelf word niet warm maar de electronica wel en die moet juist gekoelt worden. Waarom denk je dat nagenoeg alle ledlampen koelribben hebben ?

andrehj

Forumguru
Led zelf word niet warm maar de electronica wel en die moet juist gekoelt worden. Waarom denk je dat nagenoeg alle ledlampen koelribben hebben ?
Dat klopt niet helemaal. Bij LED's is het de achterkant van de LED-chip zelf die warm wordt en gekoeld moet worden. De voorschakelelektronica, die van de 14V boordspanning de juiste spanning en stroom voor de LED maakt, heeft juist een enorm hoog rendement (>90%) en wordt nauwelijks warm.
Dat een LED ondanks het veel hogere rendement t.o.v. een gloeilamp toch gekoeld moet worden heeft te maken met de temperatuur binnenin de LED-chip zelf, de zgn. junction-temperatuur . Deze mag beslist niet boven de 150°C komen, maar moet eigenlijk onder de 100°C blijven, omdat het rendement van een LED sterk afneemt bij toenemende temperatuur. En onder de 100°C blijven is best lastig in de nabijheid van een motorblok wat ook al zo warm is.
Een gloeilamp heeft het veel makkelijker. De gloeidraad van zo'n lamp kan zo maar 2500 °C worden, waardoor deze zijn warmte zonder problemen kwijt kan.

Kiekerjan

Forumguru
In de bijlage een foto met rechts ( voor de kijkers links ) de originele halogeen lamp en aan de andere kant de nieuwe LED lamp. Qua warmte valt het mij mee. De koelribben zijn met de blote hand nog beet te pakken. Wat mij betreft een hele mooie en veilige oplossing. Wel behoorlijk kostbaar ( 100 euro per set ).

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    1 MB · Weergaven: 303
In de bijlage een foto met rechts ( voor de kijkers links ) de originele halogeen lamp en aan de andere kant de nieuwe LED lamp. Qua warmte valt het mij mee. De koelribben zijn met de blote hand nog beet te pakken. Wat mij betreft een hele mooie en veilige oplossing. Wel behoorlijk kostbaar ( 100 euro per set ).

Heb je projector lampen of reflector lampen? Heb je misschien een link van je lampjes vind het wel interessant

link inmiddels gevonden http://www.immers.info/H7-Speciale-Led-koplampen-7.000-lumen-No:2-voor-VW-Skoda (denk ik:shutup:)

waar heb je de driver gelaten en de koelribben steken gewoon in de motor ruimte denk ik?

Laatst bewerkt:

servies

Forumguru

CDK

Forumguru
Zelf zit ik te denken om het in de Fabia te zetten van m'n vrouw. Als ik daar 's avonds wel eens in rij is het zicht allerbelabberdst met de oem halogeen kaarsjes :(

Kiekerjan

Forumguru
Ik heb de lampen van Immers ook bekeken, maar ik had moeite met de beugeltjes die blijkbaar speciaal voor een Octavia zijn gemaakt. In de bijlage een foto van de achterkant van het koplamphuis.

Deze set heb ik besteld bij xenonlamp.nl .

Zoals ik al eerder zei, is er genoeg ruimte in het koplamphuis voor de ribben en de weerstand. De koelribben heb ik gewoon wat naar buiten gebogen en de dop er weer op gedraaid.

Sinds kort is er ook een VW Polo in ons wagenpark. Grote kans dat deze ook voorzien gaat worden van deze verlichting....

Bijlagen

• H7 achterkant.jpg
    H7 achterkant.jpg
    108,2 KB · Weergaven: 76
Bovenaan Onderaan