Standaardbanden Fabia Greenline?

Ericpeeke

Actief lid
Weet iemand al welke banden onder de nieuwe Fabia Greenline gezet worden? Er wordt in de folders alleen gesproken over banden met lage rolweerstand of eco-banden. De eerste Greenlines zijn inmiddels aangekomen bij de dealer. Heeft iemand toevallig ook al gezien welke banden er onder liggen? Ik meen in Hetzers album te zien dat onder zijn nieuwe Greenline Dunlop SP Sport 01 banden zitten. Worden die nog omgewisseld? Want dat zijn volgens mij niet echt banden met een specifiek lage rolweerstand.

Ik was ook al erg benieuwd welke banden er onder de GL zouden zitten.
Vorige week stond er in het dorp een Polo BM met ook Dunlop SP Sport 01 er onder.
Dunlop heeft de naam een zachtere band te zijn, met veel grip die dus meestal wat sneller slijt. Geen band met lage rol weerstand leek mij !
Ik ben wat gaan zoeken en vond dit: http://www.dunlop-tires.com/dunlop_...sp?OpenMode=SameWindow&car_type=personenwagen
Ook in de laatste ANWB test kom ik deze band niet tegen: http://www.anwb.nl/auto/tests/onder...-ANWB-zomerbandentest-2010--185-65-R-15-.html
Op onderstaande site zie je dat de Dunlop niet de juiste keus lijkt:
http://www.kiesdenieuweband.nl/#
VW en Skoda (VAG dus !) monteren deze band blijkbaar standaard onder hun auto's.
We moeten maar hopen dat het geen prijstechnische keus geweest is.

De tijd zal het leren !

Hetzer

Forumguru
klopt onder de twee Gl 's die nu bij mijn dealer staan, inclusief die van mij zitten de Dunlop SP Sport 01 banden

2mewxsy.jpg

29xhdt2.jpg

zy8zkz.jpg

lijkt me een goede band, al had ik pesroonlijk wel Michelin Energy Savers verwacht
Op de Polo BM die hier laatst stond zaten Conti's (geen ecocontact!!?)

van_der_P

Senior Member
We moeten maar hopen dat het geen prijstechnische keus geweest is.
Als het een prijstechische keuze is, wat is daar verkeert aan ? Dat doen we zelf toch ook.

Dunlop is toch geen slechte band ? Volgens mij is de prijs-kwaliteitverhouding goed, en zou ik mij daar geen zorgen over maken.

Alle keuze die een autofabrikant maakt zijn prijstechnisch. Zeker als je bugetmerk bent.

Als b.v. de lampjes in een auto 1 cent per stuk goedkoper zijn dan die van de concurent moet je eens uittellen hoeveel geld dat scheelt op 150.000 auto's per jaar.

van_der_P

Senior Member
:ot:Als je alleen aan de buitenkant kijkt van een auto dan zijn dat ongeveer 25 lampjes.
Dat is 25 cent per auto maal 150.000 stuks is 37 500 euro. (die heb ik vandaag nog niet in de handen gehad :D:D:D)

Het verhaal ging over banden ik heb dat bij wijze van voorbeeld aangehaald, om aan te geven welk een invloed een klein prijsverschil maakt.
Voor autobanden geldt hetzelfde.

Een fabriek kan het zich niet permiteren om slechte banden te monteren. Dus die Dunlops zijn niet verkeerd.

Het staat natuurlijk een ieder vrij om er naderhand een band van eigen voorkeur onder te (laten) schroeven.

Ericpeeke

Actief lid
Ik heb mijn Greenline nu, en daar zitten ook de genoemde Dunlop banden op. Dus het is in elk geval niet dealer-afhankelijk.

Gerke

Forumguru
Bij de verkoop hadden ze het over lage weerstandbanden, dat zijn de Dunlops nu niet bepaald, dus die discussie durf ik wel aan ;)

quorumz

Actief lid
Bandenlabel
Ook bij de gewone banden gaat veel veran*deren. Vanaf 2012 moeten alle banden namelijk een veiligheids- en milieulabel meekrijgen.
Daarop staat heel begrijpelijk vèrmeld wat de rolweerstand is, hoeveel grip die band in de regen biedt en welk rol*geluid hij produceèrt.
Zodat vergelijken mogelijk wordt. Directeur Arthur de Bok van Goodyear Dunlop Europa voorspelt dat het resultaat heel tastbaar wordt.
Er wordt heèl veel in nieuwe technologie geïnvesteerd en dat is goed meetbaar. De eisen voor het nieuwe label zijn erg zwaar.
Een uitdaging! Je doet het als bandenmerk héel verdienstelijk als je met de rolweerstand een 'C' scoort,
maar onze nieuwe EfficientGrip is met een 'B' bijvoorbeeld al fors beter. En wehebben een pro*totype band die
zelfs in de gun*stigste catego*rie 'A' zou terechtko*men. Toekomst? Dunlop lage weerstand band, ontwikkeld voor Pininfarina

Succes met de discussie...

Gerke

Forumguru
De Sport 01 is een band die in 2004 is geintroduceerd en is zeker geen lage rolweerstandband ;)

Het klopt dat ze inmiddels wel banden hebben die een lage weerstand hebben, maar dat zijn niet diegene die onder de GL gemonteerd worden ;)

wanderer

Senior Member
wat veel vervelender is, is dat deze dunlop banden "zomerbanden" zijn, dus wil je deze winter naar winterse gebieden of krijgen we zelf weer een echte winter dan ben je uit veiligheidsoverwegingen welhaast verplicht om andere banden om te leggen.....en wat mij ook steekt is dat er 15" velgen opzitten, geschikt voor 195/55 banden, maar wat is er gemonteerd....juist 185/60...zal ook wel goed rijden maar toch....ben er nu achter dat het achteraf te bestellen reservewiel cq thuiskomer een 14"exemplaar is, volgens de dealer past een 15" niet in de reservewielbak....was namelijk van plan om 1 stuks lichtmetalen Antares velg te kopen (100€) en daar de goedkoopste band om te leggen (45€) voordeel is dan dat je bij stuk rijden van de velg bij lekke band gelijk de goede velg bij je hebt om te monteren, ook bouten en gaten passen dan 1 op 1....

Bovenaan Onderaan