Standaardbanden Fabia Greenline?

Ridley

Forumguru
Dit stukje gereedschap zit bij mij in de piepschuim vulling van mijn reservewiel (bij de krik)

ik zie nu dat je een TSI hebt. BIj mijn Fabia zat eigenlijk geen reservewiel en ook geen krik, ik gebruik een winterband als reservewiel en heb wel een kriksetje erbij gekocht. Dit plastic hulpstukje heb ik er geloof ik dan niet bijgehad, zal er eens naar vragen bij de dealer.

Canon-Eye

Forumguru
Bandenspanningsalarm zou pas af gaan bij bandenspanning minder dan 2.6 Bar, heeft iemand al wel eens alarm hiervoor gehad, werkt dit? Kan dit ook aangepast worden naar bij 2.9 Bar?
"Bandenspanningsalarmwaarde" wordt niet ingesteld. Het gaat af als één van de wielen een afwijkend toerental gaat vertonen ten opzichte van de andere drie, hetgeen erop duidt dat het betreffende wiel een duidelijk verminderde druk in de band heeft (werkt via de ABS-sensors).

Oke dan! Dat is niet zo mooi, was namelijk het volgende van plan. Heb ontdekt dat ik een grote snelheidsafwijking heb met mijn winterbanden (+/- 10 km). Nu heb ik er 185x60xR14 onder liggen. Ik was van plan om op de vooras (waar km teller op zit??) een banden maat 185x65xR14 op te leggen. Hierdoor zou afwijking maar 1 % worden. Het is me trouwens niet alleen te doen om afwijking in snelheid maar ook in gereden aantal km's (gaat nu sneller). Door het onderstaande bericht ben ik nu bang dat ik constant alarm zal krijgen, en ik genoodzaakt ben ook op achteras deze bandenmaat te monteren. Of kanje dit misschien naar 1 keer resetten (knopje lang ingedrukt houden) bijstellen?

Canon-Eye

Forumguru
Of kanje dit misschien naar 1 keer resetten (knopje lang ingedrukt houden) bijstellen?
Aardige vraag - ik weet het niet zeker, maar het is denkbaar van wel. Tenslotte ontstaat er langzamerhand ook verschil in afrolomtrek tussen voor- en achterwielen als gevolg van snellere slijtage vóór.

Overigens is een afwijking van zo'n 5-10% op de snelheidsmeter niks abnormaals. Het betekent trouwens niet automatisch dat de kilometerteller (odometer dus) dezelfde afwijking heeft, omdat een deel van de afwijkende snelheidsaanwijzing te wijten is aan de analoge snelheidsmeter die de pulsjes van de snelheidssensor vertaalt naar het uitslaan van de wijzer.
Om e.e.a. te controleren kun je je navigatieapparaat gebruiken: de snelheidsindicatie daarop is behoorlijk accuraat. Ook kun je de vóór een flink lange rit aangegeven afstand vergelijken met de gereden afstand (althans, als je precies de oorspronkelijk geplande route hebt gevolgd). Dit is natuurlijk geen gecertificeerde laboratorium-methode, maar 't geeft een aardige indruk hoe jouw specifieke auto het doet.

wanderer

Senior Member
bij wisselen van winter naar zomerbanden en andersom spreekt dit alarm bij mij ook aan....even resetten voor de nieuwe situatie en het is weer OK.

mijn afwijking in snelheid heb ik ook ahv navigatie gecontroleerd. De afwijking heb ik verder kunnen nareken mbv het programmaatje
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

met dit programmatje is afwijking voor 185x60xR14 trouwens 4,2% tov 1,15 % voor 185x65xR14

Dit hadden we al eens eerder besproken op dit forum, http://www.skodaforum.nl/board/f44/afwijking-snelheid-daarmee-aantal-gereden-kms-15210.html

echter hebben we het nooit gehad over hoe dit gemeten wordt. Denk dat ik het toch gewoon ga proberen op 1 as. Heb namelijk maar 2 banden die ik volgende winter vervangen moet. Zal het dan wel melden of het gelukt is zonder regelmatig alarm!

Noord26

Forumguru
Bandenspannings-systeem werkt prima. Maar niet zo snel als ik verwacht had. Ik kreeg de melding op het dashboard toen 1 van de banden net boven de 1 bar zat (idd lek) en de andere nog op 2,5 bar. Weet wel dat je dan op tijd gewaarschuwd bent en ik kon hem toen weer op spanning brengen met de meegeleverde pomp en ben de dag erop naar een banden-boer gereden. Het was immers al na sluitingstijd.

Prima ervaring dus met dat systeem.

Vlaar032

Senior Member
Ik wilde juist als de winterbanden mrt 2014 weer in het schuurtje mogen mijn oude 185/60/14 zomerbanden vervangen door 175/70/14 hetgeen bijna 3,9% minder toeren oplevert. 185/65/14 kan ook. Dan is het 3,1% minder toeren. Volgens mij past het wel, lijkt ruimte zat te zitten om de wielen heen.

hpolie

Senior Member
Even een vraagje, ik heb op de Fabia II de Dunlop banden 185/60 R15 wat is de beste banden spanning voor zuinig te rijden! Daar ik nu 2,2 bar achter heb en 2,1 bar voor en ik met pijn en moeite 1:15 rij.

Henk

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij met minimaal 2,8 achter en 2,6 voor, dat bevalt me prima. Maar volgens mij is alles tot 3,0 wel OK, daarboven wordt het wat minder comfortabel.

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij wel, maar ik heb er eerlijk gezegd geen vergelijkend wetenschappelijk onderzoek naar gedaan dus ik heb daar geen harde cijfers over.

Maar op de fiets voel ik het verschil wel in m'n kuiten, dus voor de auto moet dat toch ook z'n uitwerking hebben... :D

hpolie

Senior Member
Tja het lijkt mij ook wel zuiniger rijden, daar de banden nu wel erg breed zijn met deze lage bar waardes. :pieker:

Henk

Canon-Eye

Forumguru
Die breedte is alleen het onderste stukkie, dus qua luchtweerstand zit daar niet zozeer het verschil. Dat moet je meer zoeken in een aanmerkelijk grotere rolweerstand doordat de band verder continue ingedrukt wordt dan wanneer hij harder is (en dus een kleiner contactvlak heeft en beter rond blijft).

Omgekeerd is dat grotere contactvlak ook weer een reden om met flink verlaagde bandenspanning uit het erg mulle zand te kunnen komen...

Canon-Eye

Forumguru
Da's een aanbeveling - hoogstwaarschijnlijk gericht op een compromis tussen verbruik en comfort.
Maar die hoef je niet te volgen natuurlijk - als je wat zuiniger wil dan kun je best iets hoger gaan zitten zonder dat je meteen veel comfort inlevert.

hpolie

Senior Member
Zo heden middag de bandenspanning achter verhoogd van 2,3 naar 2,8bar, en voor van 2,2 naar 2,6bar.
En tegelijk er 20km mee gereden en het is duidelijk te merken wat het rijcomfort betreft, ik persoonlijk vind het er nu slechter geworden. De auto maakt nu binnen meer ruisgeluid en ik vind hem nu wat minder vast op de weg liggen.
Maar ik ben benieuwd wat het gaat opleveren qua benzine verbruik of dat nu minder gaat worden.
Zodra ik daar wat meer van weet dan meld ik dat hier ook natuurlijk. :D

Henk

Bovenaan Onderaan