Standverwarming

wanderer

Senior Member
je hebt ook maar weinig vermogen nodig, zo'n camping ventilator kacheltje 500W of minder is al voldoende....

Rallye

Forumguru
Het nadeel van de Defa is dat die (in elk geval bij mijn TFSI) enkel de versnellingsbakolie en het passagierscompartiment opwarmt. Bovendien krijg je een (imo) lelijk kacheltje in je interieur. Het is wel een prijsbewuste oplossing.

Rallye

Forumguru
Ik heb voor mijn bestelde RS Combi weer nagedacht over een standverwarming. Omdat we nu toch de winter uitgaan heb ik er maar (weer) even vanafgezien. Het kan immers ook in de herfst nog. Eerder heb ik wat offertes gevraagd voor een Webasto. In de handleiding van de Octavia (https://mediaportal.skoda-auto.com/...ia/05-2011/Manual/A5_Octavia_OwnersManual.pdf), op pagina 102 en verder, kwam ik een heel hoofdstuk tegen over bediening via de maxidot en een knop boven het aircopaneel. Weet iemand of dit ook werkend te maken is bij een achteraf ingebouwde standkachel? Zou dit nog afhankelijk zijn van het merk standkachel (Webasto of Eberspächer)?

Aanvulling: de site van Skoda.at spreekt over de standkachel "Helsinki" Thermo Top C". Dat zou dus een Webasto zijn.

van_der_P

Senior Member
Neem mij voor als ik een nieuwe auto uitzoek om voor een standverwarminmg te vragen maar vergeet het telkens weer.

Rallye

Forumguru
Ik vond de uitgave van €1.795 bij de kosten van de nieuwe auto nu wat teveel worden. Zoals gezegd: in de herfst kan ook nog. Bovendien heb ik vorig jaar al eens navraag gedaan en die aanbieder was redelijk veel goedkoper.

andrehj

Forumguru
Neem mij voor als ik een nieuwe auto uitzoek om voor een standverwarming te vragen maar vergeet het telkens weer.
Dat heeft bij Skoda ook geen zin. In elk ander Europees land kun je je Superb (en waarschijnlijk ook Octavia) gewoon af-fabriek met standverwarming laten leveren. Kost dan rond de 1000 euro en is netjes geïntegreerd in alle systemen. Helaas vind Pon hier in NL dat wij dat niet nodig hebben. Hetzelfde geldt overigens voor voorruitverwarming en nog een hele lijst andere opties.
De oplossing: je Skoda gewoon in een ander land bestellen en zelf importeren.

Rallye

Forumguru
Zonder in Pon-bashing te willen vervallen, maar dat begrijp ik dus niet. Waarom zou je nou sommige zaken niet willen verkopen. Ik dacht juist dat de wereld eruit bestond dat zaken wel verkocht worden. Zeker als het om fabrieksopties gaat, kan het toch de moeite niet zijn om een paar extra's op de prijslijst te zetten. Misschien heb ik er (inclusief BPM) wel een paar euro voor over dat de standkachel zowel technisch als qua bediening goed in mijn auto geïntegreerd is.

Bij sommige kleuren kan ik me weer wel voorstellen dat Pon ze niet wil. Een Octavia in Rallye Groen (no pun intended) komt toch een paar keer bij je dealers terug.......

Zo'n kleur wordt dan echter weer wel geleverd.

Aanvulling: voor de smakelozen onder ons staat er zelfs één op voorraad. Zie Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 147kW, 6 versn. Hand

octavia-rs-rallye-green-5813032531039025461.jpg

Overigens komt de kleur op een Fabia beter uit.

EdK

Forumguru
Als ze vanaf morgen elektrisch verwarmde voorruit als optie zouden gaan vermelden in hun cataloges dan zal ik de eerste zijn die bij de aanschaf van een volgende wagen dit er meteen bij zou bestellen
Want ik heb een paardje schijt aan het krabben van een voorrruit
Zijramen vliegt er altijd vanaf maar voorruit sta je altijd te hakken

Dus PON las je meeleest, jullie laten een gemiste kans liggen

TL@

Forumguru
Over de kleur: in België kan je niet eens een metaal rode OII bestellen, te triest voor woorden vind ik (een gewone rode mag niet van de leasemaatschappij/werkgever), ze bieden enkel saaie kleuren aan. Dan zou dat groen nog mooi staan in de catalogus.

Rallye

Forumguru
Heeft iemand nog nagedacht over mijn oorspronkelijke vraag: kan een achteraf ingebouwde standkachel worden geïntegreerd in de bedieningssystemen van de auto?

andrehj

Forumguru
Volgens mij niet. Al was het alleen al dat je het complete bedieningspaneel van je climatronic (als je die al hebt) moet uitwisselen, omdat daar bij de uitvoering die je hebt een knopje mist.

Rallye

Forumguru
Dat klopt. Wat wel de vraag oproept wat dat dan zou kosten. En moet het hele paneel worden vervangen, of kan alleen het knopje worden geplaatst?

Rallye

Forumguru
Maar even weer terug. Het is nu herfst en ik heb een offerte aangevraagd bij het bedrijf dat de vorige keer het goedkoopste was. Via het originele bedieningspaneel gaat dus niet gebeuren. Daarom de keus: via de vorwahluhr (programmeerklokje), evt. gecombineerd met de Telestart 3 (via een app op je smartphone). Ook alleen de Telestart, dus zonder vorwahluhr, zou kunnen.

Daarbij duiken de volgende vragen op:
- waar komt de vorwahlur (heeft iemand een plaatje) in een Octavia 2 (FL)?
- als ik de telestart neem, kan ik dan zelf eenvoudig de sim-kaart verwisselen (bij een prepaid loop je de kans dat die verloopt)?
- raadt iemand een optie aan (alleen klokje, klokje plus telestart, of alleen telestart)?

Je kan zelf kiezen waar je de bedieningsklok laat monteren. Ik had hem onder het klepje midden op het dashboard laten monteren.
Daar lag ie aan het draadje los in, het was mijn bedoeling een alu beugeltje te maken maar dat is er nooit van gekomen.
De Telestart heeft een flink bereik, Webasto geeft zelf 1000m op maar dat is onder hele optimale omstandigheden.
Zelf heb ik nooit de behoefte gehad aan de Thermo Call maar ik weet niet hoever jouw auto geparkeerd staat .
Het handige met de Telestart is dat je een signaal (knipperend ledje) krijgt zodat je weet dat de standkachel aan is gegaan.

Een beetje rondbellen naar verschillende inbouw stations is wel verstandig, scheelde mij toen iets van 200,-

Rallye

Forumguru
@Mike4066: ik had inderdaad ook al grote verschillen geconstateerd bij de prijsopgaven (toch bedankt voor de tip). Het voordeel van de Thermo Call (in zijn nieuwste versie) is, dat deze bediend kan worden via een app op je smartphone. Dat scheelt een grote sleutelhanger in de tas van mijn echtgenote (die de auto op meer dagelijkse basis gebruikt) en geeft bovendien mij ook de mogelijkheid om de Webasto te bedienen, zonder dat nog een afstandsbediening moet worden aangeschaft. Ook bij de Thermocall krijg je een terugmelding (via SMS).

Nog twee vragen:
Ik begrijp uit je bericht dat jij zowel de Telestart als het klokje had. Maakte je van beide evenveel gebruik?
Gezien het feit dat je in de verleden tijd over je Webasto praat: waarom heb je er nu geen meer?

Ik blijf dankbaar voor foto's van de plaatsing van het klokje. Op internet lijkt plaatsing op de tunnel, rechtsonder de pook populair. Niet op het dashboard achter het stuur dus. Iemand nog ander ideën?

Rallye

Forumguru
Hmmmm. Vandaag de offerte binnen. Inclusief Thermocall (niet zeker of daar ook de vorwahluhr bijzit) € 2.000. Lijkt erop of de laatste offerte twee jaar geleden (van hetzelfde bedrijf) exclusief BTW was....... Maar eens even voor gaan zitten deze week.

De Telestart gebruikte ik toch wel het meest, lag naast de wekker. Dus wekker uit, Websato aan :-)
Mijn huidige Scout is na de winter geleverd, ik dacht toen, die Webasto komt in het najaar wel.
Ik moet er alleen nu nog steeds werk van maken...

Rallye

Forumguru
De €2000 is met enkel Thermocall, zou voor mij overigens prima zijn (met een Symyo prepaidkaart). Toch maar eens een andere offerte aangevraagd. € 220 duurder.

Bovenaan Onderaan