Standverwarming

Rallye

Forumguru
Inmiddels heb ik enige ervaring opgedaan met de Webasto. Ik heb nog een "verwonderpuntje". Ik programmeer de Webasto meestal via de app op mijn telefoon. Voordat je uitstapt moet je dan eerst twee zaken doen:
- de temperatuur op max; en
- de blower op max.

Als de standkachel vervolgens aangaat, gaat ook de blower aan (daar is een speciaal onderdeel voor gemonteerd). De blower gaat echter niet op zijn maximale vermogen, zoals je zou verwachten, maar loopt zachter. De ruiten zijn echter wel vrij (zelfs met sneeuw), dus in principe is het syteem wel effectief. Hoe gaat het bij anderen? Gaat bij jullie de blower wel vol aan?
 

jurjen

Lid
Hoe gaat het bij anderen? Gaat bij jullie de blower wel vol aan?

Nee, de blower draait niet voluit als ik bij de auto kom en de standverwarming brandt. Maar het is inderdaad wel effectief. Ik ben één keer vergeten de blower en temperatuur op max te zetten en dan merk je dat de kachel tegen (half) gesloten kleppen staat te blazen. In hoeverre de stand van de blower daarbij van invloed is weet ik niet. Ik had niet de behhoefte dat te testen.

Ik laat de auto altijd achter met:
Temperatuur op max.
Knop max. ontwaseming voorruit actief.
De stand van de blower blijf ik verder af.
 

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
Ik heb een vraagje over het welzijn van de inzittende tijdens de opwarming van de motor en de passagiersruimte:

Ik veronderstel dat de standkachel vooral bedoeld is om voordat je gaat rijden en plaatsneemt in de auto het product zijn ding te laten doen? Maar wat als je er toch in gaat zitten en je 30 minuten voor vertrek de Webasto aanschakeld? Is dat erg oncomfortabel voor de inzittende? Gaat het apparaat in de eerste 5 minuten aan zeer onaangenaam hoge temperaturen zitten blazen?

En kun je er ook voor kiezen om de standkachel enkel de passagiersruimte te laten verwarmen? Of kun je dat net zo goed door de airco laten doen (welke is energie efficienter)? Of zijn er daarvoor, net zoals bv bij Volvo, betere aparte verwarmingssystemen voor?
 

Rallye

Forumguru
Mijn Webasto is niet in te stellen, die blaast gewoon vol vermogen. Dus kan het warm worden in de auto. Via de verwarming kun je wellicht koude lucht bijmengen. Ik zet de Webasto altijd uit voor ik wegrij, dus kom ik dit nooit tegen. Modernere standkachels (Webasto Evo?) kun je op verschillende comfortstandenprogrammeren.

Ik begrijp je tweede vraag niet helemaal. Het voordeel van een standkachel is nu juist dat én de koelvloeistof én de het passagierscompartiment meedelen in de verwarming van de kachel. Die zijn dus al (opge)warm(d) voor vertrek. Volgens Webasto is dit milieuvriendelijker dat de airco het werk laten doen terwijl de motor stationair draait. Op langere ritten wordt het verbruik van de kachel grotendeels gecompenseerd doordat de sneller warme motor minder verbruikt. Waarom zou je alleen het passagierscompartiment willen verwarmen?
 

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
Waarom zou je alleen het passagierscompartiment willen verwarmen?

Ik zou me kunnen indenken dat dit efficienter is dan de gehele standkachel te laten draaien op momenten dat het bv slechts 0 graden is. De inzittende(chauffeur) zit dan aangenaam en zodra de passagiers komen is het comfortabel warm. Dit zonder dat de motor aangezet hoeft te worden. Zeker als de chauffeur meerdere uren op zijn passagiers moet wachten.

Zie hier het systeem van Volvo (Compartment Heater, electric): http://www.volvocars.com/intl/all-c...category=d9112087-12f7-4826-9cbc-28334bacda1e
 
Laatst bewerkt:

muurman

Senior Member
Dit is mijn standkachel.
Ik zet de auto onder mijn carport, deze erin en verlengkabel naar de schuur.
Hoezo low cost ;)

KA-5103__04451_std.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Dat doet maar de helft van wat een Webasto-achtige doet.
De motor wordt niet mee voorverwarmd - en da's nou juist zo goed voor 'm...
 

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
En volgens mij mag je blij zijn als je de boel in de winter warmer dan 20 graden krijgt. Als je dan echt low cost wilt gaan kun je beter een 1pk model aanschaffen. Dan kun je de bijproducten ook nog goed verkopen aan tuinders. /negeer enig sarcasme dat in de originele post bedoeld was
 

Rallye

Forumguru
Aha. Je bedoelt meer als in een taxi of aannemersbus. Volgens mij zal het voor het verbruik van de kachel (een halve liter per half uur) niet echt veel uitmaken dat ook de koelvloeistof wordt verwarmd. Of een gewone standverwarming is bedoeld om uren te branden weet ik niet. Aan de andere kant: volgens mij bouwen ze diezelfde kachels ook in in aannemersbussen en boten, dus waarom niet.

@muurman: heb je wel eens naar het stroomverbruik van zo'n kachel gekeken? Plus dat je het terugverdieneffect van de voorverwarmde motor mist. Qua aanschaf ben je echter inderdaad goedkoper uit.
 

van_der_P

Senior Member
Bij een Webasto gebruik je het verwarmingssysteem van je auto om je auto te verwarmen. Dus zal op de een of andere manier je koelwater verwarmt moeten worden (dat doet de Webasto), om de kachel van je auto te laten werken.
Zonder gaat het niet.
Het koelwater wordt verwarmt tot een temperatuur van +/- 60 graden.
Bij de installatie past men ook werking van de verwarming aan. Die moet natuurlijk ook gaan werken zonder dat de auto op contact staat.
Een bij-verwarming werkt op een andere manier.
 

muurman

Senior Member
Ik ben bijna helemaal voor en standkachel. Maar :
1. meestal rijd ik max 2jaar in dezelfde auto.
2. voor je het terugverdient hebt....

Daarom heb ik gekozen voor deze "oplossing" .
Heb er ook al aan gedacht en straalkachel op te hangen zodat er gewoon warme lucht naar de motor word geblazen maar dat is wel erg inefficient.
 

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
Helemaal duidelijk allen :thumbsup: ....denk ik :D

1. De webasto is echt voornamelijk bedoeld voor de voorverwarming van de motor
2. De webasto is niet geschikt om eventueel enkel de cabine langdurig te verwarmen zoals dat oa gedaan wordt in taxi's en busjes
3. Voor cabine verwarming zonder gebruik te maken van de motor (en wellicht de accu) zijn er andere systemen

Op mijn eisenlijstje voor Skoda moet ik dus zowel een Webasto plaatsen als een op eigen kracht werkende cabineverwarmer.

Mocht ik het niet goed begrepen hebben lees ik het graag!
 

Rallye

Forumguru
Ik ben het niet eens met stelling 1. Hij is bedoeld als voorverwarming voor zowel de motor als het passagierscompartiment. Als je alleen het passagierscompartiment wilt verwarmen omdat je er lang moet zitten zijn er andere verwarmingen.
 

blokart

Senior Member
Heb m'n RS besteld met Skoda standkachel (vermoedelijk Webasto-unit) maar doet nog iets meer nl interieurvoorventilatie wat ik in de zomer zal appreciëren.
 

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
Dank iedereen. Ik heb jullie feedback verwerkt in het eisenpakket voor de bedrijfswagens die ik moet bestellen en verwacht binnen de maand antwoord. De nieuwe aanwinsten zullen dus uiterlijk 4 maanden vanaf nu voor de deur moeten staan. Benieuwd wat Skoda gaat aanbieden. Een Octavia of een Superb. En natuurlijk hopen op een zacht prijsje :dankje:
Cabineverwarming heb ik uiteindelijk optioneel gemaakt, omdat ik niet zeker weet of Skoda dit wel kan bieden. Andere merken kunnen het zeker, maar zonder concurrentie krijg je natuurlijk geen goede prijs.
 

van_der_P

Senior Member
[quote="[DPC] 2. De webasto is niet geschikt om eventueel enkel de cabine langdurig te verwarmen zoals dat oa gedaan wordt in taxi's en busjes
3. Voor cabine verwarming zonder gebruik te maken van de motor (en wellicht de accu) zijn er andere systemen
[/quote]
Van beroep ben ik bus/touringcarchauffeur en de meeste bussen waarop ik gewerkt heb, hebben allemaal een Webasto-systeem. Zeker in deze tijd van het jaar duurt het veel te lang om een interieur opgewarmd te krijgen. Dus wordt de Webasto gebruikt om het interieur op te warmen. Mensen vinden het fijn om in een warme bus plaats te nemen. Dus als ik weet hoe laat mijn gasten in de bus komen stel ik de Webasto zo in dat die een half uur voor die tijd begint met verwarmen. Kan tot 120 minuten ingesteld worden. De Webasto is zeker niet alleen voor de motor.

@muurman, als je maar twee jaar met een auto doet, en koopt hierna weer een auto die met dezelfde soort brandstof (benzine of diesel) werkt kun je de standkachel gewoon (laten) ombouwen.
 

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
@van der P, en de webasto warmt de motor dan niet op? Of bv bij instellen van 120 minuten, de eerste 100 minuten enkel de passagiersruimte daarna de motor?
 

van_der_P

Senior Member
Het is een combinatie. De koelvloeistof wordt verwarmt en daarmee verwarmt men het interieur. Je hebt wel gelijk dat de motor verwarmt wordt, maar die warmte gebruikt men om het interieur te verwarmen. Zeker bij een bus of vrachtauto daar zit zoveel koelvloeistof in motor dat het eigenlijk veel te lang zou duren(zeker in de koude maanden van het jaar) om de verwarming te kunnen gebruiken. Vandaar dat men er standaard een Webasto of soort gelijke verwarming inbouwt. Die 120 minuten waar ik het over heb is de maximale tijd dat je die Webasto kunt inschakelen. Dat moet je bij een stilstaand voertuig ook niet langer willen doen want dan is de accu leeg en krijg hem niet meer gestart. Ik praat uit ervaring. Had twee maal die 120 minuten gebruikt toen kreeg ik de motor niet meer aan de praat.
 

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
Hartstikke bedankt voor voor de verduidelijking. Interessant voor mezelf en anderen.

Dat niet aan de praat krijgen is natuurlijk minder. Bij lagere temperaturen loop je daar natuurlijk meer risico op. Ik hoop dat Skoda een aparte accu voor het systeem biedt.
 
Bovenaan Onderaan