wim-ned
Actief lid
Het start-stop werkt prima, zodra je stilstaat slaat de motor af en direct bij het intrappen van de koppeling loopt de motor weer. Bij het wegrijden start de motor zeer snel en heb je er zeker geen last van.
En toch zet ik het meestal uit, met het warme weer van de afgelopen tijd omdat de temperatuur, terwijl je staat te wachten voor een stoplicht, al weer oploopt en het even duurt voordat het weer op de ingestelde waarde is. Die wisselende temperatuur is niet echt prettig (tja we zijn verwend).
Maar de laatste tijd vraag ik mij af of het vele stoppen en starten van de motor nou wel zo bevorderlijk is voor de levensduur van de motor en accu.
Bij het starten van de motor duurt het even voordat de oliedruk er is, dat betekend toch extra slijtage. Bij een warme motor zal dat wel mee vallen maar toch, het gebeurd natuurlijk wel vele malen per dag. Nog meer geldt dit voor de turbo. Er wordt gezegd, laat de motor nog even stationair lopen voordat je hem uitzet zodat het toerental van het turbinewiel zo laag mogelijk is zodat het zo kort mogelijk doordraait zonder oliedruk.
Als je bij een stoplicht aankomt rijden, netjes afremmend op de motor, dan zal de turbo een aardig toerental hebben en dan slaat de motor dus af.
Ik vraag me dus af of de besparing van brandstof (verbruik 0,5l/h), O ja en het milieu natuurlijk, opweegt tegen de extra slijtage door de vele stop-starts.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
En toch zet ik het meestal uit, met het warme weer van de afgelopen tijd omdat de temperatuur, terwijl je staat te wachten voor een stoplicht, al weer oploopt en het even duurt voordat het weer op de ingestelde waarde is. Die wisselende temperatuur is niet echt prettig (tja we zijn verwend).
Maar de laatste tijd vraag ik mij af of het vele stoppen en starten van de motor nou wel zo bevorderlijk is voor de levensduur van de motor en accu.
Bij het starten van de motor duurt het even voordat de oliedruk er is, dat betekend toch extra slijtage. Bij een warme motor zal dat wel mee vallen maar toch, het gebeurd natuurlijk wel vele malen per dag. Nog meer geldt dit voor de turbo. Er wordt gezegd, laat de motor nog even stationair lopen voordat je hem uitzet zodat het toerental van het turbinewiel zo laag mogelijk is zodat het zo kort mogelijk doordraait zonder oliedruk.
Als je bij een stoplicht aankomt rijden, netjes afremmend op de motor, dan zal de turbo een aardig toerental hebben en dan slaat de motor dus af.
Ik vraag me dus af of de besparing van brandstof (verbruik 0,5l/h), O ja en het milieu natuurlijk, opweegt tegen de extra slijtage door de vele stop-starts.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?