Start Stopsysteem

Beste leden,

Gisteren had ik gebruik gemaakt van de start stop systeem, na 3 a 4 minuten begon de auto opeens van zelf te starten. Ik had ook niet op de koppeling gedrukt. Is dit ook weleens bij jullie gebeurd.

Dit gebeurde op een andere dag.
Als de auto uitrolt tijdens de start stop systeem, begon de auto ook te starten.
 

joergarms

Senior Member
Waarschijnlijk teveel verbruikers in je electrische systeem. Dan start de motor automatisch om te voorkomen dat je de accu leegtrekt.
 

FredV

Banned
Beste leden,

Gisteren had ik gebruik gemaakt van de start stop systeem, na 3 a 4 minuten begon de auto opeens van zelf te starten. Ik had ook niet op de koppeling gedrukt. Is dit ook weleens bij jullie gebeurd.

Dit gebeurde op een andere dag.
Als de auto uitrolt tijdens de start stop systeem, begon de auto ook te starten.
Dat laatste zou niet mogen. Het systeem werkt als je stilstaat en de koppeling niet is ingetrapt en de versnelling in vrij staat.

Er zijn diverse voorwaarden waaraan voldaan moet zijn aleer het systeem in werking treedt.
Ik kan me alleen voorstellen dat aan één van die voorwaarden niet werd voldaan, waardoor de motor ging starten.
Maar dan nog, ik vind het vreemd en dacht dat je het syteem alleen in werrking kon zetten door de koppeling in te trappen.
 

wanderer

Senior Member
Gisteren had ik gebruik gemaakt van de start stop systeem, na 3 a 4 minuten begon de auto opeens van zelf te starten. Ik had ook niet op de koppeling gedrukt. Is dit ook weleens bij jullie gebeurd.

Toen ik de auto pas had is me dat 1x overkomen. Voor de rest werkt het systeem een enkele keer niet, zullen wel niet alle voorwaarden aanwezig zijn. Wat ook weleens gebeurt is dat de motor stopt en in de display toch de tekst "Engine must run" blijft voorbij komen. Heb er mee leren leven, de teller staat nu op 12,5k...
 

van_der_P

Senior Member
Bij mij gebeurt net het tegenover gestelde, wil start-stop gebruiken valt de motor niet uit. Blijft gewoon lopen.
Bij de garage geweest geheugen uitgelezen, niets, alleen wordt er aangegeven dat de accu 93 % is maar dat zou volgens de monteur niet het probleem moeten zijn.
Als hij zelf ermee rijdt doet het zelfde euvel zich voor.
De monteur heeft een bericht verzonden naar de fabriek, ben benieuwd.
Het euvel speelt niet altijd soms doet hij het gewoon goed. Dat is vreemd
Er zijn zoveel items waar je aan moet voldoen wil het werken, dat je ook nog aan je zelf twijfelen gaat.
bv.
-Gordel om
-minsten 3 km gereden hebben
-deur dicht
-verschil tussen buiten en binnentemp niet meer dan 8 graden bij gebruik van de airco
-bij gebruik van de deforster werkt het niet.
-bij gebruik van veel stroomverbruikers werkt het ook niet.
Er zullen best nog wel zaken vergeten zijn
 

erik2907

Actief lid
Bij mij gebeurt net het tegenover gestelde, wil start-stop gebruiken valt de motor niet uit. Blijft gewoon lopen.
Bij de garage geweest geheugen uitgelezen, niets, alleen wordt er aangegeven dat de accu 93 % is maar dat zou volgens de monteur niet het probleem moeten zijn.
Als hij zelf ermee rijdt doet het zelfde euvel zich voor.
De monteur heeft een bericht verzonden naar de fabriek, ben benieuwd.
Het euvel speelt niet altijd soms doet hij het gewoon goed. Dat is vreemd
Er zijn zoveel items waar je aan moet voldoen wil het werken, dat je ook nog aan je zelf twijfelen gaat.
bv.
-Gordel om
-minsten 3 km gereden hebben
-deur dicht
-verschil tussen buiten en binnentemp niet meer dan 8 graden bij gebruik van de airco
-bij gebruik van de deforster werkt het niet.
-bij gebruik van veel stroomverbruikers werkt het ook niet.
Er zullen best nog wel zaken vergeten zijn

Een van de redenen is dat indien er (zeer) veel energie verbruikers aan staan zal het Start/Stop systeem (SSS) niet werken omdat anders er niet genoeg energie in de accu overblijft om de auto te starten.
 
Bij mij gebeurt net het tegenover gestelde, wil start-stop gebruiken valt de motor niet uit. Blijft gewoon lopen.
Bij de garage geweest geheugen uitgelezen, niets, alleen wordt er aangegeven dat de accu 93 % is maar dat zou volgens de monteur niet het probleem moeten zijn.
Als hij zelf ermee rijdt doet het zelfde euvel zich voor.
De monteur heeft een bericht verzonden naar de fabriek, ben benieuwd.
Het euvel speelt niet altijd soms doet hij het gewoon goed. Dat is vreemd
Er zijn zoveel items waar je aan moet voldoen wil het werken, dat je ook nog aan je zelf twijfelen gaat.
bv.
-Gordel om
-minsten 3 km gereden hebben
-deur dicht
-verschil tussen buiten en binnentemp niet meer dan 8 graden bij gebruik van de airco
-bij gebruik van de deforster werkt het niet.
-bij gebruik van veel stroomverbruikers werkt het ook niet.
Er zullen best nog wel zaken vergeten zijn

Ter aanvulling, enkele belangrijke zijn:
  • Bestuurder heeft veiligheidsgordel omgedaan
  • Motorklep gesloten
  • Voorwielen niet te sterk ingedraaid( < dan 3/4 van draai vh stuurwiel)
  • Snelheid heeft na laatste automatische start 3 km/u overschreden
En dan zijn er nog enkele die meer of minder belangrijk zijn.
Het is bijna een wonder dat het wel werkt, maar dat doet het wel.
 

zmen

Lid
Ook bij mij doet die soms wel en soms niet. Meestal geen enekele verklaarbare reden waarom die het niet doet. Maar als het start/stop systeem in werking is en ik mij koppeling intrap, draait de startmotor een paar keer rond voor die aanslaat. Is dit normaal? Ik heb nl het idee, dat toen ik een proefrit heb gereden met een fab, dit niet het geval was.
 
Ook bij mij doet die soms wel en soms niet. Meestal geen enekele verklaarbare reden waarom die het niet doet. Maar als het start/stop systeem in werking is en ik mij koppeling intrap, draait de startmotor een paar keer rond voor die aanslaat. Is dit normaal? Ik heb nl het idee, dat toen ik een proefrit heb gereden met een fab, dit niet het geval was.

Bij mij is dit in ieder geval tot nu toe niet het geval geweest en slaat hij meteen aan.
 

erik2907

Actief lid
Jawel , ik heb wel stilgestaan. Ik lied de rem los, waardoor de auto een klein beetje naar voren is gerold. De auto startte zonder ik de koppeling had ingedrukt. Dit is toch wel raar.

Als de auto rolt zal de motor zeer waarschijnlijk aanspringen uit veiligheid. Immers bij een niet lopende motor heb je ook bv. geen stuurbekrachtiging. Lees de bedieningshandleiding goed door hoe het systeem werkt en ga anders naar de dealer om het na te laten kijken.
Zelf houd ik de koppeling ingetrapt zodat het SSS niet werkt als ik als 1e voor het verkeerslicht sta. Het duurt namelijk 1 tot 2 seconden voordat de motor loopt, de 1e versnelling geselecteerd is en het moment dat je dan kunt weg rijden. Ik heb twee keer meegemaakt dat de auto achter mij al begon te rijden op het moment van de schakeling tussen rood en groen! Dat is het moment dat ik de koppeling nog zou moeten bedienen om de motor aan de praat te krijgen! Sta je in de rij als 4e of nog verder naar achteren, dan is er meer dan genoeg tijd!
 
Als de auto rolt zal de motor zeer waarschijnlijk aanspringen uit veiligheid. Immers bij een niet lopende motor heb je ook bv. geen stuurbekrachtiging. Lees de bedieningshandleiding goed door hoe het systeem werkt en ga anders naar de dealer om het na te laten kijken.
Zelf houd ik de koppeling ingetrapt zodat het SSS niet werkt als ik als 1e voor het verkeerslicht sta. Het duurt namelijk 1 tot 2 seconden voordat de motor loopt en ik heb twee keer meegemaakt dat de auto achter mij al begon te rijden op het moment van de schakeling tussen rood en groen! Dat is het moment dat ik de koppeling nog zou moeten bedienen om de motor aan de praat te krijgen! Sta je in de rij als 4e of nog verder naar achteren, dan is er meer dan genoeg tijd!

Op pagina 98 van de handleidng staat dat de auto stil moet staan om het start/stop systeem in werking te hebben.
Dus als de auto gaat rijden (rollen) staat deze niet stil en slaat weer aan, logisch toch?
Bij mij duurt het echt geen 1 tot 2 seconden voordat de motor aanslaat, maar zo gauw je de koppeling intrapt loopt de motor meteen.
 
Bij mij slaat de motor ook echt direct aan.
Heb het ook wel eens gehad dat de motor weer gewoon starte, echter was dit als ik nog niet lang onderweg was.
Zelf had ik het idee dat terwijl ik stilston niet meer voldaan werd aan 1 van de eisen om het werkend te hebben en de motor daarom weer starte.
Op dit moment namelijk ook de melding Engine must run, dus zelfde dan als auto nog koud is.
 

erik2907

Actief lid
Op pagina 98 van de handleidng staat dat de auto stil moet staan om het start/stop systeem in werking te hebben.
Dus als de auto gaat rijden (rollen) staat deze niet stil en slaat weer aan, logisch toch?
Bij mij duurt het echt geen 1 tot 2 seconden voordat de motor aanslaat, maar zo gauw je de koppeling intrapt loopt de motor meteen.

EDIT:

Het duurt namelijk 1 tot 2 seconden voordat de motor loopt, de 1e versnelling geselecteerd is en het moment dat je dan kunt weg rijden. Iemand die de voet op zijn koppeling houdt en de auto in de 1e versnelling heeft is altijd eerder weg dan iemand die de koppeling nog moet intrappen en de versnelling dan pas kan selecteren. Dat zijn die 1 à 2 seconden.
 
EDIT:

Het duurt namelijk 1 tot 2 seconden voordat de motor loopt, de 1e versnelling geselecteerd is en het moment dat je dan kunt weg rijden. Iemand die de voet op zijn koppeling houdt en de auto in de 1e versnelling heeft is altijd eerder weg dan iemand die de koppeling nog moet intrappen en de versnelling dan pas kan selecteren. Dat zijn die 1 à 2 seconden.

Je hebt helemaal gelijk Erik en als ik voraan sta gebruik ik het sss ook niet.
Ik had het verkeerd gelezen, dacht dat er stond dat het 1 tot 2 sec duurde voordat de motor aanslaat.
 

erik2907

Actief lid
Je hebt helemaal gelijk Erik en als ik voraan sta gebruik ik het sss ook niet.
Ik had het verkeerd gelezen, dacht dat er stond dat het 1 tot 2 sec duurde voordat de motor aanslaat.

Dat had je ook goed gelezen, dat stond er ook eerst. En omdat het niet helemaal duidelijk was heb ik het bericht "ge-edit", vandaar. Thanks voor de eerdere opmerking :)!
 

FredV

Banned
Ach, het is hetzelfde als bij een auto zonder sss.
Niets meer en niets minder. Je hoeft ook helemaal niets anders te doen als bij een auto zonder sss.
Je trapt je koppeling in en je schakelt in de 1ste versnelling.
Tegen de tijd dat je de koppeling hebt ingedrukt, loopt de motor al.
Dus niks trager dan zonder sss.
En ik schakelde ook vroeger pas de versnelling in als t stoplicht op groen springt of als ik verwacht dat t op groen gaat.
Helemaal precies hetzelfde!
Dus je hoeft totaal niet anders te reageren nu je wel sss hebt.

Alleen degenen waarbij het systeem niet werkt of eerder aanslaat, dat vraagt aandacht.
 
Bovenaan Onderaan