Start Stopsysteem

FabiaGL

Actief lid
Als je de temperatuur van de climatronic verhoogt of je zet de ontwasemfunctie aan zal de motor ook weer starten.
 
Ja, als mensen nog niet met mij meegereden zijn gebruik ik dat om ze te overdonderen, LOL.
"Kijk, ik kan de auto starten met de temperatuur knop!", hahahaha
 

FabiaGL

Actief lid
Ik reed vanavond met een koude motor weg, het was buiten 9,5 graden en na 350 meter rustig rijden werd het start/stopsysteem al geactiveerd. kan mijn koelvloeistof dan al minimaal 17 graden zijn?
 

Fabia II

Nieuw lid
Als de auto rolt zal de motor zeer waarschijnlijk aanspringen uit veiligheid. Immers bij een niet lopende motor heb je ook bv. geen stuurbekrachtiging. Lees de bedieningshandleiding goed door hoe het systeem werkt en ga anders naar de dealer om het na te laten kijken.
Zelf houd ik de koppeling ingetrapt zodat het SSS niet werkt als ik als 1e voor het verkeerslicht sta. Het duurt namelijk 1 tot 2 seconden voordat de motor loopt, de 1e versnelling geselecteerd is en het moment dat je dan kunt weg rijden. Ik heb twee keer meegemaakt dat de auto achter mij al begon te rijden op het moment van de schakeling tussen rood en groen! Dat is het moment dat ik de koppeling nog zou moeten bedienen om de motor aan de praat te krijgen! Sta je in de rij als 4e of nog verder naar achteren, dan is er meer dan genoeg tijd!


Waarom niet als je als eerste staat .......? Is prima te doen als je tenminste een beetje vlotte reactie hebt (ik ben motorrijder en groen is actie!!).
Mijn ervaring is als ik de koppeling intrap, de versnelling inschakel en tegelijk gas geef en de koppeling weer op laat komen om weg te rijden dat dat prima gaat..ja binnen die 1,5 a 2 seconden (nog niemand heeft getoeterd dat het te lang zou duren).
Oke met de motor ben ik dan al vele meters verder maar ja, verschil moet er wezen toch?

De persoon achter je heeft (jij natuurlijk ook) een probleem als deze achterop klapt, maar dat doe jij toch ook niet bij je voorganger als deze nog stilstaat?
 

FredV

Banned
wat maakt het sss nu zoveel anders?
Je hoeft toch niks anders te doen dan je bij een auto zonder sss ook doet?
De motor reageert supersnel als je je koppeling intrapt.
 

erik2907

Actief lid
Waarom niet als je als eerste staat .......? Is prima te doen als je tenminste een beetje vlotte reactie hebt (ik ben motorrijder en groen is actie!!).
Mijn ervaring is als ik de koppeling intrap, de versnelling inschakel en tegelijk gas geef en de koppeling weer op laat komen om weg te rijden dat dat prima gaat..ja binnen die 1,5 a 2 seconden (nog niemand heeft getoeterd dat het te lang zou duren).
Oke met de motor ben ik dan al vele meters verder maar ja, verschil moet er wezen toch?

De persoon achter je heeft (jij natuurlijk ook) een probleem als deze achterop klapt, maar dat doe jij toch ook niet bij je voorganger als deze nog stilstaat?

Tuurlijk ga ik niet rijden als diegene voor mij nog stil staat. Mijn ervaring is (2x) dat als ik als 1e sta met SSS geactiveerd dat diegene die achter mij staat wel zijn koppeling ingetrapt heeft met draaiende motor en zodra het rode licht uitgaat, deze al de koppeling laat opkomen. Daar ben ik dan langzamer. En om nu schade te voorkomen aan mijn nieuwe auto gebruik ik SSS niet als ik als eerste sta omdat ik het zonde vindt indien iemand achter in mijn auto klapt. Sta ik 2e of verder naar achteren dan is er voldoende tijd om het SSS te gebruiken.
 

FredV

Banned
Erik, met je vorige auto zonder sss, had je dan ook al je versnelling ingeschakeld als t stoplicht nog op rood stond?
Ik schakel in op t moment dat t stoplicht op groen staat, of een fractie ervoor (voetgangerslicht op rood)
Ik doe nu niets anders dan voorheen met mn sss en ik merk niet dat ik trager ben dan voorheen.
Waarom gebruik je je sss niet gewoon en trapje je koppeling gewoon wat eerder in?
Dan heb je:
a) niet het probleem dat auto nr 2 tegen je bumper aanrijdt (heb ik zelf overigens nog nooit meegemaakt, hooguit zou men kunnen gaan toeteren) en
b) het voordeel van brandstofbesparing.
 

Combiron

Actief lid
Ik heb tijdens de proefrit het sss aangehad, en heb er geen problemen mee ervaard. Stond toen ook een enkele keer als eerste bij een stoplicht, maar wegkomen ging in mijn beleving niet langzamer dan in mijn huidige auto zonder sss. En als je achterligger toetert dan zwaai je toch gewoon gezellig? Ik zou er geen punt van maken.:D
 

GJS

Senior Member
Waarom gebruik je je sss niet gewoon en trapje je koppeling gewoon wat eerder in?

Hoe weet je dan wanneer hij op groen springt, als je in Duitsland bent kan je dat doen want die stoplichten geven tenminste aan dat het licht bijna op groen springt.

Als ik redelijk vooraan sta gebruik ik het ook niet, ik heb liever dat de motor even draait voordat ik wegrij dan wordt de olie tenminste een beetje rondgepompt voordat je de motor belast.
 

FredV

Banned
Ach de motor is warm en bevat genoeg olie, dus voor t rondpompen hoef je het niet te laten.
En zoals Combiron ook zegt, ik ben niet langzamer dan zonder sss.
En hoe je weet wanneer t stoplicht op groen gaat?
Ik let dan meetal op het voetgangerslicht. Meestal als dat op rood gaat volgt......
 

Max5

Senior Member
Als ik redelijk vooraan sta gebruik ik het ook niet, ik heb liever dat de motor even draait voordat ik wegrij dan wordt de olie tenminste een beetje rondgepompt voordat je de motor belast.

Idd. Er zit niet voor niets een oliepomp in die motor.

Als je zonder SSS snel weg wil komen vanuit z'n vrij, trap je de koppeling in en in één beweging 1ste versnelling, gas bij en koppeling op.

Mét SSS snel wegkomen is lastig omdat je dan al de gasklep openzet als de motor nog aan het starten is en dat vindt 'ie niet lekker, het gevolg is een hortende of afslaande motor. Motor eerst een seconde of wat laten lopen voorkomt dit.
Wat natuurlijk geen probleem is als je als oudere oudere rondrijdt...
 
Idd. Er zit niet voor niets een oliepomp in die motor.

Als je zonder SSS snel weg wil komen vanuit z'n vrij, trap je de koppeling in en in één beweging 1ste versnelling, gas bij en koppeling op.

Mét SSS snel wegkomen is lastig omdat je dan al de gasklep openzet als de motor nog aan het starten is en dat vindt 'ie niet lekker, het gevolg is een hortende of afslaande motor. Motor eerst een seconde of wat laten lopen voorkomt dit.
Wat natuurlijk geen probleem is als je als oudere oudere rondrijdt...

Sorry, maar dit soort gevallen herken ik helemaal niet.
Gebruik het sss al enige tijd, start meteen en rijd weg zonder horten of stoten.
De leeftijd doet hier niet ter zake, volgens mij....
 

FredV

Banned
Sluit me volledig bij Trafficleader aan.
Als je niet weet dat het erop zit,zou je het geeneens merken.

Het is ook voor t eerst dat ik hier iets lees over het nadeel van het sss.

En als die olie het probleem zou zijn dat die eerst moet rondpompen, dan had er wel een waarschuwing in t instructieboekje gestaan van:

NIET DIRECT WEGRIJDEN BIJ STOPLCHT: MOTOR EERST 1 SEC LATEN DRAAIEN IVM SMERING

Daardoor kan Pon z'n schadeclaims beperken.
 

stradje

Actief lid
En hoe je weet wanneer t stoplicht op groen gaat?
Ik let dan meetal op het voetgangerslicht. Meestal als dat op rood gaat volgt......
En als er een rijtje voor me staat start ik pas weer als ik de wagen voor de wagen voor mij zie optrekken. Dat is tijd zat. Ik heb nog nooit gehad dat ik dan te laat optrok.

Ik vind het super werken dat SSS (net als de CC). Hopen dat dat nog steeds zo is na 8 jaar. Maar wie weet: met Duitse enigineering kan het ooit meevallen.

Niet dat ik Duitsers wil verheerlijken, maar toen ik een keer in het oorlogsmuseum in Overloon ging kijken viel mij ondanks alle weerzin tegen het Nazi-regime op hoeveel beter het Duitse materieel was ge-engineerd en vormgegeven. Hoewel dat soms wel problemen opleverde in omstandigheden buiten de ontwerpspecificaties (woestijn, Russische winter).

Met ons SSS gaan we volgens mij nooit buiten de ontwerpspecificaties komen ;) !!
 

Fabia

† In Memoriam
Niet dat ik Duitsers wil verheerlijken, maar toen ik een keer in het oorlogsmuseum in Overloon ging kijken viel mij ondanks alle weerzin tegen het Nazi-regime op hoeveel beter het Duitse materieel was ge-engineerd en vormgegeven. Hoewel dat soms wel problemen opleverde in omstandigheden buiten de ontwerpspecificaties (woestijn, Russische winter).

Je vergeet nog een ding: aantallen. Waar de duitsers 1 tank bouwde bouwde de geallieerden in dezelfde tijd veel meer. Weliswaar mindere kwaliteit maar dat viel weg tegenover de kwantiteit.
 

FredV

Banned
en hadden die ook al sss?

Nog een reactie op een eerder gemaakte opmering om t sss niet te gebruiken als eerste auto omdat auto 1 bang is dat auto achter hem tegen hem aanrijdt.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat auto 2 eerder gaat rijden dan auto 1, alleen in de formule 1 rijdt iedereen gelijktijdig weg.
Maar hier?
Je ziet de vertraging ontstaan...net elastiek..
Dus nee, geef mij maar altijd sss
 

wanderer

Senior Member
trouwens als bij mij een auto vanachter tegen mij aanrijdt dan komt hij eerst mijn trekhaak tegen....
 
Bovenaan Onderaan