Als de auto rolt zal de motor zeer waarschijnlijk aanspringen uit veiligheid. Immers bij een niet lopende motor heb je ook bv. geen stuurbekrachtiging. Lees de bedieningshandleiding goed door hoe het systeem werkt en ga anders naar de dealer om het na te laten kijken.
Zelf houd ik de koppeling ingetrapt zodat het SSS niet werkt als ik als 1e voor het verkeerslicht sta. Het duurt namelijk 1 tot 2 seconden voordat de motor loopt, de 1e versnelling geselecteerd is en het moment dat je dan kunt weg rijden. Ik heb twee keer meegemaakt dat de auto achter mij al begon te rijden op het moment van de schakeling tussen rood en groen! Dat is het moment dat ik de koppeling nog zou moeten bedienen om de motor aan de praat te krijgen! Sta je in de rij als 4e of nog verder naar achteren, dan is er meer dan genoeg tijd!
Waarom niet als je als eerste staat .......? Is prima te doen als je tenminste een beetje vlotte reactie hebt (ik ben motorrijder en groen is actie!!).
Mijn ervaring is als ik de koppeling intrap, de versnelling inschakel en tegelijk gas geef en de koppeling weer op laat komen om weg te rijden dat dat prima gaat..ja binnen die 1,5 a 2 seconden (nog niemand heeft getoeterd dat het te lang zou duren).
Oke met de motor ben ik dan al vele meters verder maar ja, verschil moet er wezen toch?
De persoon achter je heeft (jij natuurlijk ook) een probleem als deze achterop klapt, maar dat doe jij toch ook niet bij je voorganger als deze nog stilstaat?
Waarom gebruik je je sss niet gewoon en trapje je koppeling gewoon wat eerder in?
Als je de temperatuur van de climatronic verhoogt of je zet de ontwasemfunctie aan zal de motor ook weer starten.
Als ik redelijk vooraan sta gebruik ik het ook niet, ik heb liever dat de motor even draait voordat ik wegrij dan wordt de olie tenminste een beetje rondgepompt voordat je de motor belast.
Idd. Er zit niet voor niets een oliepomp in die motor.
Als je zonder SSS snel weg wil komen vanuit z'n vrij, trap je de koppeling in en in één beweging 1ste versnelling, gas bij en koppeling op.
Mét SSS snel wegkomen is lastig omdat je dan al de gasklep openzet als de motor nog aan het starten is en dat vindt 'ie niet lekker, het gevolg is een hortende of afslaande motor. Motor eerst een seconde of wat laten lopen voorkomt dit.
Wat natuurlijk geen probleem is als je als oudere oudere rondrijdt...
En als er een rijtje voor me staat start ik pas weer als ik de wagen voor de wagen voor mij zie optrekken. Dat is tijd zat. Ik heb nog nooit gehad dat ik dan te laat optrok.En hoe je weet wanneer t stoplicht op groen gaat?
Ik let dan meetal op het voetgangerslicht. Meestal als dat op rood gaat volgt......
Niet dat ik Duitsers wil verheerlijken, maar toen ik een keer in het oorlogsmuseum in Overloon ging kijken viel mij ondanks alle weerzin tegen het Nazi-regime op hoeveel beter het Duitse materieel was ge-engineerd en vormgegeven. Hoewel dat soms wel problemen opleverde in omstandigheden buiten de ontwerpspecificaties (woestijn, Russische winter).