Start Stopsysteem

robbiebee

Actief lid
Ik lees hier van alles over olie rondpompen, wel of niet snel genoeg weg bij stoplicht, maar hoe zit het met de levensduur van de startmotor bij een SSS die krijgt heel wat meer op zijn donder dan bij een gewone auto ?!?!
 

FredV

Banned
Wat denk je van al die startmotoren van leveranciers (bestel)auto's die om de haverklap ergens stoppen en weer moete starten, tientallen keren per dag.
Ikzelf rijd een hele dag in een bestelauto en moet deze ook 20-30 keer per dag starten. En ik heb geen enkele keer meegemaakt dat de startmotor gerepareerd moest worden.

En vegeleken met dit, hoe vaak gebruik je zelf per dag het sss?

Nee, ik ben er dus niet bang voor.
 

FredV

Banned
Heet dit nou cognitieve dissonantie?
Wat een onzin vergelijking Max,
In dat geval ging het om de eerste auto waarvan de motor tot 2x toe afsleog.
Hier heben we het over de tweede auto die gewoon wacht tot auto 1 wegrijdt.

Maar goed, jij rijdt als tweede auto zeker als eerste weg en dduwt de ander op, dus jij was het die tegen die auto aanzat?
 

Snoopy

Lid
Ik heb het sss al 'n paar keer gebruikt terwijl ik als eerste in de rij voor een verkeerslicht stond en tot nog toe is er niet getoetert en heb ik geen duwtje gevoeld.
Ben ook na ongeveer 1 seconde weer op weg, kwestie van licht in de gaten houden en niet rondkijken of er toevallig nog meer GL's in de buurt zijn.:smirk:
 

corsaar

Senior Member
Met je ogen dicht ben je nog op tijd weg,dat starten gaat zo snel.
Voor sommigen blijft het een angstig idee, waarschijnlijk denken die nog aan
de oude auto met choke en drie keer pompen.
 

FredV

Banned
Met je ogen dicht ben je nog op tijd weg,dat starten gaat zo snel.
Voor sommigen blijft het een ansig idee, waarschinlijk denken die nog aan de oude auto met choke en drie keer pompen.
je bent in middels aardig ervaringsdeskundsige Corsaar:)
Het sss is ideaal, als je niet beter weet, merk je geeneens dat het erop zit, anders dan dat het in de maxidot staat aangegeven dat t systeem actief is.
 

Bertm

Actief lid
Het startstop systeem werkt alleen onder bepaalde condities. Dat is al een paar keer genoemd.

Bij mij werkt het als volgt:
Nadat de moter is gestopt.
Ik trap de koppeling in, zet hem in de versnelling en de auto rijdt weg.
Dat is binnen een halve seconde. Dat dit schadelijk zou zijn voor motor, accu, startmoter en zo...... Je denkt toch niet dat dit niet is getest? Anders krijgt skoda wel een heleboel garantie claims om de oren. Daar zitten ze toch echt niet op te wachten.
Ik sta vaak ook op een helling bij een stoplicht. Dan helpt het Hill Hold Control ook nog eens.

Gevaarlijker zijn die mensen die met een ingetrapte koppeling en een voet op de rem staan. (niet de GL trouwens want die heeft HHC). Ze willen rijden, halen de voet van de rem en de auto rolt achter uit.
Je ziet dit bijna dagelijks.

Ik ben hartstikke blij met al die extra'tjes die op de Greenline zitten.

Eerlijk gezegd vind ik het allemaal maar gezeur.
 
Ik sta vaak ook op een helling bij een stoplicht. Dan helpt het Hill Hold Control ook nog eens.

Ik wist niet eens dat het er op zat, in de handleiding wordt alleen geschreven dat de stijgings-afdalingshoek niet te groot mag zijn.
Er staat niet bij hoe groot de hoek wel mag zijn, maar ga het HHC morgen meteen uittesten.
 

Combiron

Actief lid
Uitproberen is soms gevaarlijk..... zorg dat er geen andere auto achter je staat, en zeker niet een andere GL, dat zou pas zonde zijn.:winkie:
 

paulus474

Senior Member
Zou het start-stopsysteem ook softwarematig uit te schakelen zijn door de dealer? Of zijn hier nog geen ervaringen mee?

Beetje off-topic: dat Hill-Hold Control: ik merk dat de auto toch nog altijd wel een beetje achteruit rolt bij een kleine helling. Zijn hier ook nog bepaalde eisen waaraan voldaan moet worden voordat het HHC in werking treedt?
 

icecube

Actief lid
@paulus: Quote uit de manual:


The uphill start assist is active as of a 3% slope, if the driver door is closed. It is always
active on slopes when in forward or reverse start off. When driving downhill, it is
inactive.

Minimaal 3% helling omhoog dus (en de deuren gesloten).
 

FredV

Banned
En als engels te lastig is, t staat ook in het Nederlandse instructieboekje op blz 147.:
De assistent voor het rijden het op hellende wegen vergemakkelijkt het rijden op
hellingen. Het systeem ondersteunt het wegrijden, doordat het de door het rempedaal
opgewekte remdruk nog ca. 2 seconden na het loslaten van het rempedaal in stand
houdt. De bestuurder kan dan ook de voet van het rempedaal nemen en het gaspedaal
indrukken en op een helling wegrijden, zonder de handrem te gebruiken. De remdruk
loopt geleidelijk terug als er meer gas wordt gegeven. Als de auto niet binnen
2 seconden wegrijdt, zal deze achteruit gaan rollen.
De assistent voor het rijden op hellende wegen is actief bij een helling vanaf 3%, als
het bestuurdersportier gesloten is. Het is altijd actief bij het wegrijden in zowel voorwaartse
als achterwaartse richting op een helling. Bij het hellingafwaarts rijden is het​
systeem niet actief.
 

Bertm

Actief lid
Er zit toch een knopje op je dashboard om het SSS uit te zetten?

In de nieuwe greenline zit hij naast de handrem.
Trouwens waarom zou je die willen uitzetten? Net als het iemand die de dagrijlicht verlichting uit wil zetten.
Koop dan een auto zonder al die opties.
 
Bovenaan Onderaan