Start Stopsysteem

namleop

Actief lid
De BC heb ik ingesteld op km/l en die blijft bij stationair altijd staan op 85km/l, niet per uur.
De reden dat ik soms in zijn vrij uitrol is dat in de versnelling de auto te sterk afremt (ja ik doe soms erg rustig aan). Voor het verbruik is in de versnelling inderdaad beter.
 
Start stop systeem Skoda Fabia Combi GL

Goedenavond,

Bij mobiele telefoons staat in de gebruiksaanwijzing dat het niet goed is voor het toestel om de auto te starten als de telefoon aangesloten is.
Dit gaat volgens info ook op voor navigatie systemen.
Heb je als je het start stop systeem gebruikt deze beperkingen ook
of gaat dat anders?

Bvd,
Gerard.
 
Volgens mij geldt die "beperking" dan ook, de auto moet tenslotte weer gestart worden. Doet de start/stop het overigens wel als al die "energieslurpers" zijn aangesloten?
 

FabiaGL

Actief lid
@zwarte ruiter, als het start/stop systeem geactiveerd is blijft de stroomvoorziening naar alle gebruikers gehandhaaft. De motor word voornamelijk gestart met remenergie die in een soort condensator word opgeslagen, hierdoor word er nauwelijks energie uit de accu gebruikt waardoor er bijna geen ''spanningsval'' optreed.
 
Goedenavond, even een vraagje tussendoor over het start/stop systeem.
Wordt de auto mbv de startmotor weer opgestart of met bijvoorbeeld de dynamo die even als electromotor werkt. Weet iemand dit?

Bvd
 

FabiaGL

Actief lid
@Reuzenpanda, In de greenline zit een speciale startmotor die i.p.v. normaal 30.000 starts zeker 150.000 keer zou moeten kunnen starten.
 
@zwarte ruiter, als het start/stop systeem geactiveerd is blijft de stroomvoorziening naar alle gebruikers gehandhaaft. De motor word voornamelijk gestart met remenergie die in een soort condensator word opgeslagen, hierdoor word er nauwelijks energie uit de accu gebruikt waardoor er bijna geen ''spanningsval'' optreed.

Waar heb je deze informatie van?
Het starten van een motor, en zeker een diesel vergt al snel 80 ampère!
Dat moet dus wel een heel aparte condensator zijn!
 

Wik

Lid
Ik kan nergens deze informatie vinden.

Ik zie duidelijk bij een stop/start dat de verlichting (spanning) net zo ver zakt als bij een normale handmatige start.
Dus alle energie komt wel degelijk uit de accu.

Een condensator kan nooit zo een hoge start stroom 'even' opslaan en weer tereug geven.

Kortom, nog veel vragen hierover bij mij. :koffie:
Groetjes
Wik

@zwarte ruiter, De motor word voornamelijk gestart met remenergie die in een soort condensator word opgeslagen, hierdoor word er nauwelijks energie uit de accu gebruikt waardoor er bijna geen ''spanningsval'' optreed.
 

FabiaGL

Actief lid
Een condensator kan nooit zo een hoge start stroom 'even' opslaan en weer terug geven.
Dit is echt onzin, een condensator is hier voor ontworpen. waar ik de informatie vandaan heb weet ik niet meer, maar ik weet bijna zeker dat deze techniek in de greenline/bluemotion/ecomotive en hybride voertuigen gebruikt word.
Ik zal het nog even opzoeken.

Om een voorbeeld te geven:

Tram rijdt zonder bovenleiding door opgeslagen remenergie

Trams kunnen nu delen van een traject rijden zonder bovenleiding door remenergie te gebruiken die is opgeslagen in een zogeheten ultracondensator aan boord van de tram. Siemens ontwikkelde deze nieuwe vinding, die op een vergelijkbare manier werkt als de supercondensator in hybride auto’s. De nieuwe ultracondensator maakt dat een tram dertig procent minder energie verbruikt, waardoor de uitstoot van C02 sterk vermindert.

Vervoersbedrijven willen hun trams op meer plekken laten rijden zonder bovenleiding. Bijvoorbeeld in een historische omgeving of op plaatsen waar het kostbaar of bouwkundig moeilijk is om een bovenleiding aan te leggen. Daarnaast willen vervoersbedrijven het milieu zo min mogelijk belasten door het energieverbruik van hun materieel te verminderen. De ultracondensator met de naam Double Layer Capacitor (DLC) vormt het hart van het Siemens Hybrid Energy Storage (HES) systeem, dat nu voorziet in deze sterk groeiende behoefte.

Wanneer een tram afremt ontstaat energie die normaal verdwijnt in de vorm van warmte. Deze energie wordt binnen 30 seconden opgeslagen in de ultracondensators. De tram gebruikt deze opgeslagen remenergie bij het optrekken, waarvoor een krachtige stroomstoot nodig is om het voertuig in beweging te brengen. Juist hiervoor zijn de ultracondensators heel geschikt. De zware oplaadbare batterijen aan boord van een tram kunnen zo’n extreme piekvraag niet aan. Zij zorgen er alleen voor dat de tram op snelheid blijft na het optrekken en dat de airconditioning en besturingselektronica blijven werken.

en deze:

De supercondensatoren, oorspronkelijk ontwikkeld voor het vasthouden van geheugen in computers, hebben hiermee het energieverbruik van een havenkraan bijna gehalveerd, rapporteren Franse onderzoekers in het blad Science van 1 augustus.

Een batterij kan meer lading per volume opslaan, maar een supercondensator kan grotere vermogensstromen aan. Hij is in staat in één seconde meer stroom op te nemen of af te staan dan de lithiumbatterij in vijf minuten. De hoge vermogenstromen zijn nodig om bewegingsenergie te onttrekken aan zware apparaten.


Als een tram er op kan rijden. kan dan de 1.2 TDI niet op gang geholpen worden.
 

FabiaGL

Actief lid
Ik heb het uitgezocht en ben tot de conclusie gekomen dat er toch geen condensator in de greenline gebruikt word.

Regeneratief remsysteem in detail

Het regeneratieve remsysteem wint op een zo efficiënt mogelijke manier energie terug die tijdens het rijden anders verloren zou gaan. Bij vaart minderen en remmen wordt de laadspanning van de dynamo verhoogd. Met andere woorden: het systeem zet de bewegingsenergie om in elektriciteit, waarmee de accu wordt opgeladen.
Dankzij een regelsysteem voor de dynamo is het mogelijk het voltage daarvan te verlagen bij onder meer accelereren of het rijden op constante snelheid. Het regelsysteem zorgt er op die manier voor dat de dynamo de accu optimaal bijlaadt. Het systeem kan zelfs de dynamo helemaal uitschakelen. Dit verlaagt de motorbelasting en daardoor het brandstofverbruik. Speciale software voor het verbruiksbeheer en aangepaste software voor het motormanagement zijn nodig voor het omzetten van bewegingsenergie in elektriciteit.
 

Wik

Lid
Dank je wel voor het uitzoeken.

Hadden we toch wel gelijk met dat het geen condensator kon zijn.

Wik
 

FabiaGL

Actief lid
Ik reed vanavond in de Greenline en liet per ongeluk de motor afslaan omdat ik in de verkeerde versnelling weg reed. Tot mijn grote verbazing hoefde ik alleen de koppeling in te trappen en de motor liep meteen weer.
Heeft dit te maken met het start/stop systeem?


De Greenline blijft positief verrassen.
 
Of op de knop voor het uitschakelen van het start-stop systeem, start ook de motor.

Maar inderdaad, als je boven de 10 a 15km/h komt, start de motor automatisch.
Ook als je op een helling staat met de motor uitgeschakeld via start/stop en je laat hem rollen, start hij automatisch.
 
start stop systeem ???

weet iemand waarom het start stop systeem de ene keer het wel doet en de andere keer weer niet? terwijl die het eerst doet en 15 minuten later weer niet terwijl de climaat control niet is versteld en ook geen aanhangwagen er achter en bij volledige stilstand met handrem erop???
met vriendelijke groet stiebolt
 

Noord26

Forumguru
In je boekje staan alle voorwaarden wanneer het werkt. Het werkt ook niet als de accuspanning onder een bepaalde waarde komt. De auto start zelfs vanzelf wanneer hij daaronder valt.

Daarom, kijk je boekje even na.
 
Bovenaan Onderaan