Over persoonlijke gevoelens c.q. wat er tussen de oren zit, ga ik geen mening geven - da's ieders eigen vrijheid en dat moet zeker zo blijven.
Voor wat betreft de technische argumenten:
Als de auto stilstaat, is-tie niet in bedrijf. Er worden geen prestaties van betekenis gevraagd.
Voordat het SSS de boel daadwerkelijk afzet wordt een behoorlijk aantal parameters gecheckt - en aan alle voorwaarden moet zijn voldaan, anders blijft hij gewoon draaien.
Om te beginnen vertrouw ik daar maar op (tot op zekere hoogte dan - zie hieronder), maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het gezonde verstand thuisgelaten kan worden. Dus:
Als ik zie aankomen dat het toch maar voor een paar seconden is, dan hou ik de koppeling wel even in. Anderzijds, als het SSS werkt en de stop me onverwacht toch te lang gaat duren dan heb ik twee mogelijkheden:
- contact af (dan vallen airco en de meeste andere verbruikers ook stil),
- of juist koppeling even in en weer los, dan start de motor weer en blijft vervolgens lopen (want ik heb niet gereden).
Het laatste doet zich voor als ik airco of zo toch beslist wil aanhouden (bv. bij ernstige hitte, of juist om bij slecht weer beslaan of dichtvriezen te voorkomen). Ik weet wel dat het systeem de resterende accucapaciteit ook in de gaten houdt, maar daar laat ik het dan toch maar niet op aankomen...
Maar zeker in de stad is het wel prettig als er wat minder ronkende voertuigen voor de verkeerslichten staan - vooral voor die mensen die niet worden beschermd door een inlaatluchtfilter.
Wat ik even niet weet is, hoe er t.z.t. bij de APK mee zal worden omgegaan. De officieel geregisreerde CO2-uitstoot is mede gebaseerd op een werkend SSS, en dit hard buiten werking stellen zou een iets te fundamentele wijziging kunnen betekenen.
Is er een APK-dokter in de zaal?