Start Stopsysteem

Canon-Eye

Forumguru
Voor de APK maakt het verbruik toch niet uit? Het gaat om de uitstoot toch? Dan zal een uitgeschakeld sss niet uit moeten maken lijkt me.

Dat is precies wat ik bedoelde: CO2-uitstoot en verbruik hangen nauw met elkaar samen. Het SSS is één van de methoden om de auto zuiniger te maken en daarmee de CO2-uitstoot terug te dringen tot beneden een fiscale grens. Ik zou me dus zeer wel kunnen voorstellen dat de auto door buiten werking stellen van het SSS niet meer aan de eisen voldoet die hem in de fiscaal voordelige klasse brachten.

Ik dacht dat er een controle is op de afwijking van ...

Inderdaad, er is controle op van alles en nog wat, waaronder ook de resterende accucapaciteit - dat gaf ik ook al aan. En daar laat ik het dus toch maar weer niet op aankomen, al weet ik ook wel dat dit een beetje hinken op twee gedachten is.
Maar ja, soms ben ik ook net een mens... :)
 

Bakkertje

Forumguru
Even wikipedia om hulp gevraagd:
Auto's met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later ondergaan bij de APK een roetmeting. Hierbij wordt de hoeveelheid roet die de auto uitstoot gecontroleerd door de motor onbelast en volgas te laten draaien en hierbij optisch de roethoeveelheid te meten. De meting duurt maar een paar seconden maar moet succesvol worden uitgevoerd alvorens goed bevonden te worden. Motoren uitgerust met Comprexlader zijn uitgesloten van de roetmeting.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Periodieke_Keuring#Roetmeting

D
e motor moet dus draaien belast en onbelast.
 

TomD

Nieuw lid
Even wikipedia om hulp gevraagd:
Auto's met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later ondergaan bij de APK een roetmeting. Hierbij wordt de hoeveelheid roet die de auto uitstoot gecontroleerd door de motor onbelast en volgas te laten draaien en hierbij optisch de roethoeveelheid te meten. De meting duurt maar een paar seconden maar moet succesvol worden uitgevoerd alvorens goed bevonden te worden. Motoren uitgerust met Comprexlader zijn uitgesloten van de roetmeting.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Periodieke_Keuring#Roetmeting

D
e motor moet dus draaien belast en onbelast.


Dus...ga ik dat redden met SSS uitgeschakeld.....sterker nog...hij moet uit anders kunnen ze niet meten.....toch..

grtz Tom
 

Canon-Eye

Forumguru
Auto's met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later ondergaan bij de APK een roetmeting
Roet is het resultaat van een minder schone verbranding - de hoeveelheid roet is dan ook niet 1 op 1 af te leiden uit het brandstofverbruik.
CO2-uitstoot wel: een gegeven hoeveelheid brandstof bevat een bepaalde hoeveelheid koolstofatomen, dus leidt bij volledige verbranding ook tot een vaste hoeveelheid CO2. Dus minder verbruik betekent minder CO2-uitstoot. Da's het verschil.
 

Canon-Eye

Forumguru
(TomD)
Dus...ga ik dat redden met SSS uitgeschakeld.....sterker nog...hij moet uit anders kunnen ze niet meten

"Uitgeschakeld" is geen probleem, want als de motor draait is het SSS sowieso niet actief. Maar dat is niet waar het hier om gaat: hier is sprake van het systeem buiten werking stellen, oftewel onklaar maken, zodat het niet meer doet waarvoor het bedoeld was namelijk: brandstof besparen.
Dit zou kunnen worden opgevat als een vrij fundamentele ingreep waardoor de auto niet meer voldoet aan de specificaties op basis waarvan de fiscale uitzonderingsstatus werd verkregen. Dat zou dan bv. gevolgen kunnen hebben voor de bijtelling, of voor de eventuele MRB-uitzondering (als daar tegen die tijd nog iets van over is tenminste).
Dit zou ik graag eens horen van iemand die thuis is in die APK-materie. Zijn er geen RDW-ers die Skoda rijden?
 

Skoody Boo

Actief lid
@TomD: is het al gelukt met het laten uitschakelen van het startstop-systeem?

@Canon-Eye:

Nou, daarvoor hoef je denk ik niet bij de RDW te werken hoor. Gewoon even nadenken. Dan zouden er toch - en met name in die boordcomputer - veel meer van die niet zo fundamentele ingrepen zijn die ook iets veroorzaken waardoor de auto niet meer aan die specs voldoet?

Verder lijkt het me aannemelijker dat een setting in de boordcomputer telt als en instelling, en niet als iets onklaar maken.

Ik krijg een beetje het idee dat je probeert TomD te bewegen om dat startstop toch aan te laten staan en er dan allerlei dingetjes onnodig bijsleept. Terwijl TomD gewoon heel duidelijk en eerlijk was over het feit dat bij hem een gevoelsargument de doorslag gaf: en dan nu het belangrijkste, ik wil als ik aan het verkeer deelneem kunnen beschikken over motorvermogen, anders gezegd ik vind het voor mijn gevoel onnatuurlijk als de motor stil staat (in zover als je over natuurlijk kan praten) maargoed dat zal wel tussen mijn oren zitten, maar 1 ding dat systeem gaat uit.

Dus het heeft dan niet zo veel zin om technisch door te babbelen, en als je het al doet, ga dan in op het technisch argument van TomD, dat het niet goed is als de motor brandstof krijgt ingespoten voor de motor op zijn optimale stationair toerental is gekomen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Verder lijkt het me aannemelijker dat een setting in de boordcomputer telt als en instelling, en niet als iets onklaar maken
't Is maar hoe je ertegenaan kijkt. Je schakelt een voorziening uit waarvan de wél-aanwezigheid heeft bijgedragen aan een bepaalde fiscale faciliteit. Dit zou gerekend kunnen worden tot de typegoedkeuring. Of dit nou gebeurt via de BC of door fysiek verwijderen van onderdelen doet m.i. niet terzake.

Ik krijg een beetje het idee dat je probeert TomD te bewegen om dat startstop toch aan te laten staan
Da's echt onzin. Zie om te beginnen eerste alinea van post #119. En verder zou je toch z'n minst moeten weten of je alsdan voor de APK even de boel moet terugzetten om geen financieel/fiscaal lid op de neus te krijgen...
En over die technische argumenten heb ik geen sterk gefundeerd oordeel - behalve dan dat ze daar bij de fabriek toch ook wel over nagedacht zullen hebben - tenslotte moeten ze de goede werking garanderen.
 

Skoody Boo

Actief lid
O.k.

Maar dan heb je nog aspecten als:
- wie komt er achter?
- het wordt door de dealer gedaan. Heeft die daar dan geen verantwoordelijkheid in, waar je je desnoods later op zou kunnen beroepen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar dan heb je nog aspecten als:
- wie komt er achter?

Effe gemeen doen: als IK de minister van financiën c.q. Verkeer enzo was, dan zou ik controle erop tot een keuringspunt kunnen maken. Hoe precies, dat zoeken de techneuten maar uit - bij de APK komt het dan bovendrijven (voor zover het dan überhaupt nog relevant is, maar dat heb ik al eerder genoemd).

- het wordt door de dealer gedaan. Heeft die daar dan geen verantwoordelijkheid in, waar je je desnoods later op zou kunnen beroepen?

Nee, daar kom je niet mee weg. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat er met je auto gebeurt, tenzij misschien als hij er geheel buiten jouw medeweten op eigen initiatief iets aan verandert. Dat doet zich hier niet voor, en zo lang jij niet klaagt dat je SSS het niet meer doet (wat zich ook niet zal voordoen als je 't zelf hebt veroorzaakt, vermoed ik) hoeft het hem bij regulier onderhoud niet persé op te vallen. Behalve misschien ook weer indien het een APK-afkeurpunt zou zijn geworden, maar nu raken we wel heel erg in de als-dan fase.
 

Ericw

Forumguru
Toch denk ik dat het een kwestie van wennen is ("schakelaar" in je hoofd omzetten :1819:).
Ik rij er nu een maand of 4 mee en ben ik aan gewend: als ik niet als eerste bij het verkeerslicht sta zit ik hem in de vrij, motor slaat af, verder draait alles door en zodra het groen wordt: koppeling in, in z'n 1 en wegrijden maar :xyxthumbs:
Sta ik wel vooraan dan doe ik dit niet.
Maar dit moet ieder uiteraard voorzich weten.....
 

Canon-Eye

Forumguru
@Ericw (#130):

Zeer mee eens, inclusief slotregel trouwens.
In het begin vond ik het ook een vreemd c.q. eng idee - inmiddels een ruime 15000km gewend. Als je klaar zit met voet en ''pookhand'', dan gaat het starten en wegrijden zodanig snel dat ik - zonder te jagen of te stampen - ook als eerste voor het verkeerslicht (*) vaak aanmerkelijk sneller weg ben dan de auto die naast me stond.
En als je de situatie ter plekke kent, weet je ook wel ongeveer wanneer je groen kunt verwachten - dus een beetje anticiperen kan hier ook nog meehelpen.

(*) Maar dan moet je soms wel diep duiken om het licht te kunnen zien - is een ander draadje in een ander forumdeel...
 

Skoody Boo

Actief lid
Effe gemeen doen: als IK de minister van financiën c.q. Verkeer enzo was, dan zou ik controle erop tot een keuringspunt kunnen maken.

Dat is dan wel keihard nodig, anders wordt zo'n regel volstrekt onhandhaafbaar. En aan de andere kant: als je dan die rompslomp afweegt tegen het geringe verschil in beperking van milieubelasting van een startstopsysteem, dan hoop ik dat de overheid zo verstandig is om dat niet te doen.
 
Bovenaan Onderaan