Start Stopsysteem

namleop

Actief lid
Bij deze twee redenen:
Als ik bij een stoplicht aan kom rijden en ik verwacht dat ie snel weer op groen springt, zet ik het s/s af zodat ik niet na 2 seconden de motor al weer moet starten en toch de auto in z'n vrij uit kan laten rollen

Nog een reden (die waarschijnlijk wat minder vaak voor komt) is dat ik gisteren een carkit heb ingebouwd in mij GL, en daarbij een ignibox om de schakelde plus te simuleren. Om te testen of de 12V werkt heb ik het s/s uitgeschakeld, anders moest ik voortdurent de koppeling ingetrapt houden.

Gisteren heb ik bij de inbouw nog een nadeel ontdekt van het s/s-systeem: het is niet mogelijk om de auto te starten vanaf de bijrijdersstoel! Dus ben je druk aan het knutselen kan je in de regen omlopen en achter het stuur gaan zitten om de auto te starten (Ik denk overigens dat dit in 99% van de gevallen een voordeel is, omdat de auto niet per ongeluk door een kind o.i.d. gestart kan worden).
 

Bertm

Actief lid
Bij deze twee redenen:
Als ik bij een stoplicht aan kom rijden en ik verwacht dat ie snel weer op groen springt, zet ik het s/s af zodat ik niet na 2 seconden de motor al weer moet starten en toch de auto in z'n vrij uit kan laten rollen

Nog een reden (die waarschijnlijk wat minder vaak voor komt) is dat ik gisteren een carkit heb ingebouwd in mij GL, en daarbij een ignibox om de schakelde plus te simuleren. Om te testen of de 12V werkt heb ik het s/s uitgeschakeld, anders moest ik voortdurent de koppeling ingetrapt houden.

Gisteren heb ik bij de inbouw nog een nadeel ontdekt van het s/s-systeem: het is niet mogelijk om de auto te starten vanaf de bijrijdersstoel! Dus ben je druk aan het knutselen kan je in de regen omlopen en achter het stuur gaan zitten om de auto te starten (Ik denk overigens dat dit in 99% van de gevallen een voordeel is, omdat de auto niet per ongeluk door een kind o.i.d. gestart kan worden).

De motor start onmiddelijk wanneer je de koppeling in trapt. Mijn ervaring is dat ik binnen een halve seconde weer wegrijdt.
Als ik weet dat het stoplicht weer snel op groen gaat, dan houdt ik mijn koppeling in getrapt. Zonodig de rem bij een helling. Het Hill Hold Control systeem helpt mij door niet achteruit te rijden.

En Tja, als je niet kiest voor de uitstekend werkende bluetooth optie voor je mobiel.......

Het is toch een nieuwe auto? Dan ga je toch niet knutselen aan bijvoorbeeld je elektrische installatie. Hoe zit het dan met garantie?
De motor kan pas gestart worden wanneer iemand op de bestuurdersstoel zit (achter het stuur) dat is dus veiligheid. Je zou iets zwaars op de stoel kunnen zetten.
 

icecube

Actief lid
Voor wat betreft de stoplichtsituatie, laat de koppeling ingedrukt en zet hem alvast in de 1e versnelling.

edit: de post van bertm nog niet gezien...
 

FredV

Banned
Bij deze twee redenen:
Als ik bij een stoplicht aan kom rijden en ik verwacht dat ie snel weer op groen springt, zet ik het s/s af zodat ik niet na 2 seconden de motor al weer moet starten en toch de auto in z'n vrij uit kan laten rollen

Zo lang de auto rolt, werkt het sss niet, dus uitzetten niet nodig.

Om te testen of de 12V werkt heb ik het s/s uitgeschakeld, anders moest ik voortdurend de koppeling ingetrapt houden.
Daar is nu die handige uitzetknop voor

Gisteren heb ik bij de inbouw nog een nadeel ontdekt van het s/s-systeem: het is niet mogelijk om de auto te starten vanaf de bijrijdersstoel! Dus ben je druk aan het knutselen kan je in de regen omlopen en achter het stuur gaan zitten om de auto te starten

Een prima beveiliging.! Maar of dat nu met het sss systeem te maken heeft?
Als je de motor start, moet je de koppeling intrappen.
En doorschuiven binnendoor ipv omlopen?
En als t niet regent, geen probleem om om te lopen.

Kortom, voor mij gelden die argumenten totaal niet.
 

namleop

Actief lid
Even een reactie op enkele van onderstaande reacties op mijn bericht:

Ik ben fysiek niet in staat zonder blessures van de bijrijdersstoel naar de bestuurdersstoel door te schuiven ben ik bang... Vroeger nooit goed geweest in gymnastiek :)

Ik bouw liever zelf een carkit in a 80 euro dan dat ik voor 410 euro extra een bluetooth-gebeuren bestel, en dan heb ik nog geluk dat ik klein leder en maxidot al heb. Anders zou het 820 euro kosten. Béétje veel voor een carkitje. En als je een beetje ervaring hebt in inbouwen van het e.e.a. is het prima te doen hoor. Ik heb juist een ignibox gekozen om niet zelf draden te trekken e.d., dit is m.i. de sjiekere oplossing. De gok van garantie op de snoertjes neem ik wel.

Dit is de eerste auto die ik heb waarbij de koppeling ingetrapt moet zijn bij het starten, mijn gedachte is dat het door het s/s-systeem komt. Zou het door iets ander komen? Ik denk niet dat het uitmaakt of er iemand op de stoel zit of niet, als de koppeling ingetrapt is maakt dat toch niet uit? (En ik ben ook niet lenig genoeg om dat te doen zonder op de stoel te zitten)

Voor het stoplicht kan je prima de koppeling intrappen, maar als ik in z'n vrij uitrol laat ik de auto graag in z'n vrij staan (daar is de s/s-knop dus wel voor nodig, want de auto komt toch tot stilstand), soms duurt het toch langer voordat ie op groen springt. Misschien is het wel wennen hoor, maar dat afslaan en daarna snel weer starten gaat een beetje tegen mijn gevoel in.

Maar ook ik kan geen reden bedenken waarom ik het s/s permanent uitgeschakeld zou willen hebben, alleen heel soms.
 

NielsW

Lid
namleop, waarom moet de koppeling ingetrapt worden bij starten??
Zonder doet ie het ook prima hoor.
 

namleop

Actief lid
Als ik de auto op contact zet zegt ie in de maxidot: "Depress clutch to start engine". Ook al draai ik de sleutel door naar stand III, de motor start niet zonder de koppeling in te trappen. (Een klein tikje naar stand III is voldoende, de motor start dan soms een seconde later).

Is dat bij jou niet zo?
 

icecube

Actief lid
Voor wat betreft het uitrollen in zijn vrij voor het stoplicht, het is beter om in de versnelling uit te rollen.

http://www.hetnieuwerijden.nl/rijstijltips/personenautos/

Ziet u dat u snelheid moet minderen of moet stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los, ontkoppel niet en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.

Het kan natuurlijk zijn dat je er een goede reden voor hebt.
 

paulus474

Senior Member
De reden dat ik het SSS softwarematig uit wil zetten (dat met dat knopje weet ik wel, maar ik wil niet de hele tijd dat knopje in hoeven drukken) is dezelfde als voor Namleop: wanneer ik ook maar even stil moet staan bij een stoplicht, wil ik niet "verplicht" zijn om de koppeling ingedrukt te houden. De motor hoeft voor mij niet na 400m al af te slaan, zodat ik deze 3 seconden later weer moet starten. Lijkt me gewoon niet gezond (ik weet dat hier tot in den treure ook al allerlei argumenten voor gegeven zijn, maar dat is mijn mening ;) )en bovendien is de brandstofverbruik-winst naar mijn mening "peanuts".
Vandaar dus de vraag of deze uitschakelbaar is: lekker lui de koppeling in zijn vrij kunnen zetten op een door mij gewenst moment en de motor gewoon draaiende houden...
 

FredV

Banned
Voor wat betreft het uitrollen in zijn vrij voor het stoplicht, het is beter om in de versnelling uit te rollen.

Dat klopt, op de bc zie je bij t uitrollen het verbruik op 0 gaan, terwijl met ingetrapte koppeling de motor stationair blijft verbruiken.

Overigens wel leuk dat de bc bij stationair draaien niet het verbruik in l/100 km (of 1:..) weergeeft, maar het verbruik in liters per uur.
 
Bovenaan Onderaan