SteGo
Donateur
Sinds 28-01-2019 trotse eigenaar van deze Skoda Citigo CNG Sport, bouwjaar 2014.
Door de vorige eigenaar uit Duitsland gehaald en zit lekker dik in z'n spullen, onder andere cruise control en verwarmde stoelen.
Ik begreep van de vorige eigenaar dat hij zelf ook al wat zaken had toegevoegd aan de auto zoals; een originele middenarmsteun, Move&Fun navigatie/audio, setje rubber vloermatten, wielkuipen aan de achterzijde (origineel voor een VW e-Up), en hij had nog een aantal zaken geprogrammeerd; bochtverlichting, achterlichten aan bij dagrijverlichting aan, "teardrop wipe" en automatisch vergrendelen van de deuren bij wegrijden.
Je zou bijna denken dat er niks meer over is gebleven om te modificeren.
Maar uiteraard heb ik nog wel een aantal dingen gevonden. In dit topic zal ik het laten zien en bijhouden zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.
Een van de eerste dingen die ik heb gedaan is naar de Skoda dealer in Zwolle gaan om Nederlandstalige boekjes te bestellen. Ik kan wel Duits lezen, maar lees toch liever in Nederlands. Daarnaast is het onderhoud in Duitsland bijgehouden in een digitaal onderhoudsboekje en konden ze bij Korterink even inzien wat er daar precies gebeurd is. Na invoering in Nederland is er niets officieel bijgehouden .... Tussen de laatste beurt in Duitsland en nu zit grofweg 30.000km. Hij zit nu rond de 62.000km en hij krijgt binnenkort dus gewoon een grote beurt.
Aangezien ik geen fan ben van digitale onderhoudsboekjes heb ik een 'gewoon' onderhoudsboekje gekocht bij de dealer, die hadden ze gewoon op voorraad en koste €3,53 bruto ex. BTW. Ik had niet verwacht dat die zo goedkoop zou zijn. Die onderhoudsboekjes verkopen ze wel vaker voor import en export auto's. Nu kan m'n vaste garage gewoon lekker de beurten opschrijven en afstempelen in het boekje, vind ik zelf veel overzichtelijker. Het instructieboekje voor de Citigo en de handleiding van 'Radio Funky' hadden ze bij Korterink niet op de plank liggen, die staan in bestelling.
Aangezien ik zelf werkzaam ben in de automotive sector (groothandel) heb ik ook direct al wat originele onderdelen besteld voor de auto. Bijvoorbeeld de kleine zwarte wieldopjes (1ST601169A 9B9) voor stalen velgen. Die vind ik echt zoveel beter ogen dan die lelijke zilvergrijze dingen. Op den duur komen er vast nog wel lichtmetalen velgen maar tot die tijd ben ik hier eerst een stuk tevredener mee.
En daar bleef het niet bij, want ik had bij m'n vorige auto dakdragers en die kon ik gelukkig hergebruiken op de Citigo alleen moest ik daarvoor even 'KIT 1672' van Thule bestellen. Verder moest ik natuurlijk even een reservelampensetje (1ST052000) hebben, vind ik altijd prettig om in de auto te hebben.
Ook had ik bij de accessoires een fraai hoesje voor het Move&Fun systeem gespot (1ST087315) en een multimediahouder (5JA051435A) al bleek m'n telefoon (Nokia6) niet te passen in die laatste. In diverse reviews van autobladen had ik ook gelezen over het slimmigheidje van Skoda dat er een afvalbakje in de deur zou zitten, maar die had de mijne niet, dus ook maar besteld (5JA061107 9B9). Ik heb er 1 besteld om eerst eens te zien hoe praktisch het daadwerkelijk is. Aan de bijrijderskant heb ik nu een afvalbakje, maar ik vind het eigenlijk wel dermate handig dat ik er binnenkort nog 1 bestel voor aan de bestuurderskant. Er was 1 slimmigheidje waarvan ik afwezigheid direct al had gespot bij de proefrit; het clipje bij de voorruit voor parkeerbonnetjes. Ik had geen idee of deze domweg afgebroken zou zijn of dat mijn Citigo gewoon de fabriek heeft verlaten zonder. Dus bestelde ik de clip (1ST867159) en ook direct maar het schroefje en het plugje dat ik wellicht nodig zou kunnen hebben (N 90994601 & N 90668606). Nadat ik eindelijk die a-stijl bekleding los had gesloopt kwam ik erachter dat de clip gewoon was afgebroken.
Wat zit die A-stijlbekleding overigens achterlijk stevig vast, er brak zelfs een metalen clip kapot bij het loshalen. Dat heb ik weer even gefixt, maar ik zal even wat nieuwe klemmen bestellen. De A-stijl bekleding zal bij toekomstige projecten vast nog wel eens vaker los moeten.
Verder had ik m'n zinnen gezet op de verstelbare koffervloer die de VW Up! heeft, ik zag dat aan beide zijden in de kofferbak er 3 gaten zitten met schroefdraad erin getapt dus dat leek me een gevalletjes 'appeltje eitje' ... nou .. niet helemaal. De spullen bestellen is niet moeilijk; koffervloer (1S0858855E 1BS), steun links (1S0858831F 82V), steun rechts (1S0858832F 82V), 2 rubbers (1S0845437) en 6 bouten (N 91026802).
Maar toen zou ik het in de auto gaan monteren en daar liep ik tegen een probleem op. Natuurlijk wist ik wel dat de koffervloer van de CNG auto's anders is dan de benzineversies, maar ik dacht dat dat alleen betrekking had op de afwezigheid van de bak voor het reservewiel. Dat bleek niet helemaal het geval want kennelijk ligt de koffervloer ook iets hoger en passen de steunen dus niet. Het gevolg; er moest zo'n 2,5 á 3 cm van de onderkant van de steunen afgezaagd worden.
Na de randen uiteraard netjes afgewerkt te hebben paste het voortreffelijk.
Koffervloertje er in;
Et voila!
Maarjah, wat nou als ik ooit een lekke band krijg? En ik wellicht tegen die tijd prachtige lichtmetalen velgen heb? Ga ik die banden dan volspuiten met die troep die VAG meeleverd en die alles ruïneert? Tuurlijk niet. Op zoek naar een thuiskomertje dus.
Omdat ik al twijfelde over of het volwaardige reservewiel van de VAG-drieling wel zo makkelijk zou passen achterin zonder de reservewielbak ging ik op zoek naar iets anders; een spacesaver van een 6N-Polo. Die vond ik via internet bij een sloper (Mettler) en die hadden naar eigen zeggen ook wel een bijbehorende krik en wielsleutel. De thuiskomer bleek inderdaad netjes van een Polo, maar de wielsleutel bleek van Mercedes Benz (past overigens wel prima) en de meegeleverde krik moest ik eerst wat modificeren en die bleek uit een of andere Opel te komen. Ach jah, als het maar werkt. De thuiskomer past prachtig onder de nieuwe koffervloer en voor de wielsleutel heb ik een uitsparing gesneden in het piepschuim onder de gewone koffervloer.
In korte tijd dus al heel wat gedaan. Ik ben erg blij het dit kleine rode wagentje.
Er komen ongetwijfeld nog wel wat projectjes bij, maar het eerst volgende zal een grote 60.000km beurt zijn met APK, remvloeistof en nieuwe remmen voor. Dan zijn de centjes er al weer hard genoeg uitgevlogen, eerst maar weer even sparen.
Door de vorige eigenaar uit Duitsland gehaald en zit lekker dik in z'n spullen, onder andere cruise control en verwarmde stoelen.
Ik begreep van de vorige eigenaar dat hij zelf ook al wat zaken had toegevoegd aan de auto zoals; een originele middenarmsteun, Move&Fun navigatie/audio, setje rubber vloermatten, wielkuipen aan de achterzijde (origineel voor een VW e-Up), en hij had nog een aantal zaken geprogrammeerd; bochtverlichting, achterlichten aan bij dagrijverlichting aan, "teardrop wipe" en automatisch vergrendelen van de deuren bij wegrijden.
Je zou bijna denken dat er niks meer over is gebleven om te modificeren.
Maar uiteraard heb ik nog wel een aantal dingen gevonden. In dit topic zal ik het laten zien en bijhouden zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.
Een van de eerste dingen die ik heb gedaan is naar de Skoda dealer in Zwolle gaan om Nederlandstalige boekjes te bestellen. Ik kan wel Duits lezen, maar lees toch liever in Nederlands. Daarnaast is het onderhoud in Duitsland bijgehouden in een digitaal onderhoudsboekje en konden ze bij Korterink even inzien wat er daar precies gebeurd is. Na invoering in Nederland is er niets officieel bijgehouden .... Tussen de laatste beurt in Duitsland en nu zit grofweg 30.000km. Hij zit nu rond de 62.000km en hij krijgt binnenkort dus gewoon een grote beurt.
Aangezien ik geen fan ben van digitale onderhoudsboekjes heb ik een 'gewoon' onderhoudsboekje gekocht bij de dealer, die hadden ze gewoon op voorraad en koste €3,53 bruto ex. BTW. Ik had niet verwacht dat die zo goedkoop zou zijn. Die onderhoudsboekjes verkopen ze wel vaker voor import en export auto's. Nu kan m'n vaste garage gewoon lekker de beurten opschrijven en afstempelen in het boekje, vind ik zelf veel overzichtelijker. Het instructieboekje voor de Citigo en de handleiding van 'Radio Funky' hadden ze bij Korterink niet op de plank liggen, die staan in bestelling.
Aangezien ik zelf werkzaam ben in de automotive sector (groothandel) heb ik ook direct al wat originele onderdelen besteld voor de auto. Bijvoorbeeld de kleine zwarte wieldopjes (1ST601169A 9B9) voor stalen velgen. Die vind ik echt zoveel beter ogen dan die lelijke zilvergrijze dingen. Op den duur komen er vast nog wel lichtmetalen velgen maar tot die tijd ben ik hier eerst een stuk tevredener mee.
En daar bleef het niet bij, want ik had bij m'n vorige auto dakdragers en die kon ik gelukkig hergebruiken op de Citigo alleen moest ik daarvoor even 'KIT 1672' van Thule bestellen. Verder moest ik natuurlijk even een reservelampensetje (1ST052000) hebben, vind ik altijd prettig om in de auto te hebben.
Ook had ik bij de accessoires een fraai hoesje voor het Move&Fun systeem gespot (1ST087315) en een multimediahouder (5JA051435A) al bleek m'n telefoon (Nokia6) niet te passen in die laatste. In diverse reviews van autobladen had ik ook gelezen over het slimmigheidje van Skoda dat er een afvalbakje in de deur zou zitten, maar die had de mijne niet, dus ook maar besteld (5JA061107 9B9). Ik heb er 1 besteld om eerst eens te zien hoe praktisch het daadwerkelijk is. Aan de bijrijderskant heb ik nu een afvalbakje, maar ik vind het eigenlijk wel dermate handig dat ik er binnenkort nog 1 bestel voor aan de bestuurderskant. Er was 1 slimmigheidje waarvan ik afwezigheid direct al had gespot bij de proefrit; het clipje bij de voorruit voor parkeerbonnetjes. Ik had geen idee of deze domweg afgebroken zou zijn of dat mijn Citigo gewoon de fabriek heeft verlaten zonder. Dus bestelde ik de clip (1ST867159) en ook direct maar het schroefje en het plugje dat ik wellicht nodig zou kunnen hebben (N 90994601 & N 90668606). Nadat ik eindelijk die a-stijl bekleding los had gesloopt kwam ik erachter dat de clip gewoon was afgebroken.
Wat zit die A-stijlbekleding overigens achterlijk stevig vast, er brak zelfs een metalen clip kapot bij het loshalen. Dat heb ik weer even gefixt, maar ik zal even wat nieuwe klemmen bestellen. De A-stijl bekleding zal bij toekomstige projecten vast nog wel eens vaker los moeten.
Verder had ik m'n zinnen gezet op de verstelbare koffervloer die de VW Up! heeft, ik zag dat aan beide zijden in de kofferbak er 3 gaten zitten met schroefdraad erin getapt dus dat leek me een gevalletjes 'appeltje eitje' ... nou .. niet helemaal. De spullen bestellen is niet moeilijk; koffervloer (1S0858855E 1BS), steun links (1S0858831F 82V), steun rechts (1S0858832F 82V), 2 rubbers (1S0845437) en 6 bouten (N 91026802).
Maar toen zou ik het in de auto gaan monteren en daar liep ik tegen een probleem op. Natuurlijk wist ik wel dat de koffervloer van de CNG auto's anders is dan de benzineversies, maar ik dacht dat dat alleen betrekking had op de afwezigheid van de bak voor het reservewiel. Dat bleek niet helemaal het geval want kennelijk ligt de koffervloer ook iets hoger en passen de steunen dus niet. Het gevolg; er moest zo'n 2,5 á 3 cm van de onderkant van de steunen afgezaagd worden.
Na de randen uiteraard netjes afgewerkt te hebben paste het voortreffelijk.
Koffervloertje er in;
Et voila!
Maarjah, wat nou als ik ooit een lekke band krijg? En ik wellicht tegen die tijd prachtige lichtmetalen velgen heb? Ga ik die banden dan volspuiten met die troep die VAG meeleverd en die alles ruïneert? Tuurlijk niet. Op zoek naar een thuiskomertje dus.
Omdat ik al twijfelde over of het volwaardige reservewiel van de VAG-drieling wel zo makkelijk zou passen achterin zonder de reservewielbak ging ik op zoek naar iets anders; een spacesaver van een 6N-Polo. Die vond ik via internet bij een sloper (Mettler) en die hadden naar eigen zeggen ook wel een bijbehorende krik en wielsleutel. De thuiskomer bleek inderdaad netjes van een Polo, maar de wielsleutel bleek van Mercedes Benz (past overigens wel prima) en de meegeleverde krik moest ik eerst wat modificeren en die bleek uit een of andere Opel te komen. Ach jah, als het maar werkt. De thuiskomer past prachtig onder de nieuwe koffervloer en voor de wielsleutel heb ik een uitsparing gesneden in het piepschuim onder de gewone koffervloer.
In korte tijd dus al heel wat gedaan. Ik ben erg blij het dit kleine rode wagentje.
Er komen ongetwijfeld nog wel wat projectjes bij, maar het eerst volgende zal een grote 60.000km beurt zijn met APK, remvloeistof en nieuwe remmen voor. Dan zijn de centjes er al weer hard genoeg uitgevlogen, eerst maar weer even sparen.
Laatst bewerkt: