Hmmm, als je de kosten van de keuring en ander mogelijk extra onderhoud doorrekent in je running cost is het dan eigenlijk nog wel veel voordeliger om een cng te rijden? Of is het meer een milieu statement?
(Ik probeer geen welles nietes discussie op gang te brengen maar vraag het mij oprecht af )
Ik moet direct toegeven dat ik geen uitgebreid financieel onderzoek heb gedaan waarbij ik een benzine Citigo met een CNG variant heb vergeleken. Voor de grap heb ik net even een snelle berekening gedaan waarbij ik even een vergelijkbaar uitgevoerde 60pk benzine variant uit hetzelfde bouwjaar heb genomen ter vergelijking;
De MRB is per maand ongeveer €4,50 duurder, dus dat heb je er zo uit. Maar de verzekering is een ander verhaal, ik betaal normaal gesproken per maand maar liefst zo'n €30 meer verzekeringspremie dan voor een benzineversie. Sommige verzekeraars verzekeren trouwens uberhaupt geen CNG-auto's. Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik mijn auto allrisk heb verzekerd, bij WA+ is het verschil €25. Ik zit overigens bij Univé, dat is niet de goedkoopste verzekeraar, daar ben ik me van bewust. Nadat ik echter bespeurde dat de concurrentie (Achmea-verzekeraars) fors goedkoper zijn bij het verzekeren een CNG-auto ben ik naar het Univé-kantoor gegaan en heb ik een korting op de premie gekregen waardoor het verschil minder groot is dan de €30 per maand die het normaal gesproken zou zijn. Maar de CNG-versie blijft een stuk duurder dan de benzine-variant.
Ik heb wel eens gelezen dat de CNG-varianten van de Up!/Citigo/Mii al interessant zijn vanaf een kilometrage van 9000km per jaar. Maar ik denk dat ze daarbij alleen uitgaan van de meerprijs van een nieuwe auto afgezet tegen de brandstofkosten. Ik vermoed dat het omslagpunt veel hoger ligt vanwege de duurdere verzekering. Zelf rijd ik zo'n 20.000km per jaar en als ik m'n berekening van zonet eens bekijk en je rekent ook elk jaar €100 mee voor de 4-jaarlijkse CNG-tankkeuring dan is de CNG-auto denk ik niet goedkoper. Zonder die tankkeuring wel.
Overigens is er veel onwetendheid over de CNG-keuring, zelfs sommige VAG-(service)dealers zijn er niet van op de hoogte, of ze verzwijgen het.
https://www.tankinspecties.nl/faq
Waarom ben ik dan toch voor een CNG-Citigo gegaan zul je je afvragen. Het is geen milieu-statement. Ik vind het erg leuk om te lezen dat ik bij gebruik van 'groen gas' ongeveer dezelfde CO2-uitstoot heb als een elektrische auto, maar dat is geen aankoopargument geweest maar eerder een leuke bijkomstigheid. Ik vind het verder wel een prettig idee dat deze auto ook minder andere schadelijke stoffen uitstoot, maar ook dat is geen aankoopargument geweest.
Wat dan wel? Nou, toen ik mijn vorige benzine-auto (Toyota iQ) nog had wilde ik eigenlijk als volgende auto graag eens een alternatieve aandrijflijn of brandstof proberen. Uit pure interesse. Aanvankelijk had ik een hybride Yaris of een Lexus CT200h in gedachten maar deze auto's waren echt veel te duur. De Lexus was daarbij ook te groot, maar ik vind het gewoon zo'n mooie auto.
Als hybride afvalt dan blijven CNG en LPG over, elektrisch is voor mij op dit moment nog te duur/onpraktisch. LPG vind ik zeer interessant en ik heb ook uitgebreid gelezen over het ombouwen van de VAG-drieling naar LPG G3. Maar ik wilde graag een luxe uitgeruste auto, dat zijn niet de goedkoopste exemplaren op de tweedehands-markt, daarna moet er nog een LPG installatie ingebouwd worden van van zo'n €1600. Al met al ben je dan een hoop geld kwijt voordat je eenmaal onderweg bent.
En toen kwam ik mijn Citigo tegen in Sport uitvoering met af-fabriek stoelverwarming en allerlei luxe tegen een zeer goede prijs. Voor de benzine-variant hiervan had ik bij een handelaar of dealer al makkelijk zo'n €1500 tot €2000 meer moeten betalen.
Deze Citigo heb ik dus gewoon relatief goedkoop in handen kunnen krijgen doordat de particuliere markt gewoon niet zit te wachten op CNG-auto's, vandaar is het uiteindelijk CNG geworden ipv LPG. En wat ik wel erg mooi vind is dat deze auto het gewoon af-fabriek heeft. Alles ziet er dan gewoon zo netjes uit. Zowel de tankmeter die netjes in de tacho-unit zit, onder de motorkap alles netjes en de CNG-aansluiting achter brandstofklepje waarbij ik dus niet eerst een adapter hoef op te schroeven bij het tanken.
Mocht zich ooit een probleem voordoen in het CNG-systeem dan zal het wel een prijzig geintje worden, maar als ik probleemloos de komende jaren doorkom dan is het onderhoud afgezien van de tankkeuring niet veel duurder dan voor z'n benzine-broertjes. En die tankkeuring hoef ik maar 1 keer te betalen ... ik heb nog nooit een auto langer dan 4 jaar in bezit gehad.
Wanneer ik de auto ga inruilen zal ik waarschijnlijk wel een traantje moeten laten want ondanks dat ik de auto dus zelf niet al te duur in handen heb gekregen zal ik waarschijnlijk zelf ook nog wel redelijk moeten afschrijven wanneer hij weer de deur uitgaat.