Ik heb de Citigo nu bijna een half jaar in bezit en heb inmiddels bijna 11.500km met het beestje gereden. Tijd om eens te reflecteren; was de Citigo een goede aankoop?
Njaee …. oftewel; geen eensluidend antwoord.
Wanneer een auto gewoon een ding is die je van A naar B moet brengen en waarvan de brandstofkosten niet al te hoog mogen zijn dan is het antwoord zeker ‘JA!’. Brandstofkosten zijn laag, het CNG-systeem werkt tot dusver probleemloos en de hoge verzekeringspremie zou ik kunnen temperen door af te schakelen naar een minder complete dekking. Dat zal ik overigens begin volgend jaar ook zeker doen bij ingang van het nieuwe verzekeringsjaar, inclusief overstap naar een goedkopere verzekeraar.
Verder past iemand met Europees postuur ook gewoon comfortabel in de Citigo en is het eigenlijk een perfecte auto. Hij is inderdaad zoals Skoda graag zegt; Simply Clever.
Maar behalve dat het een prima auto is mist er een vonkje tussen mij en Citigo. Ik ben lang niet zo verknocht aan m’n Citigo als aan m’n voorgaande Japannertjes. Als m’n Citigo gestolen wordt is dat k*t omdat ik dan praktische problemen heb maar emotioneel … ach, de verzekering zal de dagwaarde uitbetalen en ik ga op zoek naar iets anders. De Citigo enthousiasmeerde me de eerste periode na aankoop wel toen ik nog accessoires aan het zoeken en inbouwen was maar hij is inmiddels gewoon een vervoersmiddel geworden.
Wat ook wel meespeelt is de saaie rijbeleving. De CNG-Citigo heeft een behoorlijk dode gasrespons en is gewoon niet zo leuk om te rijden. De benaming ‘Sport’ is eigenlijk een lachertje, het zou beter ‘Sport-design’ kunnen heten. Toen ik de auto net had stoorde het me niet zo en vond ik vooral de CNG-techniek en het goedkope tanken interessant, maar inmiddels betrap ik me erop dat ik me toch regelmatig erger aan het gebrek aan oempf.
Het gaat te ver om de auto nu alweer te koop te zetten op Marktplaats o.i.d. want beredenerend vanuit verstand is het gewoon een prima auto die mij en m’n vriendin overal lekker goedkoop heen rijdt, maar anderzijds kijk ik stiekem toch al wel weer om me heen. Gelukkig maar dat het zoeken naar een nieuwe auto vaak nóg leuker is dan het bezit ervan.
Maar mocht er iemand zijn die specifiek op zoek is naar een Citigo zoals de mijne dan mag je me gerust een berichtje sturen.
Overigens wel leuk om te melden; de laatste keer dat ik benzine heb getankt was op 23 februari en ongeveer 9000km geleden. Tankje (+/-10 liter) is ongeveer half leeg nu, ik probeer uiteraard zo min mogelijk op benzine te hoeven rijden.
Al met al heb ik heus geen spijt van de aankoop van de Citigo, ik had alleen gehoopt dat ik er wat meer/langer plezier van zou hebben.