Zo langzamerhand ga ik een nieuw projectje beginnen. Ik had het al langer in gedachten maar twijfelde sterk óf en zoja, wát ik zou gaan doen.
Het betreft de radio in de Citigo. Dit is een 'Funky' met DAB+. De radio vind ik heel mooi passen in het interieur maar ik heb problemen met DAB+ ontvangst. In praktijk komt het er op neer dat ik DAB eigenlijk nooit gebruik en de radio altijd op FM heb staan. Voor vele mensen waarschijnlijk geen probleem, maar mij ergert het .... "Er zit DAB+ op, en het werkt niet!
"
Op internet al veel gelezen over mogelijke oorzaken en je komt dan toch wel erg vaak uit bij problemen in de antennevoet, al heb ik ook wel gelezen over gevallen waarbij een nieuwe antennevoet ook maar weinig soelaas gaf.
Anyway, ik ben maar eens begonnen bij het begin; zitten alle stekkers wel goed ingeplugd? Daarvoor had ik een setje radio-verwijderingssleutels nodig, ik had geprobeerd ze bij de dealer te kopen maar daar mocht ik ze alleen ter plekke even lenen. Ze verkochten ze niet. Noujah, dan maar even online een setje gekocht, aangezien zo'n uitgebreide set niet heel veel duurder is dan 2 losse sleutels die maar gekozen, wie weet handig voor toekomstige auto's.
En uiteindelijk was ik zelf bij de Citigo al blij met deze set want op de meeste websites zie je dat je de groen omcirkelde sleutels nodig hebt (die liet de dealer me ook zien), maar ik kreeg de radio echt met geen mogelijkheid los. Een beetje gefrustreerd ging ik weer eens even kijken op YouTube en daar vond ik een filmpje waarbij iemand de rood omcirkelde sleutels gebruikte om de radio te verwijderen, met deze variant lukte het wel.
Radio eruit gehaald; alles zat goed ingeplugd. Alles even losgehaald en opnieuw ingeplugd. Radio getest ... geen verbetering. Alles weer teruggeplaatst en verder gegaan bij de dakhemel. Eerst de C-stijl bekleding losgehaald en daar de stekkers van de antennevoet bekeken. Ook daar niks bijzonders. De boel even losgehaald en weer in elkaar geklikt. Ook verder geen bijzonderheden te zien bij de antennevoet, geen corrosie of lekkage. Het leverde helaas geen verbetering op. Daarna de boel weer dichtbebouwd maar met een paar klemmen minder zodat ik de volgende keer de boel makkelijker los kan halen.
Het ligt het meest voor de hand dat de versterker in de antennevoet het begeven heeft, maar ik kan natuurlijk ook niet 100% uitsluiten dat het probleem in de kabel zit die tussen de radio en de stekker van de antennevoet zit. De meest voor de hand liggende oplossing is om nu gewoon een nieuwe antennevoet te bestellen en die in te bouwen. Maar die is nieuw best prijzig en bij een tweedehandse ben ik bang voor hetzelfde probleem, of dat die na korte tijd het alsnog begeeft.
Dit is dan het punt waarop een andere ergernis over de radio bij in de mix komt; het feit dat er geen carkit in de radio zit. Die gaat via de Garmin en dat bevalt me eigenlijk helemaal niet. Meerdere keren per dag die stomme Garmin plaatsen en verwijderen om maar geen inbrekers aan te lokken. Ik durf hem echt niet te laten zitten als ik niet bij de auto in de buurt ben. Als ze dat ding stelen is het irritant, maar het feit dat ze daarbij waarschijnlijk ook een ruit inslaan vind ik nog veel vervelender.
Eigenlijk heb ik dus liever gewoon een aftermarket radio met ingebouwde carkit. Ja, het ziet er wellicht iets 'goedkoper' uit zo'n 1DIN radio ipv de fabrieksradio maar desondanks zijn er ook best mooie 1DIN radio's te koop.
Natuurlijk is het project om een nieuwe radio te plaatsen veel duurder dan alleen een nieuwe antennevoet bestellen. Maar als ik dan toch met de radio bezig ben doe ik het liever op de manier die voor mij het beste werkt.
Het plan is dus om de komende tijd spulletjes bij elkaar te verzamelen en dan gaat de fabrieksradio eruit en de Garmin ook. Ik ben nog wel van plan om bij het verwijderen van de huidige antennevoet deze eens even rechtstreeks op de radio aan te sluiten en dan te kijken wat het doet met de ontvangst, is het dan wel goed zal het probleem in de kabel tussen de radio en de voet zitten, maar als hij het dan nog steeds niet goed werkt kan hij in de kliko.
De DAB+radio en Garmin (en eventueel de antennevoet) zal ik ter zijner tijd wel te koop gaan aanbieden, er zijn vast Citigo/Mii/Up! rijders te vinden die er belang bij hebben. Ik open daar dan wel een keer een verkooptopic over hier op het forum en op het VW Up! forum.
Behalve dit hele gedoe met de radio heb ik nog een klein projectje in de planning, ik geef een kleine hint; ik vind die chroomlijst om de grille zo aardslelijk!