SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

EdK

Forumguru
ik had een stuk eerder maar moeten stoppen zodat we niet zo vlak langs elkaar heen hadden gehoeven,
JA je had toen je er zag aankomen ook meteen de afslag moeten nemen zodat zij vrij baan had gehouden .......... hoe kun je zo stom zijn om juist door te rijden en dan ook nog de berm in te gaan..........:banghead:

Maar kom dit soort fratsen ook vaak genoeg tegen op 60Km wegen (paden)
En zoals al gezegd blijf zo lang mogelijk in midden rijden en neem vaart af, daarmee dwing je ze toch af dat ze ook snelheid afnemen en naar rechts gaan en je op normale manier langs mekaar heen gaat.
En voordeel ervan is dat je soms dan ook nog een opgestoken vinger krijgt.......... en soms een duim...

Veel mensen die kennen de breedte en lengte niet van hun wagen, je ziet het al met inparkeren hoe sommige lopen te klooien terwijl jij met een verlengde Caddy hem er met twee vingers in de neus gewoon in parkeert ......
Ooit de opmerking van een blondine ( sorry maar ze was echt blond ) gehad dat ze wel kon zien dat ik veel langs de weg zat...
Ik hoezo ?? Wel hoe U inparkeert ................ Ohh oké wel jongedame volgens mij heeft dit meer te maken met inzicht en je wagen kennen....
Wel my lady is er nu nag van overtuigd dat het komt omdat ik veel op de weg zit............vermoed ik zo...:D

SteGo

Donateur
@SuperBeeb @Chrisjemol Ik had al even gekeken; bij de dealer zou je voor een origineel spiegelglas en clignoteur €195,27 mogen aftikken, exclusief montage.
Via m'n werkgever is dit al een stuk goedkoper, maar nog steeds een bedrag waar ik liever iets anders leuks van had gedaan. :pieker:
Maar imitatie kost het geen spreekwoordelijke drol. Ik kan het exacte bedrag helaas niet delen, maar ik heb exact dezelfde onderdelen even in het winkelmandje bij Winparts gegooid, dan heb je een beetje een idee van de prijs. En ik betaal er dan dus zelfs nog iets minder voor. ;)
Schermafbeelding 2025-04-20 102817.png
Zijn beide van het merk Hagus, een huismerk van Van Wezel. Op het werk komt dat soort spul ook wel regelmatig voorbij, en aangezien ik verantwoordelijk ben voor de retouren weet ik uit eerste hand dat dit spul eigenlijk nooit retour komt ivm kwaliteitsproblemen.

Ik ben blij dat ik de spiegelkap nog wel weer kan hergebruiken want je kunt hem bij Toyota niet meer in de juiste kleur bestellen, en imitatie wordt hij ook enkel in de primer geleverd. Dan zit je weer met spuitkosten ... en dat kost meer dan de kap zelf.

@Peter-036 @Rallye ik heb een dashcam, het moment van impact is ook vastgelegd, en er is te zien dat de BMW met de rechter wielen op de weg blijft ipv in de berm. Maar weet je wat het is; ik kan nu wel alsnog een claim opstarten bij de verzekeraar, ook al hebben we geen aanrijdingsformulier ingevuld ... maar wat brengt het mij? Een hoop extra werk, boosheid, irritatie en stress. Terwijl ik het ook opgelost kan hebben door ±€20 uit te geven. Ik snap dat er mensen zijn die dit uit principe alsnog via de verzekering zouden willen laten lopen, maar ik kies ervoor om het zo op te lossen.
De beelden terugkijkend was het misschien netter geweest van mij als ik een stukje terug waar de weg iets breder was even was gaan stilstaan zodat wij elkaar daar hadden kunnen passeren, maar het feit dat ik dat niet heb gedaan geeft haar niet het recht om niet uit te hoeven wijken en daarmee mijn spiegel kapot te rijden.
tegenpartij.png
tp2.png
In tegenstelling tot de voorcamera zit de achtercamera exact in het midden van de ruit, dus je kunt hieruit wel opmaken dat ik met de rechter wielen in de berm rijd. En zoals te zien aan de berm is dat echt niet ongebruikelijk om te doen bij het naderen van tegenliggers. En ik remde voor en tijdens de impact nog af maar zoals te zien aan haar remlicht had zij de voet duidelijk niet op de rem.

De snelheid in beeld loopt altijd iets achter bij de snelheid die je daadwerkelijk rijd op dat moment. Als je op beeld stilstaat staat er altijd nog even een tijdje een snelheid weergegeven. Eerstvolgende snelheidsaanduiding 2 seconden later is 51KM/H, ik denk dat dat wel zo ongeveer mijn daadwerkelijke snelheid was op het moment van impact. Er vanuit gaande dat zij niet afremde en 80 km/h reed en ik ongeveer 50 hebben de spiegels elkaar geraakt met een snelheidje van zo'n 130km/h.
Het is beter om het filmpje maar niet online te gooien .... door de schrik vloek en scheld ik eerst even stevig voordat ik uit de auto stap. :pieker: Helaas had ik deur dichtgegaan na het uitstappen dus de conversatie met de BMW rijdster is niet hoorbaar wanneer zij achteruit gereden is. Zij is trouwens ook helemaal niet uit haar auto gekomen, bleef gewoon zitten en vond het allemaal mijn fout.

Over het algemeen denk ik dat ik een redelijk defensieve rijstijl heb, maar de afgelopen tijd begon ik me er wel meer aan te ergeren dat je daardoor altijd het onderspit delft. Jij wijkt uit terwijl de mannetjes en vrouwtjes die zichzelf heel wat vinden dat niet doen en gewoon vol gas doorrijden. Maar iets minder ver uitwijken waarmee je de tegenligger ook dwingt om uit te wijken resulteert dus in een kapotte spiegel en gezeik. Misschien had ik zoals in de voorgaande reacties al geopperd langer in het midden van de weg moeten blijven rijden om haar ook te dwingen af te remmen en uit te wijken. Maar als ze dat dan alsnog niet had gedaan hadden we heel wat meer schade gehad .. Dán was het wél een verzekeringskwestie geworden met schadeformulieren. :unsure:

Ach ja .. shit happens in life. Met een beetje geluk heb ik woensdag de nieuwe onderdelen binnen en is alles weer voor gefixt. :jaja:

Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Afslaand vanaf de provinciale weg N309 (Elburg - Dronten) nergens een bord dat het een 60km/h zone is, of dat het enkel voor bestemmingsverkeer zou zijn zoals de dame aangaf. En aan het andere uiteinde van de weg bij de kruising met de N307 (Kampen - Dronten) staan die borden ook niet.
Schermafbeelding 2025-04-20 114819.png

• Leuk
Waarderingen: EdK

SteGo

Donateur
Dat snap ik. ;)
En op veel plekken in het land zijn dit soort wegen natuurlijk inmiddels ook allemaal 60km-zones geworden ondanks dat velen daar schijt aan hebben. Maar hier is het nog ouderwetsch 80. :unsure:

Eigenlijk zou 60 ook wel beter zijn natuurlijk op dit soort smalle wegen met steeds breder/groter wordend landbouwverkeer, fietsers en meer auto's dan vroegah.

• Leuk
Waarderingen: EdK

SteGo

Donateur
Vandaag maakte ik de spiegelkap eens even goed schoon en toen zag ik toch nog wel even wat meer beschadigingen dan ik in eerste instantie had gezien. Eigenlijk ook wel logisch aangezien hij op het asfalt gevallen is. Tjah ... doe je daar wat aan, of laat je het?

Aangezien ik een lakstift heb liggen in de juiste kleur heb ik de meeste beschadigingen even een beetje ingelakt. Uiteraard niet met het kwastje wat aan de dop zit want dan smeer je altijd teveel op. Maar met het kwastje breng ik even wat verf op een naald aan en daarmee heb ik de beschadigingen even ingelakt. Is dat perfect werk? Nou nee. Ziet het er beter uit? Ja. ;) bijtippen.jpg Kan haast niet wachten totdat de nieuwe onderdelen binnen komen en ik de spiegel kan repareren want nu heb ik even wat duct tape dat dienst doet als spiegelkap en dat ziet er vanzelfsprekend echt niet uit. :D

Captain Hook

Forumguru
@SteGo Ik woon en rijd in diezelfde omgeving vaak over dit soort wegen.
En je hebt er bij, van die U&*^%^$&678*^%&$$%^*& eikels, die vinden het allemaal te veel moeite om te anticiperen en het zo uit te kienen dat je beiden op de eerste komende uitwijkhaven elkaar ietsje rustiger voorbij kunt, zonder dat de kleiklonten (of spiegels) in de rondte spatten.

Gelukkig... doen de meesten dat wel en steek je ff de hand op, zo van je, dankjewel.
Maar ja, een vrouw in een BMW... :D

HET grote gevaar op dit soort wegen zijn de jongelui van de boerderie (ik ken er diversen van onze school). Die hebben zo'n MMBS. En die rijden ook nooit harder dan 25/45 km/h. Ja hoor, echt waar... :wavecry:

Dan rijd ik b.v. op de provinciale (Dronter)weg, 85km/h op de cc. En dan zie ik een bekende, in zo'n afgetrapt bestelautootje, op de parallel verlopende Zeeasterweg, harder rijden. Ja, en dat is dan zo'n MMBS vehikel.
En als je er dan wat van zegt, is het antwoord "ja maar, meneer, er gebeurt toch nooit wat, en ik ken deze weg goed".
"het is toch maar een oud autootje"
"maar het is wel lief dat u zo bezorgd bent, m'n vader/moeder zegt dat ook wel eens".

Ja, en? Da's nou precies HET probleem. Met daarbij het feit (!) dat jouw brein de gevaren en de consequenties niet goed kan inschatten en evalueren.
:shutup:

Bovenaan Onderaan