@SuperBeeb @Chrisjemol Ik had al even gekeken; bij de dealer zou je voor een origineel spiegelglas en clignoteur €195,27 mogen aftikken, exclusief montage.
Via m'n werkgever is dit al een stuk goedkoper, maar nog steeds een bedrag waar ik liever iets anders leuks van had gedaan.

Maar imitatie kost het geen spreekwoordelijke drol. Ik kan het exacte bedrag helaas niet delen, maar ik heb exact dezelfde onderdelen even in het winkelmandje bij Winparts gegooid, dan heb je een beetje een idee van de prijs. En ik betaal er dan dus zelfs nog iets minder voor.
Zijn beide van het merk Hagus, een huismerk van Van Wezel. Op het werk komt dat soort spul ook wel regelmatig voorbij, en aangezien ik verantwoordelijk ben voor de retouren weet ik uit eerste hand dat dit spul eigenlijk nooit retour komt ivm kwaliteitsproblemen.
Ik ben blij dat ik de spiegelkap nog wel weer kan hergebruiken want je kunt hem bij Toyota niet meer in de juiste kleur bestellen, en imitatie wordt hij ook enkel in de primer geleverd. Dan zit je weer met spuitkosten ... en dat kost meer dan de kap zelf.
@Peter-036 @Rallye ik heb een dashcam, het moment van impact is ook vastgelegd, en er is te zien dat de BMW met de rechter wielen op de weg blijft ipv in de berm. Maar weet je wat het is; ik kan nu wel alsnog een claim opstarten bij de verzekeraar, ook al hebben we geen aanrijdingsformulier ingevuld ... maar wat brengt het mij? Een hoop extra werk, boosheid, irritatie en stress. Terwijl ik het ook opgelost kan hebben door ±€20 uit te geven. Ik snap dat er mensen zijn die dit uit principe alsnog via de verzekering zouden willen laten lopen, maar ik kies ervoor om het zo op te lossen.
De beelden terugkijkend was het misschien netter geweest van mij als ik een stukje terug waar de weg iets breder was even was gaan stilstaan zodat wij elkaar daar hadden kunnen passeren, maar het feit dat ik dat niet heb gedaan geeft haar niet het recht om niet uit te hoeven wijken en daarmee mijn spiegel kapot te rijden.
In tegenstelling tot de voorcamera zit de achtercamera exact in het midden van de ruit, dus je kunt hieruit wel opmaken dat ik met de rechter wielen in de berm rijd. En zoals te zien aan de berm is dat echt niet ongebruikelijk om te doen bij het naderen van tegenliggers. En ik remde voor en tijdens de impact nog af maar zoals te zien aan haar remlicht had zij de voet duidelijk niet op de rem.
De snelheid in beeld loopt altijd iets achter bij de snelheid die je daadwerkelijk rijd op dat moment. Als je op beeld stilstaat staat er altijd nog even een tijdje een snelheid weergegeven. Eerstvolgende snelheidsaanduiding 2 seconden later is 51KM/H, ik denk dat dat wel zo ongeveer mijn daadwerkelijke snelheid was op het moment van impact. Er vanuit gaande dat zij niet afremde en 80 km/h reed en ik ongeveer 50 hebben de spiegels elkaar geraakt met een snelheidje van zo'n 130km/h.
Het is beter om het filmpje maar niet online te gooien .... door de schrik vloek en scheld ik eerst even stevig voordat ik uit de auto stap.

Helaas had ik deur dichtgegaan na het uitstappen dus de conversatie met de BMW rijdster is niet hoorbaar wanneer zij achteruit gereden is. Zij is trouwens ook helemaal niet uit haar auto gekomen, bleef gewoon zitten en vond het allemaal mijn fout.
Over het algemeen denk ik dat ik een redelijk defensieve rijstijl heb, maar de afgelopen tijd begon ik me er wel meer aan te ergeren dat je daardoor altijd het onderspit delft. Jij wijkt uit terwijl de mannetjes en vrouwtjes die zichzelf heel wat vinden dat niet doen en gewoon vol gas doorrijden. Maar iets minder ver uitwijken waarmee je de tegenligger ook dwingt om uit te wijken resulteert dus in een kapotte spiegel en gezeik. Misschien had ik zoals in de voorgaande reacties al geopperd langer in het midden van de weg moeten blijven rijden om haar ook te dwingen af te remmen en uit te wijken. Maar als ze dat dan alsnog niet had gedaan hadden we heel wat meer schade gehad .. Dán was het wél een verzekeringskwestie geworden met schadeformulieren.
Ach ja .. shit happens in life. Met een beetje geluk heb ik woensdag de nieuwe onderdelen binnen en is alles weer voor gefixt.
