Storing verlichting aanhanger linksachter

Borrie1973

Actief lid
Een week geleden zijn we met de fietsdrager op vakantie gegaan. Op zich leek alles goed te gaan en toen kwam halverwege een melding op het dashboard dat er een lampje kapot zou zijn. Buiten gecheched of dat het geval was maar alles brandde. Na de vakantie alles grondiger gecontroleerd en begonnen met het lampje te vervangen en daarna de verloopstekker te herplaatsen etc maar het probleem bleef!

Is dit een voorkomend probleem of is dit nieuw of weet iemand een oplossing?

Chatslet

Forumguru
Misschien is de bedrading niet goed aangesloten? Dus bijvoorbeeld beide stadslichtjes op de draad voor rechts achter en de draad voor linksachter niet aangesloten. Even de pinout van de connector zoeken en door meten.

Bakkertje

Forumguru
Dat is een bekend probleem.
Wat er gebeurd is dat er voor de verlichting van de aanhanger / fietsendrager meestal 1 draad gebruikt wordt terwijl er in de 7 polige stekker een aparte aansluiting zit voor de linker en rechter achterlamp. De storing is waarschijnlijk gekomen op het moment dat je verlichting aan is gegaan de auto verwacht dan dat er op beide pinnen van de stekker stroom gaat lopen maar dat is er dus niet.
Hieronder een link naar de pin layout.
http://www.caravans.net/assets/images/stekkers_7polig.gif

Wat je zou kunnen doen is even de bedrading van je fietsendrager controleren en indien nodig aanpassen.
In ons gval weet ik dat dit speelt en vind ik het wel prima, het karretje wordt bij ons nauwelijks gebruikt.

mr2cv

Lid
Dat probleem heb ik ook gehad bij mijn 2 aanhangers. Inderdaad 2 draaden aangesloten op een aansluiting. Nooit een probleem geweest, tot bij de Yeti. Krijg je ineens een foutmelding. Even de stekker openmaken en de twee draden apart verbinden en opgelost! Alleen moest ik vervolgens bij mijn andere auto ook de bedrading aanpassen. Ook hier was er maar vanaf een kant de verlichting naar de stekkerdoos doorgetrokken. Dus maar aan een kant verlichting na aanpassing op de aanhangers.

Groet, Arjen.

Borrie1973

Actief lid
Alles van de fietsdrager even opengeschroeft, lampen achter zijn doorgelust en pin linksachter niet aangesloten, vandaar het storingslampje. Verbindt je de pin door met rechtsachter dan betekent dat weer meer licht en het storingslampje is inderdaad weg. Probleem alleen is dat je de remlichten niet meer ziet branden. Ik denk dat ik met deze fietsdrager een houten bek heb en dus moet accepteren dat er een storingslampje gaat branden of weet iemand nog een oplossing

Bakkertje

Forumguru
Gewoon de kabelboom vervangen. 7 polige stekkers + kabel zijn gewoon te koop.

Da's wel een hele dure oplossing voor verlichting die het gewoon doet en alleen een melding in je maxi-dot geeft..
Gewoon pin 5 en 7 verbinden met elkaar in de stekker is dan een stuk eenvoudiger..

Chatslet

Forumguru
Denk dat je hoogstens 15 euro kwijt bent. Ik weet dat we Skoda rijders zijn maar die 15 euro moet toch wel te doen zijn :tongue:

hemi24

Forumguru
Ed, bedoel je 7,50 voor links en nog eens 7,50 voor rechts?!? ;)

Bij Twinny-load gebruiken ze (voor sommige modellen) de goedkopere 3-aderige kabel en trekken ze eentje naar links en eentje naar rechts. kan ook goedkoper zijn dan kabel met meer aders...

Chatslet

Forumguru
Klopt, mistlicht zit er toch niet op. Haal je zo'n plug bij de bouwmarkt en gewoon 2 electra kabel met randaarde van een halve meter. Heb je ook een setje 3-aderige kabels. Kan natuurlijk altijd goedkoper :)

EdK

Forumguru
Nee Hemi ik vind PTT draad meer dan genoeg, en dan inderdaad 1 links en 1 rechts
En voordeel is dat je nog een reserve ader overhoudt en dat je een aardedraad hebt.
En UTP kabel is ook nog een mogelijkheid alleen dan wel 2 draden in elkaar twisten en gebruiken al 1 ader

EdK

Forumguru
past wel makkelijk in de stekker !

Maar je zal ze de kost moeten geven die op deze wijze bezig zijn !
Het zou niet de eerste keer zijn dat mensen UTP gebruiken om een 230V lampje te laten branden
En dan nog trots dat het werkt !

Maar de opmerking op de lampen die te sterk branden en dat je de remlichten niet ziet meen ik wel
Krijg door die opmerking het idee dat de draden omgedraait moeten worden van de rem en de normale verlichting.

Bakkertje

Forumguru
Denk dat je hoogstens 15 euro kwijt bent. Ik weet dat we Skoda rijders zijn maar die 15 euro moet toch wel te doen zijn :tongue:

Laat maar zien dan die set voor 15 euri..?
En daarbij, de topic-starter moet zijn hele twinnyload gaan verbouwen voor die nieuwe verlichtingsset..
Gewoon stekker openmaken pin 5 en 7 verbinden, dan is de skoda blij want die denkt (en dat is ook zo) dat de lampen branden. En het is voor nop opgelost.

hemi24

Forumguru
inderdaad, ik ga met Ed mee: een 5w lampje zal niet snel zo hard gaan branden dat je de 21w remlicht niet meer ziet!

Bovenaan Onderaan