Voor zover ik weet niet helemaal juist, er wordt een weerstandsmeting gedaan, dus een controle zonder dat er daadwerkelijk lichten branden...
En hoe denk je dat de weerstand gemeten wordt? Precies door er een spanning op te zetten en te kijken of en hoeveel stroom er loopt..
Ohmmeter - Wikipedia. De werking van de verlichting wordt pas gecontroleerd als deze geactiveerd worden (bij mij in ieder geval). Als ik ons aanhangertje eraan prik dan komt de foutmelding pas als ik een tunnel inrijd (o.i.d.).
@Chatslet, er zal wellicht ook gekeken worden of er niet teveel stroom gaat lopen, en dat gebeurd in dezelfde meting. Even in het kort nog maar de wet van Ohm. U=I x R Waarbij U de spanning is (standaard 14V tegenwoordig) I is de stroom die er gaat lopen bij een bepaalde weerstand R. De stroom is wat er gemeten wordt, geen stroom is geen weerstand, geen weerstand is geen lamp. De weerstand R van een lamp is afhankelijk van het Wattage. Een 5W lamp heeft een hogere weerstand dan een 10W lamp, daardoor gaat er meer stroom lopen bij dezelfde spanning. I is immers U/R.
Het vermogen P kun je uitrekenen met P = U x I. Maar dat kun je met een multimeter niet (en de auto dus ook niet) meten, dat zul je zelf uit moeten rekenen..
Nu weer terug naar de stekker voor de aanhanger. Bij het inschakelen van de verlichting verwacht de auto dat er over pin 5 en 7 stroom gaat lopen voor het linker en rechter achterlicht. Dat gebeurd in dit geval niet omdat men de aansluiting van rechts zowel voor het linker als rechter achterlicht heeft gebruikt. Als, zoals jij beweert, de auto ook controleert of er teveel vermogen opgenomen wordt, zou de auto in kwestie dus een melding moeten geven over zowel het linker als rechter achterlicht, want op de pin van rechts worden 2 lampen aangestuurd en wordt er dus 2x zoveel als normaal aan vermogen opgenomen. (dus 10 of 20W afhankelijk van de gebruikte lampen).
Om dus alsnog over pin 5 en 7 stroom te laten lopen als de verlichting brandt kun je deze aan elkaar verbinden, je kunt dan alleen niet meer zien als er één lamp stuk gaat, je bent dan wel van de melding af. Als je het helemaal goed wilt doen zou je inderdaad, zoals je al eerder aangaf, de gehele bedrading na moeten lopen en eigenlijk gewoon beide lampen apart aan moeten sluiten. Persoonlijk ga ik er voor ons karretje niets aan doen, simpelweg omdat de verlichting gewoon brandt en ik het karretje 1x in de 2 jaar gebruik..
De 2 draden bij je koplampen zijn niet voor een vermogensmeting, daarmee zijn de beide koplampen aan elkaar gekoppeld, die zijn dubbel aangesloten.