Storing verlichting aanhanger linksachter

hemi24

Forumguru
:ot: aangezien jij gewoon Skoda rijdt en ik momenteel een Astra Sports Tourer, nemen we bij voorkeur de jouwe!!!
 

EdK

Forumguru
Tsja zakelijk krijgen ze me nog in een slopel dombo maar prive is dat inderdaad uit den boze !
 

Borrie1973

Actief lid
Hebben jullie bij de fietsdrager een aparte lamp voor de remlicht en de normale verlichting, want als je achterlichten doorlust verdeelt de stroom zich waardoor de lampen minder fel branden. Verbindt je 5 en 7 door wordt het weer een normaal verlicht omdat er meer stroom kan lopen en zie je in mijn situatie (combilampjes) de remverlichting niet
 

Borrie1973

Actief lid
Ik zou natuurlijk ook de pin voor linksachter kunnen doorlussen met de remverlichting, branden ze wel continu maar bij remmen branden weer feller
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou natuurlijk ook de pin voor linksachter kunnen doorlussen met de remverlichting, branden ze wel continu maar bij remmen branden weer feller

Huh? Die snap ik even niet, wat je auto doet is controleren of er op de nodige pinnen stroom loopt op het moment dat er spanning op gezet wordt. Als dat zo is, is dat een teken voor de computer dat de lampen het doen. In jouw geval hebben ze de beide achterlichten aangesloten op de aansluiting voor het rechter achterlicht. Daardoor branden ze weliswaar allebei, maar de computer meet op de pin voor de linkerlamp geen stroom. Daarom krijg je ook de melding in de auto dat de linker lamp stuk zou zijn.

De computer controleert de werking van de remlichten pas op het moment dat je remt, dan staat er spanning op de remverlichtingpin en moet er dus stroom geen lopen.

Gewoon even de pinnen van links en rechtsachter in de stekker (pin 5 en 7) aan elkaar maken en dan ben je klaar.
 

hemi24

Forumguru
De computer controleert de werking van de remlichten pas op het moment dat je remt, dan staat er spanning op de remverlichtingpin en moet er dus stroom geen lopen.

Voor zover ik weet niet helemaal juist, er wordt een weerstandsmeting gedaan, dus een controle zonder dat er daadwerkelijk lichten branden... Is ook gelijk één van de redenen waarom je moderne trekhaakkabelsets niet altijd kunt doormeten met een simpele spanningszoeker. Sommige voertuigen geven pas signalen aan de pinnen als er één of meerdere kringen gesloten zijn.
 

Chatslet

Forumguru
Nee, er wordt een vermogensmeting gedaan. Er wordt puur gekeken naar het stroomverbruik. Ik heb dit bij mijn eigen auto ondervonden. 55 Watt Xenon op groot licht, geen storing, ballasten waren niet can-bus. Mistlichting van de faab zijn H8 en dus 35 watt. Daar een niet can bus 35 watt xenon setje op, geen storing. Dimlicht is H7 dus 55 wat. Daar een 35 watt xenon setje in en ja hoor storing.
Je ziet het ook aan de connectoren. Bij de plus zijn er 2 draden. De extra draad is voor de vermogensmeting. Net zoals je bijvoorbeeld een multimeter over een verbruiker plaatst om het verbruik te meten.
 

Bakkertje

Forumguru
Voor zover ik weet niet helemaal juist, er wordt een weerstandsmeting gedaan, dus een controle zonder dat er daadwerkelijk lichten branden...

En hoe denk je dat de weerstand gemeten wordt? Precies door er een spanning op te zetten en te kijken of en hoeveel stroom er loopt.. Ohmmeter - Wikipedia. De werking van de verlichting wordt pas gecontroleerd als deze geactiveerd worden (bij mij in ieder geval). Als ik ons aanhangertje eraan prik dan komt de foutmelding pas als ik een tunnel inrijd (o.i.d.).

@Chatslet, er zal wellicht ook gekeken worden of er niet teveel stroom gaat lopen, en dat gebeurd in dezelfde meting. Even in het kort nog maar de wet van Ohm. U=I x R Waarbij U de spanning is (standaard 14V tegenwoordig) I is de stroom die er gaat lopen bij een bepaalde weerstand R. De stroom is wat er gemeten wordt, geen stroom is geen weerstand, geen weerstand is geen lamp. De weerstand R van een lamp is afhankelijk van het Wattage. Een 5W lamp heeft een hogere weerstand dan een 10W lamp, daardoor gaat er meer stroom lopen bij dezelfde spanning. I is immers U/R.
Het vermogen P kun je uitrekenen met P = U x I. Maar dat kun je met een multimeter niet (en de auto dus ook niet) meten, dat zul je zelf uit moeten rekenen..

Nu weer terug naar de stekker voor de aanhanger. Bij het inschakelen van de verlichting verwacht de auto dat er over pin 5 en 7 stroom gaat lopen voor het linker en rechter achterlicht. Dat gebeurd in dit geval niet omdat men de aansluiting van rechts zowel voor het linker als rechter achterlicht heeft gebruikt. Als, zoals jij beweert, de auto ook controleert of er teveel vermogen opgenomen wordt, zou de auto in kwestie dus een melding moeten geven over zowel het linker als rechter achterlicht, want op de pin van rechts worden 2 lampen aangestuurd en wordt er dus 2x zoveel als normaal aan vermogen opgenomen. (dus 10 of 20W afhankelijk van de gebruikte lampen).
Om dus alsnog over pin 5 en 7 stroom te laten lopen als de verlichting brandt kun je deze aan elkaar verbinden, je kunt dan alleen niet meer zien als er één lamp stuk gaat, je bent dan wel van de melding af. Als je het helemaal goed wilt doen zou je inderdaad, zoals je al eerder aangaf, de gehele bedrading na moeten lopen en eigenlijk gewoon beide lampen apart aan moeten sluiten. Persoonlijk ga ik er voor ons karretje niets aan doen, simpelweg omdat de verlichting gewoon brandt en ik het karretje 1x in de 2 jaar gebruik..

De 2 draden bij je koplampen zijn niet voor een vermogensmeting, daarmee zijn de beide koplampen aan elkaar gekoppeld, die zijn dubbel aangesloten.
 

hemi24

Forumguru
... De stroom is wat er gemeten wordt, geen stroom is geen weerstand, geen weerstand is geen lamp. ...

Even jezelf teruglezen en je zult gaan lachen...

Geen lamp betekend geen gesloten kring en daardoor een oneindig hoge weerstand. Zonder dat er een stroom loopt kun je wel degelijk een potentiaalverschil hebben.

Er wordt trouwens op twee verschillende manieren gemeten: "kaltdiagnose" en "warmdiagnose".
 

Bakkertje

Forumguru
Even jezelf teruglezen en je zult gaan lachen...
Geen lamp betekend geen gesloten kring en daardoor een oneindig hoge weerstand. Zonder dat er een stroom loopt kun je wel degelijk een potentiaalverschil hebben.

En ik maar denken dat we het over een storingsmelding in de maxi-dot hebben..?

Nog maar een keer dan:
Tuurlijk is er een potentiaal verschil tussen massa en bijvoorbeeld de + pool van je accu anders kan er ook nooit een stroom gaan lopen.. In het geval van een 7 polige stekker wordt er een potentiaal verschil gecreëerd tussen pin 3 en de overige pinnen (afhankelijk van wat er moet gaan branden natuurlijk) In plain Nederlands er wordt spanning op de pinnen gezet.
Voor de achterverlichting links en recht: Wat het systeem doet is spanning op pin 5 en 7 zetten (want de lampen moeten gaan branden) door de weerstand van de lamp zal er een stroom gaan lopen. Gebeurd dit niet denkt het systeem dat er een lamp defect is. Ik zie ook niet wat er dan zo grappig zou moeten zijn aan mijn redenering..?

Maar je hebt gelijk hoor, geen lamp is geen gesloten kring en omdat er geen gesloten kring is, loopt er geen stroom, dat is wat ik juist schrijf en wat jij ook schrijft, dus je mag ook om jezelf lachen..? Misschien eerst even goed lezen, proberen te begrijpen en dan pas commentaar leveren?? Spanning wordt op 2 de pinnen gezet, daardoor ontstaat er een potentiaal verschil en gaat er indien er een gesloten kring is stroom lopen. Het is de stroom die gecontroleerd moet worden om te zien of een lamp het doet, of er spanning op de pinnen staat doet er voor het controleren van de werking van een lamp niet toe en dat controleren heeft dan ook geen zin en daarmee kan een auto ook zeker geen waarschuwing geven. Als je alleen potentiaal verschil zou meten en een lamp is defect krijg je geen melding, dit verandert immers niet.
 

hemi24

Forumguru
@Bakkertje: Je bent goed op weg, maar van het begrip weerstand heb je niet zoveel sjoegel... ;)

Geen sluiting resulteerd in een oneindig hoge weerstand, ergo je opmerking "geen stroom is geen weerstand" is daarom niet juist.

Trouwens met een lage spanning, kun je ook een circuit doormeten, zonder dat je de gloeilampen ziet oplichten...
 

EdK

Forumguru
Als we de boel maar niet kortsluiten want dan hebben we niets meer behalve een kapotte zekering
 

Bakkertje

Forumguru
@Hemi, we bedoelen hetzelfde wat ik bedoel met geen weerstand is geen stroom is in feite een oneindig hoge weerstand en daardoor geen stroom. Met het credo geen weerstand bedoel ik dus een defecte lamp in het geval van de aanhanger/fietsendrager. Daardoor loopt er geen stroom, waarvan je schrijft dat het circuit niet gesloten is, dat klopt inderdaad.

Met een lage spanning gaat een lamp inderdaad nog niet branden maar loopt er wel een stroom. Maar die stroom is lager doordat de spanning lager is.
I is immers U/R is U klein, dan is I ook klein. Maar zoals je weet hebben we in de auto een vaste spanning van zo'n 14v dat is dus in het hele verhaal een gegeven.
 

hemi24

Forumguru
En die spanning is niet deelbaar?!?

Door jouw redenatie heeft de ANWB bij mijn eerste O2 de complete tellerunit doorgebrand, aangezien er genoeg systemen in je auto zitten verbouwd die bijvoorbeeld op 5V draaien...
 

Bakkertje

Forumguru
We hebben het nog steeds over de controle van de verlichting van een aanhanger/fietsendrager en niet over een tellerunit toch?
Die verlichting werkt gewoon op 12v daar hebben we niets met spanningsdeling te maken. (of we moeten de lampen in serie gaan schakelen en over 1 van de lampen gaan meten, maar dat is niet het geval bij het linker en rechter achterlicht..).

Maar laten we maar stoppen met het draadje bevuilen, ik gok dat de topicstarter z'n antwoord al niet meer kan vinden. Even een samenvatting voor de TS:
De melding op je dashboard komt omdat er voor het aansluiten van de verlichting de draad van rechts ook gebruikt wordt voor de linkerlamp.
Dit kun je op 2 manieren oplossen:
1. Pin 5 en 7 verbinden met elkaar. Hierdoor zal de melding weggaan maar kun je geen parkeerverlichting gebruiken (de 2 worden immers aan elkaar verbonden)
2. De bedrading zo aanpassen dat pin 7 naar het linker achterlicht gaat en pin 5 naar het rechter achterlicht. Hierdoor zal de melding weg zijn en blijft de parkeerverlichting ook werken

Of, je negeert de melding in je maxi-dot voor de keer dat je met de fietsendrager op pad gaat en de verlichting brandt..
 

Borrie1973

Actief lid
De topicstarter heeft het allemaal kunnen volgen. Hij heeft oplossing 1 al uitgevoerd om te proberen en merkte op zijn verlichting achter (zowel links als rechts) feller ging branden. Dit betekende dat als je de rem indrukt, je de remverlichting niet meer kon waarnemen en dus je verlichting niet deugt. Verder in deze topic heb getracht een andere aansluitmogelijkheid in de groep te gooien maar daar werd niet als zodanig op gereageerd, maar gingen mensen elkaar bijleren betreft de wet van ohm etc. Op zich een leuke topic geworden maar niet helemaal zoals ik verwachtte maar dat is niet erg.

Ik heb in ieder geval besloten mijn bedrading weer in originele staat terug te brengen en de melding maar voor lief te nemen. Iedereen bedankt voor zijn aanvulling om naar een mogelijke oplossing te zoeken.

Borrie
 

Roeland80

Forumguru
Hallo,

Ik heb gisteren de caravan opgehaald uit de stalling nu wanneer ik de caravan aangekoppeld heb brand het waarschuwingslampje voor de verlichting en komt de melding in max-dot :
Aanhangwagen: Achterlicht rechts Controleren!

Auto:
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI uit 2011 met 13 polige aansluting deze is er denk ik bij de dealer opgezet (ex lease auto)
Caravan:
Dethlefs 460 uit 2000 met 13 polige stekker

Ik heb lampjes rechts gecontroleerd incl. kentekenverlichting geen lampje stuk toch alle lampjes maar vervangen zagen er wat oud uit en wat gecorrodeerd uit. melden nog steeds.
Caravan afgekoppeld auto weer van contact caravan aangekoppeld auto op contact weer de melding.

Toen alle lampjes van de verlichting vervangen Knipperlichten normale verlichting en Mistlamp vervangen.
Nog steeds de melding.

zal het dan in mijn geval zo zijn dat ze alle achterlichten op pool 7 verlichting Links hebben gezet van de caravan?

Dan ziet de auto op pool 5 verlichting rechts dat er geen stroom doorvoer is wat normaal ook is als er een lampje stuk is.

ik heb een hekel aan lampjes die branden in het dashboard!! hoe verbind je deze 2 door? is dat een beetje te doen?

ook mijn PDC TUUUUT als ik hem in de achteruit zet dus ik moet denk ik nog even weer bij jaap langs om dat recht te trekken.
 
Bovenaan Onderaan