Superb Combi 1.6tdi (5bak) Greenline of toch 2.0d met dsg

Bram_O2

Actief lid
Ik laat wel wat van me horen in dit topic na de tuning, en na de eerste rit met een zware aanhanger.

Peerke1960

Actief lid
Mij bevalt de sub 1.6 tdi best. Rijdt vlot genoeg en is zuinig. Deze zomer nog mn caravan op sleeptouw gehad en dat ging prima. Chippen is vooral leuk maar niet nodig.
Voordat ik deze auto kocht had ik een twee liter in het vizier. 30.000 meer kilometers op de teller, een jaar ouder en minder luxe. Ik heb geen spijt dat ik de 2 liter niet gekozen heb.

Peter_Octavia

Forumguru
Hier ook een 1.6 TDI 5-bak. Jaar na aanschaf wel laten chippen bij TVS in Varseveld.

Zeer tevreden over het resultaat na het chippen zeker met caravan (1400kg).

Betreft ook particuliere aankoop in november 2014. Wel gekeken en gezocht destijds naar een 2.0 TDI, echter toen zeer schaars en ook duurder. Dus ook kosten overweging geweest om voor een 1.6 gaan en echt geen spijt van. Super reiswagen.

Grt.

Peter

Miez1

Forumguru
Ik ben in het gelukkige bezit geweest van een 1.6tdi met 5-bak in een Superb SW. Prima motor, geen sprinter maar een comfortabele cruiser. Deze deed niets fout en ging vol met bagage lachend de Brenner over. Ik vond de bak prima gespatieerd en ik vond deze bak beter bij het karakter van de motor passen dan de 6 bak die ik in de1.6tdi van mijn opvolger had. Ik heb zware boottrailers achter de auto gehad en van de helling getrokken uit het water, waarbij het gewicht richting de maximale massa ging (1500kg), de auto of motor heeft nooit een krimp gegeven.

Kortom, ben je niet op de vlucht dan kun je met de 1.6 prima uit de voeten, echt een werkpaardje die zuiniger kan zijn en in aanschaf goedkoper is. Alleen de powerband is smaller, als je daar mee rekent is het een topmachientje!

Alles gute !

Miez

Octaaf

Forumguru
ik denk dat ik wel overtuigd ben, bedankt allemaal.
als het goed is vrijdagavond kijken naar een exemplaar
(durf de link niet te delen, bang dat hij voor mijn neus verkocht wordt :tegek:)

volgende maand op wintersport, dan eens kijken of chippen noodzakelijk is.
gaat me niet om topsnelheid, maar meer het koppel

keep you posted

Kempes

Forumguru
Denk er bij het chippen even aan dat de 1.6 een oproep open heeft staan voor nieuwe software (ivm de welbekende sjoemelsoftware van VW). Als je laat chippen en daarna de update laat uitvoeren door een dealer dan ben je het extra vermogen weer kwijt!

Dus of chippen en de niet verplichte update nooit uit laten voeren

Of wachten op de update en daarna pas laten chippen

Bram_O2

Actief lid
De meeste tuners hebben bieden garantie in dat soort gevallen, of er zal een deel betaald moeten worden.

Kempes

Forumguru
Ja maar dan moet je wel een keer extra terugkomen. Je bent toch zo weer een halve dag kwijt...

Kempes

Forumguru
Chippen is bij de 1.6 echt een aanrader. Ik ben naar 149,8 pk gegaan en manman wat rijd dat veel beter als voor het chippen.

Bram_O2

Actief lid
goeie tip
dus eerst de software updaten (en dan chippen)
Ja alleen dat kan dus nog niet, in ieder geval niet bij de O2 volgens de dealer. Ik ga daar niet op wachten, voor zover ik weet is die update ook niet verplicht. Mocht dat later alsnog verplicht worden, dan heb ik pech gehad.

Octaaf

Forumguru
Ja alleen dat kan dus nog niet, in ieder geval niet bij de O2 volgens de dealer. Ik ga daar niet op wachten, voor zover ik weet is die update ook niet verplicht. Mocht dat later alsnog verplicht worden, dan heb ik pech gehad.

oh op die fiets........ dus geen update totdat ik besloten heb of ik een chip wil :)

Kempes

Forumguru
@Octaaf , er is uit mijn hoofd eind april 2016 een brief gestuurd naar alle bezitters van een sjoemelsoftware-auto. In de brief die ik kreeg stond dat de 1.6tdi naar verwachting het derde kwartaal 2016 opgeroepen zou worden voor de update. Daarna heb ik er nooit meer wat van gehoord.

Je zult dus als je wil laten tunen een afweging moeten maken:

-Wachten met chippen tot na de update (maar wanneer is dat?)

-Nu chippen en de update nooit uit laten voeren (hij is immers niet verplicht)

-Chippen, de update erop laten zetten en weer terug naar de tuner om de tuning terug te laten plaatsen (vooraf zwart op wit laten zetten dat ze het kostenloos of voor erg weinig terugplaatsen lijkt me verstandig)

RDW houd bij of de update is uitgevoerd, of ze hier ooit wat mee gaan doen om je te dwingen deze uit te laten voeren is de vraag..

Meer of de sjoemel hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/het-grote-vag-dieselgate-topic.27998/page-79

Laatst bewerkt:

Octaaf

Forumguru
@Octaaf , er is uit mijn hoofd eind april 2016 een brief gestuurd naar alle bezitters van een sjoemelsoftware-auto. In de brief die ik kreeg stond dat de 1.6tdi naar verwachting het derde kwartaal 2016 opgeroepen zou worden voor de update. Daarna heb ik er nooit meer wat van gehoord.

Je zult dus als je wil laten tunen een afweging moeten maken:

-Wachten met chippen tot na de update (maar wanneer is dat?)

-Nu chippen en de update nooit uit laten voeren (hij is immers niet verplicht)

-Chippen, de update erop laten zetten en weer terug naar de tuner om de tuning terug te laten plaatsen (vooraf zwart op wit laten zetten dat ze het kostenloos of voor erg weinig terugplaatsen lijkt me verstandig)

RDW houd bij of de update is uitgevoerd, of ze hier ooit wat mee gaan doen om je te dwingen deze uit te laten voeren is de vraag..

Meer of de sjoemel hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/het-grote-vag-dieselgate-topic.27998/page-79

Rdw site maakt al melding van de update als ik het kenteken invoer. Dus mijn idee is update uitvoeren, op vakantie en daarna beslissen of de chip nodig is.

Bram_O2

Actief lid
Dan moet die update wel beschikbaar zijn. Bij invoer van mijn kenteken geeft de site dat ook aan, maar er is dus nog geen vrijgegeven update beschikbaar.

Bovenaan Onderaan