Superb Combi 1.6tdi (5bak) Greenline of toch 2.0d met dsg

Edwin83

Senior Member
Ja klopt Corné, hij is niet op de bank geweest. Hij moest ook voor onderhoud dus ben er ook niet bij geweest. Maar auto rijd nu erg lekker. Alleen helaas een kleine olie lekkage aan de nokas steller. Omdat het blok vorig jaar vervangen is nog gebeld naar de dealer voor garantie, deze was helaas verlopen.
Dus volgende week nog even terug naar Alkmaar. Dan is die weer tip top voor de wintersport vakantie.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

kansberg

Forumguru
Nogmaals gefeliciteerd, en afgaande op mijn eigen ervaringen heb je een hele goede keuze gemaakt. Ben eigenlijk wel benieuwd bij welk bedrijf je uiteindelijk deze auto gekocht hebt, ik woon en werk in Epe en als medewerker in de automotive ken ik natuurlijk de meeste bedrijven in de regio.

W.b. de haak is er een aandachtspuntje, buiten de prijs om, zorg ervoor en let er op dat de haak voldoende naar achteren wordt gezet. Wanneer dit niet gebeurt, heb je het risico dat de haak te dicht op de bumper wordt gemonteerd en past er geen AKS koppeling op. En dat is juist een koppeling waar veel caravans over beschikken. Door dit 'incidentje' werd bijna mijn vakantie destijds gecanceld, maar door spoedoverleg met Brink (Thule) en de bereidheid van de monterende partij is dit uiteindelijk op zijn pootjes terecht gekomen. Want het kan wel, zo bleek achteraf. Een vaste haak geeft geen problemen met je PDC iig. Wel noodzakelijk: het inleren van de haak. De meeste universelen hebben hiertoe niet de kennis of apparatuur en kom je automatisch bij de Skoda dealer uit. Laat dan, als je regelmatig met een caravan of aanhanger gaat rijden, meteen de 'hillhold' inprogrammeren. Een must. Daar ben ik heel erg blij mee!

Vandaag reed ik rond 14.00 uur door Apeldoorn en zag een hele fraaie S2C in 'magnetic brown' voorbij komen, was jij dat perhaps? :bloos:

Sneeuwkettingen zijn er te kust en te keur en al vanaf zo'n € 35,00. Eigenlijk passen alle kettingen onder een S2, en afhankelijk van wat je wilt kun je duurder of voordeliger kiezen. Voordelig is vaak lastige montage (vooral op een besneeuwde pas) en duurder is vaak wat makkelijker te monteren (clack & go).

De codes van de auto en de gemonteerde opties staan op een sticker die waarschijnlijk in de uitsparing van het reservewiel geplakt is. Deze sticker is waarschijnlijk destijds ook door de leverende partij in het onderhoudsboekje geplakt. Ik gok er op dat je een 'Ambition' uitvoering hebt. Geen business uitvoering gezien je een Admunsen navi systeem hebt, maar houdt mij ten goede, (Xenon? Automatische verlichting?) Destijds wist ik ook niet wat ik gekocht had, de (universele) verkoper adverteerde met 'Active,' maar het bleek een Ambition Business te zijn. Nogal een verschil :D. Middels een progje kun je dit ontcijferen. Dit progje is te vinden op het forum van de Golf GTI, zo uit m'n blote hoofd, anders zoek ik het wel voor je op. Maar het is nu laat en m'n meisje dringt aan op een 'night in white satin. So this is the end, let the skyfall ;)
 

Octaaf

Forumguru
@kransberg,

tijdstip en plaats kloppen, dus zou zomaar kunnen :)
we hebben hem gekocht bij Harry van de Bunte.

bedankt voor de tips mbt de trekhaak!
Sneeuwkettingen ken ik van internet, zelf nooit gebruikt (gelukkig). vandaar ook meer de vraag over gebruikers ervaring: "ik heb merk ABC, erg makkelijk. binnen 5 minuten klaar" (dat soort commentaar)

boekjes zijn compleet, dus heb de codes (4 letters/cijfers) gevonden, maar zoek eigenlijk een lijstje waar ik ze terug kan vinden (in ieder geval van de kleurcode)
 

Octaaf

Forumguru
Mij bevalt de sub 1.6 tdi best. Rijdt vlot genoeg en is zuinig. Deze zomer nog mn caravan op sleeptouw gehad en dat ging prima. Chippen is vooral leuk maar niet nodig.
Voordat ik deze auto kocht had ik een twee liter in het vizier. 30.000 meer kilometers op de teller, een jaar ouder en minder luxe. Ik heb geen spijt dat ik de 2 liter niet gekozen heb.

Heb je hulpveren onder de auto? of is de vering standaard ook al voldoende?
(bij de O2 Combi had ik ze wel)
 

Peerke1960

Actief lid
@octa, idd ik heb hulpveren eronder gezet. Dit is mijns inziens nodig omdat de greenline versie verlaagd is en de sup een fikse overhang heeft in combi met wat slappere veren. Zelf heb ik een afneembare trekhaak (was al aanwezig). Mijndochter neemt de sup mee op wintersport met 3 andere studenten en dan gaat de trekhaak er wel af. Anders heb je bij iedere fikse hobbel 'poing'. Zoek ff op deze site, er staat veel info op over hulpveren en zwaardere veren.
 

Miez1

Forumguru
@Octaaf, proficiat met de aankoop! Echt een van de beste auto's welke ik heb gehad, daar ga je lekker van genieten. Ik heb zelf goede ervaringen met ATM in huizen, daar is 2x een 1.6TDI probleemloos gedaan. In mijn beleving een goede club.

Wanneer ga je rijden? Veel veilige kilometers gewenst!
(en plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden......;))
 

Octaaf

Forumguru
(en plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden......;))

ben nog aan het leren hoe ik die kan uploaden, elke seconden die ik nu over heb gaat in het ontdekken van de mogelijkheden van de auto, uitzoeken naar tuning, trekhaken, steunveren, VAGCOM etc
maar eerdaags zal ik ook mijn profielpagina even updaten :)
 

Octaaf

Forumguru
@Octaaf, proficiat met de aankoop! Echt een van de beste auto's welke ik heb gehad, daar ga je lekker van genieten. Ik heb zelf goede ervaringen met ATM in huizen, daar is 2x een 1.6TDI probleemloos gedaan. In mijn beleving een goede club.

Wanneer ga je rijden? Veel veilige kilometers gewenst!
(en plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden......;))

hij rijdt heerlijk, inderdaad zelden in een luxere auto gezeten.
alleen de 5 is een soort "overdrive", bij 2000 toeren op de snelweg duurt het eeuwen voordat hij bij de 2500 toeren is, hoop dat remappen dat oplost. normaal optrekken vanuit stilstand is prima.

ik denk aan Hartog of ATM, vooral vanwege de afstand.
maar misschien dat ik eerst volgende maand op en neer naar Oostenrijk rij, om te ervaren wat hij doet op langere stukken
 

eriktv

Forumguru
Overweeg in plaat van hulpveren ook eens een verlaging, bijvoorbeeld door huisleverancier @Antera. Ik heb hier geen moment spijt van gehad! Beter weggedrag, zeer acceptabel comfort en het ziet er heel strak uit. Ik zou zeggen: probeer eens een rondje te rijden met een auto van een forumlid met een verlaagde Superb!
 

Octaaf

Forumguru
Overweeg in plaat van hulpveren ook eens een verlaging, bijvoorbeeld door huisleverancier @Antera. Ik heb hier geen moment spijt van gehad! Beter weggedrag, zeer acceptabel comfort en het ziet er heel strak uit. Ik zou zeggen: probeer eens een rondje te rijden met een auto van een forumlid met een verlaagde Superb!

hmmm.... ook een optie natuurlijk. las wel dat de 1.6tdi een sportonderstel heeft en dus al redelijk stijf (en laag?) is. maar misschien dat ik me nog niet goed ingelezen heb in de materie
 

Jewepe

Forumguru
@Octaaf
Heb vandaag even geprobeerd hoe de mijne reageert van 2000 naar 2500 t/min en je hebt gelijk, een sprinter is het niet. Aan de andere kant het is ook niet zo dat hij nog geen natte krant van tafel trekt. Bij mij werkt het 't beste als ik met een fluwelen voetje langzaam het gaspedaal indruk (zeker niet gaan planken). Ik vind het dan "acceptabel". Een kuurtje bij Pedro Hartog lost dat "probleem" volgens mij helemaal op.
 

Antera

Donateur
En sport onderstel is relatief. Dat is niet meer dan veren die iets korter zouden zijn meer ook niet. Een Eibach verlaging maakt de auto wel lager en optisch mooier. Daarnaast een betere wegligging zonder veel in te moeten leveren op comfort.
 
Bovenaan Onderaan