Superb Combi 1.6tdi (5bak) Greenline of toch 2.0d met dsg

kansberg

Forumguru
Ik ben erg tevreden over de S2C 1.6 TDI met chiptuning (143 pk, 320 Nm). Hij sleurt onze caravan makkelijk (max 1500 kg.) Bovendien is het een erg economische auto waardoor het omslagpunt al bij lage kilometerstanden ligt, zeker als je een exemplaar met wat ervaring koopt. De 1.6 TDI motoren staan bekend om hun betrouwbaarheid, daar waar de TSI motoren vaak negatief in het nieuws zijn, al rijden daar ook zeker wel probleemloze exemplaren tussen.
Omdat wij sinds 2 jaar erg weinig rijden in de S2C diesel, hebben we overwogen een benzine uitvoering te kopen, maar dit bleek weer een grote investering te zijn en al is de 1.6 TDI duurder in de houderschapsbelasting, we blijven er lekker in rijden de komende jaren. We zijn blij destijds deze Superb gekocht te hebben, een heerlijke (reis)auto!
 
Ik weet niet of je hem al hebt aangeschaft, maar even mijn ervaring delen. Heb een S2 combi greenline van 2012 met 84000Km gekocht vorig jaar December.
Vraagprijs 13450€, min 1500€ overname van mijn Toyota Avensis Wagon 2.0 D4D.
Ik heb de volgende uitvoering/opties: Elegance met beige lederen interieur, Columbus navigatie, Bluetooth, cruise control, parkeersensoren v + a, zelf parkeersysteem, Xenon met bochtenverlichting, elektrische verwarmde zetels met geheugen, start stop, regensensor, aut lichten, elek koffer enz.

Tot nu ongeveer 3500Km mee gereden en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. Nu had mijn Toyota ook maar 5 versnellingen, dus ik mis het niet echt. Superb is stiller in elk toerental en elke snelheid. Enige minpunt tot nu toe, zetelverwarming is minder snel warm dan in mijn Toyota. :)
Ik hoop er nog een 200 000Km tot 250 000Km uit te halen.

Veel succes met je zoektocht/onderhandelingen.
 

eriktv

Forumguru
Daar heb je een mooie vergelijking tussen onze S2C's, bouwjaar/kilometerstand vergelijkbaar, uitvoering redelijk vergelijkbaar, aankoopjaar gelijk. En @StijnDeBelg 1.6 TDI (handgeschakeld?) en ik 2.0 TDI DSG.

1.6 hand 2012 84.000km Elegance €13.450 in dec 2016
2.0 DSG 2012 86.000 km Laurin & Klement €19.500 in feb 2016

Op-/aanmerkingen:
  • mijn auto iets meer opties (zetelventilatie, stoelverwarming achter, panoramadak, Columbus met HDD)
  • @StijnDeBelg heeft, neem ik aan, een Belgische auto. Dus goedkoper.
  • volgens mij heb ik eigenlijk te weinig betaald voor deze auto in deze uitvoering...
Oftewel: je kunt van alles op een rijtje te zetten, maar uiteindelijk 'loop je vanzelf ergens tegenaan'. Ik had een voorkeur voor een 2.0, vanwege 2 redenen: (1) licht (ongefundeerd) wantrouwen tegen gedownsizede motoren en (2) ik rijd van de 40.000km per jaar de helft op de Autobahn en vaak met hogere snelheid. Ik denk dat met deze hogere snelheden de 2.0 zuiniger is en dat ik voor het totaal gelijk uitkom.

Mijn ervaringen:
  • Vermogen i.c.m. DSG is heerlijk (170pk, na mijn O1 RS met 180pk). De auto nodigt uit tot rustig rijden, maar heeft dus altijd wel wat reserve.
  • Betrouwbaarheid na 40.000km in 1 jaar prima - geen problemen gehad.
  • Verbruik gemiddeld 6.9L / 100km, vooral vanwege stukken met caravan en met hoge snelheid. Normaal verbruik ongeveer 6.0L. Kijk maar op de Autoweek verbruiksmonitor (of op spritmonitor.de voor andere).
Succes met de keuze...
 
Even om de vergelijking kompleet te maken. Ik heb ook zetelverwarming achter en hdd, geen panoramadak of trekhaak (nog niet beschikbaar op greenline, op sc2 update wel) en hij is handgeschakeld. Ik heb nu een tankbeurt of 4 gedaan. De laatste was de eerste dat ik er 1054km heb uitgehaald. Na berekening (getankte liters/km tripmeter) kwam ik op een verbruik voor die tankbeurt op 5,18l/100km. Wel autostrade aan 125 en de helft aan gewestwegen (50 en 70km/u).
 

Octaaf

Forumguru
Morgenmiddag proefrijden, ben erg benieuwd. Twijfel toch nog steeds aan de 1.6tdi, of het torretje wel genoeg "pit" heeft, dat ik het surplus van een 2.0tdi ga missen.

Natuurlijk kan je met een chip ook naar 140 pk, vergelijkbaar met de O2 2.0tdi die we hadden. Maar vast een andere karakteristiek. (hogere toeren).

Hou jullie op de hoogte

PS. Vandaag "stiekem" in een X3 2.0d gereden... Niet verkeerd, maar niet te vergelijken met een combi natuurlijk
 
In Vlaanderen is de verkeersbelasting gewijzigd vanaf jan 2016. Dit maakt dat de diesel minder interssant is geworden. Dit heeft mee mijn keuze bepaald voor de 1.6, samen met een zware voet in het verleden met als gevolg dat ik nog eens voorkomen niet meer kan betalen. Als je financieel niet zo een groot verschil was geweest, was ik zowiezo voor de 2.0 gegaan. Ik kom ook van een 2.0 met maar 116pk en 5 versnellingen. Mijn schil is dus nu niet zo groot.

Als je 140pk gewoon bent, ga je met 105pk toch teleurgesteld zijn. Chippen is een oplossing, maar de 2.0 chippen is dan vast nog veel leuker.
 

Octaaf

Forumguru
Dus....

"we got him".
Na vanochtend eerst in een BMW X3 2.0d automaat gereden (reed heerlijk, genoeg power, heerlijk hogere zit, goede prijs, goed onderhouden, mooie kleur en accessoires), 's middags vertrokken voor de wereldreis naar Apeldoorn.

Apeldoorn, toch een beetje de no-go zone mbt auto's. Daarom goed onderzoek gedaan naar de verkoper en voor zover mogelijk op de auto. Geen enkele twijfel, dus vol vertrouwen ingestapt in mijn Golf3 cabriolet (nog even getwijfeld of ik open zou rijden, maar moeders vond dat geen goed idee. Niet heel raar bij +3 graden)

Aangekomen stond Harry wat steenslag aan te stippen, auto was net nog gewassen. Handjes schudden, voelde meteen vertrouwd.

Instappen, installeren van de stoelen en onderweg voor een proefrit. Vrouwlief de eerste kilometers (zij gaat er immers het meeste mee rijden), stukje snelweg. Die was meteen verkocht, voelde allemaal vertrouwd en intuïtief. Auto aan de kant, wisselen en ik kon terugrijden. Eerst snelweg (dat was immers mijn grootste twijfel: tussensprint van 100 naar 120), daarna via binnenwegen en rotondes terug.

Wij waren het snel eens. Vrouwlief en ik, wij en de verkoper. Ipv nog meer korting een set winterbanden op stalen velgen erbij "gekregen", welke er meteen onder gezet zijn. Iedereen blij.

Wel bij de vrouw bedongen dat de auto gechipt gaat worden. Zij vond het niet nodig, maar voor mij toch wel een must. (ik dreigde even dat ik liever de X3 wilde)

Verder ook nog op zoek naar een sleurhuthaak. Want die ontbreekt.

Over de auto zelf:
Een door skoda Utrecht geleverde en onderhouden auto. Bj 2012 (november). Zwart leer/alcantara. Verwarmde stoelen, elektrisch te verstellen met geheugen. Amundsen+. 194.000 kilometer, bij 192k distributie etc. vervangen.

Puntjes van aandacht, hulp/advies gevraagd:

  • Rdw site geeft de terugroepactie aan (MGP150309). Als nieuwe eigenaar, krijg ik daar persoonlijk een bericht over, of moet ik daar zelf achteraan? (ivm chippen wil ik dit eerst afgehandeld hebben)
  • Suggesties voor chippen in de regio Amsterdam? Geen tijd en zin om naar de andere kant van Nederland te rijden, als het ook dichtbij kan (tenzij dat echt geen optie is).
  • Hoe kom ik achter de specifieke uitvoering/type van deze auto? (vast op basis van een code in het instructieboekje)
  • Hoe kom ik achter de kleur van de auto? Instructieboekje heeft zoveel codes, dat ik niet weet welke te kiezen?
  • Trekhaak? Gewoon de goedkoopste aanbieder zoeken op internet, of zouden jullie naar de skoda dealer gaan?
  • Sneeuwkettingen. Tips, suggesties?
Nou dat was het voor de eerste dag, de eerste kilometers..... Wat een ruimte! Wat een luxe! Morgen alles uitpluizen en telefoons koppelen. Forum doorspitten op tips en trucs van andere gebruikers.

Zal dan ook even kijken hoe ik foto's kan uploaden.

Bedankt voor jullie reacties en adviezen, zonder dat was ik mogelijk toch gegaan voor een Octavia Combi 2.0tdi uit 2007.
 

CDK

Forumguru
Nog de bank op geweest @Edwin83? Pedro vind dat nooit zo nodig heb ik wel eens begrepen en doet het finetunen meestal rijdend toch?
 
Bovenaan Onderaan