Superb Combi Businessline: detailvragen voordat ik bestel

Even een korte introductie: mijn naam is Hanno, en ben bezig met het bestellen van een nieuwe leaseauto. Bij mij draait de keuze bij een auto altijd om een belangrijke zaak: beenruimte, want ik ben bijna 2 meter lang. En met lange benen in een moderne auto rijden is vaak geen pretje. De laatste twee leaseauto's waren een Renault Scenic (diesel) en een Citroen C4 Grand Picasso (LPG): geen middenconsole, hoge stoelen en daardoor (behoorlijk) goede beenruimte. Rij nu tijdelijk in een Volvo V60, fijne auto maar na een lange rit ga je het gebrek aan beenruimte toch voelen.

Nu wil ik graag weer een combi gaan rijden en na een proefrit in de Superb was de keuze eigenlijk al snel gemaakt, want ik viel bijna van mijn stoel toen ik merkte dat die nog best een klikje naar voren kan als ik achter het stuur zit! Meestal kom ik een klikje of wat te kort. . .

Zo gezegd, zo gedaan en mij verdiept in de beschikbare modellen. De keuze is gevallen op een Superb Combi Businessline Active 1.6 TDI Greenline. De combinatie van 20% bijtelling (beter voor de portemonnee) en een laag verbruik (beter voor het milieu) spreekt mij zeer aan. Het feit dat het geen sprintkanon is vind ik dan minder belangrijk. Het Active pakket biedt alles wat ik functioneel zoek. De Ambition en Elegance bieden wat meer toeters en bellen maar die vind ik niet opwegen tegen de hogere meerprijs die meetikt in de bijtelling.

Dit is mijn bestellijst van opties en accessoires voor dit moment:
- Metallic lak: kleur Magnetic Brown
- Lederen interieur: kleur Chestnut
- MDI
- Bluetooth handsfree carkit
- Zonwering voor achterportieren
- Fixeersysteem in bagageruimte
- Motortuning by ABT
- RVS dorpellijsten
- Moon 16" velgen (ipv. Spectrum die normaal op de Active zitten)
- Afneembare trekhaak
- Paraplu in de deur
- Rubberen kofferbakmat
- Zij-airbags achter
Dit vat ik samen als een pragmatische familieauto met representatieve uitstraling :koffie:

Maar voordat ik de bestelling ga plaatsen heb ik nog een paar vragen:


1)
Amundsen of Columbus Navigatiesysteem: welke heeft de voorkeur?

2) MDI en Bluetooth carkit: af-fabriek of achteraf inbouwen?
Is interessant vanwege bijtelling, maar de ene dealer zegt dat het geen probleem is, de andere zegt dat achteraf inbouwen alleen maar problemen gaat geven.

3) Soundpakket Premium: is dit zijn geld waard?
Ook hierin spreken de dealers elkaar weer in tegen.

4) Zonwering voor achterportieren? Ik ben nog niet overtuigd door dit systeem. Helaas zijn er geen rolgordijntjes beschikbaar, en ik vraag mij af of van die goedkope universele schermpjes met een zuignap eigenlijk niet net zo goed werken.

Ik hoor graag jullie mening of wat jullie ervaring hiermee is!
 

Jewepe

Forumguru
Als ik zo tussen de regels door lees wil je:
a. een radio + navigatiesysteem
b. handsfree bluetooth kunnen bellen
c. je iPod of een USB stick kunnen aansluiten
d. een redelijke geluidskwaliteit
e. zonwering achter

Dat laatste is eenvoudig, effectief en netjes te realiseren met een setje Sunnyboy schermpjes. Bedekken de hele zijruit en staat wel zo netjes (die dingen met die zuignappen zien er toch niet uit!). Ik heb ze in m'n Octavia en het werkt super.

Voor a. t/m d. kan ik je (ook uit eigen ervaring) het volgende kosteneffectieve alternatief aanraden, dat ook nog eens muzikale kwaliteit heeft. Ga naar de plaatselijke auto-audio inbouw-specialist en laat (achteraf!) een simpele kwaliteitsradio inbouwen met bluetooth/USB en iPod-connectiviteit (b.v. een Alpine CDE-133BT), een losse navigatie (b.v. Navigon, Tomtom of Garmin, met kaartenabonnement) met permanente inbouw (geen zuignap aan het raam, maar een nette dashmount) en vervang de standaard vóórspeakers door een custom-fit kwaliteitssetje (b.v. Audio System MX 165 VW).

Het bespaart je niet alleen geld en bijtelling, ook nog eens gehannes met ondeskundige dealers m.b.t. de inbouw, schreeuwend dure kaarten voor je navigatie (die ook nog eens weinig recent zijn), diefstalgevoelige apparaten (zie de diverse topics) en teleurstellende geluidskwaliteit als je eens dat ene nummer lekker hard uit de speakers wil laten knallen. Mocht je het een keer willen zien/beluisteren, stuur dan een PB.
 

Bakkertje

Forumguru
Als ik je bestellijst zie vraag ik me alleen af waarom je niet voor de Ambition of Elegance gaat? De meeste opties die je nu erbij neemt zitten daar standaard op?
Nu weet ik niet hoe zich dat verhoudt in België (ik ga er even vanuit dat je daar vandaan komt gezien het feit dat je ook een elegance zou kunnen nemen met 1.6, die is er in NL niet)

Verder de tips van jewepe ter harte nemen, ik ben ook van mening dat je het beter achteraf met kwalitatief goed spul kunt doen. Maar, en nu komt het, het sound systeem heeft voorin een 3 weg luidspreker waardoor je een middentoner op een fatsoenlijke plaats hebt. Standaard zit er een compo-set in je voorportier met de lage/midden tonen naast de stoel. Dat kun je achteraf niet of nauwelijks meer zo krijgen. Dus als je een soundsysteem kunt kiezen (wat in NL ook weer niet kan, zucht) zou ik dat doen.

MDI zou ik persoonlijk niet nemen, tenzij je niet genoeg hebt aan 32 GB voor de Amundsen en 52 GB in het geval van de Columbus voor je favoriete muziek. Of je moet perse je iPhone aan moeten willen sluiten dan heb je de MDI nodig. Terugkomend op de tips van Jewepe, bijna ieder aftermarket systeem heeft standaard als USB en meestal kun je daar ook gewoon je i-whatever op aansluiten.
 
e. zonwering achter

Dat laatste is eenvoudig, effectief en netjes te realiseren met een setje Sunnyboy schermpjes. Bedekken de hele zijruit en staat wel zo netjes (die dingen met die zuignappen zien er toch niet uit!). Ik heb ze in m'n Octavia en het werkt super.

Dat lijkt veel op (of is gelijk aan) het systeem dat Skoda als accessoire aanbiedt. Blij om te horen dat het super werkt, dan zet ik ze op de lijst.

Het zijn van die schermpjes van staaldraad met gaas, die met een paar kleine clipjes op hun plek gehouden worden. Zie plaatje uit folder:
superb zonwering.JPG
 
Het bespaart je niet alleen geld en bijtelling, ook nog eens gehannes met ondeskundige dealers m.b.t. de inbouw, schreeuwend dure kaarten voor je navigatie (die ook nog eens weinig recent zijn), diefstalgevoelige apparaten (zie de diverse topics) en teleurstellende geluidskwaliteit als je eens dat ene nummer lekker hard uit de speakers wil laten knallen.

Bedankt voor de tips (jij ook Bakkertje), ik zal vragen of het mogelijk is om het Amundsen systeem (dat standaard in deze uitvoering zit) niet in te bouwen en wat dat scheelt in prijs.

Ik overweeg als accessoire het Columbus (ipv. het Amundsen) systeem, maar twee dealers raadden dat af omdat het zo diefstalgevoelig zou zijn.
 
Als ik je bestellijst zie vraag ik me alleen af waarom je niet voor de Ambition of Elegance gaat? De meeste opties die je nu erbij neemt zitten daar standaard op?
Nu weet ik niet hoe zich dat verhoudt in België (ik ga er even vanuit dat je daar vandaan komt gezien het feit dat je ook een elegance zou kunnen nemen met 1.6, die is er in NL niet)

Ik woon in NL, in de folder is het niet duidelijk dat je geen 1.6 TDI i.c.m. Elegance uitrustingniveau kunt combineren. Heb net de configurator op de website gechecked, en je hebt gelijk. Voor de volledigheid, ik opteer dus voor deze uitvoering: Superb Combi Comfort Businessline » Zakelijk Grensverleggend -

Het lederen interieur is geen af-fabriek optie maar een accessoire. De stoffen bekleding (stoelen + deurpanelen) worden na import bij een gespecialiseerd bedrijf vervangen door leer en telt daarom niet mee in de bijtelling.
 
Verder de tips van jewepe ter harte nemen, ik ben ook van mening dat je het beter achteraf met kwalitatief goed spul kunt doen. Maar, en nu komt het, het sound systeem heeft voorin een 3 weg luidspreker waardoor je een middentoner op een fatsoenlijke plaats hebt. Standaard zit er een compo-set in je voorportier met de lage/midden tonen naast de stoel. Dat kun je achteraf niet of nauwelijks meer zo krijgen. Dus als je een soundsysteem kunt kiezen (wat in NL ook weer niet kan, zucht) zou ik dat doen.

Ok, klinkt goed. Maar het "sound system" waar jij het over hebt is in NL dus niet te verkrijgen :confused:

Waar ik in de accessoirefolder naar kijk is:
  • "Soundpakket Premium: Topkwaliteit Pioneer TS-E serie speakers vervangen de standaard speakers"
  • "Soundpakket Premium Plus: Topkwaliteit Pioneer TS-E serie speakers vervangen de standaard speakers, aangevuld met Pioneer TS-WX610A 200 Watt subwoofer (gemonteerd in reservewiel)"
Een 200W subwoofer is mij wat teveel van het goede, maar een setje betere speakers lijkt mij wel wat. Werd mij afgeraden door een dealer, "want het verschil hoor je toch niet" (...)

MDI zou ik persoonlijk niet nemen, tenzij je niet genoeg hebt aan 32 GB voor de Amundsen en 52 GB in het geval van de Columbus voor je favoriete muziek. Of je moet perse je iPhone aan moeten willen sluiten dan heb je de MDI nodig. Terugkomend op de tips van Jewepe, bijna ieder aftermarket systeem heeft standaard als USB en meestal kun je daar ook gewoon je i-whatever op aansluiten.

Mij is verteld dat je MDI plus een verloopkabel nodig hebt om je iphone op te laden? Bellen gaat gewoon via de bluetooth verbinding.

In de Volvo V60 waar ik nu in rij zit gewoon een USB poortje dat ik gebruik om mijn iphone op te laden. Muziek staat er amper op mijn iphone, ik gebruik dat ding vnl. om te bellen.

Dank voor alle input!
 

Jewepe

Forumguru
De Pioneer speakers uit de TS-E serie zijn zeker een serieuze overweging waard. Heb ze in m'n vorige auto (Renault) gehad (overigens nu ook in m'n Octavia) en het was een verschil van dag en nacht met de originele speakers. Zelfs met de originele Renault radio. Het nadeel was dat de (eindversterker van de) Renault radio het bij wat hogere volume's niet meer bij kon benen en de zaak begon ernstig te vervormen. Na montage van een Alpine radio was dat probleem de wereld uit. Bijkomend voordeel was dat over het hele volumebereik de zaak veel en veel beter klonk. Dezelfde ervaring heb ik in mijn Octavia na het wisselen van de (Skoda) Audience radio met een Alpine.

PS. Als het over audio installaties gaat hebben dealers over het algemeen te weinig ervaring en kennis om uitspraken als "je hoort het verschil niet" te doen. Nog even afgezien van het feit dat er maar één toets is en dat zijn je eigen oren!
 

Bakkertje

Forumguru
Het soundsysteem is wel zeker te krijgen maar niet op de business uitvoeringen van de Superb (de active en ambition). De elegance heeft het standaard, maar die kun je weer niet met 1.6 krijgen. In België overigens wel (wederom bedankt Pon!). Vroeger zat het soundsysteem ook standaard in de Ambition.

Zoals Jewepe al schrijft, het vervangen van de luidsprekers gaat zeker een verbetering opleveren, de knullige positie los je er helaas niet mee op.

Die accessoires zoals je die omschrijft, zijn die standaard bij een dealer te krijgen? (ik heb er nog niet eerder van gehoord namenlijk) Die subwoofer lijkt wellicht wat overdreven, maar als je daardoor geen laag meer naar je gewone luidsprekers hoeft te sturen, komt dat zeker ten goede aan het geluid. De standaard toestellen trekken de lage frequenties niet zo best en bij een wat hoger volume wordt het al heel snel rommelig en vervormd. Zo'n subwoofer in je reservewiel maakt er nog geen "boomcar" van. Ook ben ik benieuwd welke TS-E luisprekers er dan geplaatst zouden worden en de prijzen niet te vergeten?

@Jewepe, dealers snappen er inderdaad bar weinig van. Na het plaatsen van een JVC toestel (als vervanging voor m'n gestolen Columbus) had de dealer maar 2 kanalen in tegenfase aangesloten..

Inmiddels de opties gevonden, staat gewoon in de prijslijst: Het pakket met luidsprekers kost 739 euro, inclusief subwoofer komt het op 1189. Stel nou dat het om de meest luxe uitvoering gaat van de TS-E luidsprekers, dan koop je die voor 115 euro per set, dus 230 euro voor en achter, die overige 500 betaal je voor het inbouwen.. (reken zelf maar uit..)
 

Snor

Lid
Prima keuze! Ik heb bijna de zelfde configuratie.

Wat ik niet heb: leer (liever stof), metallic (vind wit wel mooi, scheelt bijtelling), MDI (niet nodig met SD card), zonwering (achterste ruiten zijn al behoorlijk donker getint!), fixeersysteem (tsja, beetje onnodig)
Wat ik wel heb: ABT (super!!), 18" Luxon (vind ik gewoon mooi), vaste trekhaak (buffertje voor de slechte parkeerders onder ons), paraplu (gekregen van de dealer), rubber matten (stoffen matten zijn waardeloos en snel kapot!), niveauregeling (caravan)

Vooral de chip waardeer ik. Hiervoor een 1.9Tdi gereden, maar deze is met chip een stuk feller en stiller!

ABT_logo.jpg ABT.jpg
 
@Jewepe en Bakkertje, dank voor jullie nuttige input over geluidssystemen. Eerst moet ik checken met de leasemaatschappij wat de mogelijkheden zijn om zaken achteraf bij een specialist in te laten bouwen (tot nu toe altijd uit de catalogus besteld). Zelf inbouwen lijkt mij een no-go.
 
@Snor, goed om te horen dat de ABT tuning bevalt. Ook dit was een van de zaken waar 1 dealer over twijfelde (ik vroeg mij even af of deze man wel iets wilde verkopen).

Maar niveauregeling? Is dat een Skoda optie?
 

Jewepe

Forumguru
@mcspool: geen dank. Dit is waar forums (fora????) voor zijn. Uitwisselen van ervaringen en tips. En waarschijnlijk heb je al begrepen dat er sprake is van enig audiofiel hobbyïsme van mijn kant. Mijn ervaring met leasemaatschappijen is dat, als ze maar een offerte van een degelijke inbouwer hebben, ze geen probleem maken. Voor hen geldt immers alleen de financiële kant van de zaak: het leasebedrag bepalen. Inbouwen van een aftermarket radio is immers geen garantie-issue en is al 100.000 keer gedaan. Enne ........................... ik schrok wel even van de prijzen voor de Pioneer speakers :shocked: bij de dealert. Ik wil het niet meteen oplichting noemen, maar het zit er niet ver vandaan.
 

Bakkertje

Forumguru
@mcspool & jewepe: Ook graag gedaan vanachter deze laptop en ook wel zo handig dat Jewepe en ondergetekende op 1 lijn zitten :xyxthumbs:
Ik weet niet bij welke leasemaatschappij je zit, maar na het gepruts van de dealer met m'n carkit heeft ING mij zelf verwezen naar een 3e partij, ik verwacht neit dat men daar moeilijk over doet, zolang de auto maar in "originele" staat terug te brengen is, dus geen gaten in de hoedenplank / dashboard e.d. de rest zal ze niet zo bar veel uitmaken.
Ervoer schrijvende krijg ik steeds meer jeuk om de S2 onder handen te (laten) nemen.. Dat is dan weer een nadeeltje van een forum. Veel wijsheid in ieder geval!
 

Snor

Lid
Niveauregeling (MAD) is een Skoda optie. Werd destijds aangeboden in een Skoda flyer. MAD maakt voor heel veel typen en merken luchtbalgen.
 
Inmiddels contact gehad met leasebedrijf: motortuning mag (helaas) niet meer. Dit omdat de CO2 uitstoot niet gegarandeerd kan worden, en het leasebedrijf het risico op een economisch delict niet wil lopen. Hetzelfde geldt voor een andere maat velgen/banden als dat expliciet in een zuinige uitvoering is opgenomen. Dus de af-fabriek specificaties die een lagere uitstoot garanderen moeten intact blijven.

Daarentegen is het achteraf inbouwen van media/navigatie/telefoon door een specialist wel mogelijk.

Stay tuned!
 
Wat betreft de uitstoot: volgens ABT kun je tunen met gelijkblijvende uitstoot: http://abt-configurator.com/dataser...&pid=16289&doc=3T0 116 125 CAYC HS German.pdf


Die datasheet gaat over de versie die 130 g/km uitstoot; de Greenline stoot 114 g/km uit, o.m. door verlaagd onderstel, banden met lage rolweerstand, andere versnellingsbakverhoudingen en hoogstwaarschijnlijk ook tuning van het motormanagement. Aan dat soort zaken mag je dus niks veranderen.

Er zijn ook 14 / 20% auto's waar geen trekhaak onder mag, Skoda heb ik dat niet horen zeggen over hun Greenline.
 

FKCB

Nieuw lid
Ik lees dat je lange benen hebt. Aanrader is dan om de elektrisch verstelbare stoelen met geheugen te nemen. Het zit gedeelte kan dan schuin naar boven of naar beneden kantelen, waardoor het zitvlak perfect aansluit aan de onderkant van je bovenbenen. Bevalt mij uitstekend en is bij de handverstelbare stoelen niet mogelijk!
1) Columbus navigatie nemen, stuk groter beeldscherm leest beter af.
2) Ik heb MDI Bluetooth carkit af fabriek (connect pakket) en dit bevalt uitstekend. Dealer rade af om achteraf in te bouwen en bijtelling op het connect pakket van € 99, - is te verwaarlozen!
3) Heb de extra getinte achter ramen en deze doen prima dienst als zonwering.
 

Miez1

Forumguru
Die datasheet gaat over de versie die 130 g/km uitstoot; de Greenline stoot 114 g/km uit, o.m. door verlaagd onderstel, banden met lage rolweerstand, andere versnellingsbakverhoudingen en hoogstwaarschijnlijk ook tuning van het motormanagement. Aan dat soort zaken mag je dus niks veranderen.

Er zijn ook 14 / 20% auto's waar geen trekhaak onder mag, Skoda heb ik dat niet horen zeggen over hun Greenline.

Deze auto's hebben een separate typegoedkeuring gekregen zonder trekhaak (bijvoorbeeld BMW 320eD). Slim genoeg (of dom genoeg, afhankelijk aan welke kant van het lijntje je opereert) hebben ze de Greenline van de Superb onder dezelfde typegoedkeuring gehangen als de rest van de Superbs en mag hier binnen deze typegoedkeuring dus een trekhaak gemonteerd worden.
 
Bovenaan Onderaan