Superb... of toch een Octavia?!

B.Stuurder

Forumguru
Maar als je gaat kopen en je neemt een 2.0tdi hoe zit het dan met het budget qua belasting en verzekering.. de 2.0 is waarschijnlijk weer een stuk zwaarder. Ik heb geen idee, maar kan me voorstellen dat dat ook nog een criterium is.
Ja dat zou kunnen, ik heb daar eigenlijk niet direct iets mee te maken normaal gesproken. Ik heb prive wel een V8 Jeep Grand Cherokee gereden en die was (op gas) behoorlijk prijzig in de wegenbelasting, maar ik weet niet of dat zoveel scheelt tussen een 1.6 en een 2.0. Wel in BPM bijvoorbeeld, maar dat is vooral voor nieuwe auto's een punt.
 

dvdlely

Forumguru
Ja dat zou kunnen, ik heb daar eigenlijk niet direct iets mee te maken normaal gesproken. Ik heb prive wel een V8 Jeep Grand Cherokee gereden en die was (op gas) behoorlijk prijzig in de wegenbelasting, maar ik weet niet of dat zoveel scheelt tussen een 1.6 en een 2.0. Wel in BPM bijvoorbeeld, maar dat is vooral voor nieuwe auto's een punt.

Ik heb ook geen idee, maar de auto van mn vrouw is wel een koopauto en daar weet ik wel dat je soms super ongunstig uit kan komen in de gewichtregios qua wegenbelasting. Soms ga je er een paar kilo overheen en kost je dat gelijk een X bedrag extra. Maar goed, misschien is het voor hem.wel helemaal geen argument. Geen idee :lezen:
 

brepus13

Forumguru
ik koop hem inderdaad particulier en mag alle kosten idd zelf betalen. een 2.0 tdi is leuk ( rij nu een gechipte 318D met veel pk's en nog meer koppel ) maar is in het dagelijkse verkeer zeker niet noodzakelijk. bovendien is een gechipte 1.6 tdi weer te vergelijken met een standaard 2.0tdi maar dan inderdaad met minder wegenbelasting en verzekering. verbruik van een 2.0 tdi ligt ook wel een stukje hoger ( heb een collega die een 2.0 rijdt ).

elektrische ( bedienbare ) stoelen zijn gewenst omdat mijn vrouw ook regelmatig in de auto moet rijden.( vandaar ook de stoelverwarming ) heb in het verleden al 2 auto's gehad die een geheugen functie hadden en dit is zeer goed bevallen. Pano dak ook maar ook deze optie zie ik zelden bij de octavia's...

het positieve van een overstap naar skoda is in ieder geval wel: wat ik ook kies het zal goedkoper worden dan mijn huidige bmw... :-) Dit is niet de reden dat de beemer eruit gaat hoor maar is een leuke bijkomstigheid.
 

brepus13

Forumguru
het verschil in mrb is: octavia 1.6tdi ong 1250 per jaar superb 1.6 tdi ong 1550 per jaar.
een octavia 2.0 tdi zit een 1 categorie duurder dan de octavia 1.6tdi.

een 2liter octavia is ook een prima alternatief maar ook hiervoor geldt: weinig aanbod en/of veel duurder...
 

dvdlely

Forumguru
Pano dak ook maar ook deze optie zie ik zelden bij de octavia's...

Grappig... Ik dacht juist heel veel. Ik heb hem er zelf ook op zitten, zou daardoor ook niet meer zonder kunnen. Mijn nieuwe heeft hem ook weer. Maar misschien dat het bij de greenliners ivm de 14% bijtelling niet kon? Dat de uitstoot dan hoger is/was? Of zeg ik nou iets heel doms?
 

brepus13

Forumguru
Grappig... Ik dacht juist heel veel. Ik heb hem er zelf ook op zitten, zou daardoor ook niet meer zonder kunnen. Mijn nieuwe heeft hem ook weer. Maar misschien dat het bij de greenliners ivm de 14% bijtelling niet kon? Dat de uitstoot dan hoger is/was? Of zeg ik nou iets heel doms?


Zou heel goed kunnen hoor. De eerdere opmerking dat veel leaserijders met klein budget toch een octavia wilde hebben verklaard idd het ontbreken van veel door mij gewenste opties :-)
 

dvdlely

Forumguru
Zou heel goed kunnen hoor. De eerdere opmerking dat veel leaserijders met klein budget toch een octavia wilde hebben verklaard idd het ontbreken van veel door mij gewenste opties :-)

Dat zou wel balen zijn ja. Daarom zal je hem ook niet vinden met een DSG. Want de DSG creëerde meer uitstoot. Weet dat het pano dak in mijn Tiguan volgens mij aanzienlijk meer gewicht met zich mee bracht. Stoelverwarming en de elektrisch bedienbare stoelen kosten ook allemaal meer uitstoot, dus snap dat er veel van je lijstje niet aanwezig is..

Even een andere vraag: waarom uberhaubt een diesel prive? Rijd je zo veel? Anders is een 1.4TSI o.i.d. natuurlijk altijd een betere optie. Sterk, snel en zuinig
 

brepus13

Forumguru
afgelopen jaren tik ik rustig 40K per jaar aan... mede daarom wil ik ook een luxe uitgevoerde auto: we zitten er veel in ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
40K maakt volgens mij een diesel nog niet meteen noodzakelijk. Het omslagpunt is niet meer zo laag als het was. Met die reden rijd ik ook een benzine en geen diesel.
Ik dacht ook dat een panodak een gebruikelijke optie was, ik denk dat dat aan mijn referentiekader ligt: als collega's van mij een O3 rijden, dan is dat nooit een basismodel, gezien het budget niveau Audi A4 met opties is.
Misschien heb je in Duitsland meer geluk?
 

Rofffel

Forumguru
40k loont zeker wel met een diesel hoor.
Ja de diesel is ook flink gestegen maar nog altijd flink goedkoper.
Ik zou me meer druk maken om de toekomst van dieselen.

Als je een autonaat wilt, zou ik wel proberen voor een 2.0 tdi te gaan. Daar ligt namelijk een VEEL betere DSG in.
 

brepus13

Forumguru
Als ik uitga van een beznine auto die 1:16 ( is dat haalbaar? ) haalt tov een diesel die 1:19 ( octavia moet nog beter kunnen ) haalt dan ligt mijn omslagpunt mbt wegenbelasting/verzekering ( ong gelijk ) en brandstof kosten rond de 16,5K al in het voordeel van diesel!

reken ik met een benzine uitvoering die 1:20 haalt en een diesel die 1:21 haalt dan ligt het omslagpunt rond de 30K in het voordeel van diesel...
 

dvdlely

Forumguru
De Octavia benzine is wel super zuinig. Volgens mij zit ik na 105.000 km op 1:15 gemiddeld. Maar rij niet bewust zuinig.........
 

leon-cupra

Forumguru
Hier een S2 gehad en nu een O3. Ruimtegevoel in een S2 is veel groter dan in een 03 met name in de breedte. Je zit in een S2 minder dicht op elkaar dan in een 03 (dan bedoel ik vanvoor). Het rijden in een S2 is ook comfortabeler dan in een 03. Doe je veel autostrade, zou ik toch de S2 prefereren.

Als ik nu van onze 03 in onze S3 stap, dan ervaar ik terug dat ruimtegevoel ... Heerlijk (uiteraard is een 03 ook geen kleine wagen, maar als we moeten vergelijken ....)
 

philippe bakker

Forumguru
Hier een S2 gehad en nu een O3. Ruimtegevoel in een S2 is veel groter dan in een 03 met name in de breedte. Je zit in een S2 minder dicht op elkaar dan in een 03 (dan bedoel ik vanvoor). Het rijden in een S2 is ook comfortabeler dan in een 03. Doe je veel autostrade, zou ik toch de S2 prefereren.

Als ik nu van onze 03 in onze S3 stap, dan ervaar ik terug dat ruimtegevoel ... Heerlijk (uiteraard is een 03 ook geen kleine wagen, maar als we moeten vergelijken ....)
Dus bij ruzie rij je in de s3 en bij amoureuze gedachten in de o3
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet ook niet of ik helemaal mee kan gaan met de gedachte van @B.Stuurder dat een 1.6 kariger uitgevoerd zou zijn dan een 2.0 TDI ivm het budget.
Als ik naar mezelf kijk dan paste een 1.6 ambition business S2 of een 2.0 en dan niet in de business uitvoering.. Ik heb toen voor de ambition business gekozen vanwege de uitrusting en omdat je met een 1.6 ook je rijbewijs kwijt kunt raken .. (duurt wel iets langer voordat je dergelijke snelheden hebt bereikt, maar toch)

De elektrisch verstelbare stoelen zijn voor mij wel een must geworden bij Skoda, die hebben dan ook de mogelijkheid om het zitvlak te laten kantelen, dat kan bij de niet-elektrisch verstelbare stoelen niet.
Dat je instelling per bestuurder in kunt stellen is inderdaad ook erg fijn en gebruikte wij ook bij onze S2. Echt ideaal (en een gemis bij de huidige Passat)
 

Jewepe

Forumguru
Ik zat een beetje met hetzelfde probleem. Een 1.6 TDi O3 uit 2014 of een 1.6 TDi S2 FL uit 2013? Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Passat Variant 1.6 TDi :D. Technisch vrijwel identiek aan de Skoda's. Qua ruimte voorin vergelijkbaar met de S2, achterin iets ruimer dan de O3, maar zeker minder ruim dan de S2. Achterbak identiek. Verbruik en wegenbelasting ongeveer gelijk aan de S2 (de O3 is maar heel ietsjes zuiniger volgens Spritmonitor). Vandaag even naar VAG techniek geweest voor een servicebeurt inclusief krachtkuur. Ben, zoals ik gewend ben bij VAG techniek (derde auto daar in onderhoud), wederom uiterst tevreden. Klasse team daar! En met een big smile naar huis gereden (130 km).
 

Jewepe

Forumguru
De prijs van de Passat èn de inruilprijs voor mijn S2. En uiteraard de uitvoering van de Passat. Weliswaar geen electrische stoelen, maar voor de rest helemaal compleet (inclusief premium telefoonvoorbereiding). De Passat's zijn sowieso wat beter uitgerust. Kijk maar eens.
 

Bakkertje

Forumguru
Persoonlijk vind ik het afwerkingsniveau van de Passat ook op een hoger plan dan die van de Superb, maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Verder zijn de stoelen in de Passat (ik spreek even over de stoelen in mijn Highline uitvoering) echt beter dan die in een Superb. Enige minpuntje qua stoelen is dat ze niet volledig elektrisch verstelbaar zijn.
Voor <-> achter en het kantelen van het zitdeel zijn handmatig, de rest elektrisch.. Daarentegen heb ik nu een in lengte verstelbaar zitdeel voor de bestuurder, die heb je bij Skoda niet.

Maar mocht je interesse hebben mijn Passat komt in februari 2019 uit de lease met momenteel 132.000 km op de teller voor een 120 pk 1.6 TDI ;)

De uitrusting van de Passat's zijn anders @Jewepe het vergelijk tussen de S3 en de Passat hebben we hier op het forum al eens gedaan ...
Het ligt vooral aan waar je zelf de voorkeur legt welk van de 2 het meest aanspreekt, het zijn beide gewoon goede en complete auto's.

De rijdynamiek van de Passat (Skoda's zijn af fabriek te zacht geveerd naar mijn idee), de stoelen en de lage kosten waren voor mij doorslaggevend. Mijn Passat heeft een lager maandtarief dan de S2 die ik daarvoor reed en door de bruto teruggave van het resterende leasetarief is de Passat ook als is ie fiscaal duurder, voor mij voordeliger dan een Superb.
 
Bovenaan Onderaan