Superb... of toch een Octavia?!

robvv

Senior Member
Ik heb een S3 gekocht omdat het kon, niet omdat ik het nodig had (het verschil in ruimte is m.i. niet merkbaar).
Als ik zou moeten kiezen tussen O3 en S2, dan zou ik voor de O3 gaan.
Als status een rol speelt, dan wellicht toch de S2... of bijvoorbeeld een kleine audi.
Verder is de Superb best wel lang en breed: een kleine parkeerplaats is kansloos.

brepus13

Forumguru
Ruimte speelt vooral een rol icm beschikbare opties. Qua status kan ik wellicht beter mijn huidige bmw blijven rijden en dobbelstenen aan de spiegel hangen :yeehaa:

eigen parkeergelegenheid is ruim zat voor de superb en fabia naast elkaar, dat is dan weer geen probleem. Ik zal de passat ook nog eens bekijken al spreekt me dat eigenlijk minder aan dan de superb. Prijzen vallen me iig nog wel mee voor de passat, of anders gezegd ik had ze duurder verwacht.

wederom dank voor de input weer :-)

Bakkertje

Forumguru
Tip voor de Passat .. vlak nadat ik mijn Passat heb besteld in november 2014 zijn er business modellen uitgekomen (met al de opties die ik heb laten zitten maar eigenlijk toch wel gaaf vind..)
Als je een highline business kunt vinden dan heb je echt een hele complete auto.

Net even snel gezocht en gezien dat er nogal wat Passats als high of highline aangeboden worden die dat niet zijn..
Hieronder een echte highline business:
https://www.udenhout.nl/volkswagen/...y-achteruitrijcamera-groot-navigatie-led-plus

De highline Passat heeft standaard leer/alcantara en is dan ook makkelijk te herkennen. De business highline heeft ook een active info display, full led koplampen met afs en dergelijke.
Kijk maar even naar de auto uit de link, dat is een "standaard" highline business.

Edit: het volledige plaatje:
https://www.dewaalautogroep.nl/content/uploads/Passat-en-Variant-Business-Edition-Prijslijst.pdf

brepus13

Forumguru
Zeker mooie autos hoor, helaas wel een compleet andere prijscategorie dan de eerder genoemde 2013 modellen... :(
in ieder geval een goede tip!

CharlesTucker

Forumguru
Gezien je wensen moet je eigenlijk zeker de Passat bij je overwegingen betrekken, dat is uiteraard wel een auto die veel gelijkenissen, en ook de nodige verschillen, vertoont ten opzichte van de Skoda's waar je naar kijkt. Zelf heb ik het geluk (of de pech, het is maar hoe je het bekijkt, zie een ander topic) gehad om een Passat eens goed te testen in een "testrit" van 4500 kilometer door 8 landen. Op zich erg fijne auto om in te rijden, net wat strakker, net wat beter afgewerkt, zoals anderen hier ook al gemeld hebben. Maar, ik vond het ook net wat minder een "gezinsauto", en iets meer een "vertegenwoordigersauto" (staat niet voor niets tussen quotes, het is niet heel erg zwart/wit). Zo vond ik de bagageruimte tegenvallen, hoewel op papier evengroot als de O2, kennelijk minder efficient. Ruimte op de achterbank daarentegen werd door m'n puberdochters wel gewaardeerd, duidelijk meer dan de O2, maar ze zijn eerlijk genoeg om te zeggen dat de ruimte in de O2/O3 ook meer dan voldoende is. Maar eigenlijk, zowel met een O3, Passat als S2 kun je denk ik eigenlijk niet de fout in gaan, je zult denk ik met alle drie wel tevreden zijn. Maar dat maakt de keuze vooraf niet gemakkelijker :).

Bakkertje

Forumguru
Dat begrijp ik @brepus13 het zijn ook auto's die 2 jaar jonger zijn en ik heb de meest luxe uitvoering erbij gezocht ;)
Ik denk dat je rond de 10.000 er een moet kunnen vinden met niet te gek veel kilometers op de klok.

Hoe dan ook het zijn alle 3 ruime en fijne auto's

brepus13

Forumguru
Vandaag nog weer een superb bekeken en moet zeggen dat ik de S2 FL toch wel heel erg kan waarderen.... probleem is alleen inruil huisige auto. Handelsprijzen krijgen doet wel erg pijn, dan kan ik beter mijn huidige auto blijven rijden... :(

Jewepe

Forumguru
@Bakkertje

Die € 10.000,- vind ik wat al te optimistisch. Ik heb de mijne twee weken geleden gekocht en de prijzen bewogen zich voor een 2013 Passat Variant 1.6 TDi met zo rond de 150 à 170 KKM tussen de € 10.500,- en de € 12.500,- (en soms nog hoger) afhankelijk van de uitvoering, kilometrage en garantie.

@brepus13

Volgens mij ben je gewoon een beetje verliefd op de Superb. Ik zou zeggen ga er dan voor! Yolo!

Ken je deze: https://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/superb/39076211. Heeft alle door jou gewenste opties.

Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Als ik naar mezelf kijk dan paste een 1.6 ambition business S2 of een 2.0 en dan niet in de business uitvoering.
Superb, niet een Octavia. Ik heb ook collega's met een Superb, die is dan niet zo heel dik met een 2 liter maar wel met een 1.6. Octavia echter is dat anders bij, althans bij ons....

brepus13

Forumguru
Volgens mij ben je gewoon een beetje verliefd op de Superb. Ik zou zeggen ga er dan voor! Yolo!

Ken je deze: https://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/superb/39076211. Heeft alle door jou gewenste opties.[/QUOTE]

Die ken ik inderdaad. Km stand is wat aan de hoge kant en de vrouw wil geen zilver/grijs maar verder nette auto en hele nette prijs. Staat ook al even te koop net zoals nog een paar erg mooie auto’s. Probleem blijft bij dit soort bedrijven de inruil. 5k afschrijven binnen een jaar is wel erg veel wat mij betreft. Een deel hiervan is eigen schuld door allerlei opleukerij maar dan nog blijf ik het (te) veel Geld vinden.

Tafkah

Forumguru
Mijn SII komt binnenkort beschikbaar (eind juli). Geen electrische stoelverstelling maar nog geen 100k gelopen..

Rofffel

Forumguru
Ruimte op de achterbank daarentegen werd door m'n puberdochters wel gewaardeerd, duidelijk meer dan de O2, maar ze zijn eerlijk genoeg om te zeggen dat de ruimte in de O2/O3 ook meer dan voldoende is.

Moet ik daarbij ook de vermelding doen dat de ruimte achterin (achterbank) aanzienlijk groter is bij een O3 dan bij een O2.

Kies naar hetgeen je een goed gevoel geeft. Het zijn allemaal goede auto's waarvan de O3 het modernst is. De Passat B7 vind ik persoonlijk ontzettend saai qua design en de S2 heeft hetzelfde ouderwetse interieur.

Plussen minnen zou ik voor een O3 gaan.

Bakkertje

Forumguru
Als ik het over de Passat heb @Roffel dan doel ik op de B8 (het huidige model) op MQB basis.
Volgens mij is dat een prima alternatief, de Golf VII ook trouwens, die deelt enorm veel met de Passat..

Rofffel

Forumguru
Een B8 voor zo weinig geld?
Als je qua kilometers gelijk zit, zou die wel mijn voorkeur genieten.
Had bijna een Rdesign B8 gekocht maar was net iets boven budget.

brepus13

Forumguru
Alles in acht nemende moet ik concluderen dat een O3 het voordeligste zou zijn voor mijn situatie. Je voelt hem wellicht al aankomen..... ik heb zojuist een superb gekocht. Auto’s zijn emoties en emoties kosten nou eenmaal geld. Ik heb de eerder genoemde superb door jewepe gisteren toch maar bezocht. We kwamen er niet helemaal uit qua prijs. Ik heb ze vanochtend een laatste bod gedaan en heb hem net voor de deur geparkeerd... ondanks de hogere km stand gaf de onderhouds historie de doorslag. Erg blij mee en rijdt prima! Dank voor jullie input :-)

CharlesTucker

Forumguru
Haha, die zagen we inderdaad al aankomen. Gefeliciteerd ermee, en veel veilige kilometers! Goed dat je je eigen gevoel gevolgd hebt :thumbsup:, ik had vanaf het begin het idee dat je je eigen mening graag bevestigd had gezien in dit topic, maar je werd toch wel wat meer richting de Octavia geduwd denk ik. Maar jij moet/mag er in rijden, wij niet, dus jij moet tevreden zijn.

Jewepe

Forumguru
@brepus13

Zoals ik al dacht, toch (meer dan) een beetje verliefd. ik hoop dat je net zo veel plezier van de Superb krijgt als ik van de mijne gehad heb. Veel veilige km's toegewenst.

brepus13

Forumguru
Ik heb wel serieus nog nagedacht over de Octavia en als ik een goed bod had gekregen van een Octavia aanbieder had het heel anders kunnen aflopen. De paar aanbieders van een Octavia waar ik contact mee heb gehad kwam ik onder aan de streep niet gunstig genoeg uit.... doordat deze superb al behoorlijk afgeprijsd was compenseerde dat de lage inruil enigszins. Vooralsnog heel erg tevreden mee. Rijdt top!

Bovenaan Onderaan