Tankinhoud 45L??

Ronnie

Forumguru
Ik heb een keer problemen met een tank gehad, de vulbuis, welke door de rechterwielkuip naar beneden liep, was aan de achterzijde gescheurd bij de ophanging.
Nadat ik me suf gezocht had hoe nu het (spat)water in de tank kwam, heb ik de hele tank uitgebouwd en afgeperst met perslucht.
Eindelijk vond ik toen een gaatje ter grootte van 5mm2!
Verder eigenlijk nog nooit rommel uit een tank hoeven halen, wel eens een defecte, in stukken gebroken potmeter van de brandstofmeter/gever.
Zelfs in de 1971 kever van m'n dochter (metalen tank) niks gevonden bij het vernieuwen van de vlotter.
 

Ronnie

Forumguru
Eigelijk wil ik er nog wel iets aan toevoegen; Het komt wel eens voor dat bij tankstations de ondergrondse opslagtanks lek/doorroesten na een beschadiging bij het plaatsen of zo, er kan dan grondwater in de tank komen en zodoende condens en dus roest aan de binnenkant veroorzaken. Dit zou je dan in je tank kunnen krijgen, al lijkt het mij onwaarschijnlijk. (hier in het dorp heb ik door zo'n gevalletje eens 33 ltr water getankt met m'n Quattro, deze viel dan ook na 300 mtr. stil)
 

Roco

Lid
33 liter water.........pfffff
dat was duur water achteraf.
was je even goed ziek van neem ik aan.
 

Ronnie

Forumguru
Injectiesysteem werd door de (BIM) maatschappij vergoed, 2 tanks benzine als schadevergoeding..........was goed zo.
Oorzaak was dus ook een lekke grondtank!
 

erik2907

Actief lid
Het zou wel eens kunnen zijn dat de benzinepomp niet geijkt is en dat is makkelijk verdienen voor de pomphouder! in werkelijkheid maar 45 liter in je tank, op de meter 55 liter. Heb dit zelf eind jaren 80 ervaren in Hongarije en de auto bij de pomp laten staan en de politie erbij gehaald wegens oplichting. Toen konden ze de benzinepompen nog niet met computers van binnenuit op 0 zetten!
 

wim-ned

Actief lid
Ben nu toch wel erg benieuwd naar de reden van de 45+11 liter tank.

Dat de juiste hoeveelheid brandstof bij de pomp geleverd wordt dat geloof ik wel. Ze worden jaarlijks geijkt, en als er al mee te rommelen is en ze doen dit met liters tegelijk dan zal de tent snel gesloten zijn.

Die 11 liter extra gaan er ook werkelijk in. De laatste keer tanken kon ik in eerste instantie 42 liter tanken, naar het indrukken van het palletje ging er nog zo'n 11 liter bij.

Is de 11 liter alleen voor de expansie van de brandstof op te vangen? 11 op 45 liter is erg veel.
Het volume toename van diesel is 0,079% per graad/oC (benzine 0,106).
Het volume toename van 45L per graad oC is dus 0,0356L (benzine 0,0478).
Stel je tankt 45L van 10 oC en dit warmt op tot 35'C dan is het totale volume toename 0,89 liter (benzine 1,2).
Waarschijnlijk is het een gesloten systeem (geen dampen in de atmosfeer) en moet er nog enige ruimte zijn om druktoename op te vangen. Maar ook hier de overgebleven 10 liter is wel erg veel.

En als de 11L expansie ruimte zo cruciaal is voor de veiligheid, waarom maakt men dan een knopje waarmee dit zeer gemakkelijk is te omzeilen?
 

corsaar

Senior Member
Dat palletje is toch een soort beveiliging dat zit er m.i. niet voor niks.
Wat zou er kunnen gebeuren ? je geeft zelf al aan expantie.
Ik zou het niet doen !!
 

wim-ned

Actief lid
Het palletje op zich is geen beveiliging, sterker nog het juist een middel om de beveiliging te omzeilen.
Vraag is, waarom moet bij een moderne auto een kwart van het tankvolume als expansie ruimte dienen, en waarom maakt men een voorziening om dat simpel te omzeilen.
Als ze het palletje weggelaten hadden of minder makkelijk te bedienen dan zou dat toch veel logischer geweest zijn.
 

FredV

Banned
brand misschien? dat dan niet gelijk de brandstof uit de tank spuit als de auto in brand vliegt, maar enige tijd heeft tot expansie (blustijd)
 

Bart_G

Lid
Stel je tankt 45L van 10 oC en dit warmt op tot 35'C dan is het totale volume toename 0,89 liter (benzine 1,2).Waarschijnlijk is het een gesloten systeem (geen dampen in de atmosfeer) en moet er nog enige ruimte zijn om druktoename op te vangen. Maar ook hier de overgebleven 10 liter is wel erg veel.
De denkfout die je maakt is dat die 11 liter geen vacuum is, maar dat daar gewoon lucht zit. Op het moment dat je brandstof uitzet moet je dus 11 liter lucht (dat zelf ook nog eens uitzet bij temperatuurstijging) kwijt in 10 liter, waardoor de druk in de tank behoorlijk oploopt.
Waar deze 11L ruimte ook voor zorgt is dat je geen last krijgt van een vacuüm in de tank als de tank leger raakt, waardoor je brandstofpomp te hard moet werken.

En als de 11L expansie ruimte zo cruciaal is voor de veiligheid, waarom maakt men dan een knopje waarmee dit zeer gemakkelijk is te omzeilen?
Dat is idd raar.
 

wim-ned

Actief lid
De denkfout die je maakt is dat die 11 liter geen vacuum is, maar dat daar gewoon lucht zit. Op het moment dat je brandstof uitzet moet je dus 11 liter lucht (dat zelf ook nog eens uitzet bij temperatuurstijging) kwijt in 10 liter, waardoor de druk in de tank behoorlijk oploopt.
Waar deze 11L ruimte ook voor zorgt is dat je geen last krijgt van een vacuüm in de tank als de tank leger raakt, waardoor je brandstofpomp te hard moet werken.

Uiteraard zit daar lucht, maar als 11L lucht in 10L moet stijgt de druk met 0,1 bar of zo.
Daarnaast is een volume toename van 1L al onwaarschijnlijk, je moet dan al een kompleet lege tank hebben het moet 35 C zijn en je moet na het tanken niet gaan rijden. Na een km of 15-20 (GL 25 :winkie:) is er immers alweer een liter verdwenen.

De beluchting van de tank zal ongetwijfeld met buitenlucht gebeuren, 56L (45+11) opvullen met 11L lucht van atmosferische druk zal een behoorlijk vacuüm opleveren.
 
Dat lipje zit daar voor de tankdop! Als je de dop namelijk in de vulopening draait wordt het lipje bekrachtigt zeg maar en word de tank belucht zodat er geen drukopbouw of vacuum kan ontstaan.

Bij het verwijderen van de tankdop al eens gemerkt dat hij lucht aanzuigt?, lijkt me toch niet he ;)

De wet van boyle gay-lussac leert dat als je je tank leeg zou rijden en de temperatuur zou zakken van 20 draden naar 0 graden je absolute druk nog maar 0,18 bar zal zijn. Ik betwijfel of je benzine tank daar tegen kan ;)
 

FredV

Banned
Zomaar een gis: zou de extra ruimte in de tank ervoor kunnen zijn om te voorkomen dat (bij volle tank) de tank overloopt als je een helling, brug, heuvel op- of afrijdt?
 
Als ik het topic zo doorlees, is er dus een soort van marge ofzo in je benzine tank die je kunt omzeilen door een palletje in te drukken.

Wel gek dat (als het om een "veiligheidsmarge" gaat...) het zo gemakkelijk te omzeilen is.
 

namleop

Actief lid
De afgelopen 3 jaar heb ik VW Passat gereden (2003), en hier zit ook zo'n palletje in. Na eerste keer afslaan gaat er nog zo'n 8 liter bij. Heb er elke tankbeurt 5l bijgedaan, alleen bij erg warm weer of als ik niet direct verder hoefde te rijden deed ik wat minder.

Nooit problemen mee gehad, kon wel mooi 1150km op een tankje diesel (dan tankte ik zo'n 64 liter). Maar misschien heb ik ook wel geluk gehad...:ahum:
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb op vakantie afgelopen zomer ook een keer 52 liter getankt (tankinhoud 45l) op een niet helemaal lege tank (nog 80km volgens boordcomputer, als ik me goed herinner, lampje brandde wel)
Het palletje duwde ik met het vulpistool in. En ik heb er heel lang over gedaan :2133:
Reden: ik moest nog een paar honderd kilometer richting Frankrijk, en de benzine was ruim 20 cent goedkoper in Belgie vergeleken met NL :shocked:
 

van_der_P

Senior Member
ik moest nog een paar honderd kilometer richting Frankrijk, en de benzine was ruim 20 cent goedkoper in Belgie vergeleken met NL :shocked:
Dat is ook de reden waarom er zoveel mensen in onze regio (Midden Limburg) gaan tanken in Belgie of Duitsland. En de Duitser komen dan weer bij ons diesel tanken. Want die is hier goedkoper.
 

turboturbo

Forumguru
Ik snap ook niet dat niet meer mensen dit doen. In Belgie, 15 minuten rijden voor de grens ook nog even bij een Shell Express volgetankt (met het palletje ingedrukt :D voor 1,49 per liter - kom ik de NL'se grens over, eerste beste (Shell) tankstation: 1,74 p/liter! En druk dat het daar was!
Maargoed, ik snap ook wel dat je niet gaat omrijden, dan ben je je voordeel weer half kwijt...
 
De beluchting van de tank gebeurd via het deksel.
Maar als de tank is afgetankt op een normale wijze dan zit er nog lucht boven de diesel in de tank zelf.

De reden voor die hoeveelheid lucht die boven de tank wordt gehouden bij normaal tanken is om de brandstof te kunnen laten uitzetten wanneer deze opwarmt. Brandstof komt over het algemeen uit de grond en dat is veel kouder dan de lucht temperatuur in de zomer. Hier boven op zit een veiligheids marge dus het volume lucht in de tank is ruim.

Je vul pistool steekt niet helemaal tot aan de tank en kan dus niet afslaan op het gewenste nivo tenzij je er voorzorgt dat vanaf dat punt de lucht in de tank niet weg kan tijdens het tanken. Zodat de vulbuis vol loopt en je vulpistool afslaat.

Als je vervolgens die brandstof in de vulpijp niet weg zou laten stromen richting tank dan zou er op zo'n 5-10cm onder het deksel met beluchting brandstof staan. Om beide nivo's te vereffenen wordt zodra het deksel gemonteerd is de druk gelijk gemaakt boven de tank en boven in de vulbuis. D.m.v dat buisje/klepje.

Die lucht ruimte kan je ook vullen door het klepje tijdens het vullen open te drukken. Maar je moet je gewoon bewust zijn dat je hem dan niet in de zon wegzet. i.v.m. Vloeistof expansie.

En ik zou het bijna vergeten. Maar wanneer je vanuit Zuid Frankrijk naar Andora rijdt dan wil je niet dat je dure gevulde tank boven in Andora de helft uitspuugt omdat de lucht boven de brandstof de brandstof naar de vulopening drukt. Dus met de dop er op kan de lucht bij druk variaties vrij weg/in stromen en ont- be-lucht worden via dat klepje.
 
Bovenaan Onderaan