Tankinhoud 45L??

In dat geval zal ik zou ik alleen met dieseluitvoering de boel overvullen. Dat brand een stuk lastiger in geval van ongeval.

Volgens mij kan dat palletje indrukken en tot de rand vullen niks geen kwaad.(behalve bij auto's dus met een koolstoffilter maar dit is alleen bij benzine dacht ik)
Zelfs als je de brandstof tot in de vulpijp hebt,dan nog zit er door de onregelmatige vorm van je tank genoeg lucht in en is je tank zelf flexibel genoeg om dit op te vangen.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat die extra ruimte meer is om in geval van een ongeval de tank te kunnen laten vervormen zonder dat die gelijk scheurt.(en je auto in een vuurbal laat veranderen)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik meende ergens gelezen te hebben dat die extra ruimte meer is om in geval van een ongeval de tank te kunnen laten vervormen zonder dat die gelijk scheurt.(en je auto in een vuurbal laat veranderen)

In principe is het expansieruimte voor alle gevallen waarin dit nodig kan zijn: temperatuurverhoging, vervorming...
Lucht (of beter: het damp-luchtmengsel boven de vloeistof) is namelijk samendrukbaar, en vloeistof niet.

Tot de rand vullen kan niet zoveel kwaad als je dat doet met direct aansluitend een flink eind rijden voor de boeg, want dan komt die expansieruimte al snel weer vrij.
Het andere uiterste: 't is natuurlijk niet slim om op een hete zomerdag een lege tank volledig op te vullen met brandstof van ca. 15 tot 18 graden Celsius (meestal zo ongeveer de temperatuur in de grondtank) en de auto vervolgens geruime tijd in de volle zon te parkeren. Dan kun je erop wachten dat er ergens iets uit een ontluchting komt vloeien. Benzine zet overigens sterker uit dan diesel en heeft een aanmerkelijk lager vlampunt, dus de risico's zijn daarbij groter.
 

turboturbo

Forumguru
Dat met dat actief koolstoffilter (heet het zo?) vind ik wel heer erg interessant en on-topic. Kan iemand daar wat meer over uitweiden?

Wat ik er zelf over kan vinden, lijkt dit filter ervoor te zorgen dat (giftige) benzine dampen uit de tank worden gefilterd.

En in een soort reparatie / diagnose uitleg (PDF; "flits-info") las ik een how-to over problemen met Skoda Fabia motorcode AME met betrekking tot hoog brandstof verbruik en onregelmatig stationair toerental:
Het reservoir is defect geraakt omdat er tijdens het tanken bij het afdichtvlak van de vulopening benzine in het reservoir is gezogen. Hierdoor vergaat de actieve kool en de resten vernielen het ontluchtingsventiel.
Lijkt verdraaid veel op wat @Canon-eye schrijft in post #57

Bron quote: http://www.hella.nl/produktion/Hell...onair_toerental_en_hoog_brandstofverbruik.pdf
 

Canon-Eye

Forumguru
@turboturbo (#63)

Er is eigenlijk niet zo gek veel over te vertellen: Actief kool (ook bekend onder de merknaam Norit) heeft de eigenschap dat het allerlei nare moleculen adsorbeert (geen tikfout - absorberen is iets anders).

Inderdaad is het de bedoeling dat dampen die eventueel via de tankontluchting ontsnappen (bijvoorbeeld tijdens sterke opwarming van de auto op een zonnige parking) worden ontdaan van kwalijke bestanddelen zoals bv. benzeen (kankerverwekkend). Daarvan zit in benzine meer dan in diesel (en diesel is sowieso veel minder vluchtig), dus mijn tdi'tje zal zo'n filter wellicht niet nodig hebben. Maar ach, nu rij ik meestal zo'n 800 tot 900 km op een tank en dat was toen aanmerkelijk minder, dus ik hoef 'm nu niet meer zo vol te proppen.

De reparatie/diagnose die je citeerde, komt aardig overeen met de pijn in de portemonnee van destijds. :(
 

Canon-Eye

Forumguru
wat heeft Actief kool in hemelsnaam te maken met de topicnaam
Tankinhoud 45L??

Niets met de topicNAAM, maar is gewoon antwoord op een vraag die in de loop van de discussie opkwam naar aanleiding van eventuele bezwaren tegen het tot het randje vullen. Bovendien ligt in de rest van die post weer een duidelijke link naar de inhoud van het topic.
Je zóú natuurlijk eventueel ook de moeite kunnen doen om even een paar verwijzingen terug te lezen, inplaats van zo primair te reageren. Want nu moet ik jouw vraag weer beantwoorden, en die gaat nog minder over vol of niet vol...
 

turboturbo

Forumguru
....De reparatie/diagnose die je citeerde, komt aardig overeen met de pijn in de portemonnee van destijds. :(
Dus mogen we stellen dat het niet zonder risico is, om de tank van een benzine auto helemaal vol te gooien inclusief het expansievat? (waar het hier in dit Topic over gaat, nl. past er 45L in de tank en waarom kan er dan soms meer in?) Niet alleen het risico dat dat bij uitzetting wat brandstof geloosd zal worden, maar ook dat er kans is op het kopje onder gaan van het actief koolstoffilter in het ontluchtingshuis? (correct me if i'm wrong)

Ik maakte er tot nog overigens geen gewoonte van, maar 'deed het' wel eens als ik ergens goedkoop kan tanken, en/of op vakantie (lekker ruim 800 km op 1 tank doorrijden) Misschien stop ik daar dan maar eens mee, als het niet zonder laatstgenoemd risico is.
 

Wallie

Lid
Doet me denken aan de Skoda 105S die mijn ouders vroeger hadden, die ging wel helemaal 'vol' bij het tanken. Keertje in de zon parkeren op een warme dag, en hoppa, het kwam langs de dop naar buiten geperst.
 

Canon-Eye

Forumguru
@turboturbo:

No need for correction - you're right. Dat wil zeggen: indien er in het ontluchtingssysteem een actiefkoolfilter zit, dan moet je de tank dus inderdaad niet tot in de kraag volgooien, want dat kan een dure vorm van besparing blijken.

Óf er al dan niet zo'n filter in zit, kan ik je niet vertellen. Maar je dealer wel, mag ik hopen, dus ik zou daar maar eerst informeren.

Ik heb ook nog even de excel-tankhistorie van m'n huidige Fabia Greenline (mei 2011) bekeken. Van de 21 tankbeurten sinds nieuw was de tot nu toe grootste 49 liter.
Dus JA, 45 liter moet er in ieder geval in kunnen, zeker als je Please Refuel boodschap knippert...

Ik tank ook wel regelmatig kleinere hoeveelheden: meestal gooi ik 'm vol voor ik aan een langere rit begin, ook al is hij dan nog lang niet leeg: gewoon, om zeker te weten dat ik thuis kom zonder onderweg te moeten tanken. Het minste was ooit 16 liter, het gemiddelde over alle tankbeurten ruim 37.
Standaard procedure voor mij is tanken tot hij afslaat, dan langzaam afronden op de eerstvolgende hele liter. Misschien zou er nog wel meer in kunnen, maar dat probeer ik dus niet...
Terzijde: overall verbruik vanaf km 14 tot km 15341 is 1:19,372. Dus we zitten nog lang niet aan die 1 op 30 waar destijds mee geschermd werd...
 
Bovenaan Onderaan