Om stabiliteits problemen te voorkomen hebben tankers en tankwagens (verplichte) slingerschotten en meerdere compartimenten.
Quest85
Daarom zit er een minimum volume tot waar een tankwagen gevuld moet wezen. En minder dan dat mogen ze de weg niet op.
Met alle respect: dit is een beetje klok-en-klepel.
Voor tankvervoer met gevaarlijke stoffen geldt in het algemeen, dat er om te beginnen een
maximum vullingsgraad is. Die wordt bepaald door een formule waarin o.a. de uitzettingscoëfficiënt van de vervoerde stof een rol speelt. In de praktijk komt dat meestal uit rond de 97% van het tankvolume.
Daarnaast geldt nog, dat tanks (of compartimenten van tanks) hetzij
tot maximaal 20%, dan wel
tot minstens 80% van hun volumecapaciteit gevuld moeten zijn, TENZIJ ze door middel van slingerschotten zijn onderverdeeld in "subcompartimenten" van maximaal 7500 liter. Dit heeft dan te maken met stabiliteit, maar het heeft hoegenaamd niets te maken met het idee dat het kantelen van tankwagens vooral wordt veroorzaakt door het zijwaarts schommelen van de vloeistof. Dat is echter niet de voornaamste oorzaak, en wordt hoegenaamd ook niet beïnvloed door die slingerschotten. Immers, die schotten staan zelf ook dwars op de rijrichting en houden het zijwaarts klotsen dus niet tegen. Wat ze wel doen, is het voor- en achterwaarts bewegen van de hele vloeistofmassa afremmen. Het is juist
dié beweging die tot narigheid kan leiden, in het bijzonder als trekker en tankoplegger in meerdere of mindere mate geknikt t.o.v. elkaar staan (inderdaad: een bocht maken) en dan ook nog afremmen. Scharen en/of omslaan gebeurt dan voor je 't weet.
Dus: indien een tankcompartiment groter is dan 7500 liter zit(ten) er meestal wel een of meer slingerschotten in, zodat
elke gewenste hoeveelheid (tot maximaal 97% of zo) kan worden geladen - mede afhankelijk van de soortelijke massa van de stof, want er is ook nog een maximum laadvermogen.
Overigens: in een meer dan 80% gevulde tankwagen met of zonder slingerschotten (die laatste bestaan ook: vacúümwagens bv) kan de massa inderdaad nauwelijks voor- en achterwaarts klotsen, wat de stabiliteit ten goede komt. Maar denk niet dat je er dan sneller mee de hoek om kunt. Want bij een volle bak ligt het zwaartepunt zo veel hoger dan bij een halfvolle tank, dat de invloed daarvan groter is zodat die volle reeds bij een lagere snelheid op z'n kant zal gaan dan de halfvolle, ondanks het "opzij/omhoog kruipen" van de lading in de laatste. Daar zijn uitgebreid proeven mee gedaan, zowel met echte tankauto's (voorzien van zijwielen) als met schaalmodellen op een ronddraaiend kaasplankje.
Da's namelijk het leuke van natuurwetten: ze werken op elke schaal, bij 1 op 1 net zo goed als bij 1 op 87... (maar die laatste versie geeft minder rommel en is daarom goed bruikbaar in een leslokaal, wat ik jarenlang wekelijks heb mogen doen).