(te?) snel oplopende koelwatertemperatuur.

Captain Hook

Forumguru
Sinds een dag of drie het volgende fenomeen: al na 1-2km en amper 2 minuten rijden vanuit koude start (dus b.v. 's-ochtends de 1ste rit) is de koelwatertemperatuur op 90 graden!? Je ziet gewoon, terwijl je de straat uitrijdt, de temperatuurmeter oplopen. Vervolgens blijft 'ie ook netjes staan op 90 graden, maar toch is dit bizar. Het is niet normaal dat het motorblok binnen 2 minuten op temperatuur zou zijn.

En ik weet zeker dat dit voorheen NIET zo was, dan duurde het zeker 10 minuten of langer voordat de koelwatertemperatuur op 90 graden stond.

Ben vanmiddag langs de garage gereden en daar hebben ze m'n auto uitgelezen, maar, wat ik al vreesde, geen storing geregistreerd en geen oververhitting geconstateerd. En daar sta je dan weer. "ja, we kunnen niks bijzonders zien, houdt u het maar in de gaten. Goedenmiddag"
Ja, de koelvloeistof is op peil en de olie is ook op peil. Voor de rest geen rare dingen.

BTW: ik zag nu voor het eerst dat ze in de garage een draadloze VAG-COM diagnosesteker gebruikten, reuze handig, de auto hoeft niet meer met een lange kabel met de diagnose laptop verbonden te worden.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Want volgens mij is dit niet normaal...
Monteurtje wellicht? :confused:
 

Noord26

Forumguru
Bij mijn Swift staat hij na het eerste blok om ook op 90 graden. Olietemperatuur duurt wel wat langer hoor en dan is je motor pas op temperatuur.

Bij een diesel duurt het wat langer, maar bij een benzine lijkt mij hier niets vreemd aan.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik ben nogal van de metertjes (onhebbelijkheid van een techneut) en dit valt ECHT op. Dit deed 'ie voorheen niet. Zo reed ik twee weken geleden nog in Oostenrijk en met buitentemperaturen van 30 graden (in de volle zon) duurde het beduidend langer voordat de koelwatertemperatuur opliep. Nu ben ik terug in Nederland, met fors lagere temperaturen, regen (géén airco) en is de koelwatertemperatuur al binnen 1 a 2 minuten op 90! En voorheen moest ik ruim 10 kilometer verder zijn voordat dit het geval was.

En ja, met de TDI die ik voorheen had, duurde het nog veeeeel langer...
 

Cordoba

Forumguru
Probeer eens te voelen na een ritje of de radiateur warm wordt? Misschien is de thermostaatklep overleden, en wordt het koelwater niet meer via de radiateur rond gepompt.

Kijk eens of het vol open zetten van de kachel invloed heeft op de opwarmsnelheid, of zakken van de temperatuur als de 90 graden op de meter is bereikt.
 

Captain Hook

Forumguru
Een defecte thermostaatklep had toch bij de VAG-COM diagnose moeten blijken? Radiateur heb ik nog niet gevoeld, zal morgen eens proberen (zonder een paar vingers kwijt te raken)
 

darkprojectx

Forumguru
En voorheen moest ik ruim 10 kilometer verder zijn voordat dit het geval was.

het lijkt me eerder dat er toen iets niet goed was.

Water temperatuur is na 2 a 3 km toch echt al 90 graden. Dat is normaal.
Als hij pas na 10 km (mijn afstand naar mn werk) op 90 graden komt dan heb je een probleem.
 

Cordoba

Forumguru
De watertemperatuur is na 10 km echt nog geen 90 graden hoor. Nu zijn er wel auto's waarbij de de meter op het dashboard gemanipuleerd wordt (geeft veel eerder bedrijfstemperatuur aan, dan dat de koelwatertemperatuur echt op peil is), de ECU krijgt wel de echte koelwatertemperatuur te 'zien'. Olietemperatuur, is na een koude start, typisch pas op een constante waarde (rond de 90 graden) na een normale rit van 30-40 km. Wel is na 1 á 2 km het stationair toerental niet meer verhoogd, en op zijn normale waarde (700-800 RPM ofzo, afhankelijk van het motortype, maar duidelijk onder de 1000 RPM)

@captain hook: kun je de temperatuur van de radiateur niet aan de voorzijde voelen (ventilatoren zitten aan de achterkant van de radiateur)?
 

Captain Hook

Forumguru
De watertemperatuur is na 10 km echt nog geen 90 graden hoor.
P'cies. Als ik b.v. maar een paar kilometer rijd, dan weet ik dat het echt nog niet bloedheet is onder de motorkap en dan is ook het expansievat niet heet, maar warm. Maar nu is na 2 minuten de hele boel al op temperatuur en dat is gewoon niet goed.

En daar baal ik altijd zo van, dat je bij een garage altijd weer in eerste instantie afgewimpeld wordt. Zo van "tja, geen storing gedetecteerd, meetwaardes zijn ok". Kom aan zeg, je kunt toch ook zelf nadenken...:ahum:
 

piair1982

Forumguru
@CH

Er zit wel een elektrisch pompje op het koelsysteem, misschien dat die overijverig is? Dit pompje werkt ook na als je de auto uitzet ivm de koeling van de turbo....
Bij mij wisselt het, ene keer binnen twee minuten 90 graden en andere keer pas na 12 a 15 minuten tegen de 90.
Olie temperatuur stijgt wel gelijkmatig.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar olietemperatuur kan ik ook niet meer zien (zie ander verhaal). Volgens de garage ben ik ook gek dat ik beweer dat ik dat eerst wel had, maar dat na een software update opeens 'zomaar' verdwenen was...
 

Tachi

Actief lid
Een defecte thermostaatklep had toch bij de VAG-COM diagnose moeten blijken? Radiateur heb ik nog niet gevoeld, zal morgen eens proberen (zonder een paar vingers kwijt te raken)
Hoeft niet per se. Niet aan alle klepjes e.d. zitten sensoren vast. Bij mijn Octavia is het een gewoon mechanisch dingetje met een bimetaal.
Het meest betrouwbare is gewoon VAG-COM aansluiten en bepaalde waardes tijdens een rit monitoren.
 

Miez1

Forumguru
@CH, ik bespeur een trend in jouw negativiteit jegens de garage. Puur uit nieuwsgierigheid, waarom probeer je het niet ergens anders?

Grtz.

Miez
 

The bone collector

Senior Member
Kan wel begrijpen dat het lastig is om door de garage afgewimpeld te worden. Foutcode of niet, als de watertemperatuur veel sneller dan normaal oploopt en je komt langs om dit probleem te melden, is het maar normaal dat ze het probleem proberen te vinden. Vroeger (ook in mijn Felicia), kon er helemaal niets uitgelezen worden! Ik zou het zelf ook heel lastig vinden als je ziet dat er iets niet oké is, maar je moet maar blijven doorrijden tot de computer eens zal zeggen wat er nu eigenlijk fout is.

Over het probleem: als de radiator niet zou werken zou de motor oververhitten, maar hij blijft op contstante temperatuur. Daarom denk ik aan de thermostaat of eventueel een luchtbel in het koelvloeistofsysteem. Van op afstand natuurlijk niet echt met zekerheid te zeggen.
 

Miez1

Forumguru
@The bone collector,

Wat ik niet begrijp is dat, bij mij althans, de suggestie wordt gewekt dat men hier laconiek met de situatie omgaat. Maar als ik terug lees dan zie ik dat er bij de garage wordt 'langsgereden'. Er is schijnbaar geen afspraak gemaakt om naar de oorzaak te zoeken, althans dat lees ik niet terug. Vervolgens heeft de monteur een aantal routinecontroles uitgevoerd (waarmee hij van zijn werkplaats planning afstapt) om toch een stukje service te verlenen. Daar komt bij dat er nog geen probleem is vastgesteld (de temperatuur stijgt snel maar tot een normale waarde). Bottom line, wat had CH verwacht? Dat garage tussendoor een tijd lang naar een probleem had gaan staan zoeken terwijl hij helemaal geen afspraak had? Ik denk dat er discrepantie zit tussen het verwachtingspatroon van CH en de mogelijkheden welke de garage ter beschikking staan. Zie het ook eens van de andere kant, ze hadden CH ook kunnen vragen een afspraak te maken en dan voor xx Euro per uur twee dagen lang naar een oorzaak kunnen zoeken, dat is de keerzijde.

Ik heb bij deze garage vooralsnog alleen maar goede ervaringen en ik vind het commentaar soms erg eenzijdig. Zo, nu genoeg offtopic, het woord is nu weer aan de experts....;)

Immer gute fahrt!

Miez
 

The bone collector

Senior Member
@ Miez1 (niet dat ik te veel off topic wil gaan leuteren, daar heeft CH ook niets aan)

De garage heeft het probleem in eerste instantie goed aangepakt, ze hebben (zonder afspraak) nagekeken of er geen foutcodes waren. Maar om daarna nu maar meteen te vertellen: "Er is niets bijzonders te zien, dus houdt u het maar gewoon in de gaten". Ik kan begrijpen dat ze dat zeggen, omdat ze weten dat dit niet echt een groot probleem vormt. Maar als klant verwacht je waarschijnlijk wat meer uitleg, zodat je gerustgesteld naar huis kan. Nu heeft CH helemaal geen zicht op wat er gaat komen. Er is sowieso een probleem, klein of groot, en dan heb je gewoon graag dat de garage je daar in bijstaat.

Ik ken de garage niet (Belg), en ik zeg ook helemaal niet dat dit een slechte garage zou zijn. Maar ik kan begrijpen dat CH het niet appreciërt dat hij maar gewoon moet afwachten zonder verdere uitleg.
 

Miez1

Forumguru
@Tbc,

Maak dan een afspraak om dat verder uit te zoeken. In eerste instantie zijn er geen ernstige zaken geconstateerd anders het VAG-COM het wel uitgespuugd, zoveel moeite hebben ze dus al gedaan. Het kan niet zo zijn dat de garage ingeplande afspraken aan de kant gaat zetten om ad-hoc klanten 'gerust te stellen'. Ik snap deze filosofie wel. Dus in plaats van blij te zijn dat je voorrang hebt gehad bespeur ik een gevoel van ontevredenheid, dat snap ik niet en lijkt mij wat ondankbaar. Maar details ontbreken en het blijft offtopic (waarvoor excuses..!)

Grtz.

Miez
 

MarcoO2

Forumguru
Ik denk dat je van je garage ook geen wonderen moet verwachten. Even ter vergelijking: als ik naar de dokter ga met de mededeling "ik heb buikpijn en dat had ik gister niet", dan kan de dokter ook niet veel meer doen dan de meest voor de hand liggende dingen checken. Komt daar niets uit, dan zal een arts ook zeggen "kijk het nog even aan". Als er zich dan specifieke symptonen bij komen, kun je gerichter gaan zoeken. Maar zolang ik geen extreme koorts heb, en geenuitvalsverschijnselen vertoon, zal de dokter me niet door een internist door laten lichten ofzo.

Iets dergelijk verwacht ik ook van een garage. Bij een raar verschijnsel worden eerst de meest basale dingen gecheckt, zoals eea uitlezen en dergelijke. Levert dat niets op, dan moet je gewoon kijken of er ontwikkelingen zijn die een meer gerichte zoekactie kunnen opleveren. En pas als de auto "koorts heeft", lees: de temperatuur loopt daadwerkelijk zo hoog op dat het problemen oplevert, of er vallen dingen uit, dan rechtvaardigt dat uitgebreide actie zijdens de garage.

Kortom, ik zie in dit verhaal niets geks en niets waarin je niet serieus genomen wordt.
 

Adoks

Senior Member
Tja, ik kan er ook niets anders van maken. Je auto rijdt goed, de temp blijft keurig constant, geen foutcodes, geen olieverlies, koelvloeistofpeil ok, kortom een gezonde auto.

De auto wordt snel warm?
Als het de thermosstaat zou zijn, gaat de temp. ook over de 90 graden OF de thermosstaat is enigszins beschadigd waardoor hij met een sprong opengaat en net op tijd om voor de 90 graden zone te blijven. Zou kunnen maar onwaarschijnlijk.

Wat je kan overwegen:
Je zou reinigingsmiddel kunnen proberen om aanslag in het koelcircuit te verwijderen. Op het VFR forum (motor) hebben we ontdekt dat dit een positieve werking op de thermosstaat heeft en zelfs een 'defecte' kan regenereren. Het defect in dit geval is een soort van kalkaanslag op de thermosstaat waardoor de klep niet meer soepel heen en weer gaat. Bij deze motor is het zeer veel werk om deze te vervangen, dus..
 

Captain Hook

Forumguru
Een aantal zaken constateer ik:

-ik ben al bij menig garage geweest en eigenlijk altijd niet-zulke-positieve ervaringen gehad (netjes uitgedrukt, ongeacht het merk), maar dat is teveel offtopic om er verder op in te gaan.
-Iedere keer als ik iets meldde werd het niet serieus genomen, terwijl achteraf altijd bleek dat er wel degelijk iets aan de hand was.
-Voor dit probleem ben ik expres naar een andere Skoda garage gegaan, ook daar de beschreven ervaring.
-Is mijn verwachtingspatroon te hoog? Wellicht, maar ik reageer slechts op de door marketing gecreëerde illusie dat men mij zou helpen met deskundige raad, advies en diagnose. :koffie:
Ik zeg niet dat men het fout doet, ik constateer slechts dat aan mijn verwachtingspatroon, dat ik op professionele en deskundige wijze geholpen zou worden, niet wordt voldaan. Is dat erg? Nee, dat niet, maar waar ik een bloedhekel aan heb is dat telkens weer de klant wel aangepraat wordt dat de klant er geen verstand van zou hebben en 'hullie' wel. :icon_smile_dead:
-ik probeer mee te denken, probeer te beredeneren wat er aan de hand kan zijn, maar door sommigen wordt het als een beetje lacherig en/of overbezorgd afgedaan. Prima, maar ik had anders verwacht (mijn opinie)
-Een vergelijking met een menselijk lichaam/medicus vind ik volkomen scheef, dat is zeker geen exacte wetenschap. Een auto is veel meer mechanika, elektronika en beïnvloedbare processen. Dat er blijkbaar te weinig diagnostische kennis bij de hedendaagse garagewereld aanwezig is, is eigenlijk te triest voor woorden.
-Moet ik dan voor alles een afspraak maken? Lijkt me niet, er moet altijd ruimte zijn om ad-hoc klanten te kunnen helpen, al is het maar een globale diagnose c.q. aandacht. Stel je voor dat we a la ITIL eerst een compleet proces moeten inregelen voordat je überhaupt een vraag mag stellen... :shocked:
 
Bovenaan Onderaan