(te?) snel oplopende koelwatertemperatuur.

Captain Hook

Forumguru
Ik denk dat een garage tureluurs wordt wanneer klanten gaan 'zelfdokteren' en deze al met de oplossing de werkplaats instappen.
Ho, stop. Ik kom niet met een oplossing, ik kom met vragen/ongerustheid, ik weet juist de oplossing niet.
En om diagnose te stellen heb je (meet)gegevens nodig. Ik stel juist voor om meer data te verzamelen zodat een nauwkeurigere diagnose gesteld kan worden dan slechts de momentopname van het garagebezoekje.

Ik ga juist voor de oplossing naar de garage toe. Maar daar wordt ik juist teleurgesteld om dat er weinig tot geen initiatief is tot het stellen van diagnose c.q. het verzamelen van meer gegevens. (niet alleen in dit geval hoor)
Als een arts je bloeddruk niet vertrouwt geeft 'ie je een portable electronische bloeddrukmeter mee, zodat je over langere termijn gegevens (zelf) kunt verzamelen. Idem voor b.v. ECG of mogelijke diabetes problemen.

In alle folders en marketing uitingen wordt juist gewezen dat de berijder naar de 'deskundige/vakkundige' garage zou moeten gaan om zijn kostbare auto (voor mij is het nog steeds heel veel geld) te laten servicen. En daar schort het dan aan. Ik voel mij als de 'lastige' klant behandeld en niet als iemand die zich zorgen maakt over het product en daar graag een deskundig iemand wil laten meedenken/-kijken om te zien wat er aan schort.

Zoals al eens vaker geciteerd: 'zolang service een afdeling is, en geen instelling, zit het niet goed'.
 

Miez1

Forumguru
@Captain Hook: in plaats van het leendevice (waar ook weer allerlei auteursrechten op de software rusten), zijn er andere mogelijkheden om zelf zaken te checken: voor enkele tientjes is uitleesapparatduur te koop die het formaat heeft van een ouderwetse walkie-talkie. (prijs typisch tussen de 29 en 69 euro, verschillende modellen). Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om via Vagcom zaken te checken (wel kabel en software aanschaffen).

@CH, ik reageerde hierop, dit werkt 'zelfdokteren' in de kaart.
 

The bone collector

Senior Member
Ik denk dat een garage tureluurs wordt wanneer klanten gaan 'zelfdokteren' en deze al met de oplossing de werkplaats instappen. Dan krijg je m.i. oeverloze discussies over de uiteindelijke oorzaak en of iemand die met een dhz-vag-com heeft staan prutsen en niet gehinderd wordt door enige kennis denkt dat hij het bij het rechte eind heeft. Dan gaat geruststellen ook niet meer werken zoals eerder in dit draadje is geopperd.

Daar geef ik je helemaal gelijk in, maar dan moet de garage je ook daadwerkelijk bijstaan. CH is niet gaan 'zelfdokteren', maar door de reactie van de garage gaat hij dit nu misschien wel doen. Dat zorgt dan weer voor ergernis bij de garage.

Het gaat hier inderdaad gewoon over verwachtingen en niet over gelijk of ongelijk. Sommige klanten vinden dat een garage genoeg doet door een momentopname te maken en dan gewoon af te wachten, anderen willen dat het probleem meteen aangepakt wordt. Maar dan gaat de garage in de fout door zelf die keuze te maken, punt.
 

Adoks

Senior Member
CH je kan bij mij gerust een keer de VAG-COM kabel gebruiken. Kun je ook nog een rijdende log maken met temp-tijd grafieken van koelwater en olie. De reden dat ik deze logs regelmatig maak, is om een goede 'baseline' te hebben voor als er echt wat mis is. Je hebt dan tenminste referentie.

Even over meneer de GL-rijder. Vanwaar steeds dat u, geachte en andere kantoorkolder. Is het de leeftijd, beleefdheid, hooghartigheid of kunt u gewoon niet anders. Communiceren kan op vele manieren, maar pas het wat aan de omstandigheden aan. Zo bereik je een groter publiek.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Zo bereik je een groter publiek.
Mijnheer Adoks,
Ik speel niet voor t publiek, dat doen anderen hier.
En wat is er mis met beleefdheid?
Hooghartigheid berust bij degenen die t steeds menen beter te weten.
Maar met uw welnemen, gelul alllemaal,sodemieter toch op met dit gelul. Beter?
 

Adoks

Senior Member
Nee, nee het moet zijn:

Hoi Adoks,
Ik ben gewoon beleefd en dat wil ik graag zo houden maar zal ik voortaan woorden zoals sodemieter en gelul gebruiken? Beter?

Zelf denk ik dat je de extremen wat minder moet opzoeken ;)
 

GL-rijder

Nieuw lid
Mijnheer Adoks, met uw welnemen, hartelijk dank voor uw opvoedkundige aanwijzingen.
Gelukkig heb ik geen last van extremiteiten m.b.t. m'n (koel)water.
Desalniettemin, ik zal voortaan een chronometer in mn auto bij de hand houden om exact te kunnen meten hoe snel mn (koel)water oploopt.
Meten is weten en zal t op video vastleggen zodat geen door marketing verpeste monteur mijn zuivere als techneut op verantwoorde manier vastgelegde gegevens in twijfel kan trekken.

De kritische punten zijn, meen ik gelezen te hebben, uitgelezen en geven geen storing. Ook zijn auto geeft via de waarschuwingssignalen en sensoren, geen melding.
Ook is de bedrijfstemperatuur constant en onveranderd goed op 90 gr.
Als u bij de garage komt en dit meldt, en erbij vertelt dat u geconstateerd hebt dat de meter nu binnen 2 minuten i.p.v. binnen 10 km (welke tijdseenheid is dit) oploopt, is dat reden om onmiddellijk dan maar alles uit de kast te trekken?

Is dit verschijnsel wat de heer Hook meldt, afwijkend, heeft niemand dit bij diens auto ook geconstateerd?
Ik ben benieuwd welke metingen de forumleden zelf hebben waargenomen mbt de tijdsduur waarop bij hen de koelwatertemperatuur de bedrijfstemperatuur op de meter aangeeft.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb het hier en bij de garage gemeld/gevraagd/maak me zorgen omdat:

En ik weet zeker dat dit voorheen NIET zo was, dan duurde het zeker 10 minuten of langer voordat de koelwatertemperatuur op 90 graden stond.

(zoals ik al in de allereerste post stelde)

M.a.w. opvallend gedrag en DAAROM meldde ik het...
 

The bone collector

Senior Member
@ GL-rijder

Als CH merkt dat de temperatuur van het koelwater snel oploopt (of toch sneller oploopt dan voorheen). Waarom moet daar sarcastisch op gereageerd worden? Omdat de sensoren niks aangeven? Als je de vraag belachelijk vindt, reageer dan gewoon niet op het topic. Niemand is verplicht dacht ik, en CH komt er zeker niet verder mee.

Lees eens wat ander topics door, niet elke storing geeft een lampje of een foutcode. Dat is trouwens net waar CH kritiek op geeft bij de garage.
 

GL-rijder

Nieuw lid
@#$% Geachte bottenverzamelaar, het sarcasme is van CH afkomstig. Lees diens topics, en je ziet dat niets goed is bij welke garage dan ook.
Mijn reactie is meer in de zin van dat niet alles zomaar fout moet zijn of a la minute verholpen kan zijn. Ik meen toch duidelijk gelezen te hebben dat de koelwatertemperatuur de normale bedrijfstemperatuur bereikt en houdt.
Dus een reactie van de garagist in de trant van dat er geen storing is te vinden, geen foutmeldingen zijn te vinden, kijkt u het nog even aan, wij kunnen geen afwijking vinden, lijkt dan voor dat moment een logische. Het liefste zou ik hier danook de reactie van deze garagist willen horen om een objectief beeld van het gebeuren te krijgen.

Voor de wetenschap, ik heb in mijn naaste omgeving een aantal m.i. betrouwbare personen gevraagd hun ervaringen met mij te delen op dit koelwatergebied (wat zo langzamerhand een kookpunt lijkt te bereiken)
En allen ervaren dat de temperatuur oploopt tussen 2 en 10 minuten.
Opent de thermostaat te snel/ te laat, valt de koelwaterventilator te snel/ te laat in? In ieder geval lijkt de bedrijfstemperatuur sneller bereikt te worden.
Ware het juist andersom, dan zou dat meer verontrustend zijn.
Men kan zich natuurlijk ook om iedere scheet (excusé moi le mot) zorgen maken en naar de garage 'hollen'.
 

The bone collector

Senior Member
@ GL-rijder

Zoals ik al zei, als je het topic belachelijk vindt, reageer dan gewoon niet. Of zeg dan meteen: ik heb het aan kenissen gevraagd, en bij sommigen loopt de temperatuur ook al op tot 90 graden na 2 minuten. Heel eenvoudig, niet?

Ik hoop dat jij dan nooit een "belachelijke" vraag stelt in de toekomst. Anders weet je welke reacties je kan verwachten!
 

Cordoba

Forumguru
@Captain Hook: ik zou het veel sneller oplopen van de koelwater temperatuur niet omschrijven als 'opvallend gedrag', maar als 'verandering van gedrag' of 'afwijking van het bekende/gewone gedrag'. Maar dat is slechts een kwestie van hoe je het benoemt. In de technische praktijk betekent een dergelijke verandering eigenlijk altijd dat er iets aan de hand is. Soms kun je de oorzaak niet vinden, en pas later als de oorzaak gevonden is (en verholpen) kun je de verandering verklaren. In een vroeg stadium aan de bel trekken, met je klacht/constatering kan helpen om dit te herstellen vóór dat er een kostbare reparatie nodig is.
 

EdK

Forumguru
@ GL-rijder

Ik hoop dat jij dan nooit een "belachelijke" vraag stelt in de toekomst. Anders weet je welke reacties je kan verwachten!

Wel het klinkt haast als een dreigement , en laat zien hoe je in elkaar steekt
Maar heren mensen zijn nooit hetzelfde, gelukkig
Maar laat ook een ieder eens in zijn waarde
En wees blij dat er in deze ikke ikke maatschappij nog beleefde mensen bestaan
Maw als je je nu zo ergert aan beleefde mensen, ga dan door op de zelfde ikke ikke manier en reageer dan niet op GL Rijder !
 

The bone collector

Senior Member
@EdK

Ik reageerde niet op de beleefdheid van GL-rijder hoor (of dat bedoelde ik toch niet), eerder op dit soort zaken:

"Desalniettemin, ik zal voortaan een chronometer in mn auto bij de hand houden om exact te kunnen meten hoe snel mn (koel)water oploopt.
Meten is weten en zal t op video vastleggen zodat geen door marketing verpeste monteur mijn zuivere als techneut op verantwoorde manier vastgelegde gegevens in twijfel kan trekken."

Ik begrijp niet goed waarom het nodig is om zo sarcastisch te doen over de problemen van CH. Ik wou niemand bedreigen, eerder aantonen dat niemand het leuk zou vinden dat je zelf met een probleem komt en er wordt zo op gereageerd. Ook al overschat je het probleem misschien.

Waarschijnlijk mis ik een deel van het verhaal en zijn er eerdere spanningen geweest tussen CH en jou (en andere forumleden), of althans dat gevoel heb ik. Ik ben hier ook niet om reacties uit te lokken, ik reageerde in eerste instantie gewoon op de problemen van CH en zijn gevoel bij de garage. Excuseer mij, als ik te ver gegaan ben.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Geachte heer The bone colletor,

Excuses als ik u op het verkeerde been heb gezet.
Mijn reactie was wellicht overtrokken, gevoed door de topicstarter over de kwaliteiten van de garages na 30 jaar ervaring.
Mijn bedoeling was meer duidelijk te maken dat niets exact is, behalve met 'meten is weten'.
Nogmaals, de klacht is danwel althans door de geachte CH reeël, doch voor de garagist vaag en lastig om de oplossing en antwoord te vinden.
 

EdK

Forumguru
The bone colletor:

De geciteerde regel in mijn vorige post was de reden om te reageren en tot mijn bericht te komen !
De verdere discussie is voor mij simpel en heb ik al beantwoord naar CH via een andere weg die ik hier helaas niet mag noemen van leiding !
Eerdere spanningen met CH zijn er mijn inziens nooit geweest en indien dit wel zo is dan had ik dit zeker van CH te horen gekregen van hem !

Maar ik sluit de verdere discussie hierover omdat dit tever off topic gaat, en ik alleen op je geciteerde regel ( door mij geciteerde) reageerde en mij die in deze te ver ging !
 

Captain Hook

Forumguru
Een update van mijn bevindingen:

De afgelopen drie dagen heb ik 's-ochtends exact dezelfde route vanaf huis gevolgd en opgelet hoe snel de koelwatertemperatuurmeter (wow, wat een scrabble woord) oploopt.
Iedere ochtend lag de buitentemperatuur tussen de 13-15 graden (m.a.w. nauwelijks van invloed op de beginwaarde van het koelwater). Daarvoor had de auto minstens 12 uur lang stilgestaan (dus afgekoeld tot omgevingstemperatuur).

En wat schets mijn verbazing? Hedenochtend duurde het bijna 9 minuten en 8 km voordat de 'midden' (= 90 graden) stand bereikt was. Eigenlijk zoals het altijd al was. Terwijl gisteren en eergisteren binnen enkele honderden meters en ca. 1,5 minuut diezelfde stand al bereikt was. :confused::confused:
Dat was toch duidelijk afwijkend gedrag dat nu ineens (?) weer 'normaal' is. Ik heb er geen verklaring voor, maar ik houd het (uiteraard) in de gaten. Over 3 weken heb ik een afspraak voor groot onderhoud, dan zal ik het nog eens ter sprake brengen bij de garage.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
 
Bovenaan Onderaan