(te?) snel oplopende koelwatertemperatuur.

Miez1

Forumguru
Ik wil graag reageren maar misschien moet hiervoor een ander draadje worden gestart.

grtz.

Captain Hook

Forumguru
Beste Miez1, dit forum is niet gecharmeerd van off-topic commentaren, laat staan van een kritische houding. Jammer, maar het is niet anders.

GL-rijder

Nieuw lid
Mijnheer Hook,

Ik vrees dat als ik met mijn antwoord op dezelfde wijze reageer in de trant van zoals u zoals u hier doet, mijn antwoord door de heren moderatoren gewist zal worden of ik zelfs geband zou worden.

En ik vrees dat uw reactie zoals hier ook richting garagehouder als betweter zal overkomen.

Vergeef mij als ik zeg dat u wellicht maar moet gaan fietsen, want de marketing daarvan is nog relatief normaal en wellicht meer aan uw wensenprofiel zal voldoen.

Wellicht kunt u uw houding wat minder fanatiek doen overkomen?
Voor de rest zal ik maar zwijgen.

Captain Hook

Forumguru
Ik vrees dat als ik met mijn antwoord op dezelfde wijze reageer in de trant van zoals u zoals u hier doet, mijn antwoord door de heren moderatoren gewist zal worden of ik zelfs geband zou worden.
Sinds wanneer mag er hier alleen maar 'politiek correct' geneuzeld worden? Volgens mij schieten we daar niks mee op! Je moet dingen bij de naam noemen!
Ik heb geen overtogen woord en/of scheldwoord gebruikt, dus hoezo wissen of bannen? :(

GL-rijder

Nieuw lid
Sinds wanneer mag er hier alleen maar 'politiek correct' geneuzeld worden? Volgens mij schieten we daar niks mee op! Je moet dingen bij de naam noemen!
(
Geachte mijnheer Hook,
Uw reactie noopt mij tot een laatste off topic reactie en hoop dat die u tot nadenken stemt.
Draagt u een petje?
En daar laat ik het bij.

MarcoO2

Forumguru
Beste Miez1, dit forum is niet gecharmeerd van off-topic commentaren, laat staan van een kritische houding. Jammer, maar het is niet anders.
Volgens mij is de discussie hier ook niet bepaald off-topic... dus ik kan me niet voorstellen dat daar een probleem van gemaakt wordt door de mods, zeker niet als de TS er zelf in mee gaat. Anders, zoals gezegd, een nieuw draadje starten: dan is het zéker niet off-topic!

piair1982

Forumguru
Er moet er toch wel ergens een dealer tussen zitten die serieus wil onderzoeken? Misschien een van de monteurs die hier ook online zitten? Ik zou een ritje er voor over hebben om het probleem op te lossen.

MarcoO2

Forumguru
Maar wat is "serieus onderzoeken" dan bij dergelijke toch vage klachten? Wat moet een dealer doen om als "serieus" beoordeeld te worden?

piair1982

Forumguru
Een logboek maken door meerdere keren te testen wanneer het probleem zich voordoet. Eventueel met laptop aan de auto testrijden en de laptop het systeem te laten onderzoeken.

Captain Hook

Forumguru
Ik heb het wel eens eerder voorgesteld: de autobezitter zou de mogelijkheid moeten hebben om zelf (al is het maar read-only) de op de CAN-bus beschikbare meetwaardes te zien/uitlezen. B.v. met een leen-device v.d. garage.
Die breng je dan b.v. terug na een paar dagen en kan men op het gemak de log gegevens nakijken. Desnoods upload je die naar de site van VAG oid.

Dat noem ik klantenservice! Dat noem ik pas meedenken met de klant, moderne diagnosemiddelen optimaal gebruiken en niet alleen maar tijdens dat beperkte contactmoment in de garage... De technologie is er, de mogelijkheden zijn er, waarom niet gebruiken?

Miez1

Forumguru

??

Bedoel je daarmee mijn commentaar? En praat je dan voor jezelf of voor een groep? Ik ben het even kwijt.....:(

The bone collector

Senior Member
Een logboek maken door meerdere keren te testen wanneer het probleem zich voordoet. Eventueel met laptop aan de auto testrijden en de laptop het systeem te laten onderzoeken.

Zover zijn we. Waarom stelt de garage dat niet voor, als ze aanvoelen dat de klant "ongerust" is? Als ze het probleem zouden kennen en de klant direct kunnen vertellen dat het geen kwaad kan, ook goed. Maar de garage weet blijkbaar niet of het normaal is dat de temperatuur zo snel oploopt en geeft geen verdere uitleg over wat de mogelijkheden zijn. Communiceer dan gewoon met de klant.

Om nog even de vergelijking met de dokter te maken. Als je met een vage klacht komt, zal de dokter toch helemaal niet zeggen: wacht af tot het erger wordt, en indien niet, zal het zo moeten blijven. Neen, hij vertelt je dat het niet zoveel kwaad kan, en dat je nog even moet wachten. Als het niet over gaat, dan kom je best terug binnen X tijd.

(Nu moet de klant ook niet arrogant doen, of meteen laten uitschijnen dat hij geen geloof heeft in de kunde van de garage, maar daar kunnen we hier moeilijker over oordelen)

Cordoba

Forumguru
@Captain Hook: in plaats van het leendevice (waar ook weer allerlei auteursrechten op de software rusten), zijn er andere mogelijkheden om zelf zaken te checken: voor enkele tientjes is uitleesapparatduur te koop die het formaat heeft van een ouderwetse walkie-talkie. (prijs typisch tussen de 29 en 69 euro, verschillende modellen). Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om via Vagcom zaken te checken (wel kabel en software aanschaffen).

Wat de garage betreft: geen idee welke garage(s) het betreft, maar ook ik heb de indruk dat er bij veel garages monteurs rondlopen, die niet in staat zijn om door logisch nadenken tot een probleem oplossing te komen. Ik moet binnenkort ook met mijn dealer over een rekening gaan praten: de chefmonteur kon ondanks zijn 7 jaar vag-ervaring en scholing in anderhalf uur zoektijd een probleem niet oplossen. Ik ben er zelf in gedoken, en bij de eerste poging was het probleem in minder dan 2 minuten opgelost. Betreffende chefmonteur verklaarde doodleuk, dat ie de betreffend oorzaak nog nooit had gehoord, terwijl de meeste andere vagmonteurs het probleem en de oplossing wel kennen.

Ik kan me voorstellen dat de garage in het geval van Captain Hook niet direct tijd heeft om het probleem op te lossen, maar dan kun je ook aangeven dat een klant voor verder onderzoek een afspraak moet maken. Overigens 'het langsrijden bij de dealer', er zijn ook dealers die gewoon geen afspraken maken voor het uitlezen van een auto. Als je zo'n garage belt, en zegt dat je voor een bepaalde dag een afspraak wilt om de auto uit te lezen, zegt de dealer: "komt u maar gewoon langs als het u uitkomt" en na vragen of er een voorkeur is voor tijd: "bij voorkeur 's morgens, de tweede helft van de middag is vaak erg druk en dan is er minder tijd". Dus verstoren van de geplande werkzaamheden zal nogal meevallen.

Ik kan me vergissen, maar krijg de indruk dat Captain Hook het felst aangevallen wordt door mensen zonder/met weinig technische kennis of opleiding. Overigens is ook medische wetenschap een exacte wetenschap, alleen wordt bij fouten vaak (onterecht) als excuus gebruikt dat het niet exact is.

Edit: Overigens ken ik ook het omgekeerde bij een huisarts: ik kom voor klacht X, arts onderzoekt en stelt een vraag over iets totaal anders dat ie constateert en zegt: 'als dat binnen 2 weken niet over is, moet je direct een afspraak maken en terugkomen'. Overigens had de huisarts in deze zaak achteraf groot gelijk, en was zijn opmerking/constatering waarschijnlijk levensreddend.

Captain Hook

Forumguru
??

Bedoel je daarmee mijn commentaar? En praat je dan voor jezelf of voor een groep? Ik ben het even kwijt.....:(

Nee, daarmee bedoel ik de mods/de forumhouder. Dat is een ervaring die menigeen hier al meegemaakt heeft, helaas (waarschijnlijk wordt deze opmerking dan weggepoetst)

GL-rijder

Nieuw lid
Heer Cordoba,
U ontleent deze visie van u uit de exacte wetenschap? Ik meen dat de discussie niet over het technische aspect gaat, maar dat de kritiek zich voornamelijk toespitste op de manier waarop deze persoon meent te moeten reageren c.q. schoppen tegen alles. Vandaar het zogenaamde eerdergenoemde 'petjesgedrag'
.
De bewuste quote:

DIk kan me vergissen, maar krijg de indruk dat Captain Hook het felst aangevallen wordt door mensen zonder/met weinig technische kennis of opleiding.

Captain Hook

Forumguru
Heer Cordoba,
... maar dat de kritiek zich voornamelijk toespitste op de manier waarop deze persoon meent te moeten reageren c.q. schoppen tegen alles. Vandaar het zogenaamde eerdergenoemde 'petjesgedrag'.

Pardon?! Ik mag hopen dat je mij daar niet mee bedoeld??? Ik schop helemaal niet tegen alles. :shocked:

Miez1

Forumguru
Ik denk dat een garage tureluurs wordt wanneer klanten gaan 'zelfdokteren' en deze al met de oplossing de werkplaats instappen. Dan krijg je m.i. oeverloze discussies over de uiteindelijke oorzaak en of iemand die met een dhz-vag-com heeft staan prutsen en niet gehinderd wordt door enige kennis denkt dat hij het bij het rechte eind heeft. Dan gaat geruststellen ook niet meer werken zoals eerder in dit draadje is geopperd.

Ik denk dat een schoenmaker bij zijn leest moet blijven, laat de monteurs het werk doen. Als je ontevreden bent over de gang van zaken, bespreek dit dan direct met een woordvoerder van de betrokken garage. Vertel wat je verwachtingen zijn of waren en laat de garage uitleggen waarom dit niet is ingelost. Accepteer het antwoord (het blijven mensen) en baseer daar je besluit op om terug te keren of niet.

Bovenaan Onderaan