@Captain Hook: in plaats van het leendevice (waar ook weer allerlei auteursrechten op de software rusten), zijn er andere mogelijkheden om zelf zaken te checken: voor enkele tientjes is uitleesapparatduur te koop die het formaat heeft van een ouderwetse walkie-talkie. (prijs typisch tussen de 29 en 69 euro, verschillende modellen). Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om via Vagcom zaken te checken (wel kabel en software aanschaffen).
Wat de garage betreft: geen idee welke garage(s) het betreft, maar ook ik heb de indruk dat er bij veel garages monteurs rondlopen, die niet in staat zijn om door logisch nadenken tot een probleem oplossing te komen. Ik moet binnenkort ook met mijn dealer over een rekening gaan praten: de chefmonteur kon ondanks zijn 7 jaar vag-ervaring en scholing in anderhalf uur zoektijd een probleem niet oplossen. Ik ben er zelf in gedoken, en bij de eerste poging was het probleem in minder dan 2 minuten opgelost. Betreffende chefmonteur verklaarde doodleuk, dat ie de betreffend oorzaak nog nooit had gehoord, terwijl de meeste andere vagmonteurs het probleem en de oplossing wel kennen.
Ik kan me voorstellen dat de garage in het geval van Captain Hook niet direct tijd heeft om het probleem op te lossen, maar dan kun je ook aangeven dat een klant voor verder onderzoek een afspraak moet maken. Overigens 'het langsrijden bij de dealer', er zijn ook dealers die gewoon geen afspraken maken voor het uitlezen van een auto. Als je zo'n garage belt, en zegt dat je voor een bepaalde dag een afspraak wilt om de auto uit te lezen, zegt de dealer: "komt u maar gewoon langs als het u uitkomt" en na vragen of er een voorkeur is voor tijd: "bij voorkeur 's morgens, de tweede helft van de middag is vaak erg druk en dan is er minder tijd". Dus verstoren van de geplande werkzaamheden zal nogal meevallen.
Ik kan me vergissen, maar krijg de indruk dat Captain Hook het felst aangevallen wordt door mensen zonder/met weinig technische kennis of opleiding. Overigens is ook medische wetenschap een exacte wetenschap, alleen wordt bij fouten vaak (onterecht) als excuus gebruikt dat het niet exact is.
Edit: Overigens ken ik ook het omgekeerde bij een huisarts: ik kom voor klacht X, arts onderzoekt en stelt een vraag over iets totaal anders dat ie constateert en zegt: 'als dat binnen 2 weken niet over is, moet je direct een afspraak maken en terugkomen'. Overigens had de huisarts in deze zaak achteraf groot gelijk, en was zijn opmerking/constatering waarschijnlijk levensreddend.