Technische vraag: niet starten skoda fabia combi

Stripedkrijn

Forumguru
Alles nog eens doorgelezen zoek ik het voorlopig in de ontsteking. Je noemt een gele vonk. Dat is dus het enige wat veranderd is. Op een of andere manier krijg je kennelijk een zwakkere vonk of geen vonk. Anders zijn de bougies niet nat. Als de vonk zwak is, kan de bougie onder (compressie)druk mogelijk niet voldoende vonk geven. Brandstof lijkt in orde te zijn want bougies zijn nat van niet verbrande benzine. Nu geen idee, als dat zo is natuurlijk, waardoor dat kan zijn gekomen. Zoals je schrijft reageert de gasklep ook waarschijnlijk vreemd: de klep gaat dicht bij gasgeven. Het lijkt op het vroeger vaker voorkomende "verzuipen" van de motor door te lang choken.
Als dat het geval was dan was het zaak om de bougies eruit te draaien en de motor droog te krijgen door zonder bougies de motor te laten draaien met volledig ingetrapt gaspedaal. Maar of dat ook werkt bij een electronisch geregeld inspuitsysteem zou ik niet weten. Misschien dat iemand weet of de reactie van die gasklep normaal is?
 

Hakar

Donateur
Ik heb de nummers van die rubbers niet zo paraat, ik zal hemelvaartsdag of het weekend even kijken of ik ze terug kan vinden. Ik had ook foto's van de verschillende rubbers, maar die laptop is een paar jaar terug gecrashed, dus ik moet kijken of ik daar nog de backup van kan vinden.

Nummer opgeslagen in eigen bestanden.
Onderdeelnummer is: 6LL 407 183
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hoihoi! Het heeft gewerkt met 2xL. Ze zijn besteld. Inclusief verzenden en wat er verder bij hoort aan additionele kosten totaal iets over €30 bij een van de "...24" bestelsites uiteindelijk uit Duitsland
 

Stripedkrijn

Forumguru
Zou kunnen. Dan valt er van alles uit omdat motor stil valt.
Vooral met een automaat!! Gehad met mijn VelSatis. In de bergen. Motor onder rijden valt plotseling uit. Allerlei waarschuwingen via systeem te horen. Stuurbekrachtiging volledig weg, rembekrachtiging idem. En dat bij 1700+kg auto. Je schrikt je lam.
Kortom, zou kunnen. Die houden er plotseling mee op. Maar ik meen gelezen te hebben dat er op "de Kast" niets te zien was. Maar zou kunnen, ook ivm slechtere vonk.
 
Ik weet het niet goed meer...
Alle zekeringen nog eens gechecked,
Ook die boven de batterij, bekabeling sensoren gechecked, niet niks verdachts gevonden. Gasklephuis gaat altijd een graad open staan vanaf contact op, reageert ook normaal samen met stand van gaspedaal. Wanneer je stekker uit trekt en probeert komt er storing EPC op.
Terug aangesloten, steeds niks.
Bougies er nog eens uit gehaald en gezien dat deze nu droog zijn... mss hing er vorige keer nog startpiloot aan. Alleszins cilinders droog geblazen met perslucht. Bougies nog eens laten vonken, deze vonken nog steeds.
Terug in elkaar gezet, terug nok.
Niet aanslaan, wel heel even bijna willen aanslaan, daarna weer heel de tijd gewoon rond draaien. Zou de brandstofpomp mss niet genoeg geven? Tijdens starten eens een fles aan de aanvoerleiding gehangen, deze is binnen enkele seconden gevuld.
Het ziet er toch naar uit dat deze idd door Vag apparatuur moet uitgelezen worden.
Iemand nog suggesties?
 

Cordoba

Forumguru
Bijna alle relais, zitten onder het stuur (aan de achterkant van de zekeringkast die in de zijkant van het dashboard zit). Als je de afdekplaat tussen stuur en pedalen verwijderd, kijk je zo op de relais en de comfortmodule.

DSC03506.jpg DSC03508.jpg
 

Arjann

Forumguru
Dus hij krijgt brandstof maar je twijfelt of het genoeg is? Dan zou hij i.c.m. startpilot toch wel even aanslaan denk....:pieker:. Heb je nog steeds een gele vonk of was hij nu wel blauw?
 

Cordoba

Forumguru
Het ziet er toch naar uit dat deze idd door Vag apparatuur moet uitgelezen worden.

Daar zijn verschillende opties voor:
- naar een Seat/Skoda/VW/Audi dealer gaan (en die willen daar nog wel eens de hoofdprijs voor rekenen)
- naar een forumlid of bekende gaan met VAG-specifieke apparatuur (tool, VCDS, VCP)
- zelf een VAG-specifieke tool aanschaffen, dongle met app, uitleestool (voorbeeld)
- zelf VCDS of VCP aanschaffen en eigen maken, maar dat kost veel geld, tijd en moeite.

Ik weet niet in welke regio je woont, maar misschien is er een forumlid in de buurt die de auto voor je kan uitlezen op specifieke VAG-foutmeldingen.
 
Bekabeling vd krukassensor gecontroleerd, wel niet fysiek er uit gehaald, zat allemaal goed...
Idd normaal had ie met startpiloot dan moeten aanslaan.
En nog steeds gele/ witte vonk.
Gaan mooi om beurten krachtig aan.

Ik ben van Vosselaar, vlak bij Turnhout.
Moest er iemand in de regio zo'n VAG toestel hebben en me willen helpen zou zeer fijn zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Brandstofpomp zou idd stuk kunnen zijn toch?
Verder de krukassensor kan dan wel weer goed dan niet goed zijn. Maw best eens uitsluiten of die wel echt goed is nog.

Ik heb m zelf preventief vervangen omdat de levensduur en betrouwbaarheid van zo'n sensor eindig is en altijd kapot gaat op die ene vakantiedag op de heenreis naar je bestemming (zal je net zien) De originele heb ik in de kofferbak liggen als reserve :)
 
Als de pomp stuk is had er geen brandstof uit de rail moeten spuiten,en zou hij met pilot moeten aanslaan.
Als je hem op contact zet zou hij ook even moeten zoemen.
Martin gaf aan dat de vonk nog steeds geel/wit is,dit klopt dus al niet,een vonk hoort blauw te zijn en niet anders.
Eerst zorgen dat je een goede vonk hebt voordat je ergens anders problemen gaat zoeken en je door de bomen het bos niet meer ziet.
 

oco1979

Forumguru
Richting gasklep.
Deze zit normaal ook met een extra luchtschuif:choke in de volksmond.
Want zoals je vermeld heb je vonk,brandstof maar je hebt ook voldoende lucht nodig,anders verzuipen de bougies.
Al eens geprobeerd bij het starten de gaspedaal zelf op de bodem te duwen met je voet en zien of deze niet direct in toeren ga ? Al is het maar voor eventjes.
Schokschakelaar/crashschakelaar was me eerste gedacht.
Kan je iets losdoen achter de gasklep dat deze toch voldoende lucht binnen krijg.
zal dan wel niet optimaal draaien maar zo kan je veel uitsluiten.

Kan ook eens proberen de gasklep in te leren.

Bij psa(citroen,peugeout motoren) kan je hebben dat deze het noorden kwijt is na accu plat.

Dat is dan gewoon contact opzetten,NIET STARTEN, gaspedaal een paar keer tot aan de bodem doen en lossen.
Daarna contact terug afzetten en terug eens proberen te starten.

Kan geen kwaad om dat te proberen.
 
Bovenaan Onderaan