Technische vraag: niet starten skoda fabia combi

Buiten het verhaal hiervoor gepost, vind ik het wel heel erg vreemd dat een motor het helemaal niet meer doet na het wisselen van de genoemde rubbers in post 1.
Ook al zou de distributie met een tandje versprongen zijn omdat het geschrokken is van de verse rubbers, dan zou het blok in mijn ogen toch af en toe een hoest en een kuch moeten geven.

De rubbers had ik zelfs nog niet vervangen, gewoon er naar gekeken.
 
Dus zoals ik het begrijp,heb je een goed lopende auto in de garage gezet,omhoog gekrikt,en weer laten zakken zonder werkzaamheden uit te voeren,en plots is de ketting een tandje versprongen/niet goed meer.
Tevens is die ketting ook verantwoordelijk voor een oranje vonk i.p.v een blauwe vonk.
Erg bijzonder.
Gaat de monteur ook de kop lichten om eventuele kleppen te vervangen?
 

Stripedkrijn

Forumguru
Foutcodes willen ze niet geven...
Heeeel vreemd. Zachtjes uitgedrukt!!
Wat voor zekerheid heb je dat het dan toch de bdp sensor is en dat ze dan (uiteraard) de distributie doen tegen die €800 én tevens voor de zekerheid (!) de sensor vervangen. Of, andere mogelijkheid: de sensor wél vervangen maar niet berekenen om "toch gelijk te hebben"
Ik ben dan weliswaar een fitte ouwe knakker maar ik heb in die jaren met garages heel vreemde dingen meegemaakt.
Klein voorbeeldje: mijn toenmalige schoonmoeder kocht een hagelnieuwe Panda met alles erop wat je maar bedenken kunt. Ze reed niet veel. Paar duizend kilometer per jaar en nooit met regen, laat staan gladheid. 1 maal per week naar de bridge. 8 km heen en 8 terug. De rest stond koetsje vredig te rusten in een droge, open en goed doortochte garage. 1e 2 jaar geen APK nodig. Daarna was zij aan de beurt: elk (!!) jaar moest er een nieuwe uitlaat onder wegens gevaarlijke roestvorming. CO lekkage, mevrouw u kunt wel doodgaan en meer van die lolligheden. Goddank is mijn huidige garage top, maar een beetje te ver uit de buurt voor dit geval. Maar ik bedoel maar, een gezonde dosis achterdocht kan nooit kwaad.
 

Hakar

Donateur
Haal die auto daar zo snel mogelijk weg.
Een garage die jou niet wil vertellen wat er met jouw auto (of die van je moeder die door jou wordt vertegenwoordigt) aan de hand is, nadat ze de auto volgens zeggen hebben uitgelezen, is geen plek om hem te laten repareren.

Van hartje Vosselaar naar hartje Breda is max 45 km, tegen een prijs van Nl benzinekosten van 1, 66 per liter, en een verbruik met een aanhanger van 10 kilometer op één ben je max € 10,00 enkele reis kwijt om Antera in Breda te consulteren.

Pas als je zeker weet wat de resultaten zijn van een uitlees ronde, verder gaan, en zeker bij een andere garage.
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat je de auto beter bij een van de forumleden had kunnen brengen....
Natuurlijk zitten de experts hier op het internet vanachter onze telefoontjes en toetsenborden...

Maar even. Vind je nou ook niet dat die garage op z'n minst vaag blijft over hoe zeker zij zijn dat ze hiermee de oorzaak van het probleem hebben gevonden?
En dan geen foutcodes willen geven. Ik ben het met striped krijn eens dat dit (misschien wel onnodig) achterdocht oproept. Nieuwe sensor erin, en op de factuur een nieuwe ketting-distributie zetten (en die evt ook daadwerkelijk vervangen)
 
Ze hebben hem nog niet uitgelezen, maa
Natuurlijk zitten de experts hier op het internet vanachter onze telefoontjes en toetsenborden...

Maar even. Vind je nou ook niet dat die garage op z'n minst vaag blijft over hoe zeker zij zijn dat ze hiermee de oorzaak van het probleem hebben gevonden?
En dan geen foutcodes willen geven. Ik ben het met striped krijn eens dat dit (misschien wel onnodig) achterdocht oproept. Nieuwe sensor erin, en op de factuur een nieuwe ketting-distributie zetten (en die evt ook daadwerkelijk vervangen)

Ze hebben hem nog niet uitgelezen, ze blijven gewoon bij hun standpunt. Stel dat ze hem uitlezen, dan krijg ik de foutcodes niet. Ik heb natuurlijk al lang spijt dat ik hem daar heen heb gedaan, ma ja je denkt die zullen het wel kennen en met je willen overleggen, ma nee mijn en jullie vaststelling heeft geen belang.
 

Hakar

Donateur
U betaald, dus u bepaald.

En wanneer ze wel zouden willen uitlezen, zullen ze pas na overleg met u de noodzakelijke reparatie mogen uitvoeren.
Dus u betaald dan de eventuele gemaakte kosten voor het uitlezen, en hebt dan ook recht op het inzien van de gegevens die daar uit zijn gekomen.

Naar waar is de auto gebracht, Merksplas, Geel of Lommel?
Niet dat ik ze ken maar misschien lezen er leden mee die bekend zijn met deze garages, en u daarmee nog van tips kunnen voorzien.
 

Ronnie

Forumguru
Er zijn tegenwoordig maar weinig motoren welke je nog kunt ronddraaien met een timing welke 1 tand verlopen is....
Nogmaals: het moet bijna een sensor kwestie zijn, (krukas of nokkenas),
je gaf immers al in je 1e post aan dat de motor ietsje moeite had met aanslaan.
Opgerekte ketting zou nog kunnen (al is 100K km. een beetje weinig), maar een tand verlopen lijkt me onzin.
 

Cordoba

Forumguru
@Martin fontenelle Gezien het gedrag, en de weigering tot enige constructieve opstelling lijkt mij een klacht naar invoerder D'Ieteren op zijn plaats. Misschien dat aangeven dat je een officiele klacht bij de invoerder overweegt, voldoende is voor de 'specialist' om zich anders op te stellen, anders kijken waar je beter terecht kunt.
 

turboturbo

Forumguru
Als monteur Ronnie zich mengt met t zelfde advies, dan weet je hoe laat t is (hij heeft niet vaak ernaast gezeten hoor!)
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Uitlezen moet toch stap 1 zijn van een basic danwel uitgebreide diagnose bepaling.....

Ben het 100% met je eens dat uitlezen de eerste stap is, absoluut. En eigenlijk kan ik me ook niet voorstellen dat dat niet gedaan is. Maar los daar van, de timing blijkt dus wél gecontroleerd te zijn en de motor staat niet op tijd, waarom zou je dáár dan aan twijfelen? Een motor die niet op tijd staat kan inderdaad niet aanslaan óf slecht lopen.
Ik lees overigens nergens dat er aangegeven is dat de ketting een tand versprongen is.
 

Hakar

Donateur
Nog eens doorlezend welke reacties Martin of zijn schoonmoeder heeft gehad op zijn of hun vragen aan de garage, maak ik nergens op dat de garage duidelijk en aantoonbaar heeft gemaakt dat de timing niet juist zou zijn.

Vandaag hebben ze blijkbaar toch al ff tijd gehad om er naar te kijken... Het zou aan de distributieketting liggen waardoor deze niet start... timing zal wellicht niet juist meer zijn.
Uitlezen willen ze wel doen, maar hun diagnose blijft dat de distributieketting vervangen moet worden.

Ik maak hier eerder uit op dat de verantwoordelijke monteur vindt dat de ketting moet worden vervangen.
Monteur of garage heeft dit zo ver ik lees nog niet kunnen of willen aantonen.


deels Off Topic
En okay, @Arjann je hebt gelijk, er staat nergens dat de ketting een tand versprongen is.
Wanneer een timing van een motor niet op tijd staat is die voor mij nog altijd versprongen.
Nou heb ik alleen nog maar met de ouderwetse motoren te maken gehad, zoals van de Fordson Dexta, Renault 4 en diverse Moto Guzzi's waar zich dit euvel voordeed.
Alles zonder elektronica dat wel.
Maar toch, distributie niet op tijd, dan was die in onze volksmond van hobbyisten versprongen.
Overigens met de R4 met niet op tijd staande timing, dus toen versprongen distributie, van Lelystad naar huis bij Groningen kunnen rijden met proesten en kuchen.
Vandaar mijn opmerking dat er af en toe een proest of kuch zou moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
@Arjann. De enige manier waarbij een moderne motor van tijd kan geraken is òf een of meerdere tanden verspringen op de distributieriem òf op de ketting. Dat eerste kan inderdaad. Vooral met een uitgelubberde en/of te slap staande tandriem.
NSU had vroeger een heel ingenieuze nokas overbrenging met excenters. Was heel plat en werkte feilloos. Zat buiten de legendarische Max motoren ook in hun Prinz 2-cylinder automotorblokjes. Die waren ook lastig af te stellen maar als het eenmaal liep was er verder nauwelijks omkijken naar.
 

Arjann

Forumguru
Met een uitgelubberde ketting kan een motor óók van tijd staan zonder de deze een tand versprongen is.
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Met een uitgelubberde ketting kan een motor óók van tijd staan zonder de deze een tand versprongen is.

ik wil me niet in de discussie mengen, maar ben wel oprecht geïnteresseerd in hoe dit zou kunnen.
Bij 63k km is mijn motor kapotgelopen, de dealer zei dat de distributieketting een tand versprongen was en hierdoor een klep de zuiger heeft geraakt (met alle gevolgen van dien).
 

Arjann

Forumguru
Dat is goed mogelijk, als een riem/ketting een tand verspringt heb je bijna gegarandeerd kromme kleppen. Als je een ketting hebt dan word de rek die gedurende de tijd ontstaat opgevangen/gocompenseerd door de spanner. Maar op een gegeven moment zit de spanner aan het eind van z'n bereik. Een riem heeft overigens zo goed als geen last van rek.
Als de ketting dusdanig is opgerekt dst de timing tussen krus-en nokkenas bijv een halve tand verschilt, dan is hij dus geen tand versprongen maar is de timing niet goed meer. En die halve tand kan er goed voor zorgen dat de motor niet meer aanslaat
 

oco1979

Forumguru
waarom is de ketting versprongen ???? kan verschillende reden zijn,maar goed om weten dat deze niet terug komt na herstelling
 

Hakar

Donateur
Dus, het symptomen zijn hetzelfde, maar de oorzaak kan een beetje afwijken.

Kan het trouwens, in een half uurtje checken of de timing goed staat?

Overigens heb ik nog steeds mijn twijfels of de schoonmoeder en @Martin fontenelle niet bij de neus worden genomen.
Ze zullen niet de eerste zijn die bij een dealer aankomen, en gelijk gespot worden met een insteek van "die zien we hier niet zo vaak, daar valt aan te verdienen"

Zelf ooit meegemaakt met mijn Pug.
Kwam altijd voor APK en beurten bij een mij goed bekende garage, die ook liet zien (voor zover zichtbaar) wat ze hadden gedaan met de auto.
Remleidingen waren vervangen.
Jaar er op moest ik in verband met verblijf elders, mijn heil zoeken bij een dealer voor de APK.
Remleidingen moesten worden vervangen aldus de heren.

Als je me ziet staan zul je vast denken, "die geef ik een dubbeltje, maar vraag een kwartje terug".
Nou dus niet.
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Ja is in ongeveer een half uur tot 3 kwartier wel te controleren bij dit motor type.

Dat idee van jouw bij een dealer kan ik me niet goed voorstellen. Elke garage/dealer wil een nieuwe klant zo goed mogelijk helpen lijkt mij, in de hoop dat de klant in het vervolg terug komt. En ik zal het eindelijk maar eerlijk vertellen.......ik werk al 14 jaar bij een dealer......
 
Bovenaan Onderaan