Technische vraag: niet starten skoda fabia combi

Stripedkrijn

Forumguru
Het is alweer enige tijd geleden dat er actief werd gereageerd. Ik ben benieuwd; is er nog iets duidelijker geworden na uitlezen en zo?
 
Ik heb de auto vandaag bij Skoda dealer binnen gedaan. Had vandaag pas een trailer kunnen Regelen. Het is nogal druk ook in de garage, dus het kan zijn dat het nog een week of 2 duurt voor ze er aan beginnen.
Of er moest iets tussenuit vallen, dan kijken ze er heen.
Chance dat mijn schoonmoeder nog een andere wagen heeft, vandaar dat er niet zo'n druk op zit.
 
Vandaag hebben ze blijkbaar toch al ff tijd gehad om er naar te kijken... Het zou aan de distributieketting liggen waardoor deze niet start... timing zal wellicht niet juist meer zijn.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Huh??? Vraagje: welk type motor heeft u?
Met enkele nokkenas of met dubbele.
Maw 6 kleppen of 12 kleppen. Misschien dat dit wat zou uitmaken bij een foute distributie. Ik vind dit eerste verhaal van de garage een zeer vreemde verklaring en kan het mij bijna niet voorstellen dat er een punt zou bestaan in 1 omwenteling van de krukas, waarbij de zuiger en kleppen bij breuk van de ketting of verspringen van tijd elkaar NIET zouden raken. Maw: dan zou de motor door het starten alleen al dusdanig beschadigd zijn dat hij volkomen aan gort zou zijn. Er zit volgens mij een ketting in en geen tandsnaar. Het verhaal komt mij zeer ongeloofwaardig over. Wellicht dat iemand anders nog een andere verklaring weet. Vervanging van de bdp sensor zou in eerste instantie mijn keuze zijn. Wordt beslist vervolgd.
 

turboturbo

Forumguru
De 1.2 HTP met 47kW is een 12 klepper met distributie ketting.

De 6V is dacht ik niet of nauwelijks geleverd/besteld hier.

Ik zou ook met de bdp sensor beginnen. Dan sluit je iig voor 4 tientjes uit of dat het is of niet. Voordat de distributie open getrokken wordt...
 

Arjann

Forumguru
Timing is met de juiste gereedschappen redelijk simpel te controleren. Dus waarom zou je een bdp sensor gaan vervangen als de timing niet goed staat?
 

turboturbo

Forumguru
Omdat uit de post van Martin me niet duidelijk is of de garage dat zo zeker weet...
 
Laatst bewerkt:
Uit de post van Martin wordt me niet duidelijk dat de garage dat zo zeker weet nl...


Ik ga morgen naar de garage bellen en achter meer info vragen.
Ze hebben dit op een half uurtje vast gesteld wist mijn schoonmoeder me te vertellen... ze had vanmorgen gebeld of ze de papieren nodig hadden van de wagen. Dan zijn ze er aan beginnen en hebben een half uur nadien terug gebeld om te zeggen dat het aan de Distributieketting ligt. Ik zal allesinds vragen of ze BDP sensor zeker checken en desnoods vervangen. Synchronisatie tussen nokkenas en krukas ook te checken.
 

Cordoba

Forumguru
@Martin fontenelle Vraag of de garage de auto heeft uitgelezen en welke foutcodes (de nummers) ze hebben gevonden. Ik krijg sterk de indruk dat de garage niet echt weet wat er aan de hand is. Met de foutcodes kun je via de site van Gerrit Speek, kun je zelf kijken wat er aan de hand kan zijn, en hoe je dat moet verhelpen. De gevallen bij oude Fabia's waarbij de distributie versprongen is, die ik ken zijn allemaal óf met een distributieriem (en vaak niet de spanrol gewisseld bij de distributiewissel) óf met een ketting maar dan bij loshalen van de distributie niet goed teruggezet. Een versprongen distributieketting bij een Fabia I ken ik niet (wel van de distributiekettingen die rond 2010 veel slijtage hadden, maar dat waren dan Fabia II exemplaren).

@oco1979 Crash sensor sluit de brandstoftoevoer af (om brandgevaar te beperken), dus dan heb je ook geen brandstof. Zelf bij mijn Seat Cordoba uit 1996 was dit al zo, nadat een slOpel Kadett letterlijk op de motorkap was gelandt.
 

Arjann

Forumguru
Ik denk dat je de auto beter bij een van de forumleden had kunnen brengen....:pardon:

Maar zonder gekheid, ik begrijp jullie op dit moment niet echt:arghh:. Er is naar gekeken vandaag en zoals ik het begrijp ligt het aan de ketting. Je kan hier alleen maar achter komen door óf met de juiste gereedschappen de timing te controleren of met een scoop het nokken- en krukas signaal op elkaar te leggen. Makkelijkste is 1e manier.
Als het aan de ketting ligt kan dat eigenlijk alleen maar betekenen dat de timing niet goed meer staat toch? Een ketting breekt (motor heeft nog compressie en draait dus is hier niet aan de orde) of rekt op, veel meer kan er niet mee gebeuren
Ik gok dat je een azq motorcode hebt? Ook die kunnen problemen geven met de ketting inderdaad.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Cordoba Ik heb bij mijn eigen Fabia1 met dubbele ketting, zelf de distributie vervangen. Toen het deksel eraf lag kon ik zien dat het gewoon onmogelijk (!!) is dat zo'n ketting over de tanden heen springt. Wat wél gebeurt is dat de ketting en onderlinge tandwielpositie OGENSCHIJNLIJK verspringt.
Dat komt omdat de verhouding tussen krukastandwiel en nokkenastanwiel 1 op 2 is en de ketting een oneven aantal schakels heeft . De nokkenas draait immers met halve krukassnelheid. Wat nu beschreven wordt geldt trouwens alleen voor de 1.4 MPI 8V motor!!
Principe blijft gelijk: beide tandwielen hebben een merkteken en zitten met spieën gefixeerd gemonteerd op nokas en krukas. . Uitsluitend bij de juiste stand van assen horen er van merkteken tot merkteken 12 kettingrolletjes te zitten. Zo niet, dan is de stand van de assen verkeerd doordat er tijdens montage iets verkeerd is gemonteerd. Let op: dit geldt dus alleen voor de Tsjechische 1.4 MPI motor variant met 8 klepjes.
Omdat het geheel van tandwielen en ketting zo lang mogelijk moet meegaan is er uiteraard voor gekozen om zoveel mogelijk oneven aantallen tanden en kettingschakels te gebruiken zodat niet steeds dezelfde tand op dezelfde schakel komt. Zou je als garagist of sleutelaar dus de timing willen controleren dan moet je dus meerdere keren de motor gaan rond tornen voordat de tandwielpositie weer exact hetzelfde is en je de onderliggende tandwielstand weer kunt controleren. Een oppervlakkige beoordeling is bij de MPI motor dus niet echt voldoende. Alles zal precies in de goede stand moeten staan. Dan pas kun je controleren of de motor op tijd staat.
Bij de 1.2 motor wordt de positie van krukas en nokkenas(sen) vastgelegd door infrezingen in de nokassen samen met een soort lineal om die infrezingen parallel te kunnen fixeren en een kalibreerbout door het carter in een holte in de krukas.
Hierdoor ligt alles vast en kan men zich dus ook niet vertellen. Dit gaat sneller en het is ook een zekerder manier van timing vastleggen.
Na enkele malen te hebben rondgedraaid kun je zo op eerste gezicht dus niet eenvoudig meer controleren of de motor op tijd staat.
 

Cordoba

Forumguru
@Stripedkrijn Ik geloof niet dat ik je betoog helemaal begrijp, ik dacht het te begrijpen, maar na opnieuw lezen toch niet. Ik kom er later nog wel op terug, ik ben nu even druk met andere zaken.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Cordoba Is ook lastig en vannacht op mijn handy in elkaar geprutst. De kern van het verhaal betreft dat het bij de 1.4 MPI 8V vrijwel onmogelijk is dat de kettingdistributie zomaar een tand verspringt. Dan moet de ketting wel dusdanig versleten zijn dat het op een verroeste fietsketting lijkt van een studentenbarrel.
Verder, kun je pas beoordelen of de tijd goed staat, als de krukas en nokas exact in de juiste beginstand staat. Dan is het een kwestie van schakelrolletjes tellen.

De latere types (VW) , ook het onderhavige model, hebben markeringen op en in de kruk- en nokas zitten die met hulpstukken moeten worden gefixeerd. Bij deze nieuwere motoren, die een veel langere, enkele distributie ketting hebben dan de dubbel (!!) uitgevoerde 1.4 MPI distributieketting naar de laag liggende nokas in het oude Skodablok, is het zaak in verband met snellere slijtage, een kettingspanner te gaan gebruiken. Glijgeleiders zijn dan het beste omdat de ketting dan relatief weinig beweging krijgt en slechts licht wordt gevouwen in vergelijking tot lopen rond 1 of meerdere tandwielen. Dus minder slijtage van de ketting.
Als echter de druk op de ketting minder wordt dan krijg je het bekende gerammel bij de eerste start. Dan is de hydraulische spanner nog niet op spanning door te weinig oliedruk. Dan zit er veel (!) meer speling in die ketting dan zou mogen en in die gevallen zou de ketting kunnen breken of vastslaan en alsnog breken.
Ook kan de hydraulische spanner zelf letterlijk tegen de eindblokkering aan zitten. Dan is er sprake van veel slijtage in de ketting en of geleiders die niet meer kan worden opgevangen door de kettingspanner en dan moet de zaak worden vervangen voor de volgende 100.000 tot ??? Km.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Ik denk dat je de auto beter bij een van de forumleden had kunnen brengen....

Brengen inderdaad, goed opgemerkt.
Martin is nog niet zo lang op dit forum, en heeft er misschien geen weet van dat er leden zijn die bereid zijn anderen te helpen met hun apparatuur.
In dit geval ga ik er van uit dat hij het niet wist, en of nog niet weet, en daarom de auto na een Skoda dealer heeft gebracht met een geleende auto ambulance.

Mijn duit in het zakje hier kan er uit bestaan om Martin te verwijzen naar de ledenlijst met VAGCOM of VCDS via de ze link https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/ledenlijst-vagcom-vcds-vcp.259/ of te verwijzen naar de landenkaart met daarop de ledenmet deze programma's via de link https://www.travelling.zone/wp-cont...aps-marker-pro/leaflet-fullscreen.php?layer=6

Het dichtst bij zijnde lid is @netdata maar die is al een poosje niet meer actief op het forum.
Breda met @Antera is de enige in de lijst en op de kaart die nog echt actief is op het forum.

Mogelijk kan Martin hier wat mee.
 

Hakar

Donateur
Buiten het verhaal hiervoor gepost, vind ik het wel heel erg vreemd dat een motor het helemaal niet meer doet na het wisselen van de genoemde rubbers in post 1.
Ook al zou de distributie met een tandje versprongen zijn omdat het geschrokken is van de verse rubbers, dan zou het blok in mijn ogen toch af en toe een hoest en een kuch moeten geven.
 

verhulstr

Forumguru
Ik probeer mee te denken aan een oplossing voor de topic starter.......de ECU..heb je daar al eens naar gekeken? Geen troep in je paravan (hoe je het ook schrijft of noemt)? Ik weet dat de ECU erg gevoelig is voor vocht in de Fabia....trek de stekker eens los van de ECU en kijk hoe je contacten er aan toe zijn. Kan misschien ook wat vocht in gekomen zijn op 1of andere manier.
Haal de ECU een los uit uit auto en bekijk de behuizing eens goed......de behuizing van de ECU is van gegoten aluminium ...ze corroderen graag heb ik gezien...wie weet is er een gaatje in gecorrodeerd zodat vocht de kans heeft in je ECU te komen.

Het zijn ideeen ....hoeft niet zo te zijn dat dit het daadwerkelijk is...maar de mogelijkheid bestaat.
Kijken kan je altijd. :thumbsup:
 
Ik probeer mee te denken aan een oplossing voor de topic starter.......de ECU..heb je daar al eens naar gekeken? Geen troep in je paravan (hoe je het ook schrijft of noemt)? Ik weet dat de ECU erg gevoelig is voor vocht in de Fabia....trek de stekker eens los van de ECU en kijk hoe je contacten er aan toe zijn. Kan misschien ook wat vocht in gekomen zijn op 1of andere manier.
Haal de ECU een los uit uit auto en bekijk de behuizing eens goed......de behuizing van de ECU is van gegoten aluminium ...ze corroderen graag heb ik gezien...wie weet is er een gaatje in gecorrodeerd zodat vocht de kans heeft in je ECU te komen.

Het zijn ideeen ....hoeft niet zo te zijn dat dit het daadwerkelijk is...maar de mogelijkheid bestaat.
Kijken kan je altijd. :thumbsup:


Ecu heb ik er ook uit gehad en bekeken, was allemaal ok, zag er ongeschonden uit.
 
Ik heb er net naar gebeld, mijn verhaal gedaan wat ik gecontroleerd heb...
Uitlezen willen ze wel doen, maar hun diagnose blijft dat de distributieketting vervangen moet worden.
Foutcodes willen ze mij ook niet geven... precies staatsgeheim :-)
Ik vroeg dan wat als het niet aan de ketting ligt? Hun reactie was dat hun werkplaatsverantwoordelijke dit vast had gesteld en ze zich daar op baseren.
Dus die heeft altijd gelijk
We zullen zien, mijn schoonmoeder gaat de ketting laten vervangen. Ik heb wel gezegd dat ze eventuele extra kosten niet mag betalen, zou rond de 800 euro zijn...
 
Bovenaan Onderaan