@Cordoba Ik heb bij mijn eigen Fabia1 met dubbele ketting, zelf de distributie vervangen. Toen het deksel eraf lag kon ik zien dat het gewoon onmogelijk (!!) is dat zo'n ketting over de tanden heen springt. Wat wél gebeurt is dat de ketting en onderlinge tandwielpositie OGENSCHIJNLIJK verspringt.
Dat komt omdat de verhouding tussen krukastandwiel en nokkenastanwiel 1 op 2 is en de ketting een oneven aantal schakels heeft . De nokkenas draait immers met halve krukassnelheid. Wat nu beschreven wordt geldt trouwens alleen voor de 1.4 MPI 8V motor!!
Principe blijft gelijk: beide tandwielen hebben een merkteken en zitten met spieën gefixeerd gemonteerd op nokas en krukas. . Uitsluitend bij de juiste stand van assen horen er van merkteken tot merkteken 12 kettingrolletjes te zitten. Zo niet, dan is de stand van de assen verkeerd doordat er tijdens montage iets verkeerd is gemonteerd. Let op: dit geldt dus alleen voor de Tsjechische 1.4 MPI motor variant met 8 klepjes.
Omdat het geheel van tandwielen en ketting zo lang mogelijk moet meegaan is er uiteraard voor gekozen om zoveel mogelijk oneven aantallen tanden en kettingschakels te gebruiken zodat niet steeds dezelfde tand op dezelfde schakel komt. Zou je als garagist of sleutelaar dus de timing willen controleren dan moet je dus meerdere keren de motor gaan rond tornen voordat de tandwielpositie weer exact hetzelfde is en je de onderliggende tandwielstand weer kunt controleren. Een oppervlakkige beoordeling is bij de MPI motor dus niet echt voldoende. Alles zal precies in de goede stand moeten staan. Dan pas kun je controleren of de motor op tijd staat.
Bij de 1.2 motor wordt de positie van krukas en nokkenas(sen) vastgelegd door infrezingen in de nokassen samen met een soort lineal om die infrezingen parallel te kunnen fixeren en een kalibreerbout door het carter in een holte in de krukas.
Hierdoor ligt alles vast en kan men zich dus ook niet vertellen. Dit gaat sneller en het is ook een zekerder manier van timing vastleggen.
Na enkele malen te hebben rondgedraaid kun je zo op eerste gezicht dus niet eenvoudig meer controleren of de motor op tijd staat.