Tesla ervaringen

Derooke

Forumguru
Restwaarde van een minder dure wagen is logisch ook minder maar maakt dit dan zoveel uit .
Ik bedoel maar als je een Peugeot koopt van 10000 euro of een VW van 20000 zal de restwaarde na bvb 3 jaar van beide bvb de 50 procent bedragen.
Wie heeft er dan de beste restwaarde . . . .dus niet de meeste maar wie de beste is is dan de Peugeot. Want die verliest dan maar 5000 tegenover 15000 van de vw

Ik ben op de hoogte dat volgens merk er wel procentuele verschillen zijn maar het punt blijft hetzelfde.bvb mijn huidige wagen . Gekocht voor 28000 incl btw. (Juni2018)Nu in oktober is hij 2.5 jaar en gaat weg voor 18000euro. (65000 km)verlies ik dus direct een hoop . Als die wagen maar 10000 kostte (een Dacia bvb) zou ik zelf niet zoveel kunnen verliezen of ik zou de garage moeten toesteken .

My 2 cents .

Dus amuzeer u maar met je MG ben er ook naar gaan kijken maar ik doe helaas teveel afstand (wedstrijd van 3 kids) om dit vlot te kunnen doen dus daarom de suberbiv als dichtbij alternatief.
Kwaliteit zal mss meer naar een goedkoper merk gaan . Maar als de wagen doet wat je er zelf van verwacht dan kan je niet slecht gaan.
 

Derooke

Forumguru
Voor on topic te gaan . Heb nu deze week een collega die een model s gekocht heeft 2de hands .en heeft er geen seconde spijt (is denk ik 6jaar oud)
Ik vind hem er van buiten modern en goed uitzien maar de binnenkant is ondanks het scherm enz toch wat gedateerd.
Maar hij haalt de 400 km niet .
(Wel geen iedee wat voor voet die heeft en hoe goed de batterij nog is)
Mijn budget is zo rond de 30k maar helaas heb je er nog geen model 3 mee . . . Anders had ik al één
 

leon-cupra

Forumguru
Zijn veel eerste reeks tesla's waar de batterij en aandrijflijn reeds vervangen zijn door nieuwere en betere.
Ooit eens advies gelezen waarin ze zeiden dat het beter is een oudere tesla te kopen waar de batterij onlangs vervangen is, dan een tesla van dezelfde leeftijd met minder km maar waar de batterij niet vervangen is.
 

MarcoO2

Forumguru
Batterij vervangen.......? Zal ook niet weinig kosten, toch?
Eh nee.... :D
Het laten plaatsen van een nieuwe accu in een Tesla gaat flink geld kosten. Volgens de website Investopedia.com moest je in 2018 voor een nieuwe accu $ 5900 neertellen en dat waren nog niet eens de volledige kosten. Voor de hardware betaalde je ook nog $ 700, dus totaal $ 6600. Voor de inbouw betaalde je tussen $ 2000 en $ 8000. Maximaal ging het dus om $14.600 (= € 13.250).
Maar gelukkig dalen de prijzen... ;)
https://www.poliswijzer.nl/nieuws/accuduur-van-de-elektrische-auto
 

Mugjuh

Donateur

Ik denk dat die robots gewoon te lomp afgesteld staan voor de model Y op dit moment, dit zag je in het begin bij model 3 ook.
En ze gebruiken ook weer nieuwere bouw technieken voor de model Y.
kijk even naar Munro zijn filmpjes over de demontage en bouwkwaliteit van de model Y
Munro is onder de indruk van de verbeteringen tenopzichte van de model 3, maar op sommige punten had hij toch wat meer verwacht.
.

En Tesla heeft al gereageerd op klachten van een aantal technieken, zoals de warmte pomp die veel herrie maakt en deze gaan ze dus verbeteren.

Als maandag de techniek in deur rechts achter weer in orde is, dan heb ik eigenlijk niks meer te klagen.
Nu gaat vooral om geluk, maar dat kan je ook wel afdwingen.

En nu het weer warmer wordt gaat de range richting de 500KM.
En tjah je moet kilometers maken om de batterijverbruik te verbeteren en door allerlei omstandigheden lukt dit nog niet erg.

Ohwjah en zo'n brullende Porsche 911 GT3 heeft het lastig tegen een Dual Motor bij stoplicht sprintje, tegen een Performance vast helemaal geen kans :deuk:

En verder merk dat Auto Pilot fijn rijdt op allerlei wegen, zelfs lastige slingers in de weg gaan goed.
Vind het nog wel spannend om met 80 sommige bochten in te gaan, als de auto het ook lastig vindt dan remt ie zelf wat af.
Self driving gaat steeds beter worden, de auto leert snel bij merk ik :jaja:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
CEO Volkswagen: 'Tesla bezorgt me hoofdpijn'
pssy4j6bzgtd_800.jpg


De Volkswagen Groep hoopt met haar merken een enorme inhaalslag te maken op EV-gebied.
De komende jaren zal dat ongetwijfeld voor een groot deel lukken, maar CEO Herbert Diess is niet gerust op de voorsprong die Tesla heeft.
Vooral als het aankomt op de techniek voor semi-autonoom rijden.

Waar vijf jaar geleden Tesla nog werd gezien als een interessante nieuwkomer, geldt het Amerikaanse merk nu op diverse fronten als voorbeeld.
Het was het eerste merk dat elektrisch rijden op grote schaal populair wist te maken én is één van de pioniers op het gebied van (semi-)autonome voertuigen.
Volkswagen maakt nu ook meters op het gebied van elektrisch rijden en werkt doorlopend aan systemen die haar auto's steeds autonomer moeten maken.
Vooral met dat laatste is het concern echter nog niet zo ver als Tesla en dat baart topman Herbert Diess naar verluidt zorgen.

In interne documenten die werden ingezien door Automobilwoche, worden de zorgen van Diess duidelijk: "Wat me vooral hoofdpijn bezorgt, zijn de rijhulpsystemen. 500.000 Tesla's fungeren als een neuraal netwerk, dat continu data verzamelt en elke 14 dagen de bestuurders dankzij een update een nieuwe rij-ervaring biedt.
Dat kan geen enkele fabrikant op dit moment," aldus Diess.
Er wordt volgens de topman daarom gewerkt aan een plan om Tesla 'in te halen' op dit gebied.
Tesla is het voorbeeld, dat volgens Diess qua software 'voorloopt op iedere andere fabrikant'.
 

Cordoba

Forumguru
Zeker, maar Tesla's zijn gewoon rommel. Staan niet voor niks allerlaatst in betrouwbaarheids tabellen. Als het dikke bucht is mag dat ook gezegd worden, zeker als je weet wat die ondingen kosten. Musk kan beter wat anders gaan doen, auto's bouwen kan ie niet.

https://www.autotrack.nl/blog/nieuws/dit-zijn-de-minst-betrouwbare-autos-van-het-moment

Buiten de discussie hoe betrouwbaar dergelijke lijstjes zijn, vind ik het opvallend dat er 3 EV's in staan op een lijstje van 25. (Tesla S, Renault Zoe, en Nissan Note)
 

EdK

Forumguru
Voor het zover is dat jij het stuur niet meer aanraakt dan ben je waarschijnlijk al niet meer op deze aardkloot. En ik ga er van uit dat je oud word !

Er zal een flinke infrastructuur voor aangelegd moeten worden, dan moet er aardig wat wetgeving veranderd/ aangepast worden.
En ach voor ambtenaren het eens zijn met elkaar.....
 

Derooke

Forumguru
Voor sommigen zou dit de oplossing zijn(mijn vrouw).
Er zijn ook heel wat voordelen aan verbonden .
- Mensen die niet kunnen rijden door omstandigheden hebben vrijheid.

- Minder ongevallen.

- Je kan werken in de wagen (of filmpje kijken ).

- Je kan ontspannen ergens naartoe gaan (alhoewel ik persoonlijk graag op reis ga met de wagen en het rijden opzich al een belevenis vind).

- Tot op de minuut weten wanneer je er bent .

-Evt slapen in de wagen en zo op reis gaan .
Bvb aanzetten savonds . In slaap vallen en als je wakker word ben je in het Gardameer (Italië).

Nadelen

- Zelf niet rijden maakt de belevenis van op reis gaan een stuk kapot voor mij persoonlijk

- Veel minder automerken zou ik aannemen
Want de kleintjes kunnen dan niet mee met de grote en op technology vlak is dit toch iets om mee rekening te houden.

- Auto's worden veel duurder

- Er gaat en lidar stuk of iets anders .
1500euro meneer.

- Privacy gewijs zijn er vraagtekens

- Meneer u heeft wagen versie wagendroid 10 binnenkort gaan we naar versie 13 en krijgt je wagen geen gratis updates meer . Abbo betalen of wagen verkopen
Of je hebt versie 10 en 13 komt uit . Je verzekering gaan in de lucht omdat versie 13 meer veiligheids opties heeft .. . .

Je zal mogelijk geen eigenaar meer kunnen zijn van de wagen omdat het te duur is
Dan hang je af van je provider. . .

Enzoverder.

Ik ben geen tegenstander maar het zal goed moeten worden gecontroleerd.
 

Rallye

Forumguru
Buiten de discussie hoe betrouwbaar dergelijke lijstjes zijn, vind ik het opvallend dat er 3 EV's in staan op een lijstje van 25. (Tesla S, Renault Zoe, en Nissan Note)

Is de Nissan Note elektrisch? Dat is toch de Leaf?

Voor sommigen zou dit de oplossing zijn(mijn vrouw).

(…)

- Privacy gewijs zijn er vraagtekens

(…)

Ik ben geen tegenstander maar het zal goed moeten worden gecontroleerd.

Net zo goed als dat dat nu gecontroleerd word? Met een tandeloze toezichthouder, een overheid die geen idee heeft en er dus regelmatig voor kiest om zaken alleen via één commercieel kanaal (zoals Twitter of Facebook) te delen in plaats van (ook) via een niet-commerciële omgeving en bovendien zelf ook een dataverzamelaar zonder weerga is? Met tech- maar zeker ook autobedrijven die alleen in algemeenheden hoeven aan te geven wat ze met gegevens doen? Met bovendien wetgeving die de burger opscheept met de controle op zijn eigen privacy - de burger die daar noch verstand van, noch tijd voor heeft? Wat dat laatste betreft: zie de cookiewet, die er alleen maar toe leidt dat je extra zaken wegklikt - want doorlezen wordt je moeilijk gemaakt?

Terug on topic: vergeet het maar dat er bij autonoom rijden maar op enige werkbare en belangwekkende manier rekening gehouden wordt met je privacy. En de move naar elektrisch rijden voegt hier nog een extra laag aan toe: laden kun je niet contant afrekenen en als je straks zo goedkoop mogelijk stroom wilt tanken (en dus elektrisch rijden voor de massa betaalbaar te houden), moet je tevoren je reis in een systeem zetten zodat (pas bij je geplande) vertrek de accu vol is - flexibiliteit gaat dan geld kosten. Dan wordt dus ook nog je bewegingsvrijheid beperkt - moet je midden in de nacht nar je oude moeder omdat ze zorg nodig heeft? Jammer, accu is nog leeg. Zowel privacy als flexibiliteit worden dan de premium optie. Dat moet je als overheid niet ondersteunen, maar onze overheid promoot dat zelfs.
 
Bovenaan Onderaan