Tesla ervaringen

Noord26

Forumguru
@Marcooctavia

En krijg je een beetje correcte inruilwaarde voor je Octavia? Ik rijd nu zelf al een tijdje een EV en dat bevalt boven verwachting goed. Rijden in een auto met brandstofmotor voelt als een stap terug in de tijd. Deze MG ZF is een mooie combinatie van aardig wat auto voor je geld. Op EV gebied.
 

JeSko

Forumguru
@Noord26

Kan ik inkomen, voor mensen zoals ik is elektrisch rijden echter een utopie.

-garage te klein, uitbouw niet mogelijk
-ook niet langs de zijkant, rijtjeshuis.
-opladen gaat dus niet lukken
-te duur in aanschaf

Zou het anders nog wel overwegen, met mijn lage km's.
 

Okki

Donateur
Mooie auto hoor. Komt ook goed uit verschillende tests.

Had ik plek voor een eigen laadpunt (kan niet met de auto voor de deur komen helaas) dan zou dit zeker een optie zijn.

En ach....Chinees. Toen de Koreanen jaren geleden begonnen (Huyndai Pony en zo) was iedereen daar ook sceptisch over. De fabrikant zei toen binnen een X-aantal jaren tot de top 3 van autofabrikanten te willen behoren. Lachen iedereen natuurlijk..... en zie nu! Hyundai is nu een wereldmerk met hele goede auto's
 

Noord26

Forumguru
@Noord26

Kan ik inkomen, voor mensen zoals ik is elektrisch rijden echter een utopie.

Zou het anders nog wel overwegen, met mijn lage km's.

-garage te klein, uitbouw niet mogelijk
Auto kan op een openbare laadplaats staan. In NL is deze anders via de gemeente aan te vragen. Velen laden alleen bij de werkgever en openbare laadplaatsen. Dan hoef je thuis niet te kunnen laden in de praktijk. Een utopie is erg negatief gedacht. Is vooral een andere mindset.

-ook niet langs de zijkant, rijtjeshuis.
idem, zie boven.

-opladen gaat dus niet lukken
idem.

-te duur in aanschaf
Deze MG ZF is net zo duur in aanschaf als een vergelijkbare (uitrusting/ruimte) brandstofauto. Echter is de aanschaf maar een gedeelte van de lasten van autorijden. In NL betaal je geen voertuigenbelasting en zijn er zeer weinig kosten aan onderhoud/reparatie bij een EV.
 

JeSko

Forumguru
Dan moet ik dus telkens wandelen om aan de auto te komen, hoe doe je dat met boodschappen? Materiaal? Eerst die afzetten, dan de auto 2 km verder zetten in de hoop dat de paal vrij is, vrij, opladen en tevoet naar huis, in BE 5/10 door de gietende regen, oplaadpunt niet vrij, regelmatig komen checken om te zien hoe die dikke Tesla een hele nacht aan de pries hangt. Hier is één oplaadpunt in het dorp, dat is altijd bezet uiteraard, gaat wat worden op die manier, in BE word gewoonweg niet of amper in Elektrische laadplaatsen geïnvesteerd.

Bij de werkgever gaat dit niet, daar rijden enkel Diesels, is niets voor voorzien en dat lijken ze ook niet te gaan doen, wat als ik vakantie heb?

Te duur dus voor mij, niet iedereen kan een nieuwe auto betalen, veel mensen kunnen dat niet, leasen kan ik niet, is bovendien werken met maandelijkse bedragen, dat voelt als aflossen voor een auto, geen optie.
 

Marcooctavia

Forumguru
@Marcooctavia

En krijg je een beetje correcte inruilwaarde voor je Octavia? Ik rijd nu zelf al een tijdje een EV en dat bevalt boven verwachting goed. Rijden in een auto met brandstofmotor voelt als een stap terug in de tijd. Deze MG ZF is een mooie combinatie van aardig wat auto voor je geld. Op EV gebied.
De octavia kon er na 5 jaar zakelijk rijden wel weer uit en ben deze uitdaging aangegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Okki

Donateur
Auto kan op een openbare laadplaats staan. In NL is deze anders via de gemeente aan te vragen. Velen laden alleen bij de werkgever en openbare laadplaatsen.

Bij ons in de buurt 2 laadpalen (4 plekken) en ongeveer 10 electrische auto's. Je mag niet te lang blijven staan (het is geen parkeerplek) maar dan moet je elke keer naar buiten om te kijken of de plek vrij is. En nee, bij de werkgever lukt het ook niet. Onderweg opladen? Op mijn ritje naar het werk van 30 minuten moet ik dan zeker 20 minuten extra laadtijd meerekenen.

Vooralsnog geen optie voor mij...
 

Marcooctavia

Forumguru
.....-te duur in aanschaf
Deze MG ZF is net zo duur in aanschaf als een vergelijkbare (uitrusting/ruimte) brandstofauto. Echter is de aanschaf maar een gedeelte van de lasten van autorijden. In NL betaal je geen voertuigenbelasting en zijn er zeer weinig kosten aan onderhoud/reparatie bij een EV.

En niet te vergeten dat je 4K van de overheid krijgt dan is deze MG voor een part. 28K en geen wegenbelasting elke maand.
En zoals zovelen ja maar en als geen paal en Div. met deze instelling wil je niet aan een EV.
Het is een andere manier van rijden en denken.
 

JeSko

Forumguru
Het is niet simpelweg een andere manier van denken, het is simpelweg een gekloot voor mensen als ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Okki

Rallye

Forumguru
Als je ervoor in de markt bent is zo’n MG een goede aanbieding. De kleur staat hem goed, de vergelijking met een Mazda begrijp ik niet - die is naar mijn mening veel mooier. De MG ziet er wat (sorry, smaken verschillen) onhandiger vormgegeven uit. Ook jammer van het merk, dat ontstaan is uit de wil om sportieve auto’s te maken. Nu zit het op een in het geheel niet sportieve SUV. Als ik de tests lees is de MG echter geen slechte SUV EV. Ik wens je er dan ook veel plezier mee.

Persoonlijk zit ik én niet op een SUV én niet op een EV te wachten. Autorijden is voor mij niet alleen gebaseerd op een kostenafweging en ik zou, met familie in het noorden des lands, zeer regelmatig last hebben van de beperkte reikwijdte, die nog eens wordt verergerd door het feit dat het “tanken” zo lang duurt. Ook mis ik “beleving” bij een elektrische auto. Nauwelijks contact met de techniek - voor mij hoeft een auto niet alles zelf te doen. Voor mij geeft elektrisch dus geen voordelen en de nadelen zou ik erg beperkend vinden.

@Marcooctavia Nogmaals gefeliciteerd met de MG! En ik hoop voor je dat je er niet echt door “verast” bent.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb wel de ruimte en de mogelijkheid van opladen op eigen erf, maar een voor mij betaalbare EV met een bereik van tenminste 500 km is er voorlopig nog niet. En die wil ik wel hebben om in elk geval alle familie binnen NL te kunnen bezoeken zonder vertraging onderweg en zonder direct bij aankomst een haspel te moeten uitrollen voordat de koffie ingeschonken is.
En er is een ander praktisch probleempje: sinds 2015 hebben we een caravan en daar wil ik voorlopig nog geen afstand van doen.

Voordat we de (demo) LeonST kochten, hebben we nog uitvoerig proefgereden met een Golf GTE van een jaar of zo oud. Fantastische auto, qua rijden en beleving niets op aan te merken. Door zijn hybride aandrijflijn heeft die geen last van bovengenoemde problemen: al het verkeer in de buurt zou makkelijk op eigen stroom kunnen (in de zomer zo goed als gratis dankzij de zonnepanelen) en bij langere ritten al dan niet met de caravan springt de benzinemotor bij.

Helaas bleek dit financieel toch totaal onaantrekkelijk uit te pakken (zelfs met gereduceerd houderschapsbelastingtarief), dus die werd het ook niet.
 

leon-cupra

Forumguru
@WhiteSuperB , minder zagen, meer ondernemen :jaja:
En dan kan het huis met oplaadpaal, de tesla, de middelen , ... er komen.

Je kan poederlakken/spuiten. Start een bijberoep in het herstellen/verfraaien van velgen. Klanten genoeg en dan wordt die garage eindelijk gebruikt ;)
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ik heb 2 kinderen, voltijdse baan, zorg voor mijn Oma, en een huis in verbouwing. Ik ben Superman niet. Dan liever geen Tesla/EV, maar nog wel een leven.
 
Bovenaan Onderaan