Ik kan dat beamen
@Mugjuh, ook al was de vakantie initeel wel wat spannend. Het eerste stuk zou wel gaan. De laatste 700km was een uitdaging.
Al met al is het allemaal helemaal geweldig gegaan! Dat is het korte verhaal. Voor degene die wat meer info wil.. hieronder het lange verhaal. Mochten jullie vragen hebben kom dan gerust even in de lucht!
Wij zijn met het gezin in noordoost Roemenië geweest naar de luxe van ons vakantiehuisje. Dat betekend 2100km van deur tot deur enkele reis hobbelen naar een land wat nog geen geweldige laad infrastructuur heeft maar wel dusdanig dat het allemaal prima moest kunnen.
De reis hebben we vaker gemaakt dus ik heb mooi vergelijkingsmateriaal met mijn voorgaande auto. De Superb 1.6TDI die we hiervoor hadden deed het hele stuk in net iets meer dan 21 uur (ja aan 1 ruk door met 3 chauffeurs). Dit alles zonder files en wachttijden bij de grenzen.
Met de Tesla hadden we veel meer werkzaamheden en wat file onderweg en bij de grens naar Roemenie wat meer wachttijd dan normaal. Ondanks dat hebben we de reis (ook in 1 ruk door met 2 chauffeurs) in 24 uur precies volbracht.
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. Ik ben veel uitgeruster aangekomen op bestemming dan de keren dat ik de reis heb ondernomen met de Superb. Het helpt dat je elke 250 a 300 km de auto even voor 20 minuutjes aan de supercharger knoopt. In Debrecen (laatste supercharger voor Roemenie) hebben we de auto naar 100% gebracht. Dat duurt uiteraard wat langer. Dat hebben we gedaan omdat we niet precies wisten wat we tegen zouden komen in Roemenie.
In Roemenie zijn de snelste laadpunten 50Kw. Met een uur zit de auto vol genoeg om door te gaan. In Cluj-Napoca hebben we voor het eerst gebruik gemaakt van een van de Roemeense laadpunten. Dat wil zeggen na een mislukte gratis laadpoging
(defecte snellader) zijn we naar een laadpunt van EVConnect gereden die prima functioneerde. Nogmaals de auto naar 100% gebracht omdat wij weten dat er vanaf daar tot aan Suceava, waar wij in de buurt moeten zijn, geen enkele snellader is.
In heel Suceava is er maar 1. Die ene is van e.On. Dat was even stoeien om die aan de gang te krijgen want als buitenlander kan je de app van e.On niet downloaden. Je kan via de website je charge starten maar dat is waardeloos, dat heb ik 1x gedaan. Daarna heb ik de APK van de app gedownload en de app met veel plezier gebruikt. Je kan 30 minuutjes van tevoren de laadpaal reserveren en dan bij aankomst inprikken, swipen om te starten en heerlijk eten bij een geweldig restaurant wat er naast ligt. (of Netflix kijken, mogen jullie raden wat de voorkeur van onze kids was...)
Al met al is de hele onderneming mij enorm meegevallen. Het eigen supercharger netwerk is geweldig. Nergens hoeven wachten en gewoon vlot door.
De terugweg liep ietsje minder soepel. Niet qua superchargers. Dat ging perfect allemaal. Echter in Cluj waren deze keer alle snelladers defect
. Dat betekende een ongeplande 4 uurs stop. In het land van de superchargers ging het weer perfect. Tot net na onze laatste stop. Helaas waren wij getuigen van een zeer zeer zware klap op de duitse autobahn. Een spookrijder heeft zich daar een auto of 12 voor ons in een busje geboord en is zelf op de tegengestelde baan geland. De enorme vertraging die we daardoor opliepen valt in het niet bij het verlies van 2 levens en wat de nabestaanden moeten doormaken.
Ondanks dat gebeuren hebben wij een geweldige vakantie gehad en zijn we enorm blij met onze Tesla. De heenweg hebben we keurig overal 130 gereden in Duitsland. De terugweg volcontinu tussen de 150 en 160 en soms stukken ruim boven de 200. Het verbruik was nauwelijks anders dan de heenweg bizar genoeg en we hebben nagenoeg dezelfde superchargers gebruikt in Duitsland.
Ow en in Roemenie heb ik nog even mijn achterruiten laten tinten. Dat scheelt nogal wat met de prijzen hier zeg!! Suntec folie op alle ramen achter de B-stijl voor een schijntje!
Die foto zal ik delen in het topic over mijn eigen auto.