@Rallye Alhoewel de allereerste auto's (>100 jaar geleden!) elektrisch waren:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos/historie-elektrische-auto
zijn ze door het gebrek aan goede accutechnologie verdrongen door de verbrandingsmotor.
De aandrijfbron op zich heeft imho weinig te maken met het zelf rijden. Ook in de huidige moderne ICE auto's zitten zoveel hulpsystemen; dat kun je bijna geen zelf rijden meer noemen.
Juist overbodig lawaai, stank, 'vieze' technologie zijn naar mijn idee een teken van technisch onvermogen.
Waarom zou 'plezier' analoog zijn aan herrie en vervuiling? En idd, het 'echte' autorijden (voor zo ver je dat echt kunt noemen) bestaat al lang niet meer. Nee, nog erger, het KAN gewoonweg niet meer in onze huidige maatschappij. Door alle maatschappelijke en overbevolkingsissues.
Vandaar mijn statement: waarom toch zo behoudend/conservatief? Waarom zou, ik noem maar wat, een bergpas rijden met een elektrische auto, die een zeer potente koppelkrachtige aandrijfbron heeft, niet leuk en enerverend kunnen zijn?
Doe dan een stap terug; pak een 2CV, of een anderszins verstoken van moderne technologie ICE auto van tientallen jaren oud, en leg daarmee kris-kros een reis af, dwars door Europa!
Bergje op, bergje af, zonder stuurbekrachtiging of ABS/ESP/ASR/[whatever]; dat is werken voor de bestuurder. Continue ver vooruit moeten anticiperen op de wegomstandigheden, de technische limieten, het overige verkeer, etc. Dan heb je het over het 'echte' autorijden! Toch?
Wat ik heel jammer vind is dat er de afgelopen jaren een behoorlijke stortvloed aan elektrische auto's is ontwikkeld, maar vrijwel allemaal te duur, te lomp, te log, te zwaar. M.a.w. allemaal gericht op hoe-kunnen-we-lekker-hard-optrekken-en-zoveel-mogelijk-energie-verspillen-waar-we-toch-niks-aan-hebben.
I.p.v. praktische, betaalbare elektrische auto's op de markt te brengen waar de niet-vermogende automobilist wel wat aan heeft voor het gebruik van alledag?
BTW: wat is 'zelf' autorijden eigenlijk? Ik denk dat die definitie ook nogal verschilt, per persoon, per situatie, per tijdsbeeld.