Testen koppeling DSG 7 versnellingsbak middels VCDS

Falcon

Donateur
Je zou haast geen DSG privé aanschaffen, als je dit allemaal leest.:nailbiting: Wel mooi dat je met VCDS voortijdig (in garantieperiode) kan analyseren wat de status is van DSG + Koppelingsplaten.
 

Chicco_Himself

Forumguru
@ertromp: hierbij het nieuwe schema, ik hoop dat je hier wat meer kunt zien (vanuit stilstand opschakelen tot 7e versnelling, rijden en vervolgens afremmen tot stilstand)!

GROEN = Transmissie G641

GEEL = Toerental G28/CAN

ROOD = Trans 1 G632

BLAUW = Trans 2 G612



@JarnoO2: Ik heb bovengenoemde gegevens gemaild naar TVS engineering echter men geeft aan dat men andere waardes moet hebben en toch écht zelf met de auto moet rijden. Ze hebben een eigen (geheime) methode daarvoor ontwikkel?? Dus van hun krijg ik helaas geen uitsluitsel via de door mij verstrekte gegevens. En om zo maar even 205 km enkele reis te rijden en daar te horen dat het toch nog meevalt...
Heb liever dat men aangeeft of het wel of niet nodig is, dan weet ik tenminste welke conclusies ik daaruit kan trekken voor mezelf.
Moeten ze wel vervangen worden: reparatie door de dealer (onder garantie) en vervolgens de DSG-bak door hun laten aanpassen evt met chip
Moeten ze niet vervangen worden: DSG-bak door hun laten aanpassen evt met chip.
 
Laatst bewerkt:

Chicco_Himself

Forumguru
Ja heb ik gedaan @Corné de Kluijver. Daar is verder niets bij te merken, althans als ik het goed heb gedaan... :)
Ik heb hem in handmatig gezet, wat sneller geschakeld zodat hij in z'n 4 staat en vervolgens bij 1700 toeren vol accelereren.
Rare blijft (naar mijn mening dan) dat hij wel vibreert in de 1e (net voordat hij overgaat naar 2) en 2e versnelling.
 

CDK

Forumguru
in de 1e zeg je, dat is apart, dan zou je dit riedeltje moeten herhalen in de 3e versnelling om de 1e koppeling te testen, maar persoonlijk heb ik nog nooit gehoord dat de 1e koppeling eerder aan gort is als de 2e....
 

Chicco_Himself

Forumguru
Aparte is trouwens ook dat, als de airco aan is of als er meerdere personen in de auto zitten dit probleem veel vaker voorkomt dan op het moment dat ik alleen ben....
 

ertromp

Forumguru
In je schema lijkt geel en rood aardig te fluctueren aan het begin van het schema. Is dat als je uit stilstand weg rijdt?
 

ertromp

Forumguru
Ik vind de kleuren moeilijk te onderscheiden op je foto dat ten eerste. Als je koppeling echt versleten is zou je een foutmelding moeten krijgen want dan zou de adaptie waarde de 17mm bereikt moeten hebben. Ik kan me goed voorstellen dat een bedrijf als TVS ook niet op basis van deze prentjes gaat roepen dat je koppeling versleten is. Nee je zult echt een DSG specialist bij jou in de buurt moeten consulteren maar die hobbels aan het begin van de grafiek geven niet echt hoop voor de toekomst
 

Chicco_Himself

Forumguru
Bedankt voor je reactie, dan zal ik binnenkort eens contact opnemen met de dealer kijken wat die er over zegt.
Afhankelijk van hun reactie zal ik dan óf naar TVS gaan voor een second opinion (indien men zegt dat er niks aan de hand is) óf (indien men mogelijk wel de koppelingsplaten vervangen heeft) voor een verandering aan mijn DSG / mogelijk chippen.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Vandaag een afspraak met de dealer gemaakt, 11 mei 2015 kan ik daar terecht en wordt met de hoofdmonteur een ritje gemaakt. Afhankelijk daarvan zal men gaan kijken wat men moet doen.
En nu maar hopen dat hij het op dat moment ook doet (5/10x namelijk wel), maar ik zal maar net die 5x te pakken hebben dat hij het niet doet :banghead:
 

CDK

Forumguru
Waarom 11 mei pas? Heb jij zelf zo'n drukke agenda? Anders is het best wel lullig dat je zo lang moet wachten.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Men kon alleen op 30 april/1 mei en dan pas op 11/12 mei (2dgn ingepland voor het geval eea vervangen moet worden). De 30e kan ik zelf helaas niet dus het duurt inderdaad nog bijna een maand :(
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
ok nou als ze er 2 dagen voor inplannen, dan hebben ze wel een idee wat er aan scheelt denk ik ;)
 

Taffy

Forumguru
Gisteravond samen met Mark @Antera mijn DSG getest.
Had afgelopen weekend geen fijne ervaring op z'n zachtst gezegd. Na een lange rit gelijk weer weg en toen ging hij echt 'bokken' bij overgang van 1 naar 2. Schrok ik wel van, al wel ns vaker iets gevoeld bij 1 naar 2 , net alsof je over wat ribbeltjes rijd. Maar dit was schrikbarend.
Gelijk contact gezocht met de verkopende partij, n Lexus/Toyota dealer uit oosten des land ( woon zelf in t zuiden) ivm garantie die vandaag afloopt. Deze deed daar niet moeilijk over maar wil wel aansturen op 'n coulance-regeling.
Over 3wkn gaat hij naar n Skoda dealer bij mij in de buurt om de bak te controleren.

Maar goed, het rare is dat Mark en ik geen absurde waardes tegenkwamen, 11mm voor koppeling 1 en 13,7 voor koppeling 2.....
Wij dachten dat het op zich wel mee viel...?!
En dan onderweg van Mark naar huis toch weer n keer die 'ribbeltjes' gevoeld......
We zullen het gaan zien
 

ertromp

Forumguru
@Corné de Kluijver +1 de mechatronic is simpel gezegd de besturingsunit van de versnellingsbak. Daar zitten allemaal hydraulische klepjes in en elektronica die schakelstangen en koppelingen bedienen. Als er daar 1-tje wellicht kuren van heeft kun je natuurlijk ook vreemde effecten krijgen. Wellicht toch een keer langs een specialist zoals TVS Engineering voor een second opinion?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan