Testen koppeling DSG 7 versnellingsbak middels VCDS

andrehj

Forumguru
Dat lijstje had ik dus ook, alleen dan grafisch. (Hoe krijg je dat zo mooi als tekst te pakken trouwens?)
Maar ik wist niet dat de waardes in blok 1 de uitgangswaarden sinds nieuw zijn. Want dat is wel minder dan, dat zou voor mij het volgende betekenen:
Koppeling 1: Nieuw 8.3, nu zo'n 10.3, dus al 2 mm weg.
Koppeling 2: Nieuw 6.3, nu zo'n 10.5, dus al 4.3 mm weg.

Als er maar 7 mm te vergeven is, ben ik met K2 dus al over de helft, wat toch wel extreem snel is (bij mijn km-stand van net 31.000).
 

ertromp

Forumguru
Maar het vreemde vind ik bij jou die 8,3
Het stuk op de website van Speek lezende verwacht je dat die waarden rond de 10 het uitgangspunt was.

Heb je met een officiële VCDS eea gecontroleerd?
 

andrehj

Forumguru
Yep, alles netjes van Ross-tech.
Over die waardes ga ik misschien wel eens een mailtje naar TVS sturen met de vraag wanneer ze verwachten mij een nieuwe koppelingsset te mogen leveren.
 

ertromp

Forumguru
Maar is het nu gelukt om eea op de juiste manier tevoorschijn te halen?
Dus en de grafieken die wat over de slip zeggen en het tabelletje met de adaptie waarden zoals ik eerder als voorbeeld heb gepost?
 

andrehj

Forumguru
Ik heb het tabelletje gewoon in beeld gehad, niet als tekst, maar als window in VCDS. De volgende keer zal ik wel een screenshot maken.
Grafieken maken ging niet stilstaand op de oprit... Dat doe ik later een keertje als mijn vrouw rijdt.
 

ertromp

Forumguru
Vandaag een forumlid op bezoek gehad met z'n 1.4 TSI DSG-7

En jawel de eerste keer dat ik zie dat VCDS al bij de autoscan een fout vindt op de DSG: nl. koppeling 2 die op de limietwaarde zit.
Dus je krijgt een voorwaarschuwing als je koppelingen ver versleten zijn. Op dit moment rijdt de auto nog als een zonnetje maar voor hoelang?

Zie hier de delen uit de scan:

Sunday,06,April,2014,16:36:28:65476
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator
VCDS Version: 14.2.3.0
Data version: 20140320


Mileage: 105440km-65517mi Repair Order:



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Chassis Type: 1Z (1K0)
Scan: 01 02 03 08 09 10 15 16 17 19 25 37 42 44 46 52 55 56 62 72
77

VIN: Mileage: 105440km-65517miles

01-Engine -- Status: Malfunction 0010
02-Auto Trans -- Status: Malfunction 0010
03-ABS Brakes -- Status: OK 0000
04-Steering Angle -- Status: OK 0000
08-Auto HVAC -- Status: OK 0000
09-Cent. Elect. -- Status: OK 0000
10-Park/Steer Assist -- Status: OK 0000
15-Airbags -- Status: OK 0000
16-Steering wheel -- Status: OK 0000
17-Instruments -- Status: OK 0000
19-CAN Gateway -- Status: OK 0000
25-Immobilizer -- Status: OK 0000
37-Navigation -- Status: OK 0000
42-Door Elect, Driver -- Status: OK 0000
44-Steering Assist -- Status: OK 0000
46-Central Conv. -- Status: OK 0000
52-Door Elect, Pass. -- Status: OK 0000
55-Headlight Range -- Status: OK 0000
56-Radio -- Status: OK 0000
62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000
72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000
77-Telephone -- Status: Malfunction 0010


Address 02: Auto Trans Labels: 0AM-927-769.lbl
Part No SW: 0AM 300 046 A HW: 0AM 927 769 D
Component: GSG DSG AG7 402 1009
Revision: 40024 Serial number: 00000903230205
Coding: 0000020
Shop #: WSC 73430 790 00000
VCID: 2C57F3B88FF4F35419-8079

1 Fault Found:
006012 - Clutch 2
P177C - 003 - Tolerance Limit Reached - Intermittent

Freeze Frame:
Fault Status: 00100011
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 85
Reset counter: 9
Mileage: 101518 km
Time Indication: 0
Date: 2014.02.10
Time: 14:41:36
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
waar zouden we zijn zonder jou @ertromp 105k km en het is bijna over met de koppeling, toch wel super zeg dat je dat zo kan uitlezen met vcds :thumbsup:
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik mag toch hopen dat dit ook nog een beetje afhangt van rijstijl en/of soort ritten. Anders ben ik ook daarvoor snel aan de beurt
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad 105K is veel te snel. Ik krijg toch echt het vermoeden dat de standaard software niet echt mee werkt in combinatie met de soort koppelingsplaten/materialen die in 2009/2010/2011 gebruikt werd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
@ertromp : Goed bezig! :thumbsup: Je post roept bij mij wel gelijk een aantal vragen op:
  1. Wat was het bouwjaar en -maand van deze auto?
  2. Was de DSG-software origineel of aangepast door TVS? (En zo ja, bij welke km-stand?).
  3. Heb je ook gekeken wat de waarde was (in mm) van de versleten koppeling? Ik ben benieuwd bij welke waarde deze melding komt.
  4. Was deze fout alleen zichtbaar in VCDS of ook door een waarschuwingslampje op het dashboard?
 

Cordoba

Forumguru
met belangstellling dit topic net door zitten lezen, maar het VCDS-rapport dat Erik heeft geplaatst roept ook wat vraagtekens op:
- koppelingsprobleem zou er al 4000 km zijn (Mileage: 101518 km)
- er zijn meer malfunctions: '01-Engine -- Status: Malfunction 0010' en '77-Telephone -- Status: Malfunction 0010' waarbij ik gemakshalve even aanneem dat de telefoon niet aanwezig/gekoppeld was op het moment van uitlezen, maar bij de motor krijg ik toch vragen, wat de oorzaak is (of geeft ie dit standaard aan als de motor uit staat, en auto alleen op contact staat)

Wat was de reden van uitlezen, waren er klachten over de DSG, of gewoon voor de 'lol' uitgelezen @ertromp
 

ertromp

Forumguru
Forumlid komt om aanpassingen te doen aan de comfort instellingen. Als eerste maak ik altijd een scan en sla de instellingen voor aanpassingen op. Daarbij leest vcds de foutmeldingen uit. Die telefoonmelding kwam door plaatsing nieuwe BT module en de motor kwam door een slechte start maar heeft een zeer lage prioriteit en een frequentie van 1 dus niet echt om je zorgen te maken.

Wel zijn er klachten dat de auto bij terugschakelen af en toe hobbelt bij schakelen van 3 terug naar 2.
Let wel het is een voorwaarschuwing dat de limietwaarde bereikt is dus nog geen fout waardoor de koppeling er mee stopt of dat er een probleem is. Dit is echt een vooraankondiging van een versleten koppeling. Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen met uitlezen en had er bijvoorbeeld op die site van GerritbSpeek alleen maar over gelezen. Dus interessant om hier te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
De auto is niet aangepast dus software origineel. Er branden ook geen lampjes op het dashboard.
Nee ik heb niet de adaptiewaarden zelf nog bekeken. Dat was nog een goede geweest @andrehj !
De auto zelf is een Octavia 1.4 TSI uit 2009. En helaas woont de persoon niet om de hoek anders had ik inderdaad die adaptiewaarden ook wel willen zien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
De bestuurder geeft aan rustig te rijden en heeft de auto pas 2 maanden. Wel met garantie bij een Skoda dealer maar maakt zich toch zorgen hoe dit opgepakt gaat worden door de dealer. Ik ben daar zelf ook benieuwd naar want de term "slijtage onderdeel" zal al snel gebruikt gaan worden vrees ik.
De auto is aangeschaft bij ca. 101.000km dus niet lang dat er door hem mee gereden wordt.



Sorry voor de 3 Posts maar lees eea terug op de ipad mini :D
 
Laatst bewerkt:

Wanderer200

Senior Member
Dat gaat dus om mijn auto. Heb de auto gekocht met 102500 op de teller dus zo'n 2500km mee gereden in 1,5 maand tijd. Ik mag dus wel concluderen dat ik de auto met een ver versleten koppeling heb gekocht iets wat tijdens de proefrit niet te merken is zeker als je niet weet hoe een niet versleten DSG hoort te rijden.

En DSG of niet een versleten koppeling bij dik 100.000km lijkt me veel te vroeg. Los daarvan als ik een auto voor veel geld bij een dealer koop die ook nog een onderhouds beurt uitvoert (waar ik voor betaal) dan verwacht ik niet dat die auto zo snel al een versleten onderdeel heeft.

Ik heb de auto gekocht met 12 maanden garantie het is nu de vraag hoe RijnWoud hier mee omgaat. Ik zal ze binnenkort mailen/bellen.
 
Bovenaan Onderaan