Testen koppeling DSG 7 versnellingsbak middels VCDS

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou met de kennis van nu nooit zo'n auto kopen. De kans dat die koppelingsplaten aan het eind van hun latijn zijn, is immers best redelijk groot. Vooral omdat je niet weet hoe ermee is omgegaan en er waarschijnlijk geen DSG optimalisatie programma overheen is gegaan. Op grond van de diverse akkefietjes die ik nu heb gehad na 80 000 km gereden te hebben met een door mij nieuw gekocht exemplaar, zou ik zoiets overigens uberhaupt niet aandurven.
 

Race Eend

Forumguru
Beste om je DSG7 koppeling te testen is door even de 4e versnelling te selecteren (4e versnelling is de 2e koppeling). Druk de pook handmatig naar rechts) en dan vanaf 1700rpm vol te accelereren (let op niet door de kickdown trappen).

Let goed op je toerenteller, zie je die ineens omhoog schieten, en dan weer terug zakken, dan weet je voldoende.

Overigens had ik afgelopen week toevallig eenzelfde geval met een superb 1.8 TFSI met 115k km, deze koppeling ging er dwars doorheen met deze test (en niet 1 maal maar bleef jo-jo-en).

Deze eigenaar kwam voor een motor+dsg7 tuning bij ons, maar kon dus zodoende niet doorgaan, moest eerst terug naar de dealer, om onder das-welt garantie, de koppeling laten vervangen. Daarna komt hij meteen terug om de dsg tuning+motortuning uitvoeren en zorgen dat hij niet zo achterlijk snel van 1 naar 2 gaat schakelen (daarmee sloop je je 2e koppeling in fileverkeer).

1e koppeling was nog als nieuw van deze auto.
 

CDK

Forumguru
@Rosinfield, dat zou ik nu juist niet doen met je eigen auto!! Gewoon even VCDS er aan hangen! De optie van @Race Eend is leuk als je een proefrit maakt in een misschien aan te schaffen auto, maar waarom zou je je eigen koppeling overmatig extra belasten als dat niet nodig is?
 

Rosinfield

† In Memoriam
o, ik begreep dat het op zich geen kwaad kan. Is in feite niet veel anders dan met vol gas inhalen/invoegen. Dan blijft hij ook lang doortrekken in een versnelling
 

CDK

Forumguru
Niet helemaal het zelfde omdat hij in dit geval in manueel staat en je in de praktijk bij vol accelereren terug zou gaan naar 3, dus de motor extra belasten door meer rpm ipv de koppeling.
 

Rosinfield

† In Memoriam
In feite doet men bij JD niet anders bij een testritje ivm de tuning. Lijkt me dus niet dat het echt kwaad kan.
Of vergis ik me Mark?;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vandaar dat Mark ook nadrukkelijk zei: let op, niet door de kick down heen trappen.
Gewoon vol gas, dan blijft hij doortrekken in 1 versnelling, zeker in S, maar ook in D. Tot je het gas ietsje lift, dan schakelt hij op. Maar in feite zou het toch gewoon moeten kunnen, zolang je niet in het rood rijdt? Het is natuurlijk niet iets om een gewoonte van te maken, maar zo'n incidentele actie lijkt me op zich weinig kwaad te kunnen. En nogmaals, men doet dit bij het testen van de tuning ook. En ik denk ook op een rollenbank.
 

Wanderer200

Senior Member
Bij mij zijn er verder geen klachten, tuurlijk voel ik wel eens een lichte "hobbel" bij een overschakeling. En vooral bij een terugschakeling van 3 naar 2 voelt het alsof de koppeling wat lomp opkomt.

Zal de test met de 4'de versnelling ook eens doen, kan bij mij weinig kwaad meer :tongue:

Wel een goed punt dat de log de koppeling fout al geregistreerd heeft bij 101.000... dat is van voor dat ik de auto gekocht heb.
 

Race Eend

Forumguru
@Rosinfield, dat zou ik nu juist niet doen met je eigen auto!! Gewoon even VCDS er aan hangen! De optie van @Race Eend is leuk als je een proefrit maakt in een misschien aan te schaffen auto, maar waarom zou je je eigen koppeling overmatig extra belasten als dat niet nodig is?

Dat is wel een beetje (boel) overtrokken, moet hij gewoon tegen kunnen. Met een handbak doe je niet anders, evenals in de D rijden en dan met 3 kwart gas (dat is eigenlijk al vol gas, alleen schakelt de bak niet terug).
Kortom zo kun je probleemloos je koppeling testen. Slipt hij wel, dan moet je natuurlijk stoppen, anders gaat de slijtage alleen maar verergeren (aan de andere kant, dan ben je toch aan de beurt, dus moet je hem gaan vervangen).

Doe je dit niet regelmatig en ga je van de zomer met de caravan op vakantie, dan kom je er op dat moment achter dat de koppeling eigenlijk naar de klote was en sta je stil in de bergen.
 

Cordoba

Forumguru
@Wanderer200 Je kunt dit probleem labelen als 'verborgen gebrek': bij proefrijden merk je het niet als geen kenner bent, maar de auto zit al wel aan de slijtagelimiet voor deze koppeling.

Overigens van wat ik zo heb gelezen, is 101.000 km voor einde koppeling bij een handbak is snel, maar voor een DSG lijkt het eerder normaal dan uitzondering. Dan is de volgende vraag of je zoiets als gewone consument zou moeten/behoren te weten. Kortom ik schat het in als een juridisch wespennest, aan de andere kant heeft Rijnwoud een goede naam, dus ik verwacht niet dat ze zich alleen aan hun juridische plicht houden, maar iets ruimhartiger zijn.
 

Wanderer200

Senior Member
@Cordoba. Precies als zij aangeven dat 100k normaal is dan nog hebben ze mij een auto verkocht waarbij de koppeling aantoonbaar versleten was voordat ik die auto gekocht heb. Als ze de auto zelf ook hadden uitgelezen dan hadden ze dat zelf ook kunnen constateren, dat had mij nu weer een ritje Rotterdam gescheeld. We zullen zien hoe het komt, maar ik verwacht van een dealer toch wel een coulante houding.

Heb vanavond de test in de 4de versnelling gedaan, heb 1x kort een slip kunnen ontdekken, de 3 pogingen daarna niets. Opzich geeft dit wel aan dat de melding in vcds wel vrij vroeg komt.
 

ertromp

Forumguru
VCDS geeft aan dat de slijtage limiet bereikt is. Er zal zeker nog een gedeelte voering op de koppeling zitten want het is een voorwaarschuwing. Maar in je log zie je dat dit al 85 keer door de computer is vastgesteld. Een versleten koppeling zal wellicht gaan gebeuren op een moment dat je er niet op te wachten zit ergens in het buitenland of zo. Beter voorkomen dan dat je straks werkelijk ergens stil staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan