Tips voor plaatsen PDA in octo II

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Dus je hebt de antennekabel -vanaf de dakantenne tot radio-vervangen met een TMC antennekabel en nu is de ontvangst wel goed ?

[/ QUOTE ]
Niet helemaal.. De antennekabel achter de radio gaat in een splitter en de ene kant gaat naar de radio door en de andere naar mijn TMC muis. Nu is de buitenantenne dus ook gelijk TMC antenne en dat levert een zeer goede ontvangst op. Je moet natuurlijk wel een muis hebben die geschikt is voor TMC ontvangst.

octofreak

Actief lid
Even het bakje eruit wippen en je hebt plek zat. Kabel kun je dan naar beneden laten lopen en onder uit het dashboard eruit laten komen. Ik heb nu een BT muis in het vakje liggen, maar ben niet helemaal kapot van de ontvangst.
Eens kijken of een externe antenne wat oplossing biedt. Ik heb nu wel een TMC antennekabel aan de radio zitten en de ontvangts is super !

[/ QUOTE ]

Goed idee, wist niet dat het bakje er zo uit kon, maar de mindere ontvangst was wel te verwachten. Ik heb zelf een HiCom muis. Zal eens kijken of deze ook TMC kan.

En anders de suggestie van de hoedenplank is natuurlijk ook geen slecht idee. Ik heb zelfs nog wel een PS/2 verlengk. liggen.

nomad

Senior Member

Goed idee, wist niet dat het bakje er zo uit kon, maar de mindere ontvangst was wel te verwachten. Ik heb zelf een HiCom muis. Zal eens kijken of deze ook TMC kan.

[/ QUOTE ]

Alleen GNS maakt TMC muizen. Hicom in elk geval niet.

octofreak

Actief lid
Ah, das jammer.
Dan een andere vraag nog even, hoe makkelijk was het om het bakje er uit te krijgen ?
Bij mij zit het ogenschijnlijk goed vast. Zit het met klemmen en is het een kwestie van iets er tussen zetten en omhoog wippen?
Ik neem aan dat het hele middenstuk dan eruit gaat, want hoe zit dat met de luchtkanalen?

robke

Nieuw lid
Hoe is de ontvangst van de GPS antenne in het veel besproken bakje? Ik ben nl. nog aan het twijfelen of ik de antenne daar inbouw of middels een verlengkabel op de hoedenplank monteer.

VEEJAY

Forumguru
Ik heb vandaag een bleutooth GPS muis gebruikt, ik zie geen verschil in ontvangst met het bakje gesloten. De pda zit links met een zuignap vlak onder de parkeerkaarthouder.

Je kunt er ook handsfree mee bellen, kan ik meteen die irritante bleutooth headset voor altijd in een la stoppen (vond het vervelend om elke week op te laden).

K

konehead

Ik heb mijn auto nu bijna 6 maanden, omdat ik van de losse kabels af wilde in mijn nieuwe auto heb ik er voor gekozen om mijn PDA zelf in te bouwen.

Wat heb ik gedaan:
- Brodithouder besteld
- Houder voor op het ventilatierooster besteld
Die twee op elkaar gelijmd (kan niet standaard vanuit brodit) Voor de rest zie de foto’s

De muis heb ik rechts achter het dashboard geplaatst, ik heb altijd rond de 6 a 7 satellieten. TMC ontvangst valt alleen tegen, daarvoor moet ik nog een splitter voor kopen. Voor de stroom heb ik een extra stekker gemaakt bij het
zekeringenkastje.

Navigeren gaat erg goed, ik moest wel even wennen om links naar mijn schermpje te kijken i.p.v rechts.

houder.jpg.JPG

muis.jpg.JPG

overviewmuis.jpg.JPG

sunnyboy

Senior Member
Heel mooi Konehead. Ik heb even gekeken hoe ik m'n handen aan het stuur heb. Ik vrees dat ik mijn linkerhand voor het schermpje van de PDA heb. /forum/images/graemlins/smirk.gif

influenza

Nieuw lid
Ik zit ook te kijken naar die brodit houder (center mount). Nu kun je die nemen met vaste kabel of via aansteker aansluiting. Gezien de positie daarvan is de 1e optie een stuk mooier lijkt me. Nu ben ik zelf niet echt handig en vraag me af hoe makkelijk je die kabel dan aansluit (en waar).

Vandaag ook maar eens het bakje eruit gehaald en de GPS antenne onder het dashboard gemonteerd. De PDA zit nu met een brodit houder en car kit vast. De spanning is over het contact geschakeld. Nu is het een kwestie van de PDA in de houder schuiven en ik kan navigeren. Wat mij betreft een aanrader!

octofreak

Actief lid
Vandaag ook maar eens het bakje eruit gehaald en de GPS antenne onder het dashboard gemonteerd. De PDA zit nu met een brodit houder en car kit vast. De spanning is over het contact geschakeld. Nu is het een kwestie van de PDA in de houder schuiven en ik kan navigeren. Wat mij betreft een aanrader!

[/ QUOTE ]

Daniel TDI hoe heb je de permanente voeding gepakt? Gewoon een 12V gepakt en middels een verbindingsstuk gedeeld / gesplitst? Daar heb je namelijk hele handige klemmetjes voor.

Mijn GPS antenne heeft alleen een geschakelde voeding. Ik zou niet willen dat na 3 weken (vlieg)vakantie de auto niet meer wil starten vanwege een GPS ontvanger.
De draden heb ik gepakt van de radio. Bij mij zit er een after market radio in, dus heb geen last van Can-bus systemen.
Die klemmetjes die je bedoelt worden door verschillende "experts" afgeraden. Je snijdt met die klemmetjes namenlijk niet alleen een stuk isolatie weg, maar ook een aantal draadjes koper. Dit zorgt dan voor een dunne plek in de kabel met in het ergste geval een kabelbrand tot gevolg!
Beter is het om de isolatie een stukje vrij te maken met een hobbymesje en de draad ertussen te solderen. Dan goed aftapen met degelijk tape (niet de goedkoopste nemen, deze laten in de warmte makkelijk los).
Toen ik het bakje en de radio weghaalde kwam ik een aftakking tegen van de geschakelde plus van de radio, dus die aansluiting ging helemaal makkelijk. Voor de massa moest ik wel met een hobbymes aan de gang. Voor het wegsnijden van de isolatie midden in een kabel bestaan zogenaamde zijstriptangen. Deze zijn voor professioneel gebruik en hebben dus ook een bijbehorende prijs.

Als je geen aftermarket radio hebt schijn je van de airco bediening ook draden af te kunnen tappen.

Hopenlijk kan je hiermee verder.

Hoe is de ontvangst van de GPS antenne in het veel besproken bakje? Ik ben nl. nog aan het twijfelen of ik de antenne daar inbouw of middels een verlengkabel op de hoedenplank monteer.

[/ QUOTE ]

Bij mij zit de antenne niet in het bakje, maar er iets voor, onder het dashboard (plek zat). Ik heb de indruk dat de ontvangst een fractie minder is, nu haal ik 6 &amp;#224; 7 satelieten (heel soms 8). Maar moet er wel bijzeggen dat ik in het verleden toen de GPS antenne nog gewoon op het dashboard lag ik ook niet de hele tijd zat te turen hoe de ontvangst was. De navigatie werkt gewoon, dus wat dat betreft funtioneel genoeg.

K

konehead

[/ QUOTE ]

Bij mij zit de antenne niet in het bakje, maar er iets voor, onder het dashboard (plek zat). Ik heb de indruk dat de ontvangst een fractie minder is, nu haal ik 6 &amp;#224; 7 satelieten (heel soms 8). Maar moet er wel bijzeggen dat ik in het verleden toen de GPS antenne nog gewoon op het dashboard lag ik ook niet de hele tijd zat te turen hoe de ontvangst was. De navigatie werkt gewoon, dus wat dat betreft funtioneel genoeg.

[/ QUOTE ]

Ik heb een vraag en een opmerking?
- Hoe haal je dat bakje er uit zonder je dashboard kapot te maken? Of heb jij de muis achter je radio geplaatst?

- Stroom kan je ook direct van je zekeringkastje tappen, dat heb ik ook gedaan. Een vrouwtje sigarettenaansteker gekocht bij de halforts en die aangesloten op het kastje. Werkt perfect via mijn contact.

Ik hoop dat iemand kan uitleggen hoe je dat bakje boven op je dashboard er uit kan halen.

Cheers, konehead

Bakje krijg je eruit door onder bij de horizontaal liggende wieltjes van de middelste ventilatieroosters een stukje plastic tussen te schuiven en dan langzaam omhoog wippen. Eventueel gaat het makkelijker als je hierbij het stukje plastic wat naar buiten beweegt (richting de hoeken)
Het geheel komt dan vrij gemakkelijk los.

higgy

Forumguru
Daar heb je namelijk hele handige klemmetjes voor.

[/ QUOTE ]Ah, beunblokken bedoel je? /forum/images/graemlins/grin.gif
Zie nou trouwens pas /forum/images/graemlins/blush.gif dat je (ook) uit Helmond komt. Dan moeten we elkaar toch onderweg al eens tegengekomen zijn. Zal de volgende keer naar je knipperen, mijn kenteken begint met ..-RL-.. en 't is een zwarte Combi (enne: niet knipperen naar m'n vrouw he? /forum/images/graemlins/smile.gif )

octofreak

Actief lid
Geweldig.... beunklemmen... /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
Was er zelf ook al niet kapot van, maar ergens moet je beginnen...
En tja, ik merkte dat je fan van V-car was dus dicht in de buurt zit je wel. Mijn auto begint met RR- en is sahara beige. Wie weet knipperen we naar elkaars vrouwen... /forum/images/graemlins/cool.gif

nomad

Senior Member
Zal de volgende keer naar je knipperen, mijn kenteken begint met ..-RL-.. en 't is een zwarte Combi

[/ QUOTE ]
Mijn auto begint met RR- en is sahara beige.

[/ QUOTE ]
Ik voel een mini-meeting opkomen... Mijn kenteken: higgy+1 - RL - ..
Oftewel de cijfers van higgy's kenteken +1 en de rest is hetzelfde.

Bovenaan Onderaan