Tire Pressure Monitoring (bandenspanningscontrole systeem)

Wat is lucht?

Tis wel off-topic maar volgens mij en wikipedia bestaat lucht voor een groot gedeelte uit stikstof. Dus als je de banden op druk brengt aan de pomp met een klein beetje gewone lucht dan zal dat weinig invloed hebben op de totale verhouding stikstof en andere gassen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucht
 
Klopt, in lucht zit stikstof.
Maar in stikstof zit geen lucht.
Dus als je stikstof in je banden hebt is het niet de bedoeling dat je dat weer gaat mixen met lucht.
Als je dat doet haal je de hele meerwaarde (wat die ook moge zijn) van stikstof weg.
 

Gieliovd

Forumguru
Als je dat doet haal je de hele meerwaarde (wat die ook moge zijn) van stikstof weg.
Klopt helemaal.. Waarom zou je stikstof erin laten pompen om vervolgens met lucht bij te vullen? Dan vervalt het hele voordeel toch?

Die luchtcomponent heeft weer dezelfde eigenschappen als mijn luchtgepompte banden. Weg voordeel!

Stikstof is wel mooi spul. Een beetje koud, dat wel! Op de fabriek van mijn afstudeerplek staan een drietal grote tanks met vloeibare stikstof, is een leuke temperatuur van -196 graden celsius.

Het wordt toegepast om de zuurstof te verdrijven in opslagtanks met voedselolie.
 

Desperado

Forumguru
Dan wordt het wss wel eerst opgewarmd.
Vloeibare stikstof verdrijft niet veel, maar wordt gebruikt om dingen zoals bijvoorbeeld cellen heel snel in te vriezen.
Het wordt als vloeibaar bewaard omdat het in het geval van jou bedrijf veel minder ruimte inneeemt als in gasvorm.
 

Jeje

Lid
toevallig (of niet) had ik deze week ook de eerste ervaring met dit systeem. Rechtsachter een dikke spijker in de band. (uiteraard in de stromende regen:icon_smile_dead:)
Na reparatie systeem gereset en nu maar weer afwachten.
 

redfoxert

Senior Member
Bij mij ging het lampje weer branden vandaag. Wederom links voor na controle. Bleek dat ie weer onder de 1.8 was gekomen, van 2.6. Zit nu 2.8 in, kijken wanneer ik naar de garage of kwikfit kan rijden om het zaakje te laten controleren.
 
Ook ik heb last gehad van een oplichtend waarschuwingslampje voor de bandenspanning gisterenmiddag onderweg naar huis.
Omdat ik er toch wel een klein beetje onrustig van werd heb ik de auto geparkeerd langs de snelweg. Optisch waren de banden en spanning in goede conditie. Vanmorgen met het starten lichtte het lampje met een bijbehorende geluidsignaal weer op, maar nog steeds optisch geen tekortkoming.
Onderweg naar Groningen in Heerenveen toch maar even langs de dealer geweest en mijn verhaal gedaan. Omdat ik aanstaande vrijdag naar Geneve toe ga, wil ik wel een 'veilige' auto hebben. Maar ook de dealer heeft niets gezien/gevonden. De banden waren ongeschonden en er zat niets in. De banden zijn rondom op 2.2 Bar gelijkgezet en het systeem is gereset. Het lampje is de rest van de rit uitgebleven.
Als mogelijke oorzaak gaf de betreffende monteur aan dat het wellicht zou kunnen komen door 'in- en uitveren' en 'deinen'. Oké, het waaide gisterenmiddag vrij hard, maar dat daardoor het systeem aangeeft dat de spanning ofwel de afrolomtrek afwijkt.......... Het zal wel. Ik hoop dat het lampje zich rustig houdt....;)
 
Volgens mij kan het ook zo zijn dat als je banden een bepaald aantal mm afgesleten zijn ze dus ook een andere omtrek hebben.
Dus lek zouden kunnen zijn dat volgens een systeem dat rekening houdt met de omtrek.
 

TL@

Forumguru
Deze problemen zijn de reden dat ik bandenspanningscontrole systeem niet wilde op mijn O2. Zo'n software matige oplossing is altijd miserie.
Ofwel wordt de druk in de band effectief gemeten ofwel heb je geen controle systeem. Ik heb het niet zo met van die goedkope oplossingen. (zelfde geldt voor de 'bochtenverlichting' met de mistlampen, van zodra mijn O2 geleverd is, wordt dat systeem uitgeschakeld)
 

SkodaMan

Actief lid
De samenstelling van lucht....!

De samenstelling van lucht is als volgt:

78% Stikstof (N2)
20,9% Zuurstof (O2)
1,1% restgassen zoals Argon, Xenon, CO2 e.d.

Stikstof is een inert gas. Dat wil zeggen dat het (spontaan) geen verbindingen aangaat met andere stoffen.
Zuurstof is sterk reactief. Vele stoffen reageren spontaan met O2 (roesten, oxideren) en sommigen heel snel. De snelle vorm van roesten is verbranding zoals in een benzinemotor.

Als je een band met (pure) Stikstof vult zit daar geen water in. Pure Stikstof isoleert beter dan lucht, de band wordt minder warm. Zuurstof heeft een relatief klein molecuul en kan door diffusie makkelijker weglekken. Een band met pure Stikstof blijft daardoor langer op spanning.
 

vdijk

Lid
lampje Bandenspanning

vandaag kreeg ik tijdens het rijden een waarschuwing dat mijn bandenspanning te laag zou zijn, terwijl ik toch al zo'n 20 min aan het rijden was.
Ik ben meteen naar de garage gegaan (was toch in de buurt), maar deze konden de computer niet uitlezen (is het zaterdag en dus is er minimale bezetting aanwezig). voor de zekerheid toch maar de bandenspanning laten opmeten en wat bleek: de vier banden hebben allemaal de zelfde waarde (2.6 bar). volgens de monteur zou het metertje kapot kunnen zijn (????)

hebben jullie hier ook ervaring mee (tijdens het rijden komt er opeens een waarschuwing en de bandenspanning lijkt goed) ?
 
Even als je rijdt, het knopje +/- 10 seconden ingedrukt houden, dan wordt deze weer gereset!Dit zou moeten helpen, anders inderdaad even uitlezen in de garage.
 

vdijk

Lid
bedankt, het werkt. ik heb nu even geen last van het lampje.
morgen laat ik toch even de computer uitlezen om te kijken wat het geweest kan zijn
 

Gieliovd

Forumguru
Had ik niet laten doen als ik jou was hoor, tenzij je er tijd voor hebt en je garage het als service doet.

Dit is een probleem dat wel vaker voorkomt. De bandenspanning wordt in de gaten gehouden door de ABS sensor. Misschien is het gewoon één keer een foutje geweest. Hij staat nu weer in de nul stand, dus kijk het gewoon eens aan.

Als je ABS sensor stuk is dan krijg je denk ik wel een ABS lampje op je dashboard.
 

vdijk

Lid
Had ik niet laten doen als ik jou was hoor, tenzij je er tijd voor hebt en je garage het als service doet.

Dit is een probleem dat wel vaker voorkomt. De bandenspanning wordt in de gaten gehouden door de ABS sensor. Misschien is het gewoon één keer een foutje geweest. Hij staat nu weer in de nul stand, dus kijk het gewoon eens aan.

Als je ABS sensor stuk is dan krijg je denk ik wel een ABS lampje op je dashboard.

ik ben toch even naar de garage geweest en de garage zegt hetzelfde. We wachten weer af tot de volgende keer
 

TL@

Forumguru
Dit is de reden dat ik de bandenspanningscontrole niet heb genomen. Het systeem geeft te vaak alarm wanneer het niet nodig is.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat vind ik vaak het grootste nadeel van al die gadges tegenwoordig. Als het werkt is het erg handig maar vaak werkt het niet of niet goed en dan is het alleen maar irritant.
 
Bovenaan Onderaan