Tire Pressure Monitoring (bandenspanningscontrole systeem)

jaspernl

Actief lid
Da's best knap. Ik zie dat écht niet. Ik dénk wel eens dat mijn band te slap staat, en dan blijkt het helemaal niet zo te zijn...
Mijn hopelijk toekomstige Fabiaatje heeft ook zo'n sensor (AB pakket), dus dat zit wel snor.
 

Rallye

Forumguru
Ik had deze week voor het eerst ook een melding. ff nagemeten, niets aan de hand; wellicht de combinatie van hoge temperatuur en dito snelheid.
 

vdijk

Lid
dat was bij mij in het begin ook zo, maar dat was steeds als ik een lang stuk gereden had en de band dus warm is. Het controleren van de bandenspanning kun je het beste doen als de band koud is, maw er is nog niet (of bijna niets) mee gereden.
 
Ik heb een vraag over het TPM systeem: is dit ook in Nederland leverbaar, op de O2 Attractive Business? Ik zie het nergens in folders terug in de optielijsten...
 

ougie

Forumguru
Bij mijn OII ging het lampje branden toen we bij Frankfurt (DL), met de caravan in de file stonden. Op gloeiend heet asfalt, remmen, gas geven, stilstaan, etc, etc. Er waren diverse wegwerkzaamheden en wegversmallingen en konden niet zomaar even de auto uit. Na een plekje gevonden te hebben tussen twee van die vertikale, rood-witte borden toch maar even de auto uit om de spanning te meten. Perfect, na mijn idee zelfs ietsje aan de hoge kant. Knipje even ingedrukt gehouden om te resetten, en verder geen last meer gehad. Op de camping in Kroatie stonden we naast een automonteur (BMW) waaraan ik het voorval vertelde. Hij kon mij vermelden dat het hele signalerings gebeuren is gebasseerd op het aantal omwentelingen dat de individuele wielen maken. Als hier verandering in ontstaat gaat het signaleringslampje branden. Dus ook als de temperatuur in de banden oploopt treedt er door uitzetting verandering op in de omtrek van de wielen (omloop), en gaat dus ook het lampje branden.
 

Rallye

Forumguru
Hij kon mij vermelden dat het hele signalerings gebeuren is gebasseerd op het aantal omwentelingen dat de individuele wielen maken. Als hier verandering in ontstaat gaat het signaleringslampje branden. Dus ook als de temperatuur in de banden oploopt treedt er door uitzetting verandering op in de omtrek van de wielen (omloop), en gaat dus ook het lampje branden.

Je zou dus zeggen dat de zoninstraling (per zijde van de auto verschillend) het verschil maakt. De rijweerstand en is immers voor alle wielen hetzelfde.
 

higgy

Forumguru
Hij kon mij vermelden dat het hele signalerings gebeuren is gebasseerd op het aantal omwentelingen dat de individuele wielen maken. Als hier verandering in ontstaat gaat het signaleringslampje branden. Dus ook als de temperatuur in de banden oploopt treedt er door uitzetting verandering op in de omtrek van de wielen (omloop), en gaat dus ook het lampje branden.
Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde, maar toch even gepreciseerd: het lampje gaat aan als het aantal omwentelingen van een van de wielen t.o.v. de andere wielen (en ik denk zelfs tov de tegenover gemonteerde band) af gaat wijken. Dat zou nl. kunnen duiden op een lek.
Mijn auto is voor de vakantie op 'vakantiedruk' gezet (hogere druk vanwege de forse belasting (5 man, bagage achterin, dakkoffer erop) en dat resulteerde niet in het aangaan van het lampje (want: tegenover elkaar gemonteerde banden op dezelfde druk)
 

ougie

Forumguru
Dat is vreemd Higgy, ook ik had de bandenspanning veranderd. Met de sleurhut erachter doe ik altijd de bandenspanning wat verhogen. En bij mij was het geval dat, na enkele kilometers ging het lampje branden (waar ik natuurlijk al rekening mee had gehouden) en heb ik hem direct gereset. Toen hij bij Frankfurt weer begon te branden waren we natuurlijk al enkele honderden kilometers van huis.
 
Tja, ik weet dat het hier over het TPM-systeem gaat, maar ik wilde toch nog even reageren op het stikstof-verhaal:

De samenstelling van lucht is als volgt:

78% Stikstof (N2)
20,9% Zuurstof (O2)
1,1% restgassen zoals Argon, Xenon, CO2 e.d.

Op de gequote post heb ik trouwens niets aan te merken, maar wat wel even een puntje van oplettendheid is, is het volgende:

100% vulling met stikstof is alleen mogelijk door de band eerst vacuüm te trekken...:shocked:

Als je band voor 80% vol zit met lucht, betekent dat dus (0,78 * 0,8) 62,4% vol met stikstof en (0,209 * 0,8) 16,7% zuurstof. Laat je de boel (die 20% die nu leeg is) dan opvullen met pure stikstof, dan kom je dus op (62,4 + 20) 82,4%. Ga je gewoon naar de pomp, dan krijg je dus je banden met 100% vulling op 78% stikstof. Ga je die 4% merken? Ik durf wel te stellen van niet. Hooguit wanneer je 4 platte banden hebt en ze dán af laat vullen.

Ik zag laatst een aanbieding om voor "slechts" €15,- je banden "bij te vullen" met stikstof. Heel leuk natuurlijk, maar m.i. gewoon geldklopperij. Gewoon zelf regelmatig even bij de pomp de bandenspanning controleren, dan is er niks aan de hand.

Lang leven de motor wat dat betreft, dan voel je in de eerste bocht al of je banden nog op spanning zijn of niet ;)
 
Interessant topic, zojuist bij mij ook het lampje aan, maar vrij snel na wat wheel spin, optisch ook niets aan de hand, dus ik gok dat het ook bij mij loos alarm is
 

wanderer

Senior Member
ook bij mij ging dat lampje aan....gelukkig vlak bij een Skoda dealer....dus gelijk naar binnen...eerste vraag was hebt u winterbanden gemonteerd en dat had ik, zegt die man....even resetten, niets aan de hand....
 
leuk topic dit, maar dat verhaaltje van snuitje is begrijp ik niet goed,
een lege band(ongemonteerd) zit al gevuld met 100% lucht, door de and op druk te zetten (we nemen 2.5 bar(overdruk)) de hoeveelheid lucht wordt dan 2.5 x de volume van de band.
als een band bijv 20 liter inhoud bevat (geen idee hoeveel volume een doorsnee band heeft) wordt er dus 2.5 x 20 liter bij in gepompt, omdat er al 20 liter in een "lege" band zit, kom je dus uit op 70 liter lucht in een band. een band bevat dan ca 55 liter stikstof.
als je er stikstof in doet zit altijd eerst 20 liter lucht in, dus ca 16 liter stikstof in. de overige 50 liter volume, wordt gevuld met stikstof( 100% ?) waar na het verschil dus 66-55=11 liter stikstof is, percentage zo dan 11 : 70*100= 15.7 dus ca 16% zijn. nog niet echt indrukwekkend.
bovendien kun je nergens langs de weg stikstof bijvullen dus heel veel verschil zal het niet uitmaken, behalve dat de band minder op kan warmen. 15 € voor een beetje stikstof is nogal fors zeker voor 2008, ik betaalde toen slecht €8 voor 4 "Reifen".(banden zijn bij onze oosterburen net iets goedkoper, ( fractie duurder dan online-autobandenmarkten,waar omleggen nog overheen komt.))

en bij een motor merk je een verschil van 0.1 a 0.2 bar direct, stuurt toch een stuk beter met goed gevulde banden.
 

joost_d

Nieuw lid
Ik heb met mijn OII een keer vast gestaan op een grasveld. Door al het geklooi om er af te komen waren mijn ABS sensoren vol met troep komen te zitten met als gevolg dat het bandenspanningslampje ging branden.

Wat dat stikstof verhaal betreft kun je met heel veel geduld de 100% evenaren als je maar lang genoeg met alleen stikstof je banden op spanning brengt. Aangezien stikstof moleculen groter zijn dan zuurstof zullen de zuurstof moleculen eerder ontsnappen.
 

hemi24

Forumguru
M.b.t. de grootte van de moleculen:

Molecular size a bit tricky. As a quick comparison, we can use the covalent radius defined as 1/2 the distance between to identical covalently bonding nuclei. This is measured in picometers (1 pm= 1x 10-12 m). Nitrogen's covalent radius is 75pm so the length of a nitrogen (N2) molecule ought to be 4 X 75pm or 300 pm. A molecule of oxygen (O2) ought to be just a shade smaller 4 X 73pm or 292pm. So an oxygen molecule is a little less than 3% smaller than a nitrogen molecule.

Read more: http://wiki.answers.com/Q/How_does_...ecule_compare_to_that_of_oxygen#ixzz1E223hi8Z
 
ach zo weinig verschil, trouwens ik vind zuurstof beter bij de octavia 2 passen dan stikstof

O2 is toch mooier dan N2
 
Bovenaan Onderaan