Tja, ik weet dat het hier over het TPM-systeem gaat, maar ik wilde toch nog even reageren op het stikstof-verhaal:
De samenstelling van lucht is als volgt:
78% Stikstof (N2)
20,9% Zuurstof (O2)
1,1% restgassen zoals Argon, Xenon, CO2 e.d.
Op de gequote post heb ik trouwens niets aan te merken, maar wat wel even een puntje van oplettendheid is, is het volgende:
100% vulling met stikstof is alleen mogelijk door de band eerst vacuüm te trekken...
Als je band voor 80% vol zit met lucht, betekent dat dus (0,78 * 0,8) 62,4% vol met stikstof en (0,209 * 0,8) 16,7% zuurstof. Laat je de boel (die 20% die nu leeg is) dan opvullen met pure stikstof, dan kom je dus op (62,4 + 20) 82,4%. Ga je gewoon naar de pomp, dan krijg je dus je banden met 100% vulling op 78% stikstof. Ga je die 4% merken? Ik durf wel te stellen van niet. Hooguit wanneer je 4 platte banden hebt en ze dán af laat vullen.
Ik zag laatst een aanbieding om voor "slechts" €15,- je banden "bij te vullen" met stikstof. Heel leuk natuurlijk, maar m.i. gewoon geldklopperij. Gewoon zelf regelmatig even bij de pomp de bandenspanning controleren, dan is er niks aan de hand.
Lang leven de motor wat dat betreft, dan voel je in de eerste bocht al of je banden nog op spanning zijn of niet