Topsnelheid

CDK

Forumguru
@plaza, klopt was op een tropisch warme dag afgelopen zomer :) als ik weet wat er echt in zit / uit komt zal ik het hier posten.

andrehj

Forumguru
Ik denk dat het warme weer juist in je voordeel was. Vaak wordt er gezegd dat een motor bij kou meer vermogen heeft, omdat er meer lucht in de cilinders kan, maar jouw motor heeft door de compressor sowieso geen gebrek aan lucht, dus dat argument valt grotendeels weg.
Waar je op een dergelijke hoge snelheid wel enorm veel voordeel van hebt, is van de dunnere lucht op hogere temperatuur. T.o.v. 0°C scheelt dat maar liefst 10%, waardoor je dus 10% minder vermogen nodig hebt om die 280 te halen. Ondanks dat blijft 280 natuurlijk al erg rap.:jaja:

• Leuk
Waarderingen: CDK
B

bijbeuner

Zo even wat posten :-)
Met mijn zomerbanden 215/60-16 continental haal ik met moeite 180km/u op de teller,dit is minder dan dat wat Skoda opgeeft.Bandendruk oké, meerdere malen al probeert maar hij loopt niet sneller dan 180 zelfs niet met wind in de rug of lichtjes bergaf. Bij 100km/u een afwijking van 3% tov de GPS.
Met winterbanden 205/55-16 pirelli sotozero haal ik 205km/u op de teller, maar hier zit wel een afwijking op van -5% tov de zomerbanden.
Het grote verschil in omtrek is duidelijk te merken,bergop schakelt hij minder of zelfs niet terug naar de 6 en hij loopt soepeler.
Nu ik heb de yeti niet gekocht om er snelheidsrecorden mee te breken maar ik weet wel graag wat de prestaties zijn ;)

Wouter1

Forumguru
Vanochtend op de A6:
Vollastproef met een standaard F2 1.2 TDI combi met 58000 km uit 2011 inclusief sjoemelsoftware :jaja: op winterbanden in 5e versnelling:
170 km/u op de teller.
Condities buitenlucht temperatuur 7,5 graden C.
Luchtdruk 1023 mbar,
Windkracht 4 schuin van achter.
Aktueel brandstofverbruik 1 op 11,4
Toerental 3300 rpm.

Spierings

Forumguru
Vandaag op weg naar Hannover al 195 op de GPS gezien met de Fabia 1.2 tsi (teller over de 200).

Helaas zat het verkeer niet helemaal mee waardoor hij nog iets over had.. Maandag op de terugweg nog maar eens kijken...

Gewoon even nieuwsgierig......
Wat is het snelst wat je ooit gereden hebt en met welke auto?

Voor mij is dat 230 km/u met mijn Octavia RS:angel:

Rallye

Forumguru
Een zwarte Octavia II PFL RS Combi uit 2006. Daarna kwam een blauwe FL RS Combi. Nu de Octavia III RS Combi (zie mijn handtekening). De III loopt wel makkelijker hard, maar het is er nog niet van gekomen om de top te testen.....

Duijzer

Donateur
237 vorige week nog met m’n RS Tdi.
Jaren eerder nog wel veel harder gereden, voorbij 300 met Mercedes. Niet in NL overigens.....

Cordoba

Forumguru
Met gewoon een snel pak en een paar goede sportschoenen een top van rond de 250 km/u gehaald, met een auto als ballast nooit verder gegaan dan ca. 210 km/u. Dat was overigens met een Seat Cordoba (1e generatie), en verder diverse auto's waar ik net boven of net onder de 200 km/u mee heb gereden.

Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vind een snelle auto best leuk. Heb er geen, nou ja een getunede F3 1.0 tsi. Maar al had ik er wel één, de topsnelheid boeit me eigenlijk voor geen meter. De tussensprintjes vind ik leuk en lekker.

sitechris

Donateur
Ik top eigenlijk wel iedere auto af die ik heb gehad.
Skoda Octavia 2.0 TDI (met chip). Ik kwam nooit verder dan 218 op teller. Hij was begrensd bij 4000 RPM in 6e versnelling.
BMW 130i: 260 op teller (begrensd)
VW Golf 6 GTI (stage 2, 307 pk): 263 op teller
Seat Leon 2.0 TDI FR 150 pk: 225 op teller (een keertje wel 231 gehaald in slipstream)
Renault Megane RS (stage 1, 307 pk): 259 op teller (Megaantjes lopen altijd moeizaam naar topsnelheid).
Seat Leon Cupra 280 (stage 2, 390 pk): 301 op teller
VW Golf 7 GTD (stock: 236 op teller, met chip 244 op teller. Bergaf wel keertje 250 aangetikt maar dat telt eigenlijk niet mee toch?
Mini Cooper (1.5 liter driecilinder 136 pk): 215 op teller (begrensd).
BMW M140i (258 op teller, begrensd)

Bovenaan Onderaan