Trekhaken nieuwe Octavia niet leverbaar in nl

Fucky

Senior Member
Hoewel ik jouw redenatie begrijp, ben ik bang dat je voor een rechter geen gelijk zou krijgen voor wat betreft het cancelen van je aankoop. Je moet de Dealer dan vermoedelijk eerst schriftelijk in gebreke stellen, en een redelijke termijn geven om het gebrek op te lossen. En voordat je dan alles rond hebt, is je vakantie waarschijnlijk ook al voorbij.

Ik zou sowieso bovenstaande doen, dus de dealer in gebreke stellen en verlangen dat hij een oplossing biedt voor de tekortkoming. Wellicht dat hij je een alternatief kan bieden voor de duur van je vakantie? Als je nu cacelt (voor zover mogelijk), heb je ook niet binnen een maand een andere nieuwe auto, lijkt me.
heb het een en ander uit laten zoeken en op basis van dwaling kan deze aankoop geannuleerd worden! kijk maar even op: www.consuwijzer.nl/thema/dwaling

Noord26

Forumguru
Een dealer die geen trekhaak kan leveren? Euhm, heb je al bij meerdere dealers een belletje gedaan?

motomarz

Senior Member
Ik denk dat je je probleem ondertussen ook wel aan de dealer voorgelegd hebt.
Als die je die auto toch wil leveren, kan hij toch zeker wel voor de duur van de vakantie
een andere auto (recente Octavia, niet al te sobere uitvoering, of wellicht een Superb) met trekhaak lenen?

Gewoon even om tafel gaan zitten, frustratie lijkt me niet echt nodig.

Fucky

Senior Member
Een dealer die geen trekhaak kan leveren? Euhm, heb je al bij meerdere dealers een belletje gedaan?
zowel de dealer als de importeur van Skoda (Pon) hebben gemeld dat er kennelijk problemen zijn met de kabelboom en de codes! kunnen niet melden wanneer dit wel geleverd kan worden!! want de fabriek reageert niet op vragen betreffende trekhaken!

Noord26

Forumguru
Pon wordt afgescheept door de fabriek, ok.. Hebben ze je dit persoonlijk verteld of is dit gemeld via iemand van die ene dealer? Nogmaals mijn vraag: heb je al bij andere dealers geinformeerd?

derf

Senior Member
De belangrijkste vraag is natuurlijk wanneer dit wordt opgelost?
Wij hebben deze octavia ook besteld vanwege zijn trekkracht maar we hebben er niet veel aan als er geen trekhaak onder kan.

Fucky

Senior Member
Pon wordt afgescheept door de fabriek, ok.. Hebben ze je dit persoonlijk verteld of is dit gemeld via iemand van die ene dealer? Nogmaals mijn vraag: heb je al bij andere dealers geinformeerd?
inderdaad persoonlijk door de importeur telefonisch aan mij meegedeeld! Niet bij andere dealers geinformeerd, lijkt mij overbodig na een tweetal gesprekken met de fa. Pon

Noord26

Forumguru
In het verleden probeerde PON mij ook af te schepen met een standaard verhaaltje. Mijn reactie was dat ik dat nergens terug kon vinden in hetgeen wat ik ondertekend had en dat ik er een 3e partij naar ging laten kijken met verstand van zaken en dat eventuele kosten voor degene waren die ongelijk zou hebben. Toen ik op het punt stond om dat te doen was er schijnbaar reeds een belletje gepleegd naar mijn dealer om het op te lossen op de kosten van PON?

Ondertussen geleerd dat wat PON zegt iets heel anders is als wat er mogelijk is. Zeker als je eigen dealer een beetje voortouw daarin wil nemen. Aangezien mijn dealer 1maal mij het verhaal van PON rechtstreeks heeft door geschoven naar mij toch maar vriendelijk verzocht bij de eigenaar van het dealerschap om dat nooit meer te doen. Ik heb een overeenkomst met mijn dealer en niet met PON of iemand anders wat er achter de dealer zit. Als ze zo vaste klanten willen verliezen waren ze hard op weg. Sindsdien hoefde ik ook nooit meer te betalen voor een leenauto tijdens onderhoud?

Voor een trekhaak zit je niet aan je dealer vast als leverancier? Informeer eens bij VAG-techniek?

Je hebt een overeenkomst met je dealer en niet PON. Wat je dealer achter de schermen met wie uit moet zoeken zou jou niets aan moeten gaan en die zou je ook al helemaal niet hoeven te bellen? Laat je dealer voor elke ritje dat je en trekhaak nodig hebt dan maar een leenauto klaar staan die minimaal gelijkwaardig is. :eek:

Bakkertje

Forumguru
Ik snap nog steeds niet waarom je in bijvoorbeeld Duitsland af-fabriek een trekhaak kan bestellen (dus als optie en niet als accessoire) en in NL niet..? Alleen de wegklapbare varianten kun je af-fabriek bestellen, maar die zijn volgens mij niet leverbaar bij Skoda..

De keuze welke opties wel en niet op de prijlijst komen, net als de verschillen in uitvoeringen en pakketten, worden bepaald door de importeur. Als je het mij vraagt ligt het probleem van de dealer bij Pon..

Fucky

Senior Member
Ik snap nog steeds niet waarom je in bijvoorbeeld Duitsland af-fabriek een trekhaak kan bestellen (dus als optie en niet als accessoire) en in NL niet..? Alleen de wegklapbare varianten kun je af-fabriek bestellen, maar die zijn volgens mij niet leverbaar bij Skoda..

De keuze welke opties wel en niet op de prijlijst komen, net als de verschillen in uitvoeringen en pakketten, worden bepaald door de importeur. Als je het mij vraagt ligt het probleem van de dealer bij Pon..
die mening ben ik ook toe gedaan!

Bakkertje

Forumguru
Net nog even wat gesnuffeld, op een duits forum gelezen dat je een trekhaak voorbereiding kunt bestellen, daarmee wordt de bedrading voorbereid tot in de kofferbak. Als dat niet besteld is, schijnt de middenconsole grotendeels gedemonteerd te moeten worden wat dan weer 3 uur extra werk zou zijn (volgens dat forum..).

Link

Wat daar verder bijstaat is dat door het toepassen van het MQB platform dit inderdaad even nieuw is.. Verder nog een link naar 2 type kabelsets (voor een a3 welliswaar, maar wat ik begrijp heeft die ook een MQB basis) en daar zie duidelijk verschil tussen de set met voorbereiding en zonder..

Kortom volgens mij is het allemaal wel te doen, maar is het wat lastiger dan voorheen, en waarschijnlijk hebben ze nu dus een trekhaak als accessoire verkocht onder de daadwerkelijke prijs en kost het ze dus geld... c'est la vie beste Skoda dealer / Pon..

Kleine aanvulling, in de prijslijst van de A3 staat de trekhaakvoorbereiding (is zelfs standaard), in die van Golf staat het weer niet..??

Fucky

Senior Member
Net nog even wat gesnuffeld, op een duits forum gelezen dat je een trekhaak voorbereiding kunt bestellen, daarmee wordt de bedrading voorbereid tot in de kofferbak. Als dat niet besteld is, schijnt de middenconsole grotendeels gedemonteerd te moeten worden wat dan weer 3 uur extra werk zou zijn (volgens dat forum..).

Link

Wat daar verder bijstaat is dat door het toepassen van het MQB platform dit inderdaad even nieuw is.. Verder nog een link naar 2 type kabelsets (voor een a3 welliswaar, maar wat ik begrijp heeft die ook een MQB basis) en daar zie duidelijk verschil tussen de set met voorbereiding en zonder..

Kortom volgens mij is het allemaal wel te doen, maar is het wat lastiger dan voorheen, en waarschijnlijk hebben ze nu dus een trekhaak als accessoire verkocht onder de daadwerkelijke prijs en kost het ze dus geld... c'est la vie beste Skoda dealer / Pon..

Kleine aanvulling, in de prijslijst van de A3 staat de trekhaakvoorbereiding (is zelfs standaard), in die van Golf staat het weer niet..??
Dank voor je reactie! de dealer dacht zelf ook een uur of 5 a6 bezig te zijn met het totale pakket! maar dan moet het eerst leverbaar zijn en Skoda de codes beschikbaar stellen!

MarcoO2

Forumguru
heb het een en ander uit laten zoeken en op basis van dwaling kan deze aankoop geannuleerd worden! kijk maar even op: www.consuwijzer.nl/thema/dwaling

zo simpel is dat niet... Want de dwaling moet groot genoeg zijn om ontbinding van de koopovereenkomst te rechtvaardigen. Dat een ontbrekende trekhaak rechtvaardige dat je de hele overeenkomst ontbindt, zul je hard moeten maken. Bovendien is een dergelijke ontbinding geen kwestie van een simpele mededeling aan je dealer, maar een hele procedure. Ik zou eerder in dialoog blijven en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Fucky

Senior Member
zo simpel is dat niet... Want de dwaling moet groot genoeg zijn om ontbinding van de koopovereenkomst te rechtvaardigen. Dat een ontbrekende trekhaak rechtvaardige dat je de hele overeenkomst ontbindt, zul je hard moeten maken. Bovendien is een dergelijke ontbinding geen kwestie van een simpele mededeling aan je dealer, maar een hele procedure. Ik zou eerder in dialoog blijven en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Die dialoog is er ook en ik begrijp ook dat de dealer hier niets aan kan doen, zij hadden simpelweg verkeerde info van de importeur! Ik was natuurlijk behoorlijk pissig toen de dealer mij belde met het slechte nieuws.

Atria

Actief lid
Af fabriek zal ook de koeling waarschijnlijk aangepast zijn aan het gebruik van een trekhaak. Dit kost dan relatief weinig. Als hij nu achteraf gemonteerd wordt heb je dat dus niet (hoop extra werk=arbeidsloon). Wellicht wordt er nu drukt getest of het ook zonder kan............Bij de nieuwe Leon hetzelfde. Ik heb nu al twee vakanties met caravan laten schieten omdat ik geen trekhaak heb. In duitsland was hij al langer leverbaar met aanpassing van de koeling om warmlopen te voorkomen. In nederland wordt dat niet gedaan.....hebben ook geen bergen natuurlijk.........

Fucky

Senior Member
Af fabriek zal ook de koeling waarschijnlijk aangepast zijn aan het gebruik van een trekhaak. Dit kost dan relatief weinig. Als hij nu achteraf gemonteerd wordt heb je dat dus niet (hoop extra werk=arbeidsloon). Wellicht wordt er nu drukt getest of het ook zonder kan............Bij de nieuwe Leon hetzelfde. Ik heb nu al twee vakanties met caravan laten schieten omdat ik geen trekhaak heb. In duitsland was hij al langer leverbaar met aanpassing van de koeling om warmlopen te voorkomen. In nederland wordt dat niet gedaan.....hebben ook geen bergen natuurlijk.........
heeft natuurlijk niets te maken met wel of geen bergen want de meeste Nederlanders rijden toch naar het buitenland en dan kom je in dezelfde omstandigheden als de duitsers die wel extra koeling hebben. Fout gedacht van de fabrikant.

Atria

Actief lid
Inderdaad. Of alle in Nederland geleverde autos hebben al een aangepaste koeling, of de duitsers worden onnodig op extra kosten gejaagd omdat een aanpassing niet nodig is en die daar wel voorgeschreven wordt. Ik krijg nu volgende week eindelijk mijn trekhaak. Ik ga een weekendje proefkamperen in de ardennen en testen of de koeling het zonder aanpassingen overleeft op de hellingen van de ardennen. Ben benieuwd......

Fucky

Senior Member
Inderdaad. Of alle in Nederland geleverde autos hebben al een aangepaste koeling, of de duitsers worden onnodig op extra kosten gejaagd omdat een aanpassing niet nodig is en die daar wel voorgeschreven wordt. Ik krijg nu volgende week eindelijk mijn trekhaak. Ik ga een weekendje proefkamperen in de ardennen en testen of de koeling het zonder aanpassingen overleeft op de hellingen van de ardennen. Ben benieuwd......
Ik ook, hou me op de hoogte!

Fucky

Senior Member
wel in Duitsland heb ik begrepen! hoe kan dit? Iemand info? Ivm met boottrailer voor deze Octavia 1.4 gekozen maar moet nu de order vermoedelijk cancelen! Heel jammer was behoorlijk weg van deze nieuwe Skoda.
zojuist een melding ontvangen dat de fabriek over 2 a 3 dagen de trekhaken en toebehoren gaat versturen(onder voorbehoud zijn de spullen dan eind deze week in NL)

Bovenaan Onderaan